Teinkö muka väärin, teini suuttui silmittömästi
Kaikki alkoi siitä kun 15-vuotias tyttäreni pyysi ostamaan hänelle alkoholia joihinkin juhliin ja perusteli tätä sillä että kaikkien muidenkin vanhemmat ostavat lapsilleen juomia. Halusin sitten tietysti tietää nämä vanhemmat jotta voin varmistaa onko todella näin, ja soittokierroksen jälkeen suurin osa todella sanoi tekevänsä niin! Hetken toivuttuani järkytyksestä päätin ilmoittaa asiasta lastensuojeluun sen sijaan että olisin ostanut teinilleni viinaa koska se oli mielestäni oikein. Nyt haukkuu huoraksi ja ilonpilaajaksi, omien puheidensa mukaan kyseiset juhlat peruttiin eikä hänellä ole enää kavereita minun takiani. Teinkö muka väärin, minähän halusin vain suojella häntä ja kavereitaan?
Kommentit (135)
Onko joku niin sinisilmäinen, että luulee teinien juomisen loppuvan tuolla tavalla. Nythän he vasta ratkeavatkin dokaamaan, viinaa saavat aina jostain. Jos ei muuten niin tekevät itse kiljua. Ehkä olisi ollut parempi heillekin, että vanhemmat hankkivat muutaman miedon kuin se että nyt hankkivat viinansa ties miltä spurguilta maksua/palveluksia vastaan.
Ihan kohtuullinen provo, mutta paljastui kuitenkin siitä, että noin hullu vasemmistolainen-sosiaalieukko ei kukaan voi oikeasti olla.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:10"]Minusta ap toimi ihan oikein. Miten muuten saa pysäytettyä tuon ilmiön että alaikäisille ostetaan viinaa, ellei siihen kukaan puutu. Ehkä osa niistä vanhemmista ei osta enää omilleen kun koki että siitä voi jäädä kiinni.
Ja kavereita ei teinikään menetä jos ne oikeasti on kavereita. Ei vissiin olleet? Mutta pian tulee joku uusi kohu ja tämä juttu unohtuu kyllä, saa uudelleen feikkikavereita.
[/quote]
Mä en ymmärrä mitä ihmettä te oikein kuvittelette sillä siunaamalla hetkellä tapahtuvan kun teini täyttää 18 ja viinan juominen on siis ok. Meillä alaikäiset ovat saaneet maistaa kotona alkoholia (ei kyllä bileisiin olla ostettu) koska haluamme että lapset oppivat sitä alkoholin sivistynyttä ja hallittua käyttöä kotoa eikä esim. salaa jostain piilopulloista. Haluamme siis että lapsilla on järki kädessä kun se viinan ostaminen on laillista eikä alkoholi ole silloin mikään eldorado, jonka saamista on odotettu vuosi tolkulla.
Täytyy myöntää et onpas vaan vaikea aihe. En tiedä miten itse toimisin. Alkoholia en ostais, se on varma. Miksi ap soittelit kavereiden vanhemmille, kuin pyytääkses lupaa ja tukea vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:53"]Ihan kohtuullinen provo, mutta paljastui kuitenkin siitä, että noin hullu vasemmistolainen-sosiaalieukko ei kukaan voi oikeasti olla.
[/quote]
En todellakaan tajua miten sait puoluekannan selville aloituksesta.
Tuollainen episodi olisi kyllä muuttanut mun elämän ihan täysin. Samat kaverit kun on olleet ala-asteelta saakka. Eli kyllä se teini-iän kaverijuttu voi pilata elämän. Ja mitä ls-ilmoon tulee, niin olisit vaan pitänyt huolen omista asioistasi. Nyt sekä sinä, että teinisi olette epäsuosiossa, niin kavereiden kuin heidän vanhempien puolelta. Saatoit myös aiheuttaa niille muille perheille jos jonkinmoista perheriitaa. Paska mutsi et ehkä ole, hyvähän se on jos et teinillesi viinaa osta, mutta paska ihminen kyllä olet. Ainakin noiden perheiden mielestä joista ilmoituksen teit.
Älä anna lapsen kutsua itseäsi huoraksi. Siitä tulis meidän huushollissa aikamoiset rangaistukset. Känny ja läppäri lähtis ekana.
Olisit kieltäytynyt pelkästään ostamasta, etkä vasikoinut muiden vanhempia. Tuollanen toisten asioista kantelu on aika tyhmää myös.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:58"]
Älä anna lapsen kutsua itseäsi huoraksi. Siitä tulis meidän huushollissa aikamoiset rangaistukset. Känny ja läppäri lähtis ekana.
[/quote]
Minua mietitytti myös tässä aloituksessa eniten se, että millaisessa perheessä lapset huorittelevat vanhempiaan. Aivan käsittämätöntä, jos sellaista oikeasti tapahtuu!
Mitä aloit soittelee ja puuttumaan toisten asioihin.
Mitä aloit soittelee ja puuttumaan toisten asioihin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:58"]
[/quote]
Minua mietitytti myös tässä aloituksessa eniten se, että millaisessa perheessä lapset huorittelevat vanhempiaan. Aivan käsittämätöntä, jos sellaista oikeasti tapahtuu!
[/quote]
Niinpä... Kannattaisko ap:n tehdä kuitenkin se ls-ilmo omasta perheestään? Ei ole teinillä kaikki hyvin jos äitiään huorittelee. Kertoo jonkinlaisesta pahoinvoinnista.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:23"]Osoitit selkärankaa. todennäköisesti lapsellesi on parasta, että jää ilman noita kavereita. Jos kerran heidän vanhempansa eivät välitä näistä nuorista, ja itsekin toimimat lain rikkojina, niin parempi toisiaan vaihtaa kaveripiiriä.
[/quote]
Tjaa... Pikkukaupungissa 15 vuotta sitten oli hyvin yleistä, että vanhemmat ostivat lapsilleen muutaman siiderin tai oluen. Ja meistä tuli opettajia, lääkäreitä, insinöörejä jne. Omat lapseni aion kyllä kasvattaa eri tavalla, mutta vannomatta paras!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:58"]Älä anna lapsen kutsua itseäsi huoraksi. Siitä tulis meidän huushollissa aikamoiset rangaistukset. Känny ja läppäri lähtis ekana.
[/quote]
Läppärin hajotti jo itse suutuksissaan, olin niin surullien etten osannut tuohon huoritteluun mitään vastata. Ei ole edes ketään johon turvautua kun yksinhuoltaja olen. Miten voisin korvata tämän hänelle?
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:03"]Mitä aloit soittelee ja puuttumaan toisten asioihin.
[/quote]
Mitäs kun oma lapsesi kuolee joku kerta sammuessaan hankeen? Moni kyllä käveli ohi ja näki hänet mutta eivät halunneet puuttua toisten asioihin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:58"]Älä anna lapsen kutsua itseäsi huoraksi. Siitä tulis meidän huushollissa aikamoiset rangaistukset. Känny ja läppäri lähtis ekana.
[/quote]
Läppärin hajotti jo itse suutuksissaan, olin niin surullien etten osannut tuohon huoritteluun mitään vastata. Ei ole edes ketään johon turvautua kun yksinhuoltaja olen. Miten voisin korvata tämän hänelle?
Ap
[/quote]
Todennäköisesti et mitenkään. Vahinko on jo tapahtunut. Mutta mistä tuo vihan määrä? Äiti on huora ja koneensakin hajotti. Ei tuollainen raivo ole teinilläkään normaalia. Kertoo pahasta olosta. LS-ilmo ehkä paikallaan myös teidän perheelle?
Et tehnyt väärin, vaan osoitit vastuuta, rakkautta ja vanhemmuutta. Joskus se sattuu. Voit olla itsestäsi ylpeä.
Jos teinille jäi oikeasti epäselväksi, niin kerro, että rakastat häntä ja, että jos joku muu tekee rikoksen, ei se oikeuta sinua tekemään rikosta eikä lievennä siitä määrättävää rangaistusta. Käykää vaikka yhdessä läpi lainkohdat alkoholin välityksestä alaikäiselle. Valista myös, miksi tällainen laki on ja mitä haittaa alkoholista on nuoren kehittyville aivoille, jotka siis ovat vielä kehittyvässä herkässä vaiheessa aina n. 23-vuotiaaksi asti. Omat aivot on tärkeämmät kuin kaverien aivot.
Tällä palstalla sinua haukkuvat teinin tasolle jääneet aikuiset, joiden nuoruus meni dokatessa ja joiden vanhemmilla on ollut aikoinaan vanhemmuus kateissa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:08"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Jos tää nyt on totta, niin minunkin mielestä ylireagoit ja aika pahasti. Anna teinisi ensin rauhoittua ja kerro sitten hänelle, miksi päädyit ko. ratkaisuun. Ja muista sanoa, ettet ymmärtänyt, että tilanne menisi tälläiseksi ja että olet surullinen asian takia.
Älä kuitenkaan muuta mieltäsi, että alkaisit yhtäkkiä ostamaankin hänelle alkoholia, siis hyvitykseksi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:40"]
Olet paska äiti...
Pilasit juuri tyttäresi elämän . Kiitä onneasi, jos hän antaa vielä joskus anteeksi. Elämä on aika ankeaa ilman kavereita...
t. Teini itsekin
[/quote]
Jos nyt olet oikea teini, niin kerronpa vaan, että ajan myötä opit, ettei juuri mikään teini-iän kaverijuttu pilaa koko elämää. Todennäköisesti kun suurimman osan elämästäsi tulet viettämään aivan muiden ihmisten kuin yläasteen luokkatovereiden kanssa.