Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinkö muka väärin, teini suuttui silmittömästi

Vierailija
22.07.2014 |

Kaikki alkoi siitä kun 15-vuotias tyttäreni pyysi ostamaan hänelle alkoholia joihinkin juhliin ja perusteli tätä sillä että kaikkien muidenkin vanhemmat ostavat lapsilleen juomia. Halusin sitten tietysti tietää nämä vanhemmat jotta voin varmistaa onko todella näin, ja soittokierroksen jälkeen suurin osa todella sanoi tekevänsä niin! Hetken toivuttuani järkytyksestä päätin ilmoittaa asiasta lastensuojeluun sen sijaan että olisin ostanut teinilleni viinaa koska se oli mielestäni oikein. Nyt haukkuu huoraksi ja ilonpilaajaksi, omien puheidensa mukaan kyseiset juhlat peruttiin eikä hänellä ole enää kavereita minun takiani. Teinkö muka väärin, minähän halusin vain suojella häntä ja kavereitaan?

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:58"]Älä anna lapsen kutsua itseäsi huoraksi. Siitä tulis meidän huushollissa aikamoiset rangaistukset. Känny ja läppäri lähtis ekana.

[/quote]

Läppärin hajotti jo itse suutuksissaan, olin niin surullien etten osannut tuohon huoritteluun mitään vastata. Ei ole edes ketään johon turvautua kun yksinhuoltaja olen. Miten voisin korvata tämän hänelle?

Ap

[/quote]

Hah hah.  Et mitenkään. Et koskaan saa teinisi luottamusta takaisin, tästä lähtien sinulta pimitetään kaikki mahdollinen lapsesi elämään liittyvä tieto. Vai luuletko, että hän uskaltaa sinulle vielä kertoa jotakin? Ammuit nimittäin juuri luottamuksen tykillä jorpakkoon, niin syvälle, ettei sitä kukaan sieltä kaiva ylös. Niin ja muuten, seuraavat alkoholit hän pummaa joltakin setämieheltä. Toivotaan, ettei setämies vaadi teinipimppaa hakupalkaksi.

[/quote]

Mitä porukkaa täälläkin käy, naureskellaan toisten vaikeille tilanteille ja ollaan iloisia jos jollain rikkoontuu äiti-tytärsuhde. Onko teillä kaikki kunnossa pääkopassa?

[/quote]

Vähän joutaa nauraakin silloin, kun joku ehdoin tahdoin saattaa itsensä typerään tilanteeseen. Ap:n kannattaa oppia huolehtimaan omista asioistaan ja jättää toisten perheet rauhaan.

Paitsi että Porvoossahan tämäkin varmaan tapahtui...

Vierailija
102/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:03"]Vittu sä olet sairas AP!!! Hanki itelles apua noihin mielenterveysongelmiin, niitä sulla rittää, kun pitää TOISTEN PERHEIDEN asioihin puuttua. Ensiksi soittelet vanhemmille ja he luottamuksella kertovat ostavansa alkoholia ja SINÄ menet sen jälkeen soittamaan lastensuojeluun ja käräyttämään ne!!! SINÄ ja TYTTÄRESI ette ole enää minkään luottamuksen arvoisia, tyttö ei kaveripiirissä ja sinä vanhempien silmissä. Teitä HALVEKSUTAAN URPO!!! Voi olla sata varma, että tästä lähtien vanhemmat eivät kerro sulle mitään, kiertävät kaukaa. Olisit hoitanut asian toisella tapaa ja kieltäytynyt ostamasta omalle persehedelmälle ja perustellut sen.

[/quote]

Joo sehän onkin sairasta Käräyttää vanhemmat jotka rikkovat lakia. Tiesitkö että nuoria kuolee todella paljon alkoholi myrkytykseen kun eivät osaa sitä juoda kohtuudella. Ap ei ole mitenkään sairas vaan teki ihan oikein. Lapsen luottamus meni mutta se tulee ajan myötä takaisin ja uskon että tajuaa vanhempana että halusit vain suojella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäistä porukkaa täällä taas on? Oletteko itse niin nuoria, että ette osaa vielä ajatella asiaa muuten, kuin teinin näkökulmasta?

Vierailija
104/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:03"]Vittu sä olet sairas AP!!! Hanki itelles apua noihin mielenterveysongelmiin, niitä sulla rittää, kun pitää TOISTEN PERHEIDEN asioihin puuttua. Ensiksi soittelet vanhemmille ja he luottamuksella kertovat ostavansa alkoholia ja SINÄ menet sen jälkeen soittamaan lastensuojeluun ja käräyttämään ne!!! SINÄ ja TYTTÄRESI ette ole enää minkään luottamuksen arvoisia, tyttö ei kaveripiirissä ja sinä vanhempien silmissä. Teitä HALVEKSUTAAN URPO!!! Voi olla sata varma, että tästä lähtien vanhemmat eivät kerro sulle mitään, kiertävät kaukaa. Olisit hoitanut asian toisella tapaa ja kieltäytynyt ostamasta omalle persehedelmälle ja perustellut sen.

[/quote]

Joo sehän onkin sairasta Käräyttää vanhemmat jotka rikkovat lakia. Tiesitkö että nuoria kuolee todella paljon alkoholi myrkytykseen kun eivät osaa sitä juoda kohtuudella. Ap ei ole mitenkään sairas vaan teki ihan oikein. Lapsen luottamus meni mutta se tulee ajan myötä takaisin ja uskon että tajuaa vanhempana että halusit vain suojella.

[/quote]

Sun kannattais hakea apua aikuisopistosta tohon latenttiin typeryyteesi.

Vierailija
105/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne jotka jauhaa että ap.n tulee tehdä itsestään ls. Ilmo ovat sairaita. Ap teki ihan oikein kun käräytti tuollaiset vanhemmat. Miksi Suomessa on paska ihminen jos ei edesauta lapsensa alkoholisoitumista ? Olen niin onnellinen että omat vanhemmat puuttui mun alkoholin käyttöön, siitä tiesin että he ainakin välittää. En ikinä antaisi itselleni anteeksi jos lapseni kuolisi alkoholin takia vain koska siihen ei saisi puuttua.

Vierailija
106/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile koulukotia..

Vierailija
107/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Kirjoituksesi takia minä halveksin ainakin sinua. Ja minkälainen ihminen kutsuu toisen lasta "persehedelmäksi"? ( En kyllä ihan oikeasti edes välitä tietää )

Vierailija
108/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 20:38"]

Se on ihan perheiden oma asia miksi ovat alkoholis lapsilleen ostaneet. Rakentavampaa olisi ollut tietenkin puhua vanhempien kanssa suoraan, ehkä olisivat syitäkin kertoneet. Nyt tuo ap:n ratkaisu jostain ls-ilmosta oli vaan niin wtf. Kaikkii tietää ettei siellä ole resursseja vahtia tuollaisia asioita, joten mitään tehoa tuolla ei tule olemaan noiden muiden perheiden alkoholinkäytölle.

[/quote]

Vanhempien alkoholin välittäminen alaikäisille pitäisi mielestäni olla lastensuojeluasioissa aika lailla korkealla prioriteettina. Suomessa vaan ollaan niin ihmisperseitä alkoholin suhteen että ostetaan sitä alaikäisille omille lapsille ja mietitään samalla miksi alkoholilla on liian suuri osuus elämässämme. Koko valistus taitaa mennä hukkaan kun edes aikuiset eivät ymmärrä miksi laissa kielletään alaikäisten alkoholin käyttö - jos ymmärrettäisiin, tästä ongelmasta katoaisi heti vähintään 80%.

On tämä maa kyllä niin idiootti tässä suhteessa...

Vierailija
109/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaalle ihmiselle ei auta moralisoida. Vitun paviaanit.

Vierailija
110/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niin pahalta AP:n puolesta! ): Olet hyvä ja välittävä äiti, siinä ei ole mitään pahaa. Teininä kaikki tuntuu suurelta ja kaikki on pelkkää draamaa. Uskon että tyttäresi vain paisutteli että hänet jätettäisiin kaveriporukan ulkopuolelle -tosiystävät eivät jätä ja se on hyvä oppia jo nuorena. Kaikki on kääntyy kyllä hyväksi, ei hätää (: Paljon voimia sinne!!!

Vierailija
111/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:58"]Älä anna lapsen kutsua itseäsi huoraksi. Siitä tulis meidän huushollissa aikamoiset rangaistukset. Känny ja läppäri lähtis ekana.

[/quote]

Läppärin hajotti jo itse suutuksissaan, olin niin surullien etten osannut tuohon huoritteluun mitään vastata. Ei ole edes ketään johon turvautua kun yksinhuoltaja olen. Miten voisin korvata tämän hänelle?

Ap

[/quote]

Hah hah.  Et mitenkään. Et koskaan saa teinisi luottamusta takaisin, tästä lähtien sinulta pimitetään kaikki mahdollinen lapsesi elämään liittyvä tieto. Vai luuletko, että hän uskaltaa sinulle vielä kertoa jotakin? Ammuit nimittäin juuri luottamuksen tykillä jorpakkoon, niin syvälle, ettei sitä kukaan sieltä kaiva ylös. Niin ja muuten, seuraavat alkoholit hän pummaa joltakin setämieheltä. Toivotaan, ettei setämies vaadi teinipimppaa hakupalkaksi.

[/quote]

Mitä porukkaa täälläkin käy, naureskellaan toisten vaikeille tilanteille ja ollaan iloisia jos jollain rikkoontuu äiti-tytärsuhde. Onko teillä kaikki kunnossa pääkopassa?

[/quote]

Vähän joutaa nauraakin silloin, kun joku ehdoin tahdoin saattaa itsensä typerään tilanteeseen. Ap:n kannattaa oppia huolehtimaan omista asioistaan ja jättää toisten perheet rauhaan.

Paitsi että Porvoossahan tämäkin varmaan tapahtui...

[/quote]

Ennemmin kyllä saatan itseni typerään tilanteeseen kuin siihen, että itken huolesta kaksi viikkoa kun on lapsi hukassa kunnes poliisi soittaa hänen löytyneen järvestä. Mutta kai te olette niitä samoja jotka ajatte autoa ilman että kellään on turvavyötä ja kävelette päin punaisia koska ei meille mitään voi sattua.

Vierailija
112/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan hyvä, että teit ilmoituksen. Ehkä useampi aikuinen rupeaa ottamaan tosissaan sen, ettei alkoholi käy nuorille. Heidän kroppaan vaan ei kestä. Ja ehkä joku aikuinen alka miettiä omaakin suhdettaan alkoholiin. Oli rohkea teko.

Aikuisilla on vastuu kuitenkin. Eikä se lapsi ole 18v valmis alkoholiin. Sitä käyttöä  pitäisi opettaa eikä lähettää kaljakassin kanssa johonkin piiloon pentuja juomaan. Ettei aikuiset nää..."mut tossa teille kuitenkin pussi viinaa. Pitäkää itseltänne huolta. Hei, kyllähän te tiedätte. Hei. Jees. Mä oon joojoo-vanhempi. Mitäs noista laeista tai siitä, että suomalaiset juhannuksena hukkuilee viinapäissään ja alkoholin takia työkyky ja perhe ja onni on monella mennyt. Hui hai."

Ajatteleeko aikiset oikeesti näin: "Pääasia että pennuille on viinaa ja kivaa. Ja kun ne muutkin isot ja äidit ostaa, niin enhän mä voi olla ostamatta, ettei mulle lapsi suutu. Hyvänen aika. Että lapsi voisi suuttua. Oikeesti. Tai muut vanhemmat voi tykätä kyttyrä, että mä olen nipottaja."?

Voi sitä olla nipottaja. Voisi ne pennut ohjata tekemään jotain muutaki... Kuin viinaa juomaan tai keskikaljaa. Ihan sama. Mut opettaa kannattais. Aika moni on kanttuvei.. Ite tuli juotua väkeviä niinkuin limua silloin 18v. Luultiin, etä näinhän se menee. Kun kotona oli isät vetäneet viinaa koko lapsuusmuiston.. Ei oikein ollut muuta mallia. Tai ehkä oli. Muttei niin vahvaa ja vaikuttavaa. Olisin toivonut enemmän opastusta. Ei niinkään pelkkää ei tai kyllä- linjaa vaan opettamista. ..Mitä tästä seuraa. Kehossa ja aivoissa ja mikä on kohtuus ja järkevää.

Kavereita kyllä tulee. Ja ne vanhatkin tulee. Tuskin ne nyt siihen kaatuu, ettei saanut VIINAA. Siihenkö kaatuisi kaveruus ja aikuisten toveruus? Jos kaatuu, niin anti mennä vaan. Deeku-asenne.

Vierailija
113/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teit oikein kun et ostanut alkoholia, mutta lastensuojeluun ei olisi tarvinnut ilmoittaa, sillä kaikki huolehtii omistaan. Mutta luulen että on pieni paha kun lapsesi suljettiin kaveri porukoista, sillä jos tyttö pyrkii takaisin porukoihin, ja jos hän epäonnistuu, voidaan hänestä lähettää noloja kuvia, tai levittää noloja salaisuuksia\juttuja. Ne voivat pilata koko elämän. Olisit voinut neuvotella juomista ja antaa lapsesi pitää ne bileet. Nyt lapsesi ei auta kun etsiä uusia ystäviä/ottaa riski ja pyrkiä porukoihin

Vierailija
114/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:36"]Ennemmin kyllä saatan itseni typerään tilanteeseen kuin siihen, että itken huolesta kaksi viikkoa kun on lapsi hukassa kunnes poliisi soittaa hänen löytyneen järvestä. Mutta kai te olette niitä samoja jotka ajatte autoa ilman että kellään on turvavyötä ja kävelette päin punaisia koska ei meille mitään voi sattua.

[/quote]

Voi vittu, ja maailmahan on aina mustavalkonen?

Vierailija
115/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:37"]Oikeastaan hyvä, että teit ilmoituksen. Ehkä useampi aikuinen rupeaa ottamaan tosissaan sen, ettei alkoholi käy nuorille. Heidän kroppaan vaan ei kestä. Ja ehkä joku aikuinen alka miettiä omaakin suhdettaan alkoholiin. Oli rohkea teko.

Aikuisilla on vastuu kuitenkin. Eikä se lapsi ole 18v valmis alkoholiin. Sitä käyttöä  pitäisi opettaa eikä lähettää kaljakassin kanssa johonkin piiloon pentuja juomaan. Ettei aikuiset nää..."mut tossa teille kuitenkin pussi viinaa. Pitäkää itseltänne huolta. Hei, kyllähän te tiedätte. Hei. Jees. Mä oon joojoo-vanhempi. Mitäs noista laeista tai siitä, että suomalaiset juhannuksena hukkuilee viinapäissään ja alkoholin takia työkyky ja perhe ja onni on monella mennyt. Hui hai."

Ajatteleeko aikiset oikeesti näin: "Pääasia että pennuille on viinaa ja kivaa. Ja kun ne muutkin isot ja äidit ostaa, niin enhän mä voi olla ostamatta, ettei mulle lapsi suutu. Hyvänen aika. Että lapsi voisi suuttua. Oikeesti. Tai muut vanhemmat voi tykätä kyttyrä, että mä olen nipottaja."?

Voi sitä olla nipottaja. Voisi ne pennut ohjata tekemään jotain muutaki... Kuin viinaa juomaan tai keskikaljaa. Ihan sama. Mut opettaa kannattais. Aika moni on kanttuvei.. Ite tuli juotua väkeviä niinkuin limua silloin 18v. Luultiin, etä näinhän se menee. Kun kotona oli isät vetäneet viinaa koko lapsuusmuiston.. Ei oikein ollut muuta mallia. Tai ehkä oli. Muttei niin vahvaa ja vaikuttavaa. Olisin toivonut enemmän opastusta. Ei niinkään pelkkää ei tai kyllä- linjaa vaan opettamista. ..Mitä tästä seuraa. Kehossa ja aivoissa ja mikä on kohtuus ja järkevää.

Kavereita kyllä tulee. Ja ne vanhatkin tulee. Tuskin ne nyt siihen kaatuu, ettei saanut VIINAA. Siihenkö kaatuisi kaveruus ja aikuisten toveruus? Jos kaatuu, niin anti mennä vaan. Deeku-asenne.

[/quote]

Ei varmaan kaadu siihen, että ei saatu viinaa. Mutta ls-ilmoitukseen saattaa kyllä kaatua.

Vierailija
116/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisko nyt hetkeksi rauhoittua ja muistaa, että iso osa kirjoittelijoista on oikeasti vasta teinejä.

Vierailija
117/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lastensuojeluilmoitus oli aika raju veto. Olisi voinut ehkä jutella enempi. En tiedä.

Mutta et kyllä ihan väärin tehnyt. Oman moraalisii mukaan. Se varmaan oli paras sinulle. Nyt katsot mitä siitä seuraa. Luulenpa, että jotkut umpiluut tykkää kyttyrää kauan ja jotkut voi taas tulleiden juttelemaan, että olipa raju veto, mutta pisti miettimään.

Mutta oikeesti puhutaan isosta asiasta. Nuorten alkoholin käytöstä eikä nyt ollut vain pelkkä puhe vaaan oikeasti toiminta. Helppo on sanoa ja moralisoida toisia, ja ettei meidän lapsi viinastakänniin tule, ja kyllähän se luonnostaan sitä osaa käyttää...niinkuin osaa ajaa autoa ja muuta...vaan kun oikeesti ei osaa.

Opettakaa viinaan käyttöä aikuiset omille pennuillenne. Älkää lähettäkö umpimettään.

Vierailija
118/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:03"]Mitä aloit soittelee ja puuttumaan toisten asioihin.

[/quote]

Mitäs kun oma lapsesi kuolee joku kerta sammuessaan hankeen? Moni kyllä käveli ohi ja näki hänet mutta eivät halunneet puuttua toisten asioihin.

[/quote]

Kyllähän ne dokaa silti jos haluua, joku kuitenkin hommaa. Miuluumin kai vanhempi kuin joku mikä lie äijä.

Eikös ollu jossain uutisessa, että seksiä vastaan jotku ukot antaa alkoholia teineille.

[/quote]

No voi päivää taas. Että on ihan parempi että huoltajat ostaa alaikäisille lapsilleen alkoholia? Onko se sitten lievempi kohtalo, jos se tyttö, jonka äiti osti sille pullon viinaa, sammuu ja raiskataan, kuin se, että se tyttö sammuu ja raiskataan kun ne viinat on ostanut joku random ihminen?

Se, en että vanhemmat ostavat lapsilleen alkoholia, osoittaa vain ja ainoastaan sen, että lapsen turvallisuudesta ei välitetä. Eikä mitään muttia. Humalaiselle lapselle voi tapahtua mitä tahansa, vaikka hän olisi kuinka luotettava ja selväjärkinen selvinpäin. Aivan käsittämätöntä, että vanhemmat täällä tieten tahtoen riskeeraavat lapsiensa turvallisuuden ostamalla heille alkoholia...

Vierailija
119/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on ryhtiä, selkärankaa ja oikeus kutsua itseäsi välittäväksi aikuiseksi ja hyväksi vanhemmaksi!

Hyvä ap!

Pahalta voi tuntua. Monesti oikein tekemisestä seuraa hankaluuksia. Mutta olet minulle esimerkki, malli siitä, miten joku on rohkea!

Kun tyttö on rikkonnutläppärinsä niin uutta et osta. Sitten kun neitosesi rauhoittuu, voit kertoa hänelle, että julkisesti huoraksi kutsuminen on kunnianloukkaus, josta on saanut sakkoja ja merkinnän rikosrekisteriin. Voit kertoa hänelle, että kun kerran uskallt tehdä ls-ilmoituksia, niin uskallat varmaan tehdä rikosilmoituksen tyttärestäsikin, jos tarpeellista.

Vierailija
120/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:47"]No voi päivää taas. Että on ihan parempi että huoltajat ostaa alaikäisille lapsilleen alkoholia? Onko se sitten lievempi kohtalo, jos se tyttö, jonka äiti osti sille pullon viinaa, sammuu ja raiskataan, kuin se, että se tyttö sammuu ja raiskataan kun ne viinat on ostanut joku random ihminen?

Se, en että vanhemmat ostavat lapsilleen alkoholia, osoittaa vain ja ainoastaan sen, että lapsen turvallisuudesta ei välitetä. Eikä mitään muttia. Humalaiselle lapselle voi tapahtua mitä tahansa, vaikka hän olisi kuinka luotettava ja selväjärkinen selvinpäin. Aivan käsittämätöntä, että vanhemmat täällä tieten tahtoen riskeeraavat lapsiensa turvallisuuden ostamalla heille alkoholia...

[/quote]

Kääk...... Jos sun mielestä ainoot tavat opettaa teinille alkoholinkäyttöä on ostaa sille pullo viinaa tai jäädyttää alkoholin käyttö kokonaan, toivon oikeesti ettei sulla oo teini-ikäsiä lapsia