Mistä voi johtua, että ystävä katkaisi välit?
Olemme n. 35-vuotiaita eli ei mitään teinejä enää, tavallisia, fiksuja ja koulutettuja ihmisiä. Takana on vuosien läheinen ja tiivis ystävyys, vietetty juhlapyhiä yhdessä, reissattu yhdessä ja koettu yhdessä aikuiseksi kasvamiset, perheen perustamiset ym.
Meillä ei ole mitään riitaa ollut, mutta ystävä katkaisi välit. Ei pidä yhteyttä, ei vastaa yhteydenottoihini, esti minut somekanavissa. En tiedä mistä on kyse ja miksi.
Minulla on ollut viime aikoina päällä vaikea elämäntilanne, yllättävä ero, jonka vuoksi olen ollut etäisempi kuin aiemmin, kaikille ystäville, koska erojärjestelyt ja uuden elämän rakentaminen on vienyt aikaa ja voimia. Mutta tämän olen kertonut kaikille ystävilleni ja luulin että kaikki ymmärsivät että en ehdi enkä jaksa tavata hetkeen niin usein kuin ennen. Mielestäni tämän ei pitäisi ketään loukata, mutta on ainoa ns. poikkeava asia mikä on viime aikoina tapahtunut. Voi hyvin olla että tämä ei ole syy siihen miksi ystäväni blokkasi minut täysin, mutta mitään syytä en keksi. Eipä tuo selittänyt asiaa mitenkään, eräänä päivänä vain huomasin että on estänyt minut ja että vastausta yhteydenottoihini ei vain tule.
Harmittaa ja surettaa, olisin halunnut säilyttää tämän ystävyyden. Enkä olisi tähän erokriisiin kaivannut vielä sitä, että ystäväkin katkaisee välit, ilmankin on riittävästi ikäviä asioita mietittävänä.
Onko kellään käynyt näin? Tai oletko itse katkaissut välit? Mikä oli syynä?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten viimeksi piditte yhteyttä? Onko hän ottanut yhteyttä joka kerta viime aikoina? Tiesikö hän erosta ja tilanteestanne?
Joo tiesi erosta, hän oli ensimmäisiä joille kerroin. Hän blokkasi minut kuukausi sitten. Eli avioeron astuttua voimaan on vielä pidetty hyvissä väleissä yhteyttä kyllä. Ja suunnilleen saman verran näiden melkein 20 vuoden aikana otettiin kumpikin toisiimme yhteyttä. Ap
Onpa kyllä omituista. Toki, voihan olla että hän kärsii esim masennuksesta, kaikki eivät siitä uskalla kertoa, tai on helpompi vain kadota, kokee että on toisten vaivana tms... Olisi kyllä hyvä että saisit häneen jonkun yhteyden vaikka hänen miehensä kautta. Ei tuo normaalilta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ei osaa suhtautua, kun et enää ole osa pariskuntaa. Et ikään kuin sovi hänen maailmaansa, jossa tavataan pariskuntina.
Yksi mahdollisuus on että hän on salaa kiinnostunut exästäsi tai joku toinen on, tai että mieltää sinun olevan syypää eroon. Tai että on loukkaantunut, ettet ole saatavilla, vaikka olet sinkku. Voiko itse olla salaa kiinnostunut sinusta? Ihmisistä ei koskaan tiedä.
Joka tapauksessa eron ja välien viilentämisen yhteys kuulostaisi järkevältä.
Niin... mutta miksi blokata yhtäkkiä täysin ja vailla mitään selitystä?
Ap
Koska ei enää osaa suhtautua sinuun eikä siksi halua olla tekemisissä kanssasi. Ei siinä vaiheessa tee mieli iskeä toista veistä rintaan ja selitellä jotain turhanpäiväistä, mikä vain pahentaa tilannetta. Parempi se laastarikin on kerralla repäistä pois eikä kituuttaa.
Sanoisin, että lopeta asian vellominen. Et tule saamaan vastausta vaikka kuinka piinaat itsesi vatvomalla. Parempi vain hyväksyä, että näin kävi ja sitten eteenpäin. Tiedän, ei ole helppoa, mutta on ainut tapa olla tekemättä omasta olostaan entistä tuskaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten viimeksi piditte yhteyttä? Onko hän ottanut yhteyttä joka kerta viime aikoina? Tiesikö hän erosta ja tilanteestanne?
Joo tiesi erosta, hän oli ensimmäisiä joille kerroin. Hän blokkasi minut kuukausi sitten. Eli avioeron astuttua voimaan on vielä pidetty hyvissä väleissä yhteyttä kyllä. Ja suunnilleen saman verran näiden melkein 20 vuoden aikana otettiin kumpikin toisiimme yhteyttä. Ap
Onpa kyllä omituista. Toki, voihan olla että hän kärsii esim masennuksesta, kaikki eivät siitä uskalla kertoa, tai on helpompi vain kadota, kokee että on toisten vaivana tms... Olisi kyllä hyvä että saisit häneen jonkun yhteyden vaikka hänen miehensä kautta. Ei tuo normaalilta kuulosta.
Saan hänen mieheen kyllä yhteyden, mutta hän selvästi välttelee tätä aihetta ja tulee vaikutelma, että haluaa pysytellä ehdottoman erossa ”akkojen kissatappeluista”. Ei siis suostu sanomaan aiheesta mitään eikä ottamaan mitään kantaa, kiusaantuu ja pysyttelee sellaisella ”moi, on ilmoja pidelly” -linjalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan hänen mieheen kyllä yhteyden, mutta hän selvästi välttelee tätä aihetta ja tulee vaikutelma, että haluaa pysytellä ehdottoman erossa ”akkojen kissatappeluista”. Ei siis suostu sanomaan aiheesta mitään eikä ottamaan mitään kantaa, kiusaantuu ja pysyttelee sellaisella ”moi, on ilmoja pidelly” -linjalla. Ap
Erittäin fiksu mies. Siitä se vasta soppa syntyisi, jos vaimonsa kuulisi, että on mies on juorunnut sinulle ystävän selän takana. Taustalla mitä luultavimmin syy, jonka mies tietää, mutta jota vaimo ei missään nimessä halua sinun tietoosi. Sinun pitäisi nyt opetella kunnioittamaan sitä päästöstä, vaikka ystävyyden katkeaminen kipeää tekeekin.
Onko ystävä jossain vaiheessa lähettänyt sinulle viestiä tai soittanut, mutta sinä et ole vastannut hänelle vedoten vaikeaan tilanteeseesi? Jospa ystävälläkin on tällöin ollut vaikea tilanne ja hän olisi halunnut jutella ja hän sitten loukkaantui siitä, että tyrmäsit hänet ja et ollut hänen tukenaan.
Tämän takia minulla on katkennut välit ystävän kanssa.
Montakin ystävyyttä hiipunut pois. Toinen ei enää oikein pidä yhteyttä ja vaistoaa ettei enää ole samoilla leveleillä. Ihan normaalia kun ihmiset muuttuu aikuistuessaan. Eikä sille voi mitään, ei ystävyyttä voi pakottaa.
Mutta nyt kuulostaa siltä että tästä ei ole kyse ja on joku loukkaantuminen taustalla. Itse mielummin sanoisin ihan suoraan mikä syy on, enkä vaan olisi vastaamatta mutta ystäväsi ei ehkä halua?
Onhan se tökeröä ja satuttavaa käytöstä ystävältä katkaista yhtäkkiä välit ilman selityksiä. Eri asia jos sitä olisi edeltänyt raju riita tai jotain vastaavaa.
Olen sitä mieltä ettei vika ole sinussa, vaan ystävälläsi on jotain ongelmia eikä hän osaa toimia järkevästi. Ghostaaminen on yleistä nykypäivänä, ja on helpompi jättää vastaamatta kuin kohdata kiusallinen tilanne ja oikeasti selvittää tilannetta kaverin kanssa.
Itse ajattelen että ghostaaminen on hyväksyttävää vain silloin jos toinen on tehnyt jotain todella törkeää tai uhannut henkeä tai terveyttä, muutoin on ystävälle sen verran velkaa että voisi edes sanallisesti kertoa ettei enää halua olla yhteydessä, ja mielellään syynkin tähän.
Yksi lapsuudenystäväni lopetti yhteydenpidon ja viesteihin vastaamisen, ja se tuntui kyllä pahalta pitkään. Hänellä oli muutenkin tapana pudotella ihmisiä pois elämästään milloin minkäkin ”syyn” takia (esim. uuden miehen parhaan kaverin tyttöystävä olikin yhtäkkiä tämän kaverini uusi paras ystävä, ja vanhat kaverit jouti menemään - kunnes jonkin ajan päästä uusi bestiskin oli miehen ohella taas vaihdettu parempaan), joten en ollut täysin yllättynyt. Olen kyllä sitä mieltä että 30 vuoden ystävyys ansaitsisi erilaisen päätöksen kuin yhtäkkisen viesteihin ja puheluihin vastaamatta jättämisen, mutta minkäs teet. Enää toki en tätä ihmistä huolisi takaisin elämääni, parempi olla ilman ja toisenlaisten ystävien kanssa.
Mä sairastuin, enkä vaan pystynyt enää pitämään kehenkään yhteyttä. Kaikki kyl tiesi sen, mutta osa pahoitti mielensä. Ehkä joku tämmöinen on syynä. Toki en ketään blokannut mistään.
Niinno, tässäpä luemme vain yhden osapuolen näkemyksen. Asiat ovat voineet mennä ystäväsi mielestä ihan erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Montakin ystävyyttä hiipunut pois. Toinen ei enää oikein pidä yhteyttä ja vaistoaa ettei enää ole samoilla leveleillä. Ihan normaalia kun ihmiset muuttuu aikuistuessaan. Eikä sille voi mitään, ei ystävyyttä voi pakottaa.
Mutta nyt kuulostaa siltä että tästä ei ole kyse ja on joku loukkaantuminen taustalla. Itse mielummin sanoisin ihan suoraan mikä syy on, enkä vaan olisi vastaamatta mutta ystäväsi ei ehkä halua?
Joo ei tässä sellaisesta hiipumisesta ole kyse, vaan yhtäkkisestä blokkaamisesta. Ja hänen miehen välttelevästä reaktiosta päättelin, että kyseessä olisi joku miehen näkökulmasta akkamainen loukkaantuminen. Mutta kun en tiedä millä niin olisin loukannut. Voihan olla että olen tahattomasti tehnyt jotain kamalaa, mutta olen kuitenkin henkilönä ihan kohtelias ja ystävällinen ja sellainen aika tasaisen rauhallinen persoona, niin vaikea minun on yksin keksiä syytä kun en ihan oikeasti tiedä tehneeni mitään pahaa. Ehkä unohdin erokriisissäni hänen nimipäivät tai kysyä jonkun hänelle tärkeän asian osalta hänen kuulumisia tms? En tiedä... Minulla on ihan oikeasti mennyt tähän eroon kaikki aika ja energia: nopealla tahdilla vanhan asunnon myynti, uuden ostaminen, muutto, uuden kalustaminen, lasten asioiden järjestely ym ym. Luulisi, että ihmiset tällaisen ymmärtäisi, kun kyllä ihan tietävät tilanteen hyvin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niinno, tässäpä luemme vain yhden osapuolen näkemyksen. Asiat ovat voineet mennä ystäväsi mielestä ihan erilailla.
Aivan totta. Hänhän saattaa pitää minua vaikka miten kamalaksi yhtäkkiä muuttuneena tms, mutta mistäpä sen tietää kun ei hän kerro ja blokkaa yhteydet. Ap
123678543 kirjoitti:
Onko ystävä jossain vaiheessa lähettänyt sinulle viestiä tai soittanut, mutta sinä et ole vastannut hänelle vedoten vaikeaan tilanteeseesi? Jospa ystävälläkin on tällöin ollut vaikea tilanne ja hän olisi halunnut jutella ja hän sitten loukkaantui siitä, että tyrmäsit hänet ja et ollut hänen tukenaan.
Tämän takia minulla on katkennut välit ystävän kanssa.
Voi toki olla jotain tällaista, että omassa kriisissäni en ole tajunnut että hänelle olisi ollut tärkeää että juuri jonain tiettynä lauantaina poikkean käymään jotta saa kertoa minulle jotain omaa vaikeaa tms. Mitään vihjeitä omista vaikeista asioistaan ei ole antanut, olisin kyllä ollut hänen tukena omasta kriisistäni huolimatta jos hän olisi jotain sellaista maininnut. Ap
Kannattaa opetella olemaan ilman ystäviä. Ne on vain heikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ei osaa suhtautua, kun et enää ole osa pariskuntaa. Et ikään kuin sovi hänen maailmaansa, jossa tavataan pariskuntina.
Yksi mahdollisuus on että hän on salaa kiinnostunut exästäsi tai joku toinen on, tai että mieltää sinun olevan syypää eroon. Tai että on loukkaantunut, ettet ole saatavilla, vaikka olet sinkku. Voiko itse olla salaa kiinnostunut sinusta? Ihmisistä ei koskaan tiedä.
Ap
Outoa ja epäreilua blokata täysin ilman selitystä. Onko hänen vaikeaa puhua suoraan vai onko pystynyt ystävyytenne aikana sanomaan jos jokin ärsyttää?
Vilpittömät pahoittelut ap:lle.
Mutta näitä ystävä jätti-ketjuja on täällä jatkuvasti. Kannattaa pohtia, mistä se voisi johtua.
