Teinkö muka väärin, teini suuttui silmittömästi
Kaikki alkoi siitä kun 15-vuotias tyttäreni pyysi ostamaan hänelle alkoholia joihinkin juhliin ja perusteli tätä sillä että kaikkien muidenkin vanhemmat ostavat lapsilleen juomia. Halusin sitten tietysti tietää nämä vanhemmat jotta voin varmistaa onko todella näin, ja soittokierroksen jälkeen suurin osa todella sanoi tekevänsä niin! Hetken toivuttuani järkytyksestä päätin ilmoittaa asiasta lastensuojeluun sen sijaan että olisin ostanut teinilleni viinaa koska se oli mielestäni oikein. Nyt haukkuu huoraksi ja ilonpilaajaksi, omien puheidensa mukaan kyseiset juhlat peruttiin eikä hänellä ole enää kavereita minun takiani. Teinkö muka väärin, minähän halusin vain suojella häntä ja kavereitaan?
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:03"]Mitä aloit soittelee ja puuttumaan toisten asioihin.
[/quote]
Mitäs kun oma lapsesi kuolee joku kerta sammuessaan hankeen? Moni kyllä käveli ohi ja näki hänet mutta eivät halunneet puuttua toisten asioihin.
[/quote]
Kyllähän ne dokaa silti jos haluua, joku kuitenkin hommaa. Miuluumin kai vanhempi kuin joku mikä lie äijä.
Eikös ollu jossain uutisessa, että seksiä vastaan jotku ukot antaa alkoholia teineille.
En ikinä antaisi itselleni anteeksi sitä, että minun ostamillani viinoilla teini sammuisi hankeen tai hukkuisi lampeen tai mitä vaan.
Oon niin iloinen siitä että omat teinini ovat urheilevia ja raittiita nuorukaisia :) ei ole koskaan tarvinnut olla sydän syrjällään siitä missä ovat ja mitä puuhaavat.
Menetit lapsesi luottamuksen xx ajaksi, luultavasti siihen asti kun lapsi on n. 30-vuotias. Ei kerro sulle mitään menemisiään tai asioitaan, tai toi oli vähän lievästi sanottu, todennäköisesti VALEHTELEE menemisistään ja tekemisistään ja kavereistaan tästä lähtien. Dokaa aivan varmasti vaikket ostaisi hänelle pisaraakaan alkoholia, etkä sinä tiedä missä hän on ja kenen kanssa.
En todellakaan sano, että alaikäiselle alkoholin ostaminen on ok, mutta mun mielestä tollasessa tilanteessa teinin luottamuksen säilyttäminen on tärkeämpää kuin kukkahattutäteily. Oisin voinu vaan itse kieltäytyä ostamasta ja puhua alkoholin vaaroista.
Suomalaiset ja alkoholi, huoh... Muistan kun perheessäni oli italialainen vaihtari joka ehdotti koulun jälkeen drinkille menoa ja luuli että vitsailen kun sanoin että täällä on 18 vuoden ikäraja. Samainen tyyppi myös hämmästeli Alkoja ja laittoi vanhemmilleen kuviakin siitä että Suomessa on viinalle omat kaupat, oli kuulemma niin uskomatonta.
Ja yllätys yllätys, kummassa kulttuurissa sitä onkaan ongelmia alkoholin kanssa..?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:54"]Suomalaiset ja alkoholi, huoh... Muistan kun perheessäni oli italialainen vaihtari joka ehdotti koulun jälkeen drinkille menoa ja luuli että vitsailen kun sanoin että täällä on 18 vuoden ikäraja. Samainen tyyppi myös hämmästeli Alkoja ja laittoi vanhemmilleen kuviakin siitä että Suomessa on viinalle omat kaupat, oli kuulemma niin uskomatonta.
Ja yllätys yllätys, kummassa kulttuurissa sitä onkaan ongelmia alkoholin kanssa..?
[/quote]
Just vittu näin!!
Minusta tuo oli hyvin suoraselkäisesti tehty.
Luin kerran haastattelun missä entinen kaupunginjohtaja nainen Hgistä kertoi että hän istui ovensuuhun kun tyttö halusi lähteä hietsuun, tais olla 15 vee ja ei päässyt. Eli ei alkoholia alaikäiselle mutta en tekisi lastensuojeluilmoitusta.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:54"]
Suomalaiset ja alkoholi, huoh... Muistan kun perheessäni oli italialainen vaihtari joka ehdotti koulun jälkeen drinkille menoa ja luuli että vitsailen kun sanoin että täällä on 18 vuoden ikäraja. Samainen tyyppi myös hämmästeli Alkoja ja laittoi vanhemmilleen kuviakin siitä että Suomessa on viinalle omat kaupat, oli kuulemma niin uskomatonta.
[/quote] ainakin ranskassa on paljon maksakirroosia
Ilmeisesti Suomessa pitää vähät välittää laeista tai on paska ihminen.
Jos tämä olisi totta, niin tottakai sä ämmät oot ihan pihalla, mutta koska tämä on suoraan propaganda-videosta, niin onnea sulle paviaani.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:54"]
[/quote] ainakin ranskassa on paljon maksakirroosia
[/quote]
Mutta keskimääräinen elinikä Ranskassa ja Italiassa Euroopan korkeimpia juuri kohtuukäytön (varsinkin punaviinin) sydän- ja verisuonitauteja ehkäisevän vaikutuksen takia. Kyllä sitä Suomessakin maksakirroosia on ja täällä ne alkoholin terveysvaikutuksetkin ovat pääasiassa negatiivisia kun se kulutus ei ole "lasillinen ruokatunnilla" vaan "pullo perjantai-iltana" -tyyppistä vaikka kokonaisuudessaan kulutettu alkoholimäärä ei juuri eroaisikaan näissä kahdessa esimerkissä.
En itsekkään osta meidän teineille viinaa, mutta kotona olen antanut mietoja maistaa. Parempi, että kokeilevat kotona turvassa kuin ties missä ties millä aineilla.
Lapsesi tuskin luottaa suhun eikä tuskin enää pyydä apuasi. Teini kuitenkin oli avoin ja pyysi kotoa apua -> olisit myöskin tiennyt missä menee ja kenen kanssa. Jatkossa ei välttämättä ole näin.
Huumeet on parasta huumetta, jos suhteet on kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:58"]Älä anna lapsen kutsua itseäsi huoraksi. Siitä tulis meidän huushollissa aikamoiset rangaistukset. Känny ja läppäri lähtis ekana.
[/quote]
Läppärin hajotti jo itse suutuksissaan, olin niin surullien etten osannut tuohon huoritteluun mitään vastata. Ei ole edes ketään johon turvautua kun yksinhuoltaja olen. Miten voisin korvata tämän hänelle?
Ap
[/quote]
Hah hah. Et mitenkään. Et koskaan saa teinisi luottamusta takaisin, tästä lähtien sinulta pimitetään kaikki mahdollinen lapsesi elämään liittyvä tieto. Vai luuletko, että hän uskaltaa sinulle vielä kertoa jotakin? Ammuit nimittäin juuri luottamuksen tykillä jorpakkoon, niin syvälle, ettei sitä kukaan sieltä kaiva ylös. Niin ja muuten, seuraavat alkoholit hän pummaa joltakin setämieheltä. Toivotaan, ettei setämies vaadi teinipimppaa hakupalkaksi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:17"]
Jos koet tehneesi oikein, ei sitä tarvitse millään lailla lapselle korvailla. Selitä hänelle, miksi toimit kuten toimit. Tuohon lapsen raivoon ja huoritteluun kyllä saatat tarvita apua. Selvitä, millaisia tukipalveluja kunnallanne on. Ehkä Mannerheimin lastensuojeluliitosta löytyy jotain?
[/quote]
Ap:n kannattaa tehdä itsestään ls-ilmo.
Vituttaa tää saatanan sossulandia, miks niille teineille ei voi opettaa sitä alkoholinkäyttöä?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:58"]Älä anna lapsen kutsua itseäsi huoraksi. Siitä tulis meidän huushollissa aikamoiset rangaistukset. Känny ja läppäri lähtis ekana.
[/quote]
Läppärin hajotti jo itse suutuksissaan, olin niin surullien etten osannut tuohon huoritteluun mitään vastata. Ei ole edes ketään johon turvautua kun yksinhuoltaja olen. Miten voisin korvata tämän hänelle?
Ap
[/quote]
Hah hah. Et mitenkään. Et koskaan saa teinisi luottamusta takaisin, tästä lähtien sinulta pimitetään kaikki mahdollinen lapsesi elämään liittyvä tieto. Vai luuletko, että hän uskaltaa sinulle vielä kertoa jotakin? Ammuit nimittäin juuri luottamuksen tykillä jorpakkoon, niin syvälle, ettei sitä kukaan sieltä kaiva ylös. Niin ja muuten, seuraavat alkoholit hän pummaa joltakin setämieheltä. Toivotaan, ettei setämies vaadi teinipimppaa hakupalkaksi.
[/quote]
Mitä porukkaa täälläkin käy, naureskellaan toisten vaikeille tilanteille ja ollaan iloisia jos jollain rikkoontuu äiti-tytärsuhde. Onko teillä kaikki kunnossa pääkopassa?
Tässä alla ensimmäinen järjen ääni tässä ketjussa!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:31"]
Menetit lapsesi luottamuksen xx ajaksi, luultavasti siihen asti kun lapsi on n. 30-vuotias. Ei kerro sulle mitään menemisiään tai asioitaan, tai toi oli vähän lievästi sanottu, todennäköisesti VALEHTELEE menemisistään ja tekemisistään ja kavereistaan tästä lähtien. Dokaa aivan varmasti vaikket ostaisi hänelle pisaraakaan alkoholia, etkä sinä tiedä missä hän on ja kenen kanssa.
En todellakaan sano, että alaikäiselle alkoholin ostaminen on ok, mutta mun mielestä tollasessa tilanteessa teinin luottamuksen säilyttäminen on tärkeämpää kuin kukkahattutäteily. Oisin voinu vaan itse kieltäytyä ostamasta ja puhua alkoholin vaaroista.
[/quote]
Vittu sä olet sairas AP!!! Hanki itelles apua noihin mielenterveysongelmiin, niitä sulla rittää, kun pitää TOISTEN PERHEIDEN asioihin puuttua. Ensiksi soittelet vanhemmille ja he luottamuksella kertovat ostavansa alkoholia ja SINÄ menet sen jälkeen soittamaan lastensuojeluun ja käräyttämään ne!!! SINÄ ja TYTTÄRESI ette ole enää minkään luottamuksen arvoisia, tyttö ei kaveripiirissä ja sinä vanhempien silmissä. Teitä HALVEKSUTAAN URPO!!! Voi olla sata varma, että tästä lähtien vanhemmat eivät kerro sulle mitään, kiertävät kaukaa. Olisit hoitanut asian toisella tapaa ja kieltäytynyt ostamasta omalle persehedelmälle ja perustellut sen.
Jos koet tehneesi oikein, ei sitä tarvitse millään lailla lapselle korvailla. Selitä hänelle, miksi toimit kuten toimit. Tuohon lapsen raivoon ja huoritteluun kyllä saatat tarvita apua. Selvitä, millaisia tukipalveluja kunnallanne on. Ehkä Mannerheimin lastensuojeluliitosta löytyy jotain?