Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi osa ihmisistä saa maskeista oireita ja osa ei?

Vierailija
18.07.2021 |

Minua alkoi pyörryttää ja hengästyttää muutamia minuutteja maskin laittamisen jälkeen. Ajattelin, että siihen tottuu ja sinnittelin 20min. Tila vain paheni ja tajuntani hämärtyi hetkeksi. Meinasin kaatua, mutta sain itsestäni kiinni ja poistuin ulos hengittelemään. Tämä tapahtui alkuvuodesta. Kokeilin sen jälkeen kankaisia ja eri kertakäyttöisiä, mutta joka kerta sama. Pystyn noin 10 minuuttia olla maskin kanssa, mutta olo sen jälkeen on aivan hirveä. Minulla oli lapsena astma, mutta en ole käyttänyt lääkkeitä kymmeniin vuosiin. Voiko se silti liittyä tuhon oloon? Lääkäri ei tuntunut uskovan tarinaani, mutta teki silti kokeet. Röngteneissä tai veritesteissä ei näkynyt mitään poikkeavaa.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on luulotautisia kun taas osa ei.

Vierailija
2/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Toinen samanlainen poppoo on nämä siitepölystä valittavat. Kaikenlaisia oireita aina mukamas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en ole perusterve ja keuhkot ei huippukunnossa.. Eihän se miellyttävä ole päällä, mutta kestän sen. (esim. Kauppareissun etc). Itse koen Ffp2 mukavammaksi.

Tulisikohan sinulle paniikkioireita? Oletko kokeillut alatko hengittämään tiiviimmin maskin kanssa?

Vierailija
4/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulotautia,negativinen ajatelu tapa maskeista. Itseläni astma,keuhkojen ahtautuma tauti,allergiat. Alussa oireilin,koska pääni ajateli voinko hengitää?Lopetin se ja maski ei tuota ongelmia.Nauretavinta mitä olen kuulut on: En voi käytää maskia.Minulla on selainen pikuinen vaiva, nenä vuotaa vettä aina. Enpä ole sitä hänellä nähnyt koskaan.Tekosytä kun laskevat maski maksaa.

Vierailija
5/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulotautia,negativinen ajatelu tapa maskeista. Itseläni astma,keuhkojen ahtautuma tauti,allergiat. Alussa oireilin,koska pääni ajateli voinko hengitää?Lopetin se ja maski ei tuota ongelmia.Nauretavinta mitä olen kuulut on: En voi käytää maskia.Minulla on selainen pikuinen vaiva, nenä vuotaa vettä aina. Enpä ole sitä hänellä nähnyt koskaan.Tekosytä kun laskevat maski maksaa.

Tämäpä juuri, kun samaan aikaan esimerkiksi astmaatikot käyttävät maskeja monissa saastuneissa suurkaupungeissa jotta pystyvät hengittämään paremmin. Siksi vähän vaikea uskoa että vika olisi muualla kuin pään sisällä. Toki oireet voivat silti olla todellisia, kyllähän ihmisen aivot pystyvät kehittämään fyysisiä oireita.

Vierailija
6/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki saa samoja oireita kuin sinä ap aluksi. Ei ne kestä kuin about 10 päivää. Sitten helpottaa. Maskia toki täytyy pitää se 10 päivää x vähintään 8 tuntia putkeen, että tottuu. Testattiin tätä meidän työpaikalla, missä oli myös mm. astmaatikkoja maski päässä töissä. Totesimme myös kertakäyttömaskit helpommiksi hengittää kuin kangasmaskit. Ja väriaineita kannattaa välttää maskissa myös.

Vierailija
7/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse en ole perusterve ja keuhkot ei huippukunnossa.. Eihän se miellyttävä ole päällä, mutta kestän sen. (esim. Kauppareissun etc). Itse koen Ffp2 mukavammaksi.

Tulisikohan sinulle paniikkioireita? Oletko kokeillut alatko hengittämään tiiviimmin maskin kanssa?

Erotan paniikkioireet, ei ole niitä. Minulla ei ollut mitään ennakoajatuksia ja tosissaan olen yrittänyt. Tuntuu vain, että vähitellen hapen määrä vähenee ja olo heikkenee. Se helpottaa suhteellisen nopeasti ulkona, kun maskin ottaa pois ja hengittelee. Asetan ne aina tarkasti ja varoen.

Vierailija
8/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saa samoja oireita kuin sinä ap aluksi. Ei ne kestä kuin about 10 päivää. Sitten helpottaa. Maskia toki täytyy pitää se 10 päivää x vähintään 8 tuntia putkeen, että tottuu. Testattiin tätä meidän työpaikalla, missä oli myös mm. astmaatikkoja maski päässä töissä. Totesimme myös kertakäyttömaskit helpommiksi hengittää kuin kangasmaskit. Ja väriaineita kannattaa välttää maskissa myös.

Eihän sitä saisi pitää edes tuntia putkeen? Sen teho ja hyöty katoaa kostuessa.

Vierailija
9/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Toinen samanlainen poppoo on nämä siitepölystä valittavat. Kaikenlaisia oireita aina mukamas.

Entäpäs kun mua ei ne siitepölyoireet vaivaa, mutta työkaverit valittaa, kun aivastelen ja pärskin, ja yskin taukoamatta. Itse tiedän että on vain jokakeväistä allergiaa. Onko vika silloin työkavereiden päässä?

Ja poskiontelot voi punkteeraamalla avata, ettei nekään sikäli haittaa meikäläistä.

Vierailija
10/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikean hengityssuojaimen koet mukavammaksi? Jos se tuntuu mukavalta, niin käytät sitä väärin.

Vierailija
11/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla saa vaihtaa kahdesti, taukojen aikana. Eli 3-4 maskia / 8 tuntia. Ja sama sääntö ollut 2 eri työpaikalla.

Vierailija
12/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erotan paniikkioireet, ei ole niitä. Minulla ei ollut mitään ennakoajatuksia ja tosissaan olen yrittänyt. Tuntuu vain, että vähitellen hapen määrä vähenee ja olo heikkenee. Se helpottaa suhteellisen nopeasti ulkona, kun maskin ottaa pois ja hengittelee. Asetan ne aina tarkasti ja varoen.

Treenauksen puutetta. Kun on pakko, onnistuu, pahemmillakin oireilla kun sulla.

Vierailija
13/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treenauksen puutetta. Kun on pakko, onnistuu, pahemmillakin oireilla kun sulla.

Toiset sai aluksi esim. kovan migreenin.

Vierailija
14/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään mukavia ole mutta enpä ole saanut mitään oireita missään vaiheessa.

Vierailija
15/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionhakuinen persoonallisuuden omaava mielisairas saa niitä oireitaan vaikka mistä.

Vierailija
16/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tässä kuitenkin olla se, että osa ihmisistä löytää keinon, millä sen käyttö ei tunnu niin pahalta? Koska oikeastihan ne eivät ole tai kuuluisi ollakkaan millään tavalla mukavia. Ne pitäisi olla käytössä vain tilanteen vaatiessa ja niin vähän aikaan kuin mahdollista. Väärin käyttetty maski on haitallisempi kuin olla kokonaan ilman. Niitä ei saa säilyttää irrallisena taskussa, niitä ei voi heittää naamaan ihan noin vain, kertakäyttöisiä ei saisi pestä ja uudelleen käyttää, siihen maskiin ei saa koskea ollenkaan! Ei vaikka kuinka nenää kutittaa tai se valuu.

Vierailija
17/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Itse totuin parissa tunnissa.

Vierailija
18/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti hengität huonosti maski päässä. Siksi tietenkin oireetkin tulee. Kokeile erilaisia maskeja niin löytyy sinulle sopiva, ja muista oikeasti hengittää normaalisti ja syvään. 

Vierailija
19/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla saa vaihtaa kahdesti, taukojen aikana. Eli 3-4 maskia / 8 tuntia. Ja sama sääntö ollut 2 eri työpaikalla.

Työpaikkako määrää miten se maski toimii? Voisiko ne samalla määrätä vaikka, että yhdellä arkilla wc-paperia saa koko viikon puhdistettua pepun tai se maanantaina juotu kahvi lämmittää masua vielä perjantaina?

Vierailija
20/71 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskissa on sekin hyvä puoli, ettei haista työkavereiden ja muiden hajua. Parantaa huomattavasti viihtyvyyttä. Aion ehdottomasti jatkaa käyttämistä, myös suositusten loppumisen jälkeen. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan