Miksi et vastaa toisen tervehdykseen?
Kun tulen leikkipuistoon tai muuhun yhteiseen tilaan, jossa on muita ihmisiä, tervehdin.
Hyvin usein kukaan ei tervehdi takaisin.
Nämä ovat mielestäni alkeellisia käytöstapoja jotka yritän opettaa omalle lapselleni.
Lapsi tervehtii muita lapsia, jotka eivät vastaa, koska ovat oppineet vanhempiensa esimerkistä nämä juntit käytöstavat.
Kun itse tervehtii ja tulee torjutuksi kun vastausta ei tule, tulee tosi ikävä olo. Kulttuurin muutos tulee aikuisten esimerkistä lapsilleen. Harkitkaa tätä muutosta.
Masennus on maassamme yleinen sairaus, ja uskon, että se lähtee pimeän vuodenajan lisäksi myös tästä eristävästä ja vetäytyvästä kulttuuristamme. Varsinkin pikkulasten vanhempien pitäisi tervehtiä toisiaan jo siksikin, että synnytyksen jälkeisestä masennuksesta toipuisi paremmin yhteisön tuella.
Teen työkseni asiakaspalvelutyötä jossa tervehdin jopa satoja asiakkaita päivittäin. Olen huomannut, että ehkä yksi kymmenestä vastaa. Kerran jopa yksi asiakas kiinnitti tähän huomiota ja sanoi, että hänen täytyy sanoa päivää sinulle, kun kukaan muu ei vastaa.
Tervehdin sinnikkäästi, vaikka vastassa oleva epäkohteliaantuntuinen hiljaisuuden muuri tuntuu epämukavalta.
Tässä harjoitus/esimerkkivastaukset siltä varalta, että joku ei vastaa, koska ei tiedä mitä sanoa:
- Moi!
Vastaus: Moi!
- Hei.
Vastaus: Hei!
- Päivää.
Vastaus: Päivää.
- Iltaa.
Vastaus: Iltaa.
En laita tähän huomenta, koska jostain syystä siihen osataan useimmiten jo vastata huomenta takaisin!
En tiedä mistä se johtuu. Oletteko tätä huomanneet?
Se on jo hyvä alku. Tsemppiä näihin muihin.
Tulkaamme alas puusta.
Sitten on vielä klassikko: Jos joku on tielläsi, sano: " Anteeksi." Hän väistää kuin taikaiskusta! Ei tarvitse työntää.
Kiitos ja hyvää päivänjatkoa!
Kommentit (67)
Otan siten oman tilani haltuun. En ole kiinnostunut tuntemattomista ihmisistä, enkä halua antaa näille tilaa jatkaa juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee itselle todella typerä olo jos tervehdin, mutta minulle ei vastata.
Ja höpsitä
Kuka ei tervehdi vastaa, on se nolo.Voi olla ertä tulija on jostain maalta ja ei osaa käytöstapoja.
Meidän taloyhtiössä lähes kaikki tervehtii kaikkia.
joskus tekisi jäädä piiloon, jotta ei tarvitsisi sitä juu-pas-jaapas rappukäytävä keskustelua käydä.
Maalla kyllä tervehditään naapureita ym enempi kun kaupungissa.Ja osataan käytöstavat..
Miksi pitäisi tervehtiä, jos ei tunne ko. tervehtijää?!
Ei sitä tervehtijää kiinnosta tuon taivaallista minä.
Teennäistä sontaa, jonka suuri osa ihmiset ovat nyt vaan päättäneet asettaa tietyksi normiksi jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Teennäistä sontaa, jonka suuri osa ihmiset ovat nyt vaan päättäneet asettaa tietyksi normiksi jossain vaiheessa.
Eikö sinulle tule yhtään kiusallinen olo jos viereesi asettuu toinen ihminen ja olette siinä mahdollisesti vain sinä ja hän - MUTTA ette sano toisillenne mitään? Se molemminpuolinen "terve" mielestäni vapauttaa tunnelmaa ja sen jälkeen voi rauhassa olla hiljaa tai halutessaan sanoa jotain muutakin.
Olen huomannut että varsinkin miesten kesken ei tavallaan riitä pelkkä tervehdys. Se moikan sanominen pitää verhoilla sutkautukseksi tai joksikin huomioksi: "sää on kuin morsian" tms. johon toiset sitten voivat nyökytellä ja vastata jotain. Mitä humoristisemman heiton keksii, sitä paremmin se otetaan vastaan. Tavallista tervehdystä pidetään niin latteana ettei siihen välttämättä vastata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle tule yhtään kiusallinen olo jos viereesi asettuu toinen ihminen ja olette siinä mahdollisesti vain sinä ja hän - MUTTA ette sano toisillenne mitään? Se molemminpuolinen "terve" mielestäni vapauttaa tunnelmaa ja sen jälkeen voi rauhassa olla hiljaa tai halutessaan sanoa jotain muutakin.
Kiusallisempi olo tulee, jos tervehditään toisiamme, kuin se, että ollaan alusta asti hiljaa.
Mitä mieltä siinä tervehtimisessä on, jos kuitenkin sitten ollaan hiljaa?
Jos tervehditään, on oletusarvona sitten, että pitää alkaa harrastamaan "small talkingia" muutenkin.
Itse tervehdin ja olen opettanut naapurienkin pennut tervehtimään. Alkeellisia käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
"Teennäisellä sonnalla" tulee suodatettua ne ihmiset, johon voi esim. hätätilanteessa luottaa tai jotka ovat tasapainoisia. Käytöstapojen tarkoitus on syvempi kuin ihan vaan huvikseen tervehtiminen. Entisaikaan tervehtimisen tarkoitus oli vastaava, osoitettiin, ettei olla pahoilla aikeilla.
Olen kerran tullut todenneeksi tämän hyvinkin kirjaimellisesti. Ihminen, joka ei tiettyjä näkymättömiä sääntöjä osannut ja niitä kunnioittanut osoittautui hengelle vaaralliseksi.
Olen yrittänyt opetella tervehtimään ja smalltalkkaamaan. Mutta ei se aina ole tervetullutta. Suomessa on rotuerottelu, että älä tutustu köyhemmän/reppanamman näköisiin kuin itse olet. Jos minua pidetään huonompana/ei rupattelun arvoisena, miksi haluaisin mitään kontaktia itsekään. Ei ole varaa merkkivaatteisiin, kalliisiin merkkeihin ainakaan.
Ei yksinkertaisesti kiinnosta.
On parempaakin tekemistä esim. leikkipuistossa kuin heitellä pinnallisia tervehdyksiä ihmisten kanssa joihin ei ole pienintäkään mielenkiintoa tutustua mitenkään.
Miksi pitää tervehtiä tuntemattomia puistossa?
Ei mun ole mikään pakko tervehtiä tuntematonta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusallisempi olo tulee, jos tervehditään toisiamme, kuin se, että ollaan alusta asti hiljaa.
Mitä mieltä siinä tervehtimisessä on, jos kuitenkin sitten ollaan hiljaa?
Jos tervehditään, on oletusarvona sitten, että pitää alkaa harrastamaan "small talkingia" muutenkin.
Riippuu ehkä vähän tilanteesta, mutta kyllä ainakin työpaikalla on nolompi olo jos tunnetaan toisemme, mutta ei olla tervehditty aamulla. Tervehtiminen laukaisee tilanteen eikä sen jälkeen ole mikään pakko jatkaa juttelua vaan alkaa tehdä niitä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee itselle todella typerä olo jos tervehdin, mutta minulle ei vastata.
Mulle ei tule, kieltämättä enemmänkin ajattelin, ettämikäs mörökölli tuo toinen on kun ei osaa tervehtiä,
Vierailija kirjoitti:
Onneksi me suomalaiset ollaan näin kirkkaasti ymmärretty asia verrattuna muuhun sivityneeseen maailmaan. Tällä on hyvä erottua. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko, mutta voit! Saat! Kokeile, siitä tulee hyvä mieli! Hymyile myös toki!
Tämä on tätä narsismin, huomionhakuisuuden ja mt-ongelmien lisääntymistä ja kaikenlaisten hyvien tapojen ja perinteiden rapautumista. Saman huomaa muutenkin liikkuessa ihmisten ilmoilla. Monet käyttäytyvät lähtökohtaisesti todella törkeästi tuntemattomia kohtaan.