Kerrostaloasujille kysymys
Olen asunut kerrostalossa ja edelleen käydessäni kerrostaloissa asuvilla tuttavilla ihmettelen samaa ilmiötä; miksi ihmeessä tulijan on ängettävä samaan aikaan siihen samalle rapputasanteelle, jolla jo on joku? Tarkoitan siis esim. tilannetta, jossa avataan kämpän ulko-ovea kassien kanssa ja sen, joka on tulossa tai menossa, on ängettävä samalle ahtaalle rapputasanteelle, jolloin ovesta menijä joko ei voi avata ovea änkijän vuoksi tai änkijä joutuu joka tapauksessa pysähtymään avautuvan oven tieltä. Eikö olisi helpompaa hieman hidastaa tuloaan, jotta se jo aikaisemmin rapussa olija pääsee ensin? Ei luulisi olevan ylivoimaista, mutta tuntuu olevan.
Toinen omituinen väki, joita kerrostaloissa näyttää olevan, ovat ulko-oven edessä seisoksijat. Jäädään jauhamaan jotakin jonninjoutavaa siihen ulko-oven eteen, siis ulkorapulle aivan oven eteen, eikä katsota taakse josko joku olisi tulossa. Koeta siinä sitten aukoa ovea niin, että joku puhelimeen paasaaja tai korvanappipopittaja röökillä kuulee ja älyää väistää. Toki fiksuimmat vielä nojaa ulko-oveen kuin se olisi oma ovi.
Aina puhutaan kerrostalojen meluajista, mutta kun itse olen kerrostalossa asunut, ei joku melu häirinnyt, mutta nämä minäminäminä-asujat sitäkin enemmän, jotka olettavat asuvansa yksin kerrostalossa. Ja ei ole meininki näköjään muuttunut. Miksi ihmeessä kerrostaloasujat toimii niin, että ketään ja mitään ei oteta huomioon ja sitten ihmetellään kun naapurit kirjoittelee milloin mitäkin turhia valituslappuja. Ehkä niiden syy on oma yleinen asumisasenne ja käytös ja meteli, tupakointi tai pysäköinti on vain tekosyy, jolla pääsee huomauttamaan.
Kommentit (19)
Osa samalle tasanteelle änkeytyjistä on talon kyyliä, jotka oikein juoksevat raput nähdäkseen kuka menee, minne ja kenen kanssa jos ovat rapussa ja jonkun ovi käy. Jotkut kyyläävät ovesta sisään millaista kämpässä on.
Kaikenkaikkiaan en ymmärää minäkään sitä että on ängettävä oven taakse silloin kun siinä on jo joku, ei ole suuri vaiva hidastaa että omasta ovestaan menijä/tulija ehtii mennä ensin. Joissakin kerrostaloissa ovitasanteet on todella ahtaita kun ulko-ovi avataan.
Aina olen asunut kerrostalossa. Ei ole ollut ahdasta rappukäytävissä. Onko teillä tosi ahtaat raputa vai erittäin lihavia naapureita? Myöskään tohon oven eessä seisoskeluun en ole törmännyt.
Kersojaan ulkona vahtivat mammat on niitä, jotka seisoo ulko-oven edessä niin ettei ovea voi avata. Kun avataan, tuhahtelevat niinkuin heitä olisi häiritty kulkemalla yhteisestä ulko-ovesta. Ja taas takaisin oven eteen seuraavan tulijan häiriöksi.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:49"]
Aina olen asunut kerrostalossa. Ei ole ollut ahdasta rappukäytävissä. Onko teillä tosi ahtaat raputa vai erittäin lihavia naapureita? Myöskään tohon oven eessä seisoskeluun en ole törmännyt.
[/quote]
Minä tunnistan ilmiön. On kerrostaloja, joissa on todella ahtaat raput, lienevät enimmäkseen vanhoja 3-kerroksisia taloja, koska sellaisissa olen niin ahtaita ovenedustoja nähnyt että kun ovi on auki, se täyttää melkein koko tasanteen. Kun asuin 2000-luvun alussa rakennettussa kerrostalossa, tilaa rapussa oli vaikka kuinka.
Jos on tällainen "ahdasrappuinen" talo, olisi kyllä ihan fiksua hidastaa tai odottaa kunnes jo ovesta kulkija olisi päässyt, kumpaan suuntaan sitten meneekään eikä mennä siihen samaan änkeämään.
Kun muutimme VVO:lta pois, kaikki pihan kyylät pakkautui ulko-oven eteen. Oli hankala siirtää tavaroita ovesta ulos. Sitten kun lähettiin liikkeelle uuteen kotiin, joutui kuski tööttäillä niille kuin lampaille. Jos minä olisin ollut ratissa, olisi tehnyt mieli vaan kaasuttaa päälle...
Olen asunut monissa vanhoissa kerrostaloissa, eikä ikinä ole ollut kuvailemiasi ongelmia.
Ensinnäkin olemme aina ostaneet kerrostaloasunnon, jossa on laajat porrastasanteet. Turvallisempi lapsillekin, kun heti kotioven vierestä ei ala pudotus rappuihin. Valitsemme oven, joka tosiaankaan ei ole kiinni rappusissa!
Toiseksi inhoan ihmisiä, jotka eivät osaa liikkua toistensa ohitse sulavasti, lopettavat siksi tekemisensä, jäävät seisomaan paikalleen nyrpeinä, kun heidän mielestään täytyisi väistää, pitäisi olla vuorot jne. MItään vuoroja ei tarvita ainakaan meidän rappukäytävässä, keittiössä, eteisessä eikä työpaikan tiloissa!
Ovatko he mittasuhteiltaan isoja? Eikö ego mahdu liikkumaan? Minä 166 cm ja 50 kg nainen kyllä mahdun. Väistän esim vain huonosti liikkuvia vanhuksia ja autan heidän kassinsakin ylös kotiovelle. En väistä yli puolet tilasta vieviä ja itseäni hitaampia ihmisiä vain siksi, että heillä on hidas ruho ja tilaa vievä jähmeä temperamentti. Juuri heillä on tapana siirtyä "pois toisten tieltä" ja paheksua, kun muut menevät jo menojaan. Niin naurettavaa!
Kuka ehtii olemaan tiellä? No hei, nopeus ja sulavuus ovat tärkeitä, treenattavia ominaisuuksia, jos ei ole sitä jo luonnostaankin! Jos olet minua hitaampi, niin joudut odottamaan ihan omasta syystäsi!
Kuinka pienet tasanteet teillä on? Kaikissa kerrostaloissa, joissa olen äynyt, samalle tasantell mahtuu helposti kaksi ihmistä kantamuksineen. En pysty edes kunnolla kuvittelemaan tuollaista tilannetta.
Ainoa mikä joskus häiritsee seisoskelijoissa kun he jäävät juttelemaan ulko-ovelle niin koko keskustelu kuuluu aivan selvästi taloon sisälle. Varsinkin näin kesäisin kun ikkunat tai parvekkeen ovet ovat auki. Ohikulkijoidenkin puheet kuuluvat.
"Ensinnäkin olemme aina ostaneet kerrostaloasunnon, jossa on laajat porrastasanteet. Turvallisempi lapsillekin, kun heti kotioven vierestä ei ala pudotus rappuihin. Valitsemme oven, joka tosiaankaan ei ole kiinni rappusissa!"
Ehkä maailmassa on ihmisiä, jotka eivät osta asuntojaan vaan joutuvat ottamaan minkä saavat ja porrastasanteen tilavuus on ehkä typerin nillityksen aihe.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:46"]En oo koskaan törmännyt moiseen ja olen lähes koko ikäni asunut kerrostalossa.
[/quote]
Minä olen asunut 40 vuotta kerrostaloissa eri puolella Suomea ja maailmaa enkä myöskään ole koskaan kohdannut ap:n kuvailemia tilanteita.
Meillä kyllä notkutaan ulko-oven vieressä mutta vain siksi että siinä on penkit. Jokaiselle sisäänmenijälle avataan ovi kohteliaasti.
Entä nää naapurit, jotka tunkee tupakalle aina samaan aikaan, kuvitellen että vaikka naapurin varattua miestä kiinnostaa epätoivoinen yh-äiti?
Kyllähän sille tasanteelle mahtuu kantamuksineen kaksikin, mutta kun toinen alkaa aukoa asunnon ovea, alkaa tila huomattavasti ahtautua. Ja miksi ihmeessä on ängettävä siihen tasanteelle kaksi yhtä aikaa? Jos minä olisin tulossa rappuja ja näkisin jonkun olevan tasanteella aikeissa mennä himaansa, en todellakaan ryntäisi samaan aikaan ovitasanteelle vaan hidastaisin jotta ovestamenijä ehtisi mennä. Se on minusta kohteliasta, ei se että tehdään tarkoituksella ahdasta kun se pari sekuntia viivyttelyä ei vaikuta mihinkään paitsi siihen, että kaikki mahtuu paremmin kulkemaan.
Kerrostalossa asuessani minua ärsytti kaikkein eniten ne itsekkään vanhemmat, jotka käyttivät pysäköintialuetta penskojensa pyörälläajo-opetteluun. Kun pihasta sitten oli joku autolla lähdöstä, ei puhettakaan että penskoille olisi sanottu, että tieltä pois (vaikka kuitenkin oltiin alueella, jossa oleskelu ei ollut sallittua saati pyöräily) vaan oltiin kuin autot olisivat väärässä paikassa ollessaan ja liikkuessaan pysäköintialueella.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:20"]
Entä nää naapurit, jotka tunkee tupakalle aina samaan aikaan, kuvitellen että vaikka naapurin varattua miestä kiinnostaa epätoivoinen yh-äiti?
[/quote]
Tai roskapussinvientireissulle aina "sattumalta" osuu naapurin mies "hauskoine" tarinoineen.
Jos kerrostalossa haluaa asua ja olla rauhassa, on syytä ottaa asenne "asun mutta en ole tekemisissä". Korkeintaan tervehtii ja siinä kaikki. Mitä enemmän omista asioitaan selittää ja muiden asioista on kiinnostunut, sitä vähemmän on rauhaa.
Tässä rapussa ei ole kun mulla lapsi ja hän kohta tänä vuonna täysi-ikäinen. Minä saatan naapurin rouvan kanssa jutella tasanteella. Sitä tapahtuu hyvin harvoin.
Meidän kerrostalossa eräs tupakoitsija istui aina rapulla oven edessä tupakalla. Onneksi sentään siirtyi aina sen verran, että ohi pääsi.
Itse aina kuulostelen lähtiessä oven läpi, että jos joku on käytävässä tulossa kotiin, annan hänen mennä ensin kotiinsa. Sitten kun kuulen asunnon oven menevän kiinni, silloin vasta lähden kotoa.
Mäkään en tykkää olla samaan aikaan käytävässä kuin joku naapuri. :-/
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:05"]
Ensinnäkin olemme aina ostaneet kerrostaloasunnon, jossa on laajat porrastasanteet. Turvallisempi lapsillekin, kun heti kotioven vierestä ei ala pudotus rappuihin. Valitsemme oven, joka tosiaankaan ei ole kiinni rappusissa!
[/quote]
Tarkoitit varmaan sanoa, että valitsette asunnon, jonka ulko-ovi ei ole kiinni rappusissa?
En oo koskaan törmännyt moiseen ja olen lähes koko ikäni asunut kerrostalossa.