Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vela, oletko ateisti?

Vierailija
23.07.2014 |

Vapaaehtoisesti lapseton, kerro minulle oletko ateisti?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Tykkään kyseenalaistaa perinteitä ja instituutioita sekä pohtia tekemisiäni, vaikka omassa viiteryhmässäni (korkeakoulutettu feministi, kasvissyöjä, parisuhteessa elävä hetero) olenkin aika klisee.

Vierailija
22/53 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 01:26"]

Pikaisella gallupilla yhteys näyttäisi olevan melko vahva. Ihan mielenkiintoista, jos pitää paikkansa laajemminkin.

Onko yhä lisääntyvä lapsettomien pariskuntien määrä seurausta uskonnottomuuden lisääntymisestä?

Suhtautuvatko kristityt (Suomessa kun ollaan) yleisesti myönteisemmin lapsiin kuin ateistit, vai hankkivatko he lapsia, vaikka eivät lapsista erityisemmin pitäisikään, vain siksi että niin "kuuluu tehdä"? Kristinuskosta ei itsessään pitäisi seurata mitään lapsenteko"pakkoa" jos jätetään tietyt lahkot pois laskuista..

Muitakin kysymyksiä herää.. Niitä voikin sitten joskus miettiä yön pimeinä tunteina, jos ei parempaakaan tekemistä keksi :)

[/quote]Tai sitten nykyään on mahdollista ja enemmän hyväksyttyä ollla hankkimatta lapisa ja olla kuulumatta kirkkoon. Ei nainen tällaisia asioita oikein voinut päättää oman mielensä mukaan vielä 50 vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:35"]

Olen ateisti, ja lapsirakas vela.

Ohiksena jäin miettimään, kun niin moni sanoo olevansa agnostikko ei ateisti. Kertoisitteko tarkemmin mitä tarkoitatte? Ette tiedä uskotteko jumaluuksiin? Mitä?

[/quote]Ateismia paheksutaan ja jotku ytittävät rinnastaa sen kommunismiin.

Agnostikolla ei ole tällaista samanlaista negatiivista kaikua.

Aika harva tunnustaa olevansa myöskään vasemmistolainen, mutta sen sijaan kaikki ovat köyhien asialla vaaleissa.

Vierailija
24/53 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:33"]

Aika lailla fifty fifty tuntuu tämä menevän.

[/quote]Eli vapaaentoisesti lapsettomissa on selvästi enemmän ateisteja, kuin suomalaisissa keskimäärin.

Ehkä sekä ateisti että vela ovat sellaisia, jotka ovat ajatelleet asioita ihan itse, eivätkä ole menneet massan mukana ja tehneet kuten on ollut tapana.

Vierailija
25/53 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:51"]

Vapaaehtoisesti lapseton, kerro minulle oletko ateisti?

[/quote]

Ja miksi sinä sen haluat tietää? Teetko kenties yliopistollista tutkimusta? Jos niin, niin sähköpostiosoite olis kiva yllätys. Eiks jeh? :)

Vierailija
26/53 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:53"]

Ehkä sekä ateisti että vela ovat sellaisia, jotka ovat ajatelleet asioita ihan itse, eivätkä ole menneet massan mukana ja tehneet kuten on ollut tapana.

[/quote]

Näinhän se on. Kun ei halua lapsia ja tietää, että mitään jumalia ei ole olemassa, niin totta kai kulkee omia polkujaan. :)

Vierailija
27/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:51"]

Ateismia paheksutaan ja jotku ytittävät rinnastaa sen kommunismiin.

Agnostikolla ei ole tällaista samanlaista negatiivista kaikua.

Aika harva tunnustaa olevansa myöskään vasemmistolainen, mutta sen sijaan kaikki ovat köyhien asialla vaaleissa.

[/quote]

Ikävä kyllä ateismiin liitetään valtavasti sellaista, mikä siihen ei kuulu. Moni itseään agnostikoksi nimittävä lienee todellisuudessa myös ateisti, nämä termit kun kertovat eri asioista. Minäkin olen ateisti (eli en usko mihinkään persoonalliseen jumalaan) sekä agnostikko (eli en usko, että jumalien olemassaolosta voitaisiin saada tietoa).

Vierailija
28/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:53"]

[/quote]

Näinhän se on. Kun ei halua lapsia ja tietää, että mitään jumalia ei ole olemassa, niin totta kai kulkee omia polkujaan. :)

[/quote]

Ah miten ylimielinen kaiku :D Ja juu, vastauksena kysymykseen, en ole ateisti, olen ihan uskovainen vela

Vierailija
29/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 01:26"]

Pikaisella gallupilla yhteys näyttäisi olevan melko vahva. Ihan mielenkiintoista, jos pitää paikkansa laajemminkin.

Onko yhä lisääntyvä lapsettomien pariskuntien määrä seurausta uskonnottomuuden lisääntymisestä?

Suhtautuvatko kristityt (Suomessa kun ollaan) yleisesti myönteisemmin lapsiin kuin ateistit, vai hankkivatko he lapsia, vaikka eivät lapsista erityisemmin pitäisikään, vain siksi että niin "kuuluu tehdä"? Kristinuskosta ei itsessään pitäisi seurata mitään lapsenteko"pakkoa" jos jätetään tietyt lahkot pois laskuista..

Muitakin kysymyksiä herää.. Niitä voikin sitten joskus miettiä yön pimeinä tunteina, jos ei parempaakaan tekemistä keksi :)

[/quote]Tai sitten nykyään on mahdollista ja enemmän hyväksyttyä ollla hankkimatta lapisa ja olla kuulumatta kirkkoon. Ei nainen tällaisia asioita oikein voinut päättää oman mielensä mukaan vielä 50 vuotta sitten.

[/quote]

Kirkkoon kuulumattomuus ei tarkoita että olisi ateisti.

Vierailija
30/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:33"]

Aika lailla fifty fifty tuntuu tämä menevän.

[/quote]Eli vapaaentoisesti lapsettomissa on selvästi enemmän ateisteja, kuin suomalaisissa keskimäärin.

[/quote]

Tarkoitatko että puolet veloista ovat ajatelleet itse, kun nyt tuntuu että toinen puolisko on sitten näitä "massan mukana meneviä" kuten asian ilmaisit? Ei uskossa oleminen tarkoita etteikö olisi ajatellut asiaa.

Vierailija
31/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Olen kristitty uskovainen, helluntaiseurakunnan jäsen. Olen vaan hyvin erakko luonneja koen kutsumuksekseni yksinäisen elämän rukouksessa ja hiljaisuudessa, en perhe-elämää.

Vierailija
32/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 01:38"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 00:16"]

Kristitty ei ainakaan voi olla vela.

[/quote]

Jaa, mitenkäs koko katolisen kirkon henkilöstö; papit, piispat, kardinaalit, nunnat, munkit, perkuleen paavi?

Jos taas katoliset eivät ole kristittyjä, on sitten jatkossa turha puhua, kuinka kristittyjä on niin ja niin paljon maailmassa.

[/quote]

Miksi katolilaiset eivät olisi kristittyjä :D et taida tietää kristinuskosta hönkäsen pöläystä.

Vierailija
33/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 00:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 00:05"]

En ole ateisti, miksi tällainen kysymys? :D

[/quote]

Tuli vain mieleen, kun tuttavapiirissä tällainen korrelaatio näyttäisi olevan. Nimenomaan niin päin, että vela -> ateisti. Ateistilla taas voi hyvinkin olla lapsia.

[/quote]

Kahden muuttujan korrelaatiosta ei voi päätellä syy/seuraussuhdetta tai muutakaan toisiaan selittävää tekijää.  Se, että juuri sinä olet tuon korrelaation huomannut, johtuu siitä, että olet ateistiaatteen johdosta saanut tuttavapiiriisi niitä äärimmäisen harvinaisia tapauksia nimeltä ateisti.  Teidän joukossanne mahtavimmat älypäät saattavat hoksata vielä, että ateismin kanssa korrelaatioita löytyy myös kahvin/maidon/veden/kaljan ja mehun juonnissa, kusella ja paskalla käynnissä, auton käytössä jne. jne plus henkisessä onanoinnissa.

Vierailija
34/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet väestöstä ei omaa uskonnollisia ajatuksia.  Ketään niistä ei kiinnosta ateistiyhdistykset eikä luokitellut jumalankiellon aste-erot.  He elävät vapaasti ja nauttivat elämästä tai kärsivät siitä.  Onhan sitten ne 1860 ateistiyhdistyksille jäsenmaksua maksavat reppanat, jotka rekisteröityinä tapauksina paasaavat jumalasta jota ei ole.  Heidän jumalattoman hyvän huumorin mahtavin tuotos on viisivuotiaan lapsen ruokapöydässä keksimä spagettihirviö.  Typerämpää tapaa tuhlata aikaansa ei voi olla.  Jumalanpalveluksiinkin osallistuvat ihmiset perustelevat toimintaansa Jumalalla joka on olemassa.  Toiminnan peruste on järkevä toisin, kuin ateisteilla riippumatta siitä onko Jumala olemassa vai ei.

Vierailija
35/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiennyt että tuollainen ateistiyhdistyskin on olemassa :O

Mutta suurin osa ihmisistä taitaa olla agnostikkoja vähän tiedostamattaan. Tai ainakin monet ns. tapakristityt välillä naureskelee uskovaisille (tai ainakin lestoille) sitten yhtäkkiä jossain muussa yhteydessä voivatkin rukoilla tai puhua tyyliin kuin uskoisivat Jumalan olevan olemassa. Esimerkiksi äiti saattaa sanoa teinille joka valittaa jotain ulkonäköjuttua että "Jumala on sut tuollaiseksi luonut ja siihen pitää olla tyytyväinen"

Vierailija
36/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin  ja yllättävän moni uskoo kuolleen läheisen menneen taivaaseen tai jonnekin taivaan kaltaiseen tilaan.

-47

Vierailija
37/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.

Vierailija
38/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan agnostikko, jos johonkin lokeroon pitää pistää. En usko perustettuihin uskontoihin, mutta johonkin korkeampaan voimaan kyllä. On myös mahdollista, että se on vain pään sisäistä huminaa :D

Vierailija
39/53 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen sanaa ateisti, koska sillä on vähän huono kaiku, mutta olen todellakin uskonnoton. Se lähtee jostain hyvin syvältä minusta, etten kykyne uskomaan mihinkään yliluonnolliseen (eli jos Jumala onkin olemassa, on hän varmasti luonut minut tällaiseksi),

Myöskään en lapsia ajatellut koskaan hankkia, mutten ole vielä lapsentekoiän ylittänytkään eli pitäisi varmaan sanoa että olen toistaiseksi lapseton.

Vierailija
40/53 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela ja ateisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi