Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olla kasvattamatta lapsestaan kusipäätä?

Vierailija
24.07.2014 |

MInulla ja miehelläni ei vielä ole lasta, mutta sellainen on suunnitteilla. Tarkoitus on todennäköisesti hankkia vain yksi lapsi. Asumme hyvällä alueella, eikä rahasta ole pulaa. Pelkäänkin, että onnistuisimme vahingossa kasvattamaan lapsestamme itsekkään kusipään, joka luulee, että vain rahalla on merkitystä ja joka kuvittelee, että hänen kuuluu saada kaikki haluamansa asiat. Sellaisen lapsen, joka saa hirveät raivarit kun ei saakaan pyytämäänsä kivennäisvettä kaupasta (kuten joku täällä toisessa ketjussa kertoi omasta lapsestaan).

Miten opettaa lapselleen hyvät käytöstavat ja arvot? Riittääkö oma esimerkki ja se, ettei osta lapselle kaikkea mitä tämä haluaa? Onkohan aiheesta kirjallisuutta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa on olla antamatta lapselle rahaa ja ostamatta jokaista mielitekoa. Lahjat kuuluvat jouluun ja syntymäpäiville, ja jos lapsi todella haluaa jotain, hän voi säästää sen (pienestä) viikko- tai kuukausirahastaan.

Valitettavasti et voi määrätä lapsesi luonteenpiirteitä; fiksujen vanhempien lapsistakin tulee joskus kusipäitä.

Vierailija
2/7 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkin voima on suuri. Eikä tärkeintä ole se, että ei osta lapselle, mitä tämä haluaa, vaan se, että miettii lapsen kanssa yhdessä ja lapsen kuullen ääneen, miten rahaa käytetään ja ansaitaan ja mitä hyvää sillä voi tehdä toistenkin eteen. Ylipäänsä puhuu arvoista ja omasta tunnossa ja opettaa empatiaa. Ja kun muidtat sntaa lapselle tilaa tehdä virheitä, hän osaa antaa sitä muillekin. Näillä keinoin meille on ainakin kasvanut hyvä 17 nuori mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:17"]

MInulla ja miehelläni ei vielä ole lasta, mutta sellainen on suunnitteilla. Tarkoitus on todennäköisesti hankkia vain yksi lapsi. Asumme hyvällä alueella, eikä rahasta ole pulaa. Pelkäänkin, että onnistuisimme vahingossa kasvattamaan lapsestamme itsekkään kusipään, joka luulee, että vain rahalla on merkitystä ja joka kuvittelee, että hänen kuuluu saada kaikki haluamansa asiat. Sellaisen lapsen, joka saa hirveät raivarit kun ei saakaan pyytämäänsä kivennäisvettä kaupasta (kuten joku täällä toisessa ketjussa kertoi omasta lapsestaan).

Miten opettaa lapselleen hyvät käytöstavat ja arvot? Riittääkö oma esimerkki ja se, ettei osta lapselle kaikkea mitä tämä haluaa? Onkohan aiheesta kirjallisuutta?

[/quote]  vanhemmat on lapselle esimerkkejä. Ei tietenkään kaikkea osteta, minä oon innostanut ja kannustanut lasta koulunkäynnissä ja on tuottanut erinomaista tulosta ja palkinnut. Toki geeneillä isokin vaikutus, onneksi saanut paremmat geenit mitä mulla on. Ei ole nk p-ssapää tullut, omatahtoinen kylläkin ja se on minusta hyvä asia. Ei ole vielä täysi-ikäinen mutta kohta. 

Vierailija
4/7 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse aiheesta olla kirjallisuutta, mutta sivistys auttaa. Eli kirjat ja elokuvatkin, opettavat oikeudenmukaisuutta ym. Lisäksi oma esimerkki. Ja onnellinen lapsi/ nuori ei ole kusipää, kun elää sovussa itsensäkin kanssa.

Vierailija
5/7 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempi on kusipää aika saletisti lapsestakin kasvaa sellainen...

Vierailija
6/7 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voivat omalla kärsivällisyydellään näyttää hyvän esimerkin.Ja sekin vielä ettei puhu ainakaan lastensa kuulen mitään pahaa ihmisistä vaikka aihetta olisikin.Minusta on myös äärimmäisen fiksua opettaa lapsi kunnioittamaan kaikkia ihmisiä.Kyllä muut

ihmiset huomaa käytöksestä .....ja lapset aika

monesti paljastaa mitä on puhuttu.Minun

mielestä äiti on silloin kusipää jos haukkuu ja

arvostelee kielteisesti muita ihmisiä lapsilleen.Ihmiset rupeaa lopulta karttelemaan ja juoruamaan tästä "juoruämmästä",että se tietää kaikkien asiat kysy siltä?

paljastaa mitä on puhuttu

Vierailija
7/7 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oikeasti käyttäytyvät välillä noin niinkuin tuossa kuvaamassasi tekstissä. Ei se tee lapsesta kusipäätä. Lapsi hakee rajoja ja testaa sinua jatkuvasti. Sinun tulee laittaa ne rajat. Jos sen jätät tekemättä niin takuulla lapsesta tulee se kuvaamasi kusipää joka vaatii itselleen kaiken. Ja suurempi riski kasvaa sellaiseksi on yksilapsisessa perheessä koska ei joudu jakamaan sisaruksen kanssa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi