Kaikki pitävät minua älykkäänä, silti saan mensan kuviotesteistä huonoja tuloksia
Hoksaan kyllä asioita ja osaan opetella itsekseni vähän vaikka mitä, minulla on vaistoa ja olen aina ollut matikassa hyvä, mutta en vain tajua niitä kuvioita, paitsi ihan helpoimmat osaan päätellä. Tulokset jää aina 105-115 välille. Osan kuitenkin arvaan, joten en usko että kaikki arvauksetkaan ovat väärin. Ainakin tuntuu, että kaikki muut saavat yli 120.
Kommentit (64)
Itse sain jostain mensan kotitestistä alle 100. Mensaan kuuluvan ystäväni mielestä minun pitäisi liittyä Mensaan, koska pääsisin kuulemma ihan heittämällä läpi :D
Olen aina ollut tosi hyvä koulussa, muistan kaiken lukemani ja opin nopeasti. Lisäksi matematiikka on aina ollut tosi helppoa. Minua myös usein kehutaan todella älykkääksi keskustelujen perusteella. Mensan kotitestissä en vaan pärjännyt. Vaikea sanoa, missä mättää.
Noh, elämä on.
Ei kuviotesti ole älykkyyden mittari, minulla testissä oli lähes 160, enkä tunne, no suorastaan tiedän etten ole hirveän älykäs.
Hauska lukea kun vähemmän älykkäät täällä aina itkevät miten Mensan testi ei pidä paikkansa jne :)
Vierailija kirjoitti:
Hauska lukea kun vähemmän älykkäät täällä aina itkevät miten Mensan testi ei pidä paikkansa jne :)
Minusta kyllä enemmänkin niin, että moni hyvän tuloksen saanut suhtautui tulokseensa kriittisesti. Onkohan sinulla lukutaidossa ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyllä enemmänkin niin, että moni hyvän tuloksen saanut suhtautui tulokseensa kriittisesti. Onkohan sinulla lukutaidossa ongelmia?
Sekin vaatii älyä ymmärtää että puolet tänne kirjoittelusta on provoilua ja valheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin vaatii älyä ymmärtää että puolet tänne kirjoittelusta on provoilua ja valheita.
Mutta kumpi puoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensan testikö mittaa sitten tätä..?
En pidä itseäni älykkäänä, mutta olen joskus kuullut keskihajonnasta. Keskihajonnalla 15 ÄO 115 on jo kova tulos, joten ap:llä on syytä tyytyväisyyteen. Nettitestejä on joka lähtöön, eikä niiden tuloksia ole järkeä vertailla. Monien tarkoituksena on kaupata maksullisia älykkyys”diplomeja”.
Kuviopäättelyä pystyy myös jonkin verran opiskelemaan, eli harjoittelu parantaa tulosta. Itselleni on siunaantunut lapseksi luonnonlahjakkuus. Alakouluikäinen lapseni pystyy yhdellä silmäyksellä ratkomaan hankaliakin kuvioita, ja vastauksena on vain että ”sen näkee”. Sama lapsi pystyy myös ”näkemään” usean nopan yhteenlasketun silmäluvun laskematta. Eli itse uskoisin kuviopäättelyn olevan pikemminkin eräänlainen visuaalisen lahjakkuuden taito kuin suoranaista kokonaisvaltaista älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani kävin neuropsykologisissa testeissä nyt vanhemmalla iällä. Tulosten takia kysyttiin, miten olen pystynyt opiskelemaan nuorena yliopistotutkinnon näillä kyvyillä. Kuulemma olisi pitänyt olla vaikeaa.
Pitivät tyhmänä. Törkeetä. Ehkä ikä on alkanut vaikuttamaan jonkin verran. Kiinnostus, intohimo ja uteliaisuus eri asioiden selvittämiseen auttaa mielestäni paljon.
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole oikeasti älykäs jos puhutaan oikeasta älykkyydestä. Jos Mensan testissä vaikeuksia, ihmettelen miten pystyt päättelemään asioita normaalissa elämässä, sehän vaatii vain loogista päättelykykyä.
PS. Mitään tunneälyä tai muuta älyä ei ole olemassa, nämä ovat opittuja taitoja joita kuