Miksi et vastaa toisen tervehdykseen?
Kun tulen leikkipuistoon tai muuhun yhteiseen tilaan, jossa on muita ihmisiä, tervehdin.
Hyvin usein kukaan ei tervehdi takaisin.
Nämä ovat mielestäni alkeellisia käytöstapoja jotka yritän opettaa omalle lapselleni.
Lapsi tervehtii muita lapsia, jotka eivät vastaa, koska ovat oppineet vanhempiensa esimerkistä nämä juntit käytöstavat.
Kun itse tervehtii ja tulee torjutuksi kun vastausta ei tule, tulee tosi ikävä olo. Kulttuurin muutos tulee aikuisten esimerkistä lapsilleen. Harkitkaa tätä muutosta.
Masennus on maassamme yleinen sairaus, ja uskon, että se lähtee pimeän vuodenajan lisäksi myös tästä eristävästä ja vetäytyvästä kulttuuristamme. Varsinkin pikkulasten vanhempien pitäisi tervehtiä toisiaan jo siksikin, että synnytyksen jälkeisestä masennuksesta toipuisi paremmin yhteisön tuella.
Teen työkseni asiakaspalvelutyötä jossa tervehdin jopa satoja asiakkaita päivittäin. Olen huomannut, että ehkä yksi kymmenestä vastaa. Kerran jopa yksi asiakas kiinnitti tähän huomiota ja sanoi, että hänen täytyy sanoa päivää sinulle, kun kukaan muu ei vastaa.
Tervehdin sinnikkäästi, vaikka vastassa oleva epäkohteliaantuntuinen hiljaisuuden muuri tuntuu epämukavalta.
Tässä harjoitus/esimerkkivastaukset siltä varalta, että joku ei vastaa, koska ei tiedä mitä sanoa:
- Moi!
Vastaus: Moi!
- Hei.
Vastaus: Hei!
- Päivää.
Vastaus: Päivää.
- Iltaa.
Vastaus: Iltaa.
En laita tähän huomenta, koska jostain syystä siihen osataan useimmiten jo vastata huomenta takaisin!
En tiedä mistä se johtuu. Oletteko tätä huomanneet?
Se on jo hyvä alku. Tsemppiä näihin muihin.
Tulkaamme alas puusta.
Sitten on vielä klassikko: Jos joku on tielläsi, sano: " Anteeksi." Hän väistää kuin taikaiskusta! Ei tarvitse työntää.
Kiitos ja hyvää päivänjatkoa!
Kommentit (67)
Kakarana kasvatettu ettei tuntemattomille puhuta
Puistossa yksi nainen joka jankuttaa moi ja koventaa ääntään ihan kuin emme kuulisi ja sitten jupisee lapsille "ei edes moi sanota"
Tätä ihmettelen kerrostalossa. 90% eläkeläisistä tervehtii oma-aloitteisesti, mutta nuorissa on moukka, jotka eivät vastaa naapurinsa tervehdykseen!
Ei kai se puistossa päivittäin nähtävä ihminen ihan vieras ole. Täällä itketään ettei aikuisiällä ole ystäviä. Daaa
Vierailija kirjoitti:
Kakarana kasvatettu ettei tuntemattomille puhuta
Sittenpä on fiksua kasvattaa omat lapset, esimerkkiä näyttäen, toisella tavalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksinkertaisesti kiinnosta.
On parempaakin tekemistä esim. leikkipuistossa kuin heitellä pinnallisia tervehdyksiä ihmisten kanssa joihin ei ole pienintäkään mielenkiintoa tutustua mitenkään.Keihin sinulla sitten ON mielenkiintoa tutustua? Mistä tiedät, jos et anna mahdollisuutta?
Minulla ja perheelläni on ihan omat ympyrät ja läheisiä ystäviäkin löydämme muualta kuin esim. leikkipuistosta jonne menen viettämään aikaani omien lasteni kanssa.
Minä en mene sinne esittäytymään muille vanhemmille tai siellä notkujille.
Lapsemme voivat leikkiä siellä keskenään, mutta minä haluan olla siellä rauhassa seuraamassa omien lasteni toimintaa.
Tiedän jo etukäteen etten ole pätkääkään kiinnostunut edes antamaan pienintäkään mahdollisuutta teille ilmeisesti hyvin yksinäisille, mt -ongelmista kärsiville huomioh*orille, joiden prioriteetti leikkipuistossakin näyttää olevan oman huomionkaipuunne täyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Puistossa yksi nainen joka jankuttaa moi ja koventaa ääntään ihan kuin emme kuulisi ja sitten jupisee lapsille "ei edes moi sanota"
No miks ihmeessä ette voi moikata :O onhan se jupinakin tyhmää tietysti. Mietin, missä näin sosiaalisesti kömpelöiden ihmisten puisto edes on.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen kerrostalossa. 90% eläkeläisistä tervehtii oma-aloitteisesti, mutta nuorissa on moukka, jotka eivät vastaa naapurinsa tervehdykseen!
Meillä täällä päinvastoin. Nuoret moikkaa, kyselee miten menee. Vanhukset ei.