On myös eräs toinen ihmissuhde, joka päättyy useimmiten naisen aloitteesta (ei ilmeisesti ap:n tapauksessa). Tarkoitan tietysti avioliittoja ja muita parisuhteita. Ja kun lukee eri maiden erotilastoja, sama kaavaa toistuu maasta toiseen. Lesboparien liitot eivät kauan kestä, heterot sijoittuvat keskimaastoon ja miespuoliset homoliitot ovat kaikkein pitkäikäisimpiä. Voinee siis päätellä, että ainakin merkittävällä osalla naisista tärkeät ihmissuhteet eivät ylipäätään ole kovin kestäviä. Ehdottomana poikkeuksena tähän sääntöön ovat naisten suhteet omiin biologisiin lähisukulaisiinsa. Ne lienevät naisilla miehiä merkittävästi kestävämmät.
Veikkaan että syy tähän on evoluutiossa. Naiset lapsien kanssa eivät ole päässeet jossain metsästäjäkeräilijäyhteisöissä (valtaosa ihmiskunnan historiasta) samalla lailla vapaaehtoisesti valitsemaan ihmisiä, joiden kanssa haluavat olla kuin miehet. On ollut pakko valita vahva liittolainen, parisuhteeseen tai ystäväksi. Ja vahvuus vaihtelee ajan myötä ihmisten ja ympäristön muuttuessa. Tämä aiheuttanee turbulenssia naisten ei-biologisiin ihmissuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kannattaa toimia seläntakana. Eräs lehmä saa vielä katua....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt kuulostaa siltä että tästä ei ole kyse ja on joku loukkaantuminen taustalla. Itse mielummin sanoisin ihan suoraan mikä syy on, enkä vaan olisi vastaamatta mutta ystäväsi ei ehkä halua?Joo ei tässä sellaisesta hiipumisesta ole kyse, vaan yhtäkkisestä blokkaamisesta. Ja hänen miehen välttelevästä reaktiosta päättelin, että kyseessä olisi joku miehen näkökulmasta akkamainen loukkaantuminen. Mutta kun en tiedä millä niin olisin loukannut. Voihan olla että olen tahattomasti tehnyt jotain kamalaa, mutta olen kuitenkin henkilönä ihan kohtelias ja ystävällinen ja sellainen aika tasaisen rauhallinen persoona, niin vaikea minun on yksin keksiä syytä kun en ihan oikeasti tiedä tehneeni mitään pahaa. Ehkä unohdin erokriisissäni hänen nimipäivät tai kysyä jonkun hänelle tärkeän asian osalta hänen kuulumisia tms? En tiedä... Minulla on ihan oikeasti mennyt tähän eroon kaikki aika ja energia: nopealla tahdilla vanhan asunnon myynti, uuden ostaminen, muutto, uuden kalustaminen, lasten asioiden järjestely ym ym. Luulisi, että ihmiset tällaisen ymmärtäisi, kun kyllä ihan tietävät tilanteen hyvin. Ap
Sehän voi olla ihan noin yksinkertaisesta asiasta kyse: olet liikaa keskittynyt itseesi (ihan ymmärrettävää) mutta jos et ole huomioinut yhtään häntä ja mennyt vaan kuppi nurin - ei sua yhtään kiinnosta mun asiat / ei taaskaan kysynyt mitään minun elämästä - mutta itse olisin tämänkin suoraan sanonut. Mutta tiedä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Outoa ja epäreilua blokata täysin ilman selitystä. Onko hänen vaikeaa puhua suoraan vai onko pystynyt ystävyytenne aikana sanomaan jos jokin ärsyttää?
Minusta meidän välillä ei ole ollut juuri sellaista isompaa häntä ärsyttänyttä asiaa koskaan. Eli en oikein tiedä... Mutta nyt kun otit puheeksi niin tuli olo, että olet ehkä oikeilla jäljillä. Hän on joillekin muille loukkaantunut aika kovin ja yksin hautonut asiaa vihoissaan pyrkimättä normaalin keskustelun kautta asioita selvittämään. Mutta ei tietääkseni ole koskaan ennen blokannut ketään. Ap
Muutama pitempi, läheinen ystävyys ei ollutkaan molemmin puoleista. Itse ajattelin että nämä ovat läheisiä ystäviä ja olemme yhteydessä tarvittaessa. Ei nähty usein mutta luulin että ystävyys on silti merkittävä. Kuulin muualta mm avioerosta. Eli minulle ei tätä kerrottu. Yllätyin ja loukkannuin koska en ollutkaan tärkeä.
Mutta niin se menee, ihmisellä on ne tärkeät ystävät eri elämänvaiheissa ja niille lähimmille asiat kerrotaan ja heihin tukeudutaan kun tulee tarve. Niin se on itsellänikin mennyt. Mutta nämä pari tapausta oli sellaisia että olin kuvitellut olevani juuri se läheinen ystävä kehen tukeudutaan. Mutta en ollut ja sen joudun hyväksymään.