Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinkö muka väärin, teini suuttui silmittömästi

Vierailija
22.07.2014 |

Kaikki alkoi siitä kun 15-vuotias tyttäreni pyysi ostamaan hänelle alkoholia joihinkin juhliin ja perusteli tätä sillä että kaikkien muidenkin vanhemmat ostavat lapsilleen juomia. Halusin sitten tietysti tietää nämä vanhemmat jotta voin varmistaa onko todella näin, ja soittokierroksen jälkeen suurin osa todella sanoi tekevänsä niin! Hetken toivuttuani järkytyksestä päätin ilmoittaa asiasta lastensuojeluun sen sijaan että olisin ostanut teinilleni viinaa koska se oli mielestäni oikein. Nyt haukkuu huoraksi ja ilonpilaajaksi, omien puheidensa mukaan kyseiset juhlat peruttiin eikä hänellä ole enää kavereita minun takiani. Teinkö muka väärin, minähän halusin vain suojella häntä ja kavereitaan?

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kannattanut ls-ilmotusta tehdä, mutta omalle teinille puhuminen ja valistaminen on hyvä asia. Hienoa ettet ostanut lapsellesi alkoholia, mutta kaikkien muiden mukaan sotkeminen... Teinisi tuskin kertoo asioitaan jatkossa kotona.

Vierailija
122/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyva aiti! Teini-ian juopottelevia kavereita ei jaa kaipaamaan, jos ne todellakin hylkaavat lapsesi moisen takia. Jokainen asianomainen on tietanyt rikkovansa lakia, sina olit vain tarpeeksi suoraselkainen tehdaksesi oikean teon :)

Ekalla sivulla joku teini vinkui pilanneesi lapsesi elaman. Asia ei todellakaan ole nain, vaan teit aivan oikein! Itse en teinina antanut taysi-ikaisten kaverieni ostaa alkoholia nuoremmilleen, enka itse ostanut. Kenenkaan elama ei mennyt piloille.

Hyva ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sitten siinä, sun suhteesi tyttäreesi. Itse olen absolutisti, enkä soisi alaikäisteni päihteitä käyttävän. Mutta sinä olet tehnyt niin ison mokan, että et välttämättä pysty korjaamaan luottamuspulaa. Moralistilla ei ole kavereita, eikä lastensuojeluilmoitusten tekemistä anneta anteeksi. Saat vanhempien yhteisen vihan päällesi ja tyttäresi vielä pahempaa. Kaverit hylkäävät, netti on kohta täynnä pilkkaa hänestä. Pitäisi vähän miettiä, mikä on oikea väylä kantaa yhteiskuntavastuuta. Itse oisin esim. huolehtinut, että niissä bileissä on aikuisia valvomassa, ehkä mennyt itse sinne.

Vierailija
124/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:01"]

Ap, sinulla on ryhtiä, selkärankaa ja oikeus kutsua itseäsi välittäväksi aikuiseksi ja hyväksi vanhemmaksi!

Hyvä ap!

Pahalta voi tuntua. Monesti oikein tekemisestä seuraa hankaluuksia. Mutta olet minulle esimerkki, malli siitä, miten joku on rohkea!

Kun tyttö on rikkonnutläppärinsä niin uutta et osta. Sitten kun neitosesi rauhoittuu, voit kertoa hänelle, että julkisesti huoraksi kutsuminen on kunnianloukkaus, josta on saanut sakkoja ja merkinnän rikosrekisteriin. Voit kertoa hänelle, että kun kerran uskallt tehdä ls-ilmoituksia, niin uskallat varmaan tehdä rikosilmoituksen tyttärestäsikin, jos tarpeellista.

[/quote]

Vai että kaiken tapahtuneen päälle pitää tytär vielä pelotella rikosilmoituksella? Just.

Voin vain kuvitella minkälainen suhde sinun lapsillasi on sinuun noilla menetelmillä.

Vierailija
125/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

WAU. Olisipa enemmänkin noin suoraselkäisiä ihmisiä kuin ap. Jokaisen pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus aina kun tietää että alaikäiselle välitetään alkoholia.

Vierailija
126/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:19"]

Mielenkiintoinen tilanne, jossa lain mukaan toimiminen on vahvassa ristiriidassa vallitsevan kulttuurisen mallin kanssa.

Ehkäpä fiksumpi (ainakin lapsesi kannalta) toimintatapa olisi vain ollut ilmaista paheksuntasi niille alkoholia ostaville vanhemmille.

Jos olisin sinä, niin painottaisin lapselle, että hän voi sanoa kavereilleen, että ei voi vaikuttaa sinun toimintaasi eikä näin ollen voi olla vastuussa teoistasi

[/quote]Puhu vain omasta puolestasi. Miellä moraali on lakiakin tiukempi.

Vierailija
127/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:21"]

No, mun mielestä tuo lastensuojeluun ilmoittaminen meni överiksi. Olisit voinut vain kieltäytyä ostamasta viinaa omalle lapsellesi ja evätä pääsy ko. bileisiin. Nyt teit, oli se tarkoituksesi tai ei, tytöstäsi kavereiden silmissä vasikan ja luopion. Teinimaailma on julma...

[/quote]Ja katsoa sivusta tietäen että lapset kännää ja vanhemmat on niin nössöjä että eivät osaa sanoa ei, ettei pikku teinulille vaan tule paha mieli.

Vierailija
128/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toimit hölmösti, kun teit lastensuojeluilmoituksen. Uskon, että menetit teinin luottamuksen pitkäksi aikaa. 

Vierailija
129/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika käärme olet vaikka en hyväksykkään alkoholin ostamista alaikäiselle.

Vierailija
130/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:21"]

No, mun mielestä tuo lastensuojeluun ilmoittaminen meni överiksi. Olisit voinut vain kieltäytyä ostamasta viinaa omalle lapsellesi ja evätä pääsy ko. bileisiin. Nyt teit, oli se tarkoituksesi tai ei, tytöstäsi kavereiden silmissä vasikan ja luopion. Teinimaailma on julma...

[/quote]Ja katsoa sivusta tietäen että lapset kännää ja vanhemmat on niin nössöjä että eivät osaa sanoa ei, ettei pikku teinulille vaan tule paha mieli.

[/quote]

Se on ihan perheiden oma asia miksi ovat alkoholis lapsilleen ostaneet. Rakentavampaa olisi ollut tietenkin puhua vanhempien kanssa suoraan, ehkä olisivat syitäkin kertoneet. Nyt tuo ap:n ratkaisu jostain ls-ilmosta oli vaan niin wtf. Kaikkii tietää ettei siellä ole resursseja vahtia tuollaisia asioita, joten mitään tehoa tuolla ei tule olemaan noiden muiden perheiden alkoholinkäytölle.

Vierailija
131/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä teit oikein! Haloo kyse on lapsista! Siis oikeesti ostaako joku vanhempi alle 18v viinaa?!? Todellakin ilmoittaisin myös lastensuojeluun, vanhempien kuuluu olla vanhempia hitto! En tiedä kétään joka ostais lapsille viinaa, outoa kun tuolla puolustellaan, kyllä se teini siitä tokenee.

Vierailija
132/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 20:50"]Mun mielestä teit oikein! Haloo kyse on lapsista! Siis oikeesti ostaako joku vanhempi alle 18v viinaa?!? Todellakin ilmoittaisin myös lastensuojeluun, vanhempien kuuluu olla vanhempia hitto! En tiedä kétään joka ostais lapsille viinaa, outoa kun tuolla puolustellaan, kyllä se teini siitä tokenee.

[/quote]

Minun äitkni osti aina minun viinat nuorena. Syyt: viinan käyttö holtittomasti rajojaan tiedostamatta on vaarallista. Muiden pullojen sisältö voi olla vaarallista. Tuntemattomien aikuisten ostamat pullot voi maksaa perseellä, mutta se on huoraamista. Äiti ei halunnut minun huoraavan viinojeni eteen. Ja viimeiseksi: teini saa viinat jostain.

Oli diili. Äiti hakee minun ja vain minun viinat oman harkintansa mukaan. Ja minä juon vain ja ainoastaan omat viinani. Ikinä en ollut kovin juovuksissa. Typerää puhuakaan sammumisesta. Kuka haluaa opetella vastuullista alkoholin käyttöä vanhempien kanssa kotona...

Vierailija
133/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:58"]Älä anna lapsen kutsua itseäsi huoraksi. Siitä tulis meidän huushollissa aikamoiset rangaistukset. Känny ja läppäri lähtis ekana.

[/quote]

Läppärin hajotti jo itse suutuksissaan, olin niin surullien etten osannut tuohon huoritteluun mitään vastata. Ei ole edes ketään johon turvautua kun yksinhuoltaja olen. Miten voisin korvata tämän hänelle?

Ap

[/quote]

Älä nyt ainakaan mitenkään korvaa. Itselle ei olisi tullut mieleeni haukkua vanhempia huoraksi tms teininä. Serkkuje kanssa ostin itse Tallinnasta 13v 6 lonkeroa ja 14v lähikaupasta kaljaa-jonka jaoin kavereille.

Omat lapset nimittelee ja haukkuu, mutta ei niillä onneksi ole edes kiinostusta holiin.

Oikein teit. Mutta niin kuin ketjusta näkyy, ongelma on yhteiskunnallinen, eikä kaikki näe sitä ongelmana. Euroopassa nuoret juovat yleisesti nuorempana. Sääli näppäriä, meilläkin tyttö riehuu ja rikkoo tekniikkaa 13v. Kun ei saa tarpeeksi hyviä laitteita. Siis lumiat on huonoja, rikotaan että saadaan iphonet...

Vierailija
134/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 20:50"]

Mun mielestä teit oikein! Haloo kyse on lapsista! Siis oikeesti ostaako joku vanhempi alle 18v viinaa?!? Todellakin ilmoittaisin myös lastensuojeluun, vanhempien kuuluu olla vanhempia hitto! En tiedä kétään joka ostais lapsille viinaa, outoa kun tuolla puolustellaan, kyllä se teini siitä tokenee.

[/quote]

Mistä on tullut käsitys, että vanhemmat ostaa VIINAA? Moni vanhempi varmasti ostaa pari siideriä, lonkeroa tai kaljaa, mutta en usko vanhempien ostavan kossua tai vodkaa tmv. Luulen, että Ap:n tyttö olisi halunnut vain muutaman miedon, eikä muuta, mutta äiti nähtävästi ylireagoi ja pahasti. 

Vierailija
135/135 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein vai väärin, siinäpä kysymys. Itse olisin luultavasti jättänyt soittamatta sossuille, mutta paheksunut  vanhempia ja huomauttanut lainrikkomisesta. Myöskin evännyt lapsen pääsyn bileisiin ja en todellakaan olisi ostanut alkoholia. Ei ole yläasteikäisten juttu.

teinimaailma tosiaan on julma, ja mielestäni jo bileisiin pääsemättömyydessä on rangaistusta kerrakseen. Totaalinolaus ei ole opettavaista kellekään.