Kaikki pitävät minua älykkäänä, silti saan mensan kuviotesteistä huonoja tuloksia
Hoksaan kyllä asioita ja osaan opetella itsekseni vähän vaikka mitä, minulla on vaistoa ja olen aina ollut matikassa hyvä, mutta en vain tajua niitä kuvioita, paitsi ihan helpoimmat osaan päätellä. Tulokset jää aina 105-115 välille. Osan kuitenkin arvaan, joten en usko että kaikki arvauksetkaan ovat väärin. Ainakin tuntuu, että kaikki muut saavat yli 120.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mut kun yksi näistä ihmisistä on ihan virallisesti mensan jäsen...eikä hän suostu edes uskomaan minun tuloksiani. Ap.
Miten ei suostu uskomaan? Jos on niin älykäs, eikö voi opettaa sinulle? Erikoista, ellei älykkö pysty erittelemään, mitkä taidot ovat hänellä itsellään ja mitkä tutulla. Koetko, että kyseinen Mensan jäsen yrittää luoda kuvaa, että hänen tuttunsa ovat tietynlaisia tai tietyn ÄO-tuloksen saavia?
Ihmisiä on erilaisia, sinulla voi olla muita vahvuuksia. Onko sinulla ja tutuillasi joku muu yhdistävä harrastus tai vaikka huumorintaju?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kun yksi näistä ihmisistä on ihan virallisesti mensan jäsen...eikä hän suostu edes uskomaan minun tuloksiani. Ap.
Mä olen koulumenestyksen perusteella matemaattisesti älykäs, mutta tuollaiset kuvion täydennystehtävät on mulle hankalia. Ajattelen niitä jotenkin liian monimutkaisesti ja keksin ihan ihmeellisiä sääntöjä.
Minulla ihan sama juttu, alan vatvoa niistä jotain liian monimutkaista.
Millaisia ne "viralliset" älykkyystestit sitten ovat? Kuviojutut ovat helppo tapa testata, mutta mikä se toinen keino sitten olisi?
Yksi sellainen oli mitä ottaisit autiolle saarelle mukaan. En muista mitä siinä listalla oli, mutta se kaikista vähiten järkevä olikin se fiksuin, koska sen avulla pystyi käytännössä hankkimaan ne muut tarvikkeet.
Vierailija kirjoitti:
No Mensan testihän ei ole mikään virallinen kliininen testi, jota esimerkiksi psykologit käyttävät vaikkapa neuropsykologisissa tutkimuksissa.
Jostain syystä ne ovat kuitenkin saaneet sellaisen arvon.
Se on paras tapa ennustaa menstystä elämässä. Armeijatkin käyttäneet yli 100 vuotta ja ihan tuosta vaan hylkäävät ne jotka saavat alle 83 eli eivät kelpaa edes tykinruuaksi armeijaan.
Vierailija kirjoitti:
Hauska lukea kun vähemmän älykkäät täällä aina itkevät miten Mensan testi ei pidä paikkansa jne :)
Et siis ymmärtänyt, että tässä viitattiin netissä oleviin älykkyystesteihin, joista saa helposti yli 135 pinnan lukemia?
Nuo testit mittaavat suhteettoman voimakkaasti kykyä ratkoa erittäin nopeasti tehtäviä, jotka eivät ole kauhean monimutkaisia. Kyllähän sekin on älykkyyttä, mutta vain yksi älykkyyden puoli. Vähintään yhtä tärkeää on kyky ratkaista paljon vaikeampia tehtäviä muutamassa kuukaudessa.
Lisäksi nuo pikatehtävät mittaavat muitakin asioita, mm paineensietokykyä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo testit mittaavat suhteettoman voimakkaasti kykyä ratkoa erittäin nopeasti tehtäviä, jotka eivät ole kauhean monimutkaisia. Kyllähän sekin on älykkyyttä, mutta vain yksi älykkyyden puoli. Vähintään yhtä tärkeää on kyky ratkaista paljon vaikeampia tehtäviä muutamassa kuukaudessa.
Ilmeisesti et ole ehtinyt annetun ajan puitteissa niihin testin vaativiin tehtäviin?
Vierailija kirjoitti:
Miten helppojen tehtävien ratkaiseminen mittaa paineensietokykyä?
Äo 115 tarkoittaa, että olet älykkäämpi kuin 85% ihmisistä. Be happy, dont worry.
Vierailija kirjoitti:
Miten helppojen tehtävien ratkaiseminen mittaa paineensietokykyä?
Jos helppoja tehtäviä on tosi paljon mutta aikaa liian vähän. Jos tämä on aiheuttaakseen painetta, paine johtuu varmaan siitä, että asianomaisen koehenkilön luonteenpiirteillä tuntuu rassaavalta vastata väärin tai jättää vastaamatta tehtäviin, jotka saisi satavarmasti oikein, jos aikaa olisi enemmän. Jopa niin rassaavalta, että tulos jää heikommaksi kuin rennommalla koehenkilöllä, joka tyytyy ratkomaan tehtävät halki, poikki ja pinoon niin pitkälle kuin aika riittää. Jos siis kokeen tarkoitus on saada esiin tämä piirre.
Älä tee siellä. Jos on vielä tiede lehden testi kokeile sitä. Ja sitten on tehtäväkirjoja joissa on tehtäviä, ehkä kirjakaupassa, ennen niitä oli. Kunnan testi oli nuorempana niin hermostuttava kuulusteluineen, että tuli huono tulos, mutta kotona tehdessä muualla tuli hyvä tulos 125, eri asia pitääkö paikkansa. Osa ihmisistä on eri asioissa hyvä, riippuen mitä on lapsena harjoitettu, kuvia vai matikkaa, kenties jotain muuta.
Ap:lle: Jos olet Tytti Yli-Viikari niin alaisten tai läheisten kehuja älykkyydestä ei yleensä ole tapana huomioida. :-)
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole oikeasti älykäs jos puhutaan oikeasta älykkyydestä. Jos Mensan testissä vaikeuksia, ihmettelen miten pystyt päättelemään asioita normaalissa elämässä, sehän vaatii vain loogista päättelykykyä.
PS. Mitään tunneälyä tai muuta älyä ei ole olemassa, nämä ovat opittuja taitoja joita kuka tahansa voi oppia. Älykkyyttä ei voi muuttaa.
Älykkyyttä voi muuttaa, etenkin Mensa-älykkyyttä. Noiden palikka-ympyrä-tähti-tehtävien tekemiseen on kirjojakin, joiden avulla harjoittelemalla tulokset paranevat.
Yhdysvalloissa on esim. vuosien myötä huomattu, että armeijaan pyrkiviä äo-tulokset kasvavat koko ajan. Syyksi arveltu parempaa koulutusta ja ravintoa kuin aiempina vuosikymmeninä.
Äo muuttuu myös muutenkin iän myötä. Mensa-testissä (siinä oikeassa testissä) pistemäärä suhteutetaan ikään. Eri ikäryhmillä sama pistemäärä on kuitenkin vähän eri asia, esim. jollakin ryhmällä pistemäärän yyy saa xx prosenttia ikäryhmästä ja sama pistemäärä toisessä ikäryhmässä on ff prosentilla.
Jne. Tässä parikin syytä, joiden perusteellä älykkyyttä voi muttaa ja se myös muuttuu, niin väestötasolla kuin yksilöllä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Mensan ilmainen kuviotesti ei ole mikään luotettava mittari. Itse olen saanut siinä tuloksen 135 vaikka mitenkään älykäs en ole.
On se. Sen ja virallisen tehneet ovat kertoneet, että ovat saaneet pari pistettä huonomman tai paremman virallisesta testistä. Eli sinun äo:si on varmaankin 130-140.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisko joku kaverilleen, että joo uskon että sait huonot ja syystä...
Vierailija kirjoitti:
Itse sain jostain mensan kotitestistä alle 100. Mensaan kuuluvan ystäväni mielestä minun pitäisi liittyä Mensaan, koska pääsisin kuulemma ihan heittämällä läpi :D
Olen aina ollut tosi hyvä koulussa, muistan kaiken lukemani ja opin nopeasti. Lisäksi matematiikka on aina ollut tosi helppoa. Minua myös usein kehutaan todella älykkääksi keskustelujen perusteella. Mensan kotitestissä en vaan pärjännyt. Vaikea sanoa, missä mättää.
Noh, elämä on.
Mitä luki historian kolmoskurssilla lukiossa, oppikirjan sivulla 46 toisessa kappaleessa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä luki historian kolmoskurssilla lukiossa, oppikirjan sivulla 46 toisessa kappaleessa?
Minkä kustantajan oppikirjassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kustantajan oppikirjassa?
?
Sen jota hän luki.
Nuo kuviotestit vaativat hyvää geometrista hahmotuskykyä. Jos sitä ei ole, niin testeissä ei pärjää, vaikka muuten olisi kuinka älykäs tai matemaattisesti lahjakas.
Minä olen valmistunut TKK:n tefyltä huippuarvosanoin DI:ksi ja väitellyt myöhemmin tekniikan tohtoriksi. Saan kuitenkin noista kuviopäättelytesteistä vain jotain 120:n kieppeillä olevan tuloksia
(15 keskihajonnalla), joka toki on selvästi keskiarvoa parempi, mutta ei lainkaan linjassa sen kanssa, miten hyvin olen menestynyt matemaattisen alan opinnoissa. Syynä on se, että en pysty kääntelemään noita kuvioita nopeasti päässäni. Pystyn kyllä päättelemään, miten kuviot muodostuvat, mutta minun pitää erikseen miettiä jokaisen osan siirtyminen esim. silloin, jos kuviota käännetään 90 astetta tai siitä tehdään peilikuva. Noissa testeissä aika ei riitä tällaiseen laskemiseen vaikeimpien kuvioiden kohdalla.
Mulla niin päin että kukaan ei pidä mua älykkäänä mutta Mensan testeistä huippupisteet :)
Minulla ihan sama juttu, alan vatvoa niistä jotain liian monimutkaista.
Millaisia ne "viralliset" älykkyystestit sitten ovat? Kuviojutut ovat helppo tapa testata, mutta mikä se toinen keino sitten olisi?