Miksi osa ihmisistä saa maskeista oireita ja osa ei?
Minua alkoi pyörryttää ja hengästyttää muutamia minuutteja maskin laittamisen jälkeen. Ajattelin, että siihen tottuu ja sinnittelin 20min. Tila vain paheni ja tajuntani hämärtyi hetkeksi. Meinasin kaatua, mutta sain itsestäni kiinni ja poistuin ulos hengittelemään. Tämä tapahtui alkuvuodesta. Kokeilin sen jälkeen kankaisia ja eri kertakäyttöisiä, mutta joka kerta sama. Pystyn noin 10 minuuttia olla maskin kanssa, mutta olo sen jälkeen on aivan hirveä. Minulla oli lapsena astma, mutta en ole käyttänyt lääkkeitä kymmeniin vuosiin. Voiko se silti liittyä tuhon oloon? Lääkäri ei tuntunut uskovan tarinaani, mutta teki silti kokeet. Röngteneissä tai veritesteissä ei näkynyt mitään poikkeavaa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana, enkä käytä maskia töissä vaikka muut käyttävät. Hengästyn muutenkin helposti jo normaalissa työvuorossa, maskin kanssa jo muutamassa minuutissa tuntuu että tukehdun. Ei ole pomo sanonut mitään, muutama työkaveri on valittanut kun en käytä vaikka olen asiakaspalvelussa ja hekin joutuvat vaikka on ylipainoa jne. Jos tulisi maskipakko, hakisin loppuraskauden ajaksi sairaslomaa.
Kivoja työkavereita sulla.
Tosi kiva sekin kun yksi levittää pärskeitään kun on luulosairas. Ei tässä muutkaan omaksi huviksi ja nautinnoksi käytä maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana, enkä käytä maskia töissä vaikka muut käyttävät. Hengästyn muutenkin helposti jo normaalissa työvuorossa, maskin kanssa jo muutamassa minuutissa tuntuu että tukehdun. Ei ole pomo sanonut mitään, muutama työkaveri on valittanut kun en käytä vaikka olen asiakaspalvelussa ja hekin joutuvat vaikka on ylipainoa jne. Jos tulisi maskipakko, hakisin loppuraskauden ajaksi sairaslomaa.
Kivoja työkavereita sulla.
Niin on. Työkavereita ei valitettavasti aina voi valita. Viimeksi meinasin sanoa, että mitäpä jos sitten laihduttaisit, mutta en viitsinyt olla ilkeä. Nämä tyypit ovat kaikesta kateellisia, raskausvaivoistakin.
Jos maskiin voisi tukehtua, senhän täytyisi olla tosi tehokas. Niin tiivis, ettei kaasumolekyylitkään pääse läpi mistään. Kuitenkin monet oireilevat on sitä mieltä, ettei se edes toimi ollenkaan…
Niin. Kukaanhan ei ole yliherkkä/allerginen sellaiselle mille kaikki muut ei ole. Älytön aloitus.
Minä en käytä maskia töissä enkä vapaa-ajalla, puhtaasti mukavuussyistä. En tahdo hengittää lämmintä ilmaa, vaan esteettömästi raikasta ilmaa ilman filtteriä. Kiinnostaa oma mukavuus enemmän kuin joidenkin kotonahysteerikkojen luuloharhat ja pelot, että terve ja oireeton naamavaipaton ihminen on jotenkin vaarallinen ilmestys. Pysykää kotona jos pelkäätte.
Vierailija kirjoitti:
Jos maskiin voisi tukehtua, senhän täytyisi olla tosi tehokas. Niin tiivis, ettei kaasumolekyylitkään pääse läpi mistään. Kuitenkin monet oireilevat on sitä mieltä, ettei se edes toimi ollenkaan…
Ei tuossa mitään ristiriitaa ole. Eihän kukaan ole sanonutkaan, että maskiin tukehtuu, vaan että maskista tulee tukahduttava olo, tulee tunne kuin tukehtuisi. Ja maskin hiostavuus lisää tätä tunnetta. Ei se sitä poista, että kangasmaskista menee virukset läpi ja kirurgisesta maskista virukset vuotavat reunoilta hengitysilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse en ole perusterve ja keuhkot ei huippukunnossa.. Eihän se miellyttävä ole päällä, mutta kestän sen. (esim. Kauppareissun etc). Itse koen Ffp2 mukavammaksi.
Tulisikohan sinulle paniikkioireita? Oletko kokeillut alatko hengittämään tiiviimmin maskin kanssa?
Siis oikean hengityssuojaimen koet mukavammaksi? Jos se tuntuu mukavalta, niin käytät sitä väärin.
En kirjoittanut, että koen "mukavaksi" vaan mukavammaksi kuin sen paperihärpäkkeen.
Se paperihärpäkkeen tarkoitus ei ole suojata ulkopuolen partikkeleita, toisin kuin hengityssuojaimen. Sen ei missään tapauksessa pitäisi olla mukavampi kuin sen paperihärpäkkeen. Käytät toista niistä väärin. Luultavasti jälkimmäinen ei istu kasvoilla tiiviistä tai sen laatu ei ole sitä mitä luvataan. Kannattaa tarkistaa paketista, että tuote on sitä mitä luulit sen olevan.
Kyllä itse ainakin koen ffp3 maskin paaaaljon paremmaksi kuin tuon koronahärpäkkeen. Tuon ffp3 maskin kanssa on niin paljon helpompi hengittää, sillä siinä on sellainen venttiili. Sehän ei silloin suojaa muita kuin itseä, mutta on todellakin mukavampi päällä. Joudun työssäni niitä käyttämään jatkuvasti.
,eriToivottavasti tämä on trolli, koska nimenomaan niitähän ei saisi käyttää. Venttiilistä levität muille pöpöjäsi.
Estäähän sekin maski silti pärskeet. Ero on vaan se, että kangasmaski päästää kaiken läpi, kirurginen maski vuotaa sivuilta, alta ja ylhäältä, ja ffp-maskissa on venttiili. Kaikista näistä maskeista pääsevät aerosolit kyllä ilmaan. Ainoa ero on se, että ffp-maski suojaa edes käyttäjäänsä (muut eivät suojaa ketään).
Eikö olisi järkevää, että kaikki käyttäisivät ffp-maskeja, ja olisi sitten oma valinta ja oma riski olla käyttämättä? Näin ei kenenkään tarvitsisi valittaa ja ahdistua muiden maskittomuudesta ja kyräillä koko ajan muita.
Ffp maskit ovat kalliita ja erittäin epämukavia, varsinkin keuhkosairaille. Tämän voisi hyväksyä, mutta silloin kaikille kansalaisille pitäisi toimittaa näitä maskeja riittävästi kotiin. Ei riitä, että 1 per viikko tai päivä, vaa niitä pitää olla jokaisella tunnille oma. Eli jos työmatkat 40min, työpäivä 7h 20min, niin siinä olisi jo 8 maskia. Mutta ihmisten pitäisi käydä kaupassa, niin vaikka 1 per 2 päivää, harrastuksia 3päivänä ja 2 sosiaalisiin hetkiin sukulaisten ja ystävien kanssa ja pyöristys alakanttiin, niin 10 fffp maskia per päivä. Per henkilö. Ja tasa-arvon kunniaksi sama määrä kuuluu myös työttömille ja niille, jotka eivät harrasta mitään. Tulisi melko kalliiksi.
Mikä järki siinä sitten on, että kun ei ole varaa ja mahdollisuutta käyttää tehokasta ja toimivaa maskia, käyttävät kaikki sitten silmänlumeeksi tehottomia maskeja, joista ei ole mitään hyötyä? Ja kaupan päälle kyräilevät toisiaan uskotellen, että se kangaspala naamalla estää kaikki tartunnat, ja jokainen maskiton on suunnilleen tarkoituksella murhaamassa muita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse en ole perusterve ja keuhkot ei huippukunnossa.. Eihän se miellyttävä ole päällä, mutta kestän sen. (esim. Kauppareissun etc). Itse koen Ffp2 mukavammaksi.
Tulisikohan sinulle paniikkioireita? Oletko kokeillut alatko hengittämään tiiviimmin maskin kanssa?
Siis oikean hengityssuojaimen koet mukavammaksi? Jos se tuntuu mukavalta, niin käytät sitä väärin.
No voi v***u.. Jos koen itselleni miellyttävämmäksi käyttää Ffp2 kuin (on ollut eri valmistajien, paras oli suomalainen) sitä paperihärpäkettä niin oma on asiani. Kaikesta sitä jaksaakin jengi vääntää😀
Vääntämisen aihe tulee siitä, että jos suojaimia käyttää oikein, niin tuo sinun vaihtoehtosi pitäisi varsinkin sinun tilassasi olla vaikeampi käyttää. Käytät toista tuotteista selkeästi väärin, jolloin et ole pätevä neuvovaan muita. Et voi suositella työntämään buranaa persaukkoon, jos nieleminen on hankalaa, vaikka se sinusta onkin mukavampaa. Se ei toimi silloin oikealla tavalla.
Ehkä mukavuus tulee sitten siitä, että istuu paremmin kasvoilla.. Että jaksat yrittää päteä. Olen käynyt läpi lääkärinikin kanssa oman maskin käyttöni ja hän sanoi, että olen selvästi perehtynyt aiheeseen.
Anna jo olla. Aivan takuuvarmasti suojaa paremmin kuin sivuilta auki olevat lärpäkkeet, joita jengi hilaa edes takaisin.
Varasitko lääkärin ajan, jotta maskin käyttö saatiin katsottua läpi? Ammattitaitoisen lääkärin olisi myös pitänyt huomioida se, ettei siinä hengitysuojaimessa ole tarkoitus olla mukavasti. Sen on tarkoitus auttaa SINUA! Se vähentää sinun riskia hengittää tiettyjä partikkeleita. Kirurgimaskit taas estävät roiskeita, jos niissä on roiskesuoja. Ns. Kansanmaskit eivät tee tätä niin tehokkaasti, että niitä voisi terveydenhuollossa käyttää. Ne ovat vain tyhjä ele. Sama kuin ei käyttäisi mitään tai käyttäisi jotain väärin.
Minua oikeasti kiinnostaa minkä merkkisiä hengityssuojaimia käytät. Haluan vain varmistaa niiden laadun. Keuhkosairaille niitä ei pitäisi suositella, kuin lyhyt aikaiseen ja satunnaiseen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kirjoittanut, että koen "mukavaksi" vaan mukavammaksi kuin sen paperihärpäkkeen.
Se paperihärpäkkeen tarkoitus ei ole suojata ulkopuolen partikkeleita, toisin kuin hengityssuojaimen. Sen ei missään tapauksessa pitäisi olla mukavampi kuin sen paperihärpäkkeen. Käytät toista niistä väärin. Luultavasti jälkimmäinen ei istu kasvoilla tiiviistä tai sen laatu ei ole sitä mitä luvataan. Kannattaa tarkistaa paketista, että tuote on sitä mitä luulit sen olevan.
Kyllä itse ainakin koen ffp3 maskin paaaaljon paremmaksi kuin tuon koronahärpäkkeen. Tuon ffp3 maskin kanssa on niin paljon helpompi hengittää, sillä siinä on sellainen venttiili. Sehän ei silloin suojaa muita kuin itseä, mutta on todellakin mukavampi päällä. Joudun työssäni niitä käyttämään jatkuvasti.
,eriToivottavasti tämä on trolli, koska nimenomaan niitähän ei saisi käyttää. Venttiilistä levität muille pöpöjäsi.
Estäähän sekin maski silti pärskeet. Ero on vaan se, että kangasmaski päästää kaiken läpi, kirurginen maski vuotaa sivuilta, alta ja ylhäältä, ja ffp-maskissa on venttiili. Kaikista näistä maskeista pääsevät aerosolit kyllä ilmaan. Ainoa ero on se, että ffp-maski suojaa edes käyttäjäänsä (muut eivät suojaa ketään).
Eikö olisi järkevää, että kaikki käyttäisivät ffp-maskeja, ja olisi sitten oma valinta ja oma riski olla käyttämättä? Näin ei kenenkään tarvitsisi valittaa ja ahdistua muiden maskittomuudesta ja kyräillä koko ajan muita.
Ffp maskit ovat kalliita ja erittäin epämukavia, varsinkin keuhkosairaille. Tämän voisi hyväksyä, mutta silloin kaikille kansalaisille pitäisi toimittaa näitä maskeja riittävästi kotiin. Ei riitä, että 1 per viikko tai päivä, vaa niitä pitää olla jokaisella tunnille oma. Eli jos työmatkat 40min, työpäivä 7h 20min, niin siinä olisi jo 8 maskia. Mutta ihmisten pitäisi käydä kaupassa, niin vaikka 1 per 2 päivää, harrastuksia 3päivänä ja 2 sosiaalisiin hetkiin sukulaisten ja ystävien kanssa ja pyöristys alakanttiin, niin 10 fffp maskia per päivä. Per henkilö. Ja tasa-arvon kunniaksi sama määrä kuuluu myös työttömille ja niille, jotka eivät harrasta mitään. Tulisi melko kalliiksi.
Mikä järki siinä sitten on, että kun ei ole varaa ja mahdollisuutta käyttää tehokasta ja toimivaa maskia, käyttävät kaikki sitten silmänlumeeksi tehottomia maskeja, joista ei ole mitään hyötyä? Ja kaupan päälle kyräilevät toisiaan uskotellen, että se kangaspala naamalla estää kaikki tartunnat, ja jokainen maskiton on suunnilleen tarkoituksella murhaamassa muita?
Ei siinä olekkaan järkeä. Se oli eräälle valtiolle halvin vaihtoehto ja muut tekevät perässä. Jos ei median, niin sitten kansalaisten, jotka ovat muiden maiden median painostamina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saa samoja oireita kuin sinä ap aluksi. Ei ne kestä kuin about 10 päivää. Sitten helpottaa. Maskia toki täytyy pitää se 10 päivää x vähintään 8 tuntia putkeen, että tottuu. Testattiin tätä meidän työpaikalla, missä oli myös mm. astmaatikkoja maski päässä töissä. Totesimme myös kertakäyttömaskit helpommiksi hengittää kuin kangasmaskit. Ja väriaineita kannattaa välttää maskissa myös.
Höpö höpö. Itse totuin parissa tunnissa.
Sinä =/= kaikki muut.
Suun ympärys "kukkii", vaikka maskinkäyttöajat suht lyhyitä verrattuna heihin, jotka joutuvat pitämään koko päivän. Ei ole ennen kukkinut edes teini-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Suun ympärys "kukkii", vaikka maskinkäyttöajat suht lyhyitä verrattuna heihin, jotka joutuvat pitämään koko päivän. Ei ole ennen kukkinut edes teini-iässä.
Tuliko ennen kun käytti talvisin huivia? Minulla oli aina talvisin leukat täynnä kipeitä finnejä, mutta tänä vuonna niitä on ollut ympäri vuoden.
Paniikkikohtaukselta kuulostaa. Maskia voi käyttää ihan jokainen. Ja ennen kuin joku tulee kertomaan keuhkoahtaumastaan tai yksikeuhkoisuudestaan, niin tämä on yleistys.
Vierailija kirjoitti:
Paniikkikohtaukselta kuulostaa. Maskia voi käyttää ihan jokainen. Ja ennen kuin joku tulee kertomaan keuhkoahtaumastaan tai yksikeuhkoisuudestaan, niin tämä on yleistys.
Ei kai se paniikkikohtaus voi olla, jos itse yrittää käyttää ja toistaa kokeen? Ymmärrän kyllä, jos pakotetaan ja on itse sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä vaikka olisikin paniikkikohtaus? Silloinhan ei voi maskia käyttää.
Vesikidutukseenkaan ei oikeasti huku, mutta se aiheuttaa hukkumisen tunteen, ja saa aikaan paniikin. Maskeilla on joillekin ihmisille sama vaikutus.
Käytä itse naamavaippaa jos tahdot, mutta jätä muut rauhaan. Ja hae ammattiapua jos koronapelko ottaa vallan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä vaikka olisikin paniikkikohtaus? Silloinhan ei voi maskia käyttää.
Vesikidutukseenkaan ei oikeasti huku, mutta se aiheuttaa hukkumisen tunteen, ja saa aikaan paniikin. Maskeilla on joillekin ihmisille sama vaikutus.
Käytä itse naamavaippaa jos tahdot, mutta jätä muut rauhaan. Ja hae ammattiapua jos koronapelko ottaa vallan.
Jos oireet psyykkisiä, niin silloinhan niitä ei ole.
Jos ei ole fyysistä syytä niin sitten se on korvien välissä. Onko ahtaanpaikan kammoa, paniikkihäiriötä, ahdistuneisuushäiriötä, muuta vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se paniikkikohtaus voi olla, jos itse yrittää käyttää ja toistaa kokeen? Ymmärrän kyllä, jos pakotetaan ja on itse sitä vastaan.
Tottakai voi olla, useat ei tunnista paniikkikohtaustaan ja siltä se kuulostaa Ap:nkin tapauksessa. Maski aiheuttaa sen, että hengitys voi tuntua hankalammalta ja laukaista paniikkikohtauksen.
Riippuu siitä pitääkö sitä naamalla vai taskussa. Minä pidän taskussa eikä ole ongelmia syntynyt