Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua, että ystävä katkaisi välit?

Vierailija
17.07.2021 |

Olemme n. 35-vuotiaita eli ei mitään teinejä enää, tavallisia, fiksuja ja koulutettuja ihmisiä. Takana on vuosien läheinen ja tiivis ystävyys, vietetty juhlapyhiä yhdessä, reissattu yhdessä ja koettu yhdessä aikuiseksi kasvamiset, perheen perustamiset ym.

Meillä ei ole mitään riitaa ollut, mutta ystävä katkaisi välit. Ei pidä yhteyttä, ei vastaa yhteydenottoihini, esti minut somekanavissa. En tiedä mistä on kyse ja miksi.

Minulla on ollut viime aikoina päällä vaikea elämäntilanne, yllättävä ero, jonka vuoksi olen ollut etäisempi kuin aiemmin, kaikille ystäville, koska erojärjestelyt ja uuden elämän rakentaminen on vienyt aikaa ja voimia. Mutta tämän olen kertonut kaikille ystävilleni ja luulin että kaikki ymmärsivät että en ehdi enkä jaksa tavata hetkeen niin usein kuin ennen. Mielestäni tämän ei pitäisi ketään loukata, mutta on ainoa ns. poikkeava asia mikä on viime aikoina tapahtunut. Voi hyvin olla että tämä ei ole syy siihen miksi ystäväni blokkasi minut täysin, mutta mitään syytä en keksi. Eipä tuo selittänyt asiaa mitenkään, eräänä päivänä vain huomasin että on estänyt minut ja että vastausta yhteydenottoihini ei vain tule.

Harmittaa ja surettaa, olisin halunnut säilyttää tämän ystävyyden. Enkä olisi tähän erokriisiin kaivannut vielä sitä, että ystäväkin katkaisee välit, ilmankin on riittävästi ikäviä asioita mietittävänä.

Onko kellään käynyt näin? Tai oletko itse katkaissut välit? Mikä oli syynä?

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa ei osaa suhtautua, kun et enää ole osa pariskuntaa. Et ikään kuin sovi hänen maailmaansa, jossa tavataan pariskuntina.

Yksi mahdollisuus on että hän on salaa kiinnostunut exästäsi tai joku toinen on, tai että mieltää sinun olevan syypää eroon. Tai että on loukkaantunut, ettet ole saatavilla, vaikka olet sinkku. Voiko itse olla salaa kiinnostunut sinusta? Ihmisistä ei koskaan tiedä.

Joka tapauksessa eron ja välien viilentämisen yhteys kuulostaisi järkevältä.

Niin... mutta miksi blokata yhtäkkiä täysin ja vailla mitään selitystä?

Ap

Outoa ja epäreilua blokata täysin ilman selitystä. Onko hänen vaikeaa puhua suoraan vai onko pystynyt ystävyytenne aikana sanomaan jos jokin ärsyttää?

Minusta meidän välillä ei ole ollut juuri sellaista isompaa häntä ärsyttänyttä asiaa koskaan. Eli en oikein tiedä... Mutta nyt kun otit puheeksi niin tuli olo, että olet ehkä oikeilla jäljillä. Hän on joillekin muille loukkaantunut aika kovin ja yksin hautonut asiaa vihoissaan pyrkimättä normaalin keskustelun kautta asioita selvittämään. Mutta ei tietääkseni ole koskaan ennen blokannut ketään. Ap

Sitä suuremmalla syyllä nyt menet vaikka käymään heidän luona ja yrität saada juteltua.

Jos itselleni kävisi näin kuin apn tapauksessa eli hyvistä väleistä ilman mitään selitystä täysi hiljaisuus, menisin itse käymään. Missään muussa tapauksessa en menisi, eli jos yhteydenpito olisi harventunut, olisin havainnut jotain viilenemistä, välttelyä yms.

Menisin ja sanoisin että mikä nyt on, sano suoraan. Jos tässä on esim valehdeltu jotain ystävälle, sen voisi oikaista. Jos taas ei enää halua olla tekemisissä, sille ei voi mitään. Syynkin haluaisin tietää, oli se mikä vaan.

Minä en menisi. Antaisin olla moisen idiootin blokkaajan.

Vierailija
82/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa ei osaa suhtautua, kun et enää ole osa pariskuntaa. Et ikään kuin sovi hänen maailmaansa, jossa tavataan pariskuntina.

Yksi mahdollisuus on että hän on salaa kiinnostunut exästäsi tai joku toinen on, tai että mieltää sinun olevan syypää eroon. Tai että on loukkaantunut, ettet ole saatavilla, vaikka olet sinkku. Voiko itse olla salaa kiinnostunut sinusta? Ihmisistä ei koskaan tiedä.

Ap

Outoa ja epäreilua blokata täysin ilman selitystä. Onko hänen vaikeaa puhua suoraan vai onko pystynyt ystävyytenne aikana sanomaan jos jokin ärsyttää?

Minusta meidän välillä ei ole ollut juuri sellaista isompaa häntä ärsyttänyttä asiaa koskaan. Eli en oikein tiedä... Mutta nyt kun otit puheeksi niin tuli olo, että olet ehkä oikeilla jäljillä. Hän on joillekin muille loukkaantunut aika kovin ja yksin hautonut asiaa vihoissaan pyrkimättä normaalin keskustelun kautta asioita selvittämään. Mutta ei tietääkseni ole koskaan ennen blokannut ketään. Ap

Sitä suuremmalla syyllä nyt menet vaikka käymään heidän luona ja yrität saada juteltua.

Jos itselleni kävisi näin kuin apn tapauksessa eli hyvistä väleistä ilman mitään selitystä täysi hiljaisuus, menisin itse käymään. Missään muussa tapauksessa en menisi, eli jos yhteydenpito olisi harventunut, olisin havainnut jotain viilenemistä, välttelyä yms.

Menisin ja sanoisin että mikä nyt on, sano suoraan. Jos tässä on esim valehdeltu jotain ystävälle, sen voisi oikaista. Jos taas ei enää halua olla tekemisissä, sille ei voi mitään. Syynkin haluaisin tietää, oli se mikä vaan.

Ei vaikuta kovin älykkäältä tällainen blokkaaja. Huomionhakuinen niinkuin joku sanoi. Olisi jättänyt vaan yhteydenpidon, eikä dramaattisesti blokannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin. Omalla kohdalla kävi samoin, ihminen jonka olen  tuntenut koko ikäni lapsuudesta asti yhtenä iltapäivänä lopetti  vastaamisen kaikkiin yhteydenottoihin.  Jotain tietenkin tapahtui, en vaan tiedä mitä. Mihinkään yhteydenottoihin ei vastattu ja lopulta muutaman viikon jälkeen laitoin viestin, jossa totesin tilanteen, millään tavalla kuitenkaan syyttelemättä tms.    Mietin asiaa kuitenkin kuukausikaupalla, päivä toisensa jälkeen mutta koska en voi tietää mitä toisen ihmisen päässä liikkuu, en koskaan tullut johtopäätökseen tai ymmärtänyt mitä tapahtui. 

Yllättävän, traagisen tapahtuman johdosta lähipiirissä tapasimme uudelleen myöhemmin ja pidämme yhteyttä jonkin verran nyt. Koskaan en kuitenkaan tullut tietämään mitä tapahtui, enkä ole kysynyt. Mutta eihän mikään ole enää kuin ennen.

On sielua ja mieltä raatelevaa kun ystävä tekee noin, verrattavissa henkiseen kidutukseen.  

Omalla kohdalla auttoi  kun laitoin sen neutraalin sävyisen viestin, jossa totesin tilanteen ja etten tiedä sen syytä sekä tarjouduin keskustelemaan asiasta ja selvittämään sen jos ao joskus haluaa.

Myöhemmin, asiaa mielessäni  jauhettuani,  'päästin irti' ja lähetin hänelle vain mielessäni terveisiä, silloin kun tuli mieleen. Se olisi kannattanut tehdä aiemmin, oman hyvinvoinnin kannalta.

Kaikkea hyvää sinulle, aurinkoista kesää.

Vierailija
84/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En usko, että on kyseessä vain joku idiootti, huonosti käyttäytyvä randomtyyppi. Ap:lla ja tällä on pitkä yhteinen historia, jotain suurempaa on sattunut ja sen tähden pitää saada selvitettyä. Jos kuitenkin kyse vain ettei enää halua olla ystävä niin minusta senkin voi ihan asiallisesti kertoa. Itse menisin ehdottomasti käymään, tiedä mitä sattunut... 

Vierailija
85/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin sitäkin, että onko hän voinut loukkaantua jostain. Tahallani en ole loukannut, enkä tiedä mikä sellainen voisi olla mitä olisin tehnyt, mutta ei kai kukaan syyttä suotta blokkaa.

Joku täällä neuvoi, että jatka elämääsi. Niin toki teen. Mutta ei ystäviä kasva puissa ja meillä oli pitkä hyvä yhteinen historia, joten aika kurjaa tämä kyllä on.

Ap

Anna nyt hyvä ihminen jo olla. Virhe numero yksi oli se, että menit kyselemään tän kaverin mieheltä syytä asiaan. Ei ikinä pidä sekoittaa muita tämmösiin asioihin. Varmaan syy löytyy tavalla tai toisella erostasi. Mulle on käynyt samalla tavalla ja kipuilin pitkän aikaa tosi rankasti. Lopulta tulin siihen tulokseen, että me ei olla enää samoja ihmisiä, kuin 20 vuotta sitten. Kapakat on kierretty ja reissut tehty. Hän haluaa jostain syystä mennä eteenpäin ilman mun ystävyyttä. Sattui, mutta hyväksyin tilanteen.

Älä tee mitään älä jahtaa tai kysele, se pahentaa tilannetta.

Vierailija
86/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin kyse on yhdestä asiasta, jollei kyse ole isosta petoksesta tms. Vuosien varrella sitä vaan tapahtuu asioita, elämäntilanteet, ihmiset ja mielipiteet muuttuvat, vilpittömätkin sanat voivat loukata. Kaikki nämä nakertavat ystävyyttä, joka pysyy kasassa lähinnä tottumuksen ja yhteisen pitkän historian vuoksi. Ei haluta haudata huonoakaan ystävyyttä, koska siihen on panostettu aikoinaan paljon. Kunnes sitten joku päivä raja ylittyy ja huomaa ystävyyssuhteen olevan vain henkinen kuorma. Ja niin se loppuu.

Vierailija
87/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun niihin, jotka ovat katkaisseet ystävyyden. Tai lähinnä antaneet sellaisen kuihtua. Syynä mm. se, ettei ystävä tavatessa ollut kiinnostunut minun asioistani ollenkaan, vaan puhui aina vain itsestään ja omista ongelmistaan, haukkui muita ystäviään minulle jne. Lisäksi hän oli useimmiten jotain apua/palveluksia vailla ja ruinasi minulta ilmaista tavaraa (tienasi paljon minua paremmin jo tuolloin).

Asenne oli minua kohtaan se, etteihän nyt sua varten tarvitse... Muut ystävänsä menivät myös aina minun edelleni, eli olin lopulta vain varalla ja minulle soitettiin vain, kun ei parempaa seuraa ollut tarjolla. Korona antoi loistavan tekosyyn antaa ystävyyden hiipua, vaikka mitään blokkaamista en ole tehnyt ja vastaan kyllä hänen yhteydenottoihinsa, joita on tullut yksi tässä kahden vuoden sisällä.

eli olet ikäänkuin sala hylkääjä. Annat toisen edelleen olettaa että sinä olet hänelle ystävä, mutta täällä kerrot ettet olekaan. Tuo on yksi alhaisimman ystävätyypin merkki. Mun kaveri teki just noin. "vastaat kyllä

viestiin jos toinen ottaa yhteyttä" muttei itse tee enää mitään ystävyyden eteen koska olet jo päättänyt antaa sen kuihtua. Tuota jatkui välillämme 10 vuotta. Tajusin kyllä jossain vaiheessa missä mennään, mutta koska tosiaan oltiin ala-asteelta bestiksiä, ei semmosta halua lopettaa ilman täyttä varmuutta ettei toinen halua jatkaa ystävyyttä Juuri siksi tuo salahylkääjä on kaikkein törkein. Ystävällä on esim. syntymäpäivät, ystävä lähettää jonkun hätäsen tekstarin aina myöhässä(viikko tai kaksi). Toinen jää sitten ymmälle, mitenkähän hänen pitäisi enää suhtautua tähän, toimia samoin, silti onnitella häntä hänen merkkipäivinään, vai lopettaa? Epätietoisuus kalvoi ja kalvoi vuosia. Vasta kun tajusin eräistä törkeistä asioista lopettaa kokonaan, sain rauhan, ei enää kalva mieltäni keskiyöllä. 

Vierailija
88/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisemmin syy on häneen itseensä liittyvä. Et ole tehnyt mitään väärää, mutta ikävää että näin kävi. Toisaalta joutaakin mennä, jos kriisin keskellä hylkää. 

Vierailija
89/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on tuntenut vuosia ihmisen kanssa ei tarkoita, että hammastapurren tarvitsisi jatkaa yhteistä matkaa, vaikka toisen seura tekee itselle huonoa. Toinen vänisee vuodesta toiseen samoista kokemistaan vääryyksistä ja ei itse yritä mennä eteenpäin mitään muita keskustelun aiheita ei ole. Sinun asiasi joko sivuutetaan tai arvioidaan hänen kokemustensa kautta mitättömiksi.

Sinua tai kaikkea sinuun liittyvää mitätöidään arvostellaan ja haukutaan. Kaikki pitäisi pyöriä hänen ympärillään. Hän vatvoo myös sinulle tuntemattomien ihmisten asioita ja ei auta sanoa, että random ihmisten asiat ei kiinnosta. Huomaat että ei tohon ihmiseen ei voi luottaa mitähän se kertoo sinun asioistasi, niistä harvoista joita malttaa kuunnella.

Puhelimessa intensiivinen "keskustelu" (monologi) hänen jutuistaan kerrot omasi hän selaa nettiä tai huutelee muiden hänen kanssaan samassa tilassa olevien kanssa.

Vierailija
90/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kiivaalta jankkaajalta. Antaisin olla.

Vierailija
91/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäv9äsi on pannut ex-miestäsi!

Tai ehkä todennäköisempää toisinpäin. Joku kertonut perättömiä, että olet jo pannut ystäväsi miestä, tai ainakin vokottelet häntä.

Itse eron jälkeen huomasin, että kutsut yhteisiin illanviettoihin ym väheni kovasti, kun olin sinkkuna pitkän parisuhteen jälkeen. En tiedä oliko syynä ennemmin se, että pariskuntien joukkoon ei oikein sinkku mahtunut. Jotenkin olin lukevinani tilanteessa, jossa mut mukaan oli kutsuttu, että joku ystäväni kaveri, mulle vieraampi ihminen, oli huolissaan, että tavoittelenko hänen miestänsä. Totuus, jota parhaatkaan ystäväni eivät tienneet, että varsinaisesti sinkku en ollut missään vaiheessa. Löytämäni uusi mies oli koko eromme syy. Ja kun useamman kuukauden jälkeen esittelin hänet uutena ihastuksena, niin palautuivat välit ja kutsuja tuli taas aiempaan tapaan.

Kuulostaa laadukkailta ystäviltä ja hyvältä. Itse en kyllä sietäisi tuollaista käytöstä omalta ystäväpiiriltä.

Vierailija
92/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä palstallakaan tiedetä totuutta. Nämä ovat vain olettamuksia ja arvailuja tarinasi pohjalta. Keksi joku muu keino selvittää totuus.

Vierailija
93/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän ajatteli teidän arkenne eroavan toisistaan liikaa?

Vierailija
94/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ajatteli teidän arkenne eroavan toisistaan liikaa?

Eikö tällöin voisi vain antaa ystävyyden hiljakseen hiipua?

Vierailija
95/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat kiivaalta jankkaajalta. Antaisin olla.

Minusta ap kyllä vaikuttaa ihan asialliselta tyypiltä.

Vierailija
96/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä palstallakaan tiedetä totuutta. Nämä ovat vain olettamuksia ja arvailuja tarinasi pohjalta. Keksi joku muu keino selvittää totuus.

Eihän ap täältä mitään totuutta kysele vaan muiden vastaavia kokemuksia. Lue aloitus.

Vierailija
97/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävättäreni katkaisi pitkäaikaisen ystävyytemme, kun vaihdoin työpaikkaa. Hänen mielestään olisi tullut jatkaa vanhassa, huonommin palkatussa työssä, koska hän itse piti aiempaan työpaikkaani parempana.

Vierailija
98/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokkaaminen on kyllä erikoinen ja poikkeuksellinen piirre tässä jutussa. Tavalla tai toisella ystävä on kokenut jonkin asian olevan viimeinen tikki, vaikka se olisikin sitten vaikka vain hänen päässään. Samaan aikaan blokkaus on tuossa tilanteessa aika lapsellinen veto, eikä se oikein kerro hyvää ystävästä.

Yleisesti ottaen yksipuoleisissa ystävyyden hiipumisissa, joille ei saada selitystä, on taustalla jotain, joka tuntuu liian vahingolliselta ja turhalta selitettäväksi. Esim. ehkä toisen naama ja persoona on alkanut monistakin syistä ärsyttää. Miten selität tämän ystävälle? Asia voi olla mahdollista jotenkin kietoa kohteliaisiin sanankäänteisiin, mutta se voi tuntua käytännössä täysin mahdottomalta. Toiselle osapuolelle tilanne on varsin piinallinen, koska itselle jää epävarmuus siitä, onko mokannut jollakin tapaa, pitäisikö muuttua jotenkin tapaa ja toimia jatkossa toisin. Tähän ei hylkäävä ystäväkään aina osaisi vastata, koska lopulta kyse on hänen yksipuolisesta, subjektiivisesta kokemuksestaan.

Mielestäni kannattaa käydä läpi omaa käytöstään tarkalla, mahdollisimman objektiivisella silmällä, ja miettiä, onko toiminut aidosti tökerösti, liian dominoivasti, itsekeskeisesti tms.. Näitä syitä tässä ketjussa onkin jo tarjottu. Lopulta nämä ovat tässä pisteessä ainoita seikkoja, joilla on hylätylle enää käytännön merkitystä. Sen enempää ei oikein ole mahdollista tehdä tehdä, koska loput syyt liittyvät joko täysin ystävääsi itseensä tai sitten ette vain ole enää molemminpuolin yhteensopivia. Kummallekaan et voi mitään. Ja jos ystäväsi ei halua näistä keskustella, niitä on oikeastaan turhaa käsitellä sen enempää, koska vaikka tilanne on tällä hetkellä tuskallinen, niillä ei oikeastaan ole oman elämäsi kannalta enää merkitystä. Syyt ovat tavalla tai toisella ystäväsi omia asioita. Silti tietysti pitkän ystävyyden päättyminen on oma surunsa, jota kannattaa surra ja käsitellä rauhassa.

Vierailija
99/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroamisesi ja se, ettet ole halunnut tai jaksanut nyt pitää yhteyttä ystäviisi ja olet sen erikseen kaikille infonnut, kuulostaa jonkinlaiselta irtiotolta. Normaalisti ystävät kai ovat tukena eron hetkellä ja haluavatkin tukea. Sinä sen sijaan olet ilmoittanut, ettet jaksa tai halua tavata hetkeen. Kyllähän tuo aika torjuvalta kuulostaa, kuin leikkaisit samalla muutkin ihmiset elämästäsi kuin kumppanisi.

En tiedä kaipaisinko itsekään ystävää, joka vetäytyy vaikeissa elämäntilanteissa. Tuntuu kuin sellainen ei tosiystäviä tarvitsisikaan, tai ainakin että turha odottaa itsekään tukea sitten kun tarvitsisi tällaiselta henkilöltä, joka käsittelee itse omat vaikeutensa yksinään eikä jaa niitä.

Vierailija
100/139 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että AP on nyt jotenkin loukannut ystäväänsä ilman että on tätä itse tiedostanut. Mahdollisesti kyse voi olla ns. "viimeisestä pisarasta", joka on tapahtunut äskettäin, mutta ehkäpä tämä on kytenyt pitempään. Ystäväsi ei ole ehkä vain saanut kerrottua, että jokin asia on suhteessanne vaivannut jo pidempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan