Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te voitte antaa tukenne pettäjille?

Vierailija
23.07.2014 |

Pidän itseäni aika korkean moraalin ihmisenä. Siihen kuuluu toisen ihmisen kunnioitus ja arvostus. Ja se auttamatta johtaa siihen, että en halua toimia tarkoituksenhakuisesti siten, että loukkaan toisia ihmisiä. Aviorikos on nyt ihan ensimmäinen sellainen asia, johon en koskaan sortuisi. Jos kumppanini tekisi aviorikoksen, menettäisin kunnioituksen häntä kohtaan enkä kykenisi enää luottamaa häneen. En yksinkertaisesti luota missään muussakaan asiassa ihmisiin jotka eivät kykene pitämään lupauksiaan.

Ihmisten moraalikäsitykset ovat kuitenkin venyviä, ja viime vuosina olen havainnut että pettämisestä aloitettu uusi suhde on täysin normaali asia. "Maailma muuttuu, älä stressaa"..? Siis koska tähän on tultu?

Facebookin myötä tämä pettämisilmiö on saanut entistä irvokkaammat mittasuhteet, kun "salarakkaat" voivat laitella salamyhkäisiä hotelliotoksia, ja elää salasuhdetta Facebookissa. Varattu poikaystävä vilahtaa kuvissa, mutta siten että häntä ei tunnista. Profiili pidetään julkisena, että periaatteessa vaimolla on mahdollisuus nähdä kuvat. Halu julkistaa suhde on kova, mutta sitä ei voida vielä tehdä.

On jännittävää kun ystävät tietävät asian ja antavat sille tukensa. Se on tietyllä tavalla kuvottavaa.. Minä en halua ystäviä, jotka eivät niin kutsutusti palauttaisi minua maan pinnalle jos haihattelisin muita miehiä kuin aviomieheni. En halua olla tekemisissä ihmisten kanssa jotka hyväksyvät pettämisen missään mielessä. Kuinka voitte pitää ystävänänne ihmistä joka on tietoisesti aloittanut suhteen avioliitossa olevan ihmisen kanssa? Minun hyvä ystäväni ei välittänyt harrastiko hän seksiä varattujen kanssa,vai olivatko miehet sinkkuja. Hän sanoi että häntä ei kiinnosta toisten parisuhteet. Ystäväni oli melko kyvytön ymmärtämään aiheuttamaansa tuskaa, eikä kokenut velvollisuudekseen välittääkään. Ystäväni käytös teki minut aina hyvin surulliseksi, ja mietinkin että kuinka voisin luottaa häneen kun hän on niin pohjattoman itsekäs? Millainen ihminen sanoo, että ei välitä toisesta ihmisestä koska ei tunne sitä? Olemmeko velvollisia välittämään toisista vain silloin kun tunnemme hänet? Eipä ihme, että maailmasta on tullut niin moraaliton ja paha. Emme ole enää ystäviä tuon ihmisen kanssa. Asiaan ei liity dramatiikkaa, mutta välimme viilenivät koska ystäväni koki sanomiseni tuomitsemisena. Tottakai tuomitsen pettämisen, aina, mutta yritin aina tehdä sen hyvällä. Yritin tehdä ystäväni kanssa asioita jotka kohottaisivat hänen itsetuntoaan, sillä se oli hänellä pohjalla. Tyydytystä hän sai seksistä, ihan sama kenen kanssa sitä harrasti. Oli kauheaa katsoa miten itseään vihaava ihminen tuhoaa myös toisia ihmisiä.

Yritin saada ystäväni näkemään, että hänkin on arvokkaampi, että pettämisen suhteen sai olla itsekäs siinä mielessä että ei mahdollistaisi omalta osaltaan pettämisiä. Jos ihminen on valmis irtosuhteisiin vaikka on parisuhteessa, ihminen ei silloin kunnioita toista ihmistä. Ei hän silloin kunnioita seksikumppaniakaan, eikä sellaisen ihmisen kanssa kannata olla tekemisissä. Vapaita ihmisiä on paljon, eronneita ja leskeksi jääneitä. Ei aina vaan käy niin, että rakastutaan, vaan pettämisestä aiheutuva jännitys mielletään rakkaudeksi. Sen vuoksi pettämisestä alkaneet suhteet eivät aina kestä, tai ainakaan eivät ole aitoja koska ne eivät perustu keskinäiseen luottamukseen ja kunnioitukseen. Aina on taustalla se tosiasia, että toinen suhteen osapuolista on pettäjä. Tätä asiaa ei saada pois, ja se kummittelee taustalla.

Syy ei ole se, että nuo ihmiset sattuivat rakastumaan. Jos syy olisi se, pariskunta ei tekisi mitään kolmatta osapuolta ( tässä tapauksessa aviomiestä/vaimoa) loukkaavaa ja he kunnioittaisivat tuota ihmistä aloittamalla suhteen vasta avioeron astuttua voimaan. Mutta ihmiset eivät toimi niin, vaan pohjattoman itsekkäästi ryntäävät suhteeseen vaikka avioeroa ei ole vielä edes laitettu vireille. Aivan hyvin voidaan ajatella asiaa niin, että hups aviossa oleva ihmine rakastuu toiseen. Siinä tapauksessa hän punnitsee vaihtoehtojaan, ja kertoo kumppanilleen että on rakastunut toiseen eikä halua jatkaa enää avioliittoa. Mistä tuota ihmistä silloin syytetään? Mielestäni rakkaudesta ei voi tuomita, mutta teoista voi. Jos aviopuoliso kokee että suhde olisi vielä pelastettavissa, hän voi ehdottaa parisuhdeterapiaa tai sitten sitä eroa, jos se on itselläkin käynyt mielessä. Mikä siinä on niin vaikeaa? Jos todella rakastuu, ei halua loukata sen hetkistä kumppaniaan. Tottakai se satuttaa kun puoliso haluaa eron, mutta menettelemällä näin uusi rakkauden kohdekin voi säilyttää ihmisarvonsa. Jos aloittaa suhteen aviopuolison selän takana, on menetellyt itsekkäästi ja ei ole ansainnut toisten hyväksyntää.

Olen nähnyt sivusta miten raastavaa voi olla, kun pettämisestä alkanut salasuhde johtaa avioeroon, ja kuinka halvalla entistä puolisoa laitetaan. Useimmiten juurikin vaimo on se, joka saa törkeää kohtelua tullessaan petetyksi. Syyksi inholle uudelle kumppanille riittää se, että vaimo on KUULEMA ollut aivan kauhea miesparkaa kohtaan. Uuden rakkaan ystävätkin ovat kuulleet vaimosta ties mitä, ja pahat kellot kalkattavat joka suuntaan. Mitä enemmän pariskunta on nk. piireissä, sitä varmemmin heidän ympärilleen ilmaantuu joukko ihmisiä jotka kannustavat heitä suhteeseen. Syntyy uusia kuvioita.

Miten ihmiset oikeuttavat tuollaisen kohtelun? Miten naiset hyväksyvät puolisokseen miehen, joka on tietoisesti pettämässä vaimoaan? Mikään selitys maailmassa ei ole riittävä. Rakkaus ja rakastuminen eivät ole riittäviä syitä. Onhan mies rakastanut vaimoaankin, rakastaa kenties yhä? Salasuhteesta saatava hurmio ja adrenaliini (jälkimmäinen kiinnijäämisen pelon vuoksi) ruokkii ihmisiä, ja tekee heistä itsekkäitä. On vain minun tunteeni, minun haluni, eikä siinä ole aikaa ajatella satuttaako joku itsensä. Osittain se entisen kumppanin haukkuminen myös toimii lohdutuksena sille pelolle, että on loukannut toista ihmistä. On helpompaa inhota kuin tuntea sympatiaa. Ja aitoa sympatiaa ei voi tuntea, jos on samaan aikaan suhteessa tuon sympatian kohteen puolison kanssa.

Älkää hyväksykö pettämistä, missään mielessä. Te voitte valita ystäväpiirinne ja päättää kenelle annatte tukenne. Minä annan sen aina petetyille ja jätetyille, en koskaan ihmisille jotka tietoisesti satuttavat toisia ihmisiä. Kerronpa vielä yhden esimerkin:

Haastattelen työhaastattelussa kolmea ehdokasta. Kaikilla tarvittava pätevyys, kaikki samaa sukupuolta. Henkilökemiat ratkaisevat. Tiedän varmuudella että yksi heistä pettää kumppaniaan. Jos hän on valmis pettämään kumppaniaan, hän voi pettää myös minut.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni ovat ystäviäni. Silloinkin, kun he toimivat mielestäni väärin. En koe tarpeelliseksi tuomita enkä hylätä ystäviäni heidän virheidensä vuoksi. 

Vierailija
22/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa..

Pettämisellä ei vaan mun mielestäni ole mitään tekemistä rakkauden kanssa. Rakkaus on puhdasta, se ei elä valheessa, eikä sitä piilotella. Pettäjillä kyse on himosta, hullaantumisesta, ihastumisesta - ei rakkaudesta. Näin mä se näen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa elää onnellisessa suhteessa sekä muutenkin hyvän elämän, tulee se rakentaa aivan toisella tavalla kuin mitä syyllistämällä. Ei avioliittoa voi rakentaa uskonnollisella julistuksella vaikka asia olisikin hyvä kuten uskovien asiat yleensä ovat. Eivät he halua ja tarkoita pahaaa, mutta tiukkapipoisuus luo tunnelman kuin se pettäminen olisi jo tapahtunut ennen kuin sitä edes kukaan ajattelee.

Toisaalta olemme menossa koko ajan suvaitsevampaan suuntaan, kristilliset arvot hyljätään, joten pettäminen vain osa sitä. Turha sitä vastaan on taistella, vaan keskittää energia johonkin muuhun.

Vierailija
24/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpeukutin tekstin, vaikka olen eri mieltä tuosta ystävyys-kysymyksestä. Mun mielestä on eri asia hyväksyä ihminen tai hyväksyä hänen tekonsa. Pettämisestä olen täysin samaa mieltä ap.n kanssa. Suhtaudun siihen hyvin jyrkästi. Mutta en tiedä miksi se olisi asia, joka ratkaisisi mun ystävyyssuhteet. Se tuntuisi siltä, että laittaisin itseni muiden yläpuolelle. En minäkään ole ihmisenä täydellinen. Moni pettäjä voi olla itseäni parempi ihminen, vaikka tekevät noin suuria virheitä tuolla elämänalueella. Miksi juuri pettäminen olisi se ratkaiseva tekijä? 

Ei se helppoa aina ole kun tuntuu että joutuu tavallaan valitsemaan puolensa. Ainakin sen loukattu mielestä. Ei ole kun hänen ja sen toisen puoli. Jos olet missään eri mieltä, olet sen toisen puolella, vaikka asia ei näin olisi oikeasti.

Vierailija
25/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Tämä menee hieman asian vierestä, mutta tein ketjun, jossa ihmettelin, miksi monesti petetty on se ainoa, joka ei tiedä, että häntä on petetty. Miksi pettämisestä ei kerrota? Miksi ihmiset eivät pidä arvossa rehellisyyttä?

http://www.vauva.fi/keskustelu/3882405/ketju/miksi_pettamisesta_ei_kerrota_petetylle

Vierailija
26/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:13"]

Ystäväni ovat ystäviäni. Silloinkin, kun he toimivat mielestäni väärin. En koe tarpeelliseksi tuomita enkä hylätä ystäviäni heidän virheidensä vuoksi. 

[/quote]Ystävän ei tarvitse olla mielin kielin -hyssyttelijä. Ystäväkin voi olla suoraselkäinen ihminen, joka uskaltaa sanoa mielipiteensä. Hyvä ystävyys ei tähän edes katkea. Tai näin on minun maailmassani - tuntemalleni pettäjälle ystävä on yhtä kuin mielin kielin -hyssyttelijä.

Vierailija
27/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:29"]

Yläpeukutin tekstin, vaikka olen eri mieltä tuosta ystävyys-kysymyksestä. Mun mielestä on eri asia hyväksyä ihminen tai hyväksyä hänen tekonsa. Pettämisestä olen täysin samaa mieltä ap.n kanssa. Suhtaudun siihen hyvin jyrkästi. Mutta en tiedä miksi se olisi asia, joka ratkaisisi mun ystävyyssuhteet. Se tuntuisi siltä, että laittaisin itseni muiden yläpuolelle. En minäkään ole ihmisenä täydellinen. Moni pettäjä voi olla itseäni parempi ihminen, vaikka tekevät noin suuria virheitä tuolla elämänalueella. Miksi juuri pettäminen olisi se ratkaiseva tekijä? 

Ei se helppoa aina ole kun tuntuu että joutuu tavallaan valitsemaan puolensa. Ainakin sen loukattu mielestä. Ei ole kun hänen ja sen toisen puoli. Jos olet missään eri mieltä, olet sen toisen puolella, vaikka asia ei näin olisi oikeasti.

[/quote]

Lisään vielä, että todennäköisesti jos oma puoliso jäisi kiinni pettämisestä, pyrkisi antamaan anteeksi ja jatkamaan suhdetta. Ainakin nyt niin ajattelen. Riippuisi tietysti tilanteesta ja siitä että pystyisikö asiaa kuitenkaan järkeistämään, vai miten sitä sitten siinä tilanteessa oikeasti reagoisi.

Vierailija
28/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettämiset sekä muut jutut ovat vain seurausta sille että olemme niin innokkaasti eronneet kirkosta ja hyljänneet kristilliset arvot. Se on niiden syytä, jotka masinoivat noita asioita sekä levittävät arvoja, jotka ovat vastoin kristillisiä arvoja. Samat tahot, jotka ajavat homoille oikeutta viralliseen parisuhteeseen. Pian aikaa se ei ole nainen jonka kanssa mies pettää, vaan voi aivan hyvin olla myös mies.

Tähän olemme tulleet ja itse tätä ilosanomaa levittäneet. Turha oikeastaan itkeä seurauksia.

Vierailija
29/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksi kaikille, kun kirjoitan tänne, laitan allekirjoitukseksi "ap". En siis vastaile itse itselleni. En ole inttämässä tai väittelemässä täällä, halusin vain tuoda ajatukseni julki. Pahoittelut jos teksti on liian pitkä luettavaksi, kohta se hukkuu tänne internetiin kuitenkin, joten huolet pois.

ap

Vierailija
30/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:13"]

[/quote]Ystävän ei tarvitse olla mielin kielin -hyssyttelijä. Ystäväkin voi olla suoraselkäinen ihminen, joka uskaltaa sanoa mielipiteensä. Hyvä ystävyys ei tähän edes katkea. Tai näin on minun maailmassani - tuntemalleni pettäjälle ystävä on yhtä kuin mielin kielin -hyssyttelijä.

[/quote]

Missä kohtaa tuo kirjoittaja sanoi, että hän olisi jotenkin "mielin kielin" tai ettei ilmaisisi omaa mielipidettä? Mä en sellaista lukenut missään kohtaa.

Vierailija
31/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kokonaan, mutta en luota ihmisiin, jotka käyttävät sanaa aviorikos. Ikään kuin pahinta olisi se avioliiton rikkominen, eikä petetyn tunteet. Entä avoliitossa pettäminen? Sekö on sitten oikein, kun se ei ole aviorikos?

Minäkään en arvosta sitä, että tarkoituksella petetään toisen luottamus. Kuitenkin suhteet ovat erilaisia ja ihmiset voivat myös oppia virheistään. En tuomitse ketään tietämättä tapauksen taustoja, enkä pidä ihmistä pahana, vaikka hänen tekonsa olisikin.

Vierailija
32/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:41"]

Pettämiset sekä muut jutut ovat vain seurausta sille että olemme niin innokkaasti eronneet kirkosta ja hyljänneet kristilliset arvot. Se on niiden syytä, jotka masinoivat noita asioita sekä levittävät arvoja, jotka ovat vastoin kristillisiä arvoja. Samat tahot, jotka ajavat homoille oikeutta viralliseen parisuhteeseen. Pian aikaa se ei ole nainen jonka kanssa mies pettää, vaan voi aivan hyvin olla myös mies.

Tähän olemme tulleet ja itse tätä ilosanomaa levittäneet. Turha oikeastaan itkeä seurauksia.

[/quote]

Minä luokittelisin itseni agnostikoksi, enemmän kuin kristityksi. Moraalikäsitykseni eivät nojaudu niinkään Raamattuun, kuin mitä ne nojaavat ihmisen kunnioittamiseen. Ihmistä tulisi kunnioittaa ja arvostaa itsessään, ilman asettumista toisen yläpuolelle. Mutta kun "tuomitsee" pettämisen, pidetään sellaista ihmistä "jeesustelijana" tai itseään ylentävänä. Miksi? Se että ei hyväksy toisen ihmisen pettämistä ja luottamuksen menettämistä, ei mielestäni ylennä minua mihinkään. Vai meneekö se niin, että jos hyväksyn pettämisen, olen tasavertainen kuin muut tai heitä yläpuolella?

Ja miksi te puhutte ja kirjoitatte täällä niin vihamielisesti..? Jos joku kykenee esittämään perustellun argumentin sille, että pettäminen olisi jossain tapauksessa sallittua eikä loukkaa toista ihmistä, kuulisin sen mielelläni.

ap

Vierailija
33/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:46"]

En jaksanut lukea kokonaan, mutta en luota ihmisiin, jotka käyttävät sanaa aviorikos. Ikään kuin pahinta olisi se avioliiton rikkominen, eikä petetyn tunteet. Entä avoliitossa pettäminen? Sekö on sitten oikein, kun se ei ole aviorikos?

Minäkään en arvosta sitä, että tarkoituksella petetään toisen luottamus. Kuitenkin suhteet ovat erilaisia ja ihmiset voivat myös oppia virheistään. En tuomitse ketään tietämättä tapauksen taustoja, enkä pidä ihmistä pahana, vaikka hänen tekonsa olisikin.

[/quote]

Pahoittelut sanavalinnastani. Käytin sanaa aviorikos siksi, että lähtökohtaisesti avioliittoon sitoudutaan juridisesti ja avioliitto on yhteinen sopimus, johon ei pettäminen kuulu. Toki avoliitossa elävä parikin on jo nyky-yhteiskunnan silmissä pariskunta. Pettäminen on aina väärin, oltiin avioliitossa tai ei.

ap

Vierailija
34/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voitko ap vastata siihen mikä tekee juuri pettämisestä sen käänteen tekevän seikan ystävyyssuhdetta punnittaessa? 

Vaikka munkin mielestä pettäminen on AINA väärin ja oma valinta, eikä joku asia mihin ajaudutaan, niin olen sitä mieltä että pettämisessäkin on eri törkeysasteita. On esimerkiksi eri asia, jos puoliso, jota ei koskaan huomioida ja kohdellaan paskamaisesti pettää sii syystä että kokee tulleensa hyväksytyksi ja katuu syvästi jälkeenpäin, kuin sellainen petturi joka ei tunne mitään huonoa omatuntoa tekemisistään. 

Ylipäätään mua kiinnostaa miten ihminen kokee ja näkee oman vastuunsa rajat, ei niinkään ne yksittäiset teot.

Vierailija
35/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on julkisena erään julkkiksen profiili. Mies petti edellistä vaimoaan naisen kanssa, ja tuo nainen revitteli profiilissaan sen aikaisella salasuhteellaan. Siellä oli kaikkea tyyliin : Heh ihana aamu,ihana SALA aamu. <3 ja kuvia hotelleista yms. Nainen oli miehen kollega, ja heillä siis salasuhde. Vaimo päivitti Facebookiin kuvia heidän raksaprojektistaan ja haikaili työreissulla olevan miehensä perään. Juhlivat vuosipäiväänsäkin, lapset mukana juhlissa. Tuli irvokas olo. Ihan selvästi tuon salarakkaan kaverit tiesivät että nainen vehtaa varatun perheen isän kanssa, ja löivät löylyä kommenteillaan. "Vielä tulee päivä kun ei ole sala-aamuja, muru <3 yms. kuvottavaa.Parille tuli ero, mutta julkisuudessa siitä vaiettiin. Nyt näyttävät olevan yhdessä tuo salarakas ja mies, ja hekuttavat onneaan naamakirjassa. Hirveä kööri tsemppaajia. Vaimo jäi lasten kanssa ja näyttää treenanneen itsensä melkoiseen bikinikuntoon. Sympatiani ovat pelkästään vaimon puolella, niin paskamaisesti tekivät kyllä hänelle.

Vierailija
36/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastajan ottaminen on ikiaikainen traditio ja täysin luonnollista. Ihminen ei ole yksiavioinen kuin joutsen vaan moniavioinen kuin läheisimmät kädelliset sukulaisemme.

Vierailija
37/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:59"]

Facebookissa on julkisena erään julkkiksen profiili. Mies petti edellistä vaimoaan naisen kanssa, ja tuo nainen revitteli profiilissaan sen aikaisella salasuhteellaan. Siellä oli kaikkea tyyliin : Heh ihana aamu,ihana SALA aamu. <3 ja kuvia hotelleista yms. Nainen oli miehen kollega, ja heillä siis salasuhde. Vaimo päivitti Facebookiin kuvia heidän raksaprojektistaan ja haikaili työreissulla olevan miehensä perään. Juhlivat vuosipäiväänsäkin, lapset mukana juhlissa. Tuli irvokas olo. Ihan selvästi tuon salarakkaan kaverit tiesivät että nainen vehtaa varatun perheen isän kanssa, ja löivät löylyä kommenteillaan. "Vielä tulee päivä kun ei ole sala-aamuja, muru <3 yms. kuvottavaa.Parille tuli ero, mutta julkisuudessa siitä vaiettiin. Nyt näyttävät olevan yhdessä tuo salarakas ja mies, ja hekuttavat onneaan naamakirjassa. Hirveä kööri tsemppaajia. Vaimo jäi lasten kanssa ja näyttää treenanneen itsensä melkoiseen bikinikuntoon. Sympatiani ovat pelkästään vaimon puolella, niin paskamaisesti tekivät kyllä hänelle.

[/quote]

Voi vittu, hanki elämä.

Vierailija
38/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:57"]

No voitko ap vastata siihen mikä tekee juuri pettämisestä sen käänteen tekevän seikan ystävyyssuhdetta punnittaessa? 

Vaikka munkin mielestä pettäminen on AINA väärin ja oma valinta, eikä joku asia mihin ajaudutaan, niin olen sitä mieltä että pettämisessäkin on eri törkeysasteita. On esimerkiksi eri asia, jos puoliso, jota ei koskaan huomioida ja kohdellaan paskamaisesti pettää sii syystä että kokee tulleensa hyväksytyksi ja katuu syvästi jälkeenpäin, kuin sellainen petturi joka ei tunne mitään huonoa omatuntoa tekemisistään. 

Ylipäätään mua kiinnostaa miten ihminen kokee ja näkee oman vastuunsa rajat, ei niinkään ne yksittäiset teot.

[/quote]

Kyllä siihen vaikuttaa ihan kokonaisuus, ei pelkkä pettäminen. Ihan todella usein taustalla on muutakin kuin epärehellisyys, usein masennusta, lapsuuden traumoja tai itse petetyksi tulemista. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja pettäminen on merkki siitä että ihminen ei voi hyvin. Ja sellaisen ihmisen kanssa suhdetta rakentava ihminen ei voi olla tasapainoisessa tilassa, jotain kompleksia sillä täytetään. Se on tapauskohtaista sitten että mitä sillä haetaan. Aidosta rakkaudesta ei voida kuitenkaan puhua, jos suhteen maaperä on mätä. Syyt suhteen aloittamiseen ovat muualla kuin aidossa rakastamisessa.

Siinä vaiheessa kun ihminen on itse sokaistunut teoilleen, ei siinä voi auttaa ystäväkään vaikka sanoisi mitä. Ihmisten tulisi kantaa vastuu tekemisistään, ja ymmärtää että kaiken lähtökohta on toisen ihmisen kunnioittaminen. Jos ystäväni on valmis suhteeseen varatun miehen kanssa, osoittaa se mitä suurinta piittaamattomuutta toisista ihmisistä. Itsekkyys on luotaantyötävää. Kauhistuttava ajatus, että lähelläni on ihminen joka hyväksyy esimerkiksi pettämisen.

Yhteenvetona: hankala vastata tyhjentävästi, muuten kuin että ihminen ei koskaan petä rakkaudesta.

ap

Vierailija
39/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:59"]

[/quote]

Voi vittu, hanki elämä.

[/quote]

Itseasiassa tuo kehotuksesi taitaa olla tämän päivän mantra. Jokainen hankkikoon elämän. Älkää sekaantuko, älkää välittäkö. Empatia on kaksisuuntainen, et voi tuntea sitä jos keskityt vain itseesi. Halaus ainakin täältä kaikille petetyiksi tulleille ihmisille. Pettävä ihminen voi aina huonosti, se ei ole teidän vikanne. Pettävä ihminen tulisi aina ohjata terapiaan tai saamaan apua, uuden suhteen aloittaminen on sama kuin homevaurioiseen taloon rakennettaisiin lisäsiipi. Perustukset on oltava kunnossa.

ap

Vierailija
40/71 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:40"]Elämä on harmaan sävyjä, ja pettäjä on asiassa se osapuoli, joka ei tätä kestä, vaan hakee rakastumisen ensihuumaa.[/quote]

Noitakin varmasti löytyy. Ehkä enemmän vielä niin päin, että siinä huumassa pettää. Itse en hakenut mitään rakastumista tai ensihuumaa, hain seksiä.