Vierailija kirjoitti:
Otan siten oman tilani haltuun. En ole kiinnostunut tuntemattomista ihmisistä, enkä halua antaa näille tilaa jatkaa juttua.
Mutta kumminkin änkeät puistoon. Itse ehkä noin umpimielisenä menisin jonnekin ihan muualle kuin puistoon mököttämään. On sille sun lapsellekin kiusallista ja noloa, kun niille opetetaan päiväkodissa ja koulussa hyviä tapoja ja sosiaalisia taitoja, ja oma äiti on tuommoinen ja sen kanssa joutuu menemään puistoon.
On Suomalaiset naiset ihania, lenkillä ollessani vastaan tulevat tuntemattomat naiset aina tervehtii kauniin hymyn kera.
Häpeä persoona kirjoitti:
Jätän vastaamatta, jos olen omissa maailmoissani ja yllätyn tervehdyksestä niin, etten voi olla varma että se oli minulle tarkoitettu ja pelkään nolaavani itseni, jos se olikin jotain muuta.
Olen kohtelias ja ystävällinen mutta nolo ja tyhmä ja häpeän koko loppupäivän jos vahingossa vastaan jollekin "väärälle" :/
Yhtä koloa se sittenkin sillekkn joka jutteleee itsekseen sen moin.
Ei sitä
Liikaa kai voi?
Voi vetää lekkeriksi, jos tulee moikattua liikaa.
Momoimoi.
Joskus on ihan terveellistä nautaa itselleen.
Kyllä sinä saat olla ja näkyä.
Sinä
Olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan siten oman tilani haltuun. En ole kiinnostunut tuntemattomista ihmisistä, enkä halua antaa näille tilaa jatkaa juttua.
Mutta kumminkin änkeät puistoon. Itse ehkä noin umpimielisenä menisin jonnekin ihan muualle kuin puistoon mököttämään. On sille sun lapsellekin kiusallista ja noloa, kun niille opetetaan päiväkodissa ja koulussa hyviä tapoja ja sosiaalisia taitoja, ja oma äiti on tuommoinen ja sen kanssa joutuu menemään puistoon.
👀👀👀
Jopas sieltä tulee turvan täydeltä!
Kyllä siellä puistossa saa olla omana itsenään.
Mene sinä mettään potkimaan kiviä.
Minä en välttämättä tervehdi tuollaisessa yleisessä tilassa koska 1) mitä, häh, sanoiko joku jotain? b) ei kai se nyt mulle tarkoittanut puhua kun täällä on mielenkiintoisempiakin ihmisiä ja c) hitsi ehkä tarkoittikin mutta nyt on jo liian pitkä viive vastata ilman että tekisin itsestäni numeron niin en mää voi. Loppuajan voikin sitten vältellä katsekontaktia kun nolottaa ettei tervehtinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
👀👀👀
Jopas sieltä tulee turvan täydeltä!Kyllä siellä puistossa saa olla omana itsenään.
Mene sinä mettään potkimaan kiviä.
Kerroin vaan, että se on lapsellesi piinallista, kun muut äidit osaavat olla yhdessä kuten on koulussakin opetettu kauniista käytöstavoista, ja oma äiti on sulkeutunut eikä osaa edes peruskäytöstapoja. Lapsihan näkee tällaiset ja häntä hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en välttämättä tervehdi tuollaisessa yleisessä tilassa koska 1) mitä, häh, sanoiko joku jotain? b) ei kai se nyt mulle tarkoittanut puhua kun täällä on mielenkiintoisempiakin ihmisiä ja c) hitsi ehkä tarkoittikin mutta nyt on jo liian pitkä viive vastata ilman että tekisin itsestäni numeron niin en mää voi. Loppuajan voikin sitten vältellä katsekontaktia kun nolottaa ettei tervehtinyt.
No niin, ja nyt pittää lähteä koko palstalta kun hävettää tuo 1), b), c). Enkä ainakaan kehtaa mihinkään leikkipuistoon koko päivänä kun oon tällainen tonttu vuorovaikutuksessa!
Vierailija kirjoitti:
On Suomalaiset naiset ihania, lenkillä ollessani vastaan tulevat tuntemattomat naiset aina tervehtii kauniin hymyn kera.
Oletkin varmaan komea, paidaton ruskettunut lihaksikas mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä päinvastoin. Nuoret moikkaa, kyselee miten menee. Vanhukset ei.
Minkä ikäinen olet? Minä nelikymppinen. Se, jolle vastasit
Leikkipuistoissa ei ole tapana tervehtiä kaikkia. Paitsi jos on pieni alue jolla ollaan. Jatkuva tervehtiminen voi olla kuluttavaa vaikka kaupungeissa jos tervehdit monen monta kertaa, eri asia jos sen määrä on kohtuullinen tai vapaaehtoista. Lapsia yleensä opetetaan tervehtimään ja vastaamaan, jos menee kylään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkin varmaan komea, paidaton ruskettunut lihaksikas mies?
Paidaton? Lihaksikas? Taas joku alemman tason mies analysoi.
Keihin sinulla sitten ON mielenkiintoa tutustua? Mistä tiedät, jos et anna mahdollisuutta?