Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et vastaa toisen tervehdykseen?

Kun Suomi tuli alas puusta
18.07.2021 |

Kun tulen leikkipuistoon tai muuhun yhteiseen tilaan, jossa on muita ihmisiä, tervehdin.

Hyvin usein kukaan ei tervehdi takaisin.

Nämä ovat mielestäni alkeellisia käytöstapoja jotka yritän opettaa omalle lapselleni.

Lapsi tervehtii muita lapsia, jotka eivät vastaa, koska ovat oppineet vanhempiensa esimerkistä nämä juntit käytöstavat.

Kun itse tervehtii ja tulee torjutuksi kun vastausta ei tule, tulee tosi ikävä olo. Kulttuurin muutos tulee aikuisten esimerkistä lapsilleen. Harkitkaa tätä muutosta.

Masennus on maassamme yleinen sairaus, ja uskon, että se lähtee pimeän vuodenajan lisäksi myös tästä eristävästä ja vetäytyvästä kulttuuristamme. Varsinkin pikkulasten vanhempien pitäisi tervehtiä toisiaan jo siksikin, että synnytyksen jälkeisestä masennuksesta toipuisi paremmin yhteisön tuella.

Teen työkseni asiakaspalvelutyötä jossa tervehdin jopa satoja asiakkaita päivittäin. Olen huomannut, että ehkä yksi kymmenestä vastaa. Kerran jopa yksi asiakas kiinnitti tähän huomiota ja sanoi, että hänen täytyy sanoa päivää sinulle, kun kukaan muu ei vastaa.

Tervehdin sinnikkäästi, vaikka vastassa oleva epäkohteliaantuntuinen hiljaisuuden muuri tuntuu epämukavalta.

Tässä harjoitus/esimerkkivastaukset siltä varalta, että joku ei vastaa, koska ei tiedä mitä sanoa:

- Moi!
Vastaus: Moi!

- Hei.
Vastaus: Hei!

- Päivää.
Vastaus: Päivää.

- Iltaa.

Vastaus: Iltaa.

En laita tähän huomenta, koska jostain syystä siihen osataan useimmiten jo vastata huomenta takaisin!

En tiedä mistä se johtuu. Oletteko tätä huomanneet?

Se on jo hyvä alku. Tsemppiä näihin muihin.

Tulkaamme alas puusta.

Sitten on vielä klassikko: Jos joku on tielläsi, sano: " Anteeksi." Hän väistää kuin taikaiskusta! Ei tarvitse työntää.

Kiitos ja hyvää päivänjatkoa!

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yksinkertaisesti kiinnosta.

On parempaakin tekemistä esim. leikkipuistossa kuin heitellä pinnallisia tervehdyksiä ihmisten kanssa joihin ei ole pienintäkään mielenkiintoa tutustua mitenkään.

Keihin sinulla sitten ON mielenkiintoa tutustua? Mistä tiedät, jos et anna mahdollisuutta?

Minulla ja perheelläni on ihan omat ympyrät ja läheisiä ystäviäkin löydämme muualta kuin esim. leikkipuistosta jonne menen viettämään aikaani omien lasteni kanssa.

Minä en mene sinne esittäytymään muille vanhemmille tai siellä notkujille.

Lapsemme voivat leikkiä siellä keskenään, mutta minä haluan olla siellä rauhassa seuraamassa omien lasteni toimintaa.

Tiedän jo etukäteen etten ole pätkääkään kiinnostunut edes antamaan pienintäkään mahdollisuutta teille ilmeisesti hyvin yksinäisille, mt -ongelmista kärsiville huomioh*orille, joiden prioriteetti leikkipuistossakin näyttää olevan oman huomionkaipuunne täyttäminen.

😆 Vauvafoorumin mt-tapaus roolileikissään 😆 tuolla asenteella olisit ongelmissa missä tahansa muussa sivistysmaassa!

Vierailija
62/67 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On Suomalaiset naiset ihania, lenkillä ollessani vastaan tulevat tuntemattomat naiset aina tervehtii kauniin hymyn kera.

Tai sitten sinä olet komea. Et voi vielä tuosta vetää sitä johtopäätöstä että suomalaiset naiset ovat ihania. Eivät välttämättä kaikille ole. Ja valikoiva ihminen ei ole ihana. Enkä tällä tarkoita että pitäisi jokaiselle vaimoksi ryhtyä, kysymys on myös suomalaisten naisten asenteesta toisia naisia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tavat kadonneet ja ilmeisimmin kännykkäviestittelyn ja juttelun häviämisen takia sosiaalisten tilanteiden pelko.

Vierailija
64/67 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On parempaakin tekemistä esim. leikkipuistossa kuin heitellä pinnallisia tervehdyksiä ihmisten kanssa joihin ei ole pienintäkään mielenkiintoa tutustua mitenkään.

Keihin sinulla sitten ON mielenkiintoa tutustua? Mistä tiedät, jos et anna mahdollisuutta?

Minulla ja perheelläni on ihan omat ympyrät ja läheisiä ystäviäkin löydämme muualta kuin esim. leikkipuistosta jonne menen viettämään aikaani omien lasteni kanssa.

Lapsemme voivat leikkiä siellä keskenään, mutta minä haluan olla siellä rauhassa seuraamassa omien lasteni toimintaa.

Tiedän jo etukäteen etten ole pätkääkään kiinnostunut edes antamaan pienintäkään mahdollisuutta teille ilmeisesti hyvin yksinäisille, mt -ongelmista kärsiville huomioh*orille, joiden prioriteetti leikkipuistossakin näyttää olevan oman huomionkaipuunne täyttäminen.

😆 Vauvafoorumin mt-tapaus roolileikissään 😆 tuolla asenteella olisit ongelmissa missä tahansa muussa sivistysmaassa!

Ei ole tähän saakka ollut ongelmia muuallakaan.

Sinun mielipiteistäsi huolimatta.

Sinun ongelmistasi taas... johtuivat ne mielenterveydestä tai jostain muusta, en ole vastuussa.

Vierailija
65/67 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys oli, että keihin sinulla sitten ON mielenkiintoa tutustua. Yksinäisyys ja mielenterveysongelmatkaan eivät näy päällepäin, ennen kuin tutustuu. Enkä nyt puhu itsestäni, jos puhutaan meistä kahdesta, niin sinulla on kyllä selvästi enemmän mielenterveysongelmia. Mutta ihan näin yleisellä tasolla kysyin.

Vierailija
66/67 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän häntä alempiarvoisenani, olenhan hänen korkea-arvoinen majesteettinsa strassikoristelluissa ratsastuspöksyissäni 🤣.

Vierailija
67/67 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan sellaiset mielenterveysongelmat eivät näy ulospäin, joita on ihmisellä, joka saa pitää lapsensa ja tulee hänen kanssaan leikkipuistoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän