Jos joku on varannut pyykkituvan pesukoneen
itselleen kahdeksi tunniksi, saako naapuri mennä yliviivaamaan itselleen sen jälkimmäisen tunnin ja mennä omin päin ottamaan toisen pyykit pois koneesta?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:11"]
Mikä estää kysymästä ko henkilöltä miksi teki niin? Jos saat inhottavan vastauksen, sano että valitat asiasta. Isännöitsijälle esim. Ota listasta valokuva todisteeksi :D
[/quote]
En tiedä kyseisen henkilön nimeä. Oli sen verran suttuisesti ja epäselvästi kirjoittanut oman nimmarinsa. ap
[/quote]
Niin tietysti oli, kuinkas sattuikaan. Miten ne vuorot sitten laskutetaan jos nimestäkään ei saa selvää? Meillä laskutetaan käytön mukaan jälkikäteen. Jätä edes lappu sitten.
[/quote]
Siis mitä sä nyt mulle tiuskit, onko huono päivä? Tässä taloyhtiössä pesuvuoro maksetaan niin, että soitetaan maksulliseen numeroon, jonka jälkeen kone aktivoituu käyttövalmiiksi. ap
Mulle on myös tehty noin. Kone pesee meillä n. 40min ja pyykkivuoro varataan yleensä tunniksi. Kun menin ennen vuoroni päättymistä laittamaan pyykkejäni kuivumaan oli naapurin pyykit jo pyörimässä ja omani mytyssä koneen vieressä. Eikai kenenkään elämä voi olla vartista kiinni ja mähän saatana maksan siitä koko tunnista.. Idioottia käytöstä.
Myöhemmin kys naapuri seisotti pyykkejään koneessa vuoronsa jälkeen, nostelin pois tieltä kun se kerran on sopivaa.
Mutta joo, lappua vaan kirjoittamaan vastaisuudessa!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:33"]
Mikä estää kysymästä ko henkilöltä miksi teki niin? Jos saat inhottavan vastauksen, sano että valitat asiasta. Isännöitsijälle esim. Ota listasta valokuva todisteeksi :D
[/quote]
En tiedä kyseisen henkilön nimeä. Oli sen verran suttuisesti ja epäselvästi kirjoittanut oman nimmarinsa. ap
[/quote]
Niin tietysti oli, kuinkas sattuikaan. Miten ne vuorot sitten laskutetaan jos nimestäkään ei saa selvää? Meillä laskutetaan käytön mukaan jälkikäteen. Jätä edes lappu sitten.
[/quote]
Siis mitä sä nyt mulle tiuskit, onko huono päivä? Tässä taloyhtiössä pesuvuoro maksetaan niin, että soitetaan maksulliseen numeroon, jonka jälkeen kone aktivoituu käyttövalmiiksi. ap
[/quote]
No yleensä tällä palstalla hommat menee niin että on aina joku syy miksi asiaa ei voi kysyä juuri siltä asianosaiselta. Olen selvästi ollut täällä liikaa koska arvasin vastauksesi etukäteen. Ja tuonhan voi toki selvittää kuka sen teki jos haluaa. Isännöitsijän tms kautta. Eli kuka aktivoi juuri sen vuoron. Jos et halua selvittää, se on oma asiasi mutta itse en kyllä tuollaista katselisi että toisen pyykit heitellään minne sattuu.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No yleensä tällä palstalla hommat menee niin että on aina joku syy miksi asiaa ei voi kysyä juuri siltä asianosaiselta. Olen selvästi ollut täällä liikaa koska arvasin vastauksesi etukäteen. Ja tuonhan voi toki selvittää kuka sen teki jos haluaa. Isännöitsijän tms kautta. Eli kuka aktivoi juuri sen vuoron. Jos et halua selvittää, se on oma asiasi mutta itse en kyllä tuollaista katselisi että toisen pyykit heitellään minne sattuu.
[/quote]
Kyllä mä aion tän selvittää, jos tilanne toistuu. ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:12"]Kirjota siihen varauskirjaan joku viesti "miksi veit tunnin pyykkivuorostani kysymättä ja heitit pyykkini lattialle minun vuorollani!?". Tohon tyyliin mä kirjoitin kun joku oli vaan alkanu pesemään pyykkiä ilman varausta vaikka mun vuoro oli jo alkamassa. En mä tiedä lukiko se sitä mutta jotain vihaisia viestejä lapulla oon kyllä nähnyt ja jotkut on siihen vastanneet.
[/quote]
Älä kirjoita. Varauskirjaa käyttää koko taloyhtiö. On inhottavaa lukea sieltä toisten haukkumisviestejä, kun sen pitäisi olla mahdollisimman selkeä ja informatiivinen kirja. Eikä ne törpöt sitä kuitenkaan koskaan lue.
Monta vuotta varauskirjariitelyä seurannut.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minulle tuo maksullinen palvelu ei ole lainkaan tuttu eli maksoitko nyt naapurinkin pesut? Meillä metallinen varaustaulu.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minulle tuo maksullinen palvelu ei ole lainkaan tuttu eli maksoitko nyt naapurinkin pesut? Meillä metallinen varaustaulu.
[/quote]
En maksanut sentään :) joka kerta kun numeroon soittaa, kone aktivoituu yhdelle pesukerralle. Sama juttu kuivausrummun kanssa. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:51"]
No ei sit tietenkään, jos siellä ei ole yhden tunnin sääntöä. Mikä saa sinut kuvittelemaan, ettå niin voi tehdä?
[/quote] mä jäisin odottelee kyseistä naapuria tai vetäisin ne pois kesken ohjelman ja laittaisin ne sinne nurkkaan tmv
Naapuri ilmeisesti kuvittelee niin. Oli ikävä yllätys löytää omat pyykit ryntättynä pesuhuoneen nurkkaan. Ja samalla oli laittanut omat pyykkinsä koneeseen. ap
[/quote]
No hyvä, ettet maksanut. Yksi vaihtoehto on muuten jäädä sinne pesutupaan väijymään, että kuka on kyseessä ja sitten sanoa suorat sanat. Kirja tai läppäri mukaan, niin ei ole tylsää.
saisk se tyyppi nyt ilmaisen pesun
Mä menisin ja kirjottaisin asiasta lapun sinne pyykkihuoneesen. Oikein vittumaiseen sävyyn vielä. Jos tilanne toistuu, niin naapurin pyykit siihen samaiseen nurkkaan ja toinen vittuileva lappu päähän.
Meillä ei ollut edellisessä taloyhtiössä tuollaista päällekiilaamisongelmaa, mutta joskus tyypit laittoivat pyykkinsä koneeseen pyörimään, mutta eivät varaamansa ajan puitteissa tulleet hakemaan pyykkejään. Neuvottiin sitten vain asukkaita jättämään koppansa näkösälle, että seuraava voi laittaa naapurin pyykit koriin, että pääsee omalla vuorollaan ajoissa aloittamaan.
Nykyisessä taloyhtiössäni en viitsi koppaa jättää, koska tässä talossa on ihmisiä, jotka kähveltävät kaiken irtaimiston pesutuvasta, ihan kynästä yhteiseen, yleisessä käytössä olevaan rengalliseen koriin.
En suosittele jättämään passiivis-aggressiivisia lappuja tai kirjoittamaan varauskirjaan vihaista noottia, koska niitä ei kiilaaja kumminkaan lue. Jos tilanne toistuu, niin kannattaa ehkä ennemmin jäädä pesutupaan tai lähistölle odottamaan, että asiasta voisi keskustella kiilaajan kanssa. Esimerkiksi huomauttaa kohteliaasti "anteeksi, mutta mulla olisi ollut vielä pestävää, ja olen varannut pesutuvan kahdeksi tunniksi".
Otetaan kuitenkin huomioon, että tuo kaksi tuntia on ihan kohtuuden rajoissa oleva varaus, jonka kenen tahansa pitäisi vain hyväksyä ja kestää.
Edellisessä taloyhtiössäni jotkut naapurit saattoivat varata pesutupaa oikeasti kahdeksaksi tunniksi, joista kone pyöri sen tunnin tai kaksi, mutta naapuri ei nyt vain kerinnyt hakemaan pyykkejä kuin vasta kahdeksan tunnin päästä.
Mä menin vahingossa pesemään jonkun muun pyykkivuorolla pyykkini, kun elin päivän edellä. Mulla olisi ollut vuoro siis vasta seuraavana päivänä. Pesuohjelman keston loputtua menin pyykkitupaan ja huomasin pyykkini liti märkinä ja siirrettyinä pöydälle. Hetken aikaa keitti kunnes tajusin tarkistaa listan jossa oli mun nimi ja vieläkin keitti, kunnes muistin ettei olekaan torstai. Kyllä nolotti, onneksi en joutunut kohtaamisiin sen kanssa jonka pyykkivuoron olin varastanut. Olisi nolottanut vielä enemmän ja olisi kyllä ollut anteeksi pyynnön paikka.
Olisin ollut sinun sijassasi niin ilkeä, että olisin mennyt kysymään naapurilta, mistä tässä on kyse. Ja kyllä, olen joskus asunut kerros- ja rivitaloissa, joissa olen käyttänyt pesutupaa.
Eihän tunnissa ehdi edes pestä koneellista pyykkiä, jos kone on näitä nykyajan säästökoneita, kun koneellisessa voi mennä jooa 3,5 tuntia.
Miten ihmeessä naapuri voi mennä ottamaan sinun maksamasi vuoron? Taitaisin sittenkin keskustella isännöitsijän kanssa, ja olisi hänen asiansa puhua naapurin kanssa.
Itsellä kävi niin viime kesänä että olin mennyt vahingossa toisen vuorolla, erehdyin päivästä. Kone oli pysäytetty. Ihmettelin mutta laitoin käyntiin uudestaan. Huomasin vasta myöhemmin että olin mennyt toisen vuorolla. Kirjoitin mitä tapahtui ja pyysin anteeksi siis laitoin varauskirjaan. En käytä talon konetta koska on omakin ja viimevuosi oli poikkeus.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 11:54"]
Eihän tunnissa ehdi edes pestä koneellista pyykkiä, jos kone on näitä nykyajan säästökoneita, kun koneellisessa voi mennä jooa 3,5 tuntia.
[/quote]
Pesutuvissa ei kyllä ole tuollaisia. Niissä on yleensä teollisuuspesukoneita, jotka tekevät hyvää jälkeä alle tunnissa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 11:54"]
Olisin ollut sinun sijassasi niin ilkeä, että olisin mennyt kysymään naapurilta, mistä tässä on kyse. Ja kyllä, olen joskus asunut kerros- ja rivitaloissa, joissa olen käyttänyt pesutupaa.
Miten ihmeessä naapuri voi mennä ottamaan sinun maksamasi vuoron? Taitaisin sittenkin keskustella isännöitsijän kanssa, ja olisi hänen asiansa puhua naapurin kanssa.
[/quote]
Yleensä pesutupakoneet on sitä kaliiberia, että koneellinen vie 30-40min.
AP: Onko teillä sellaista käytäntöä, että pesuvuoron saa viedä jos varaaja ei 10 min sisällä ole käyttämässä vuoroaan? Mihin aikaan tulit koneelle? Meillä nimittäin on ollut tuo käytäntö useammassa eri tuvassa. Mutta yleensä kyllä tuplavuoroissa oman kokemukseni mukaan kaikki on laskeneet sen vuoron aloitetuksi jos on jo ekan tunnin aikana pistänyt jotain. Että tavallaan se 2h on yksi vuoro ja se 10min on sen ekan tunnin alusta, ei niin että jokaisella varatulla tunnilla pitää olla tasan siinä kohtaa laittamassa pyykkiä. Kuitenkin jos useampia koneita pesee, niin ne ei välttämättä ajoitu tasatunneille (esim jos pesee 35 ja 30min ohjelmat peräkkäin, niin jälkimmäinen ohjelma pysähtyy sitten joskus siellä ~ 10 yli tienoilla jälkimmäistä vuoroa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:45"]
Ei.
Vai onko siellä joku sääntö, että koneen saa varata vain tunniksi kerrallaan?
[/quote]
Ei ole sellaista sääntöä, jotkut ovat varailleet jopa moneksi tunniksi kerrallaan. Olen vasta muuttanut tänne ja vähän hämilläni. ap
[/quote]
itse olen joskus varannut kahdeksaksi tunniksi, samoin muut pesijät. Kaks tuntia ei ole yhtään mitään :)
Meillä kerran yks kusipää naapuri harrasti tuota kans. Ei ollut mitään tunnin sääntöjä, mutta hyvin useasti kävi repimässä toisten pyykkejä pois koneesta. Kerran osasin varautua tähän ja kun menin pyykkitupaan, niin siellähän ne oli omat pyykit korissa märkinä ja naapurin pyykit pyöri koneessa. Stoppasin ohjelman, heitin tekstiiliväriä sekaan ja laitoin taas pyörimään. Sen jälkeen olla ainakaan mun pyykkeihin koskettu.
[/quote]
[/quote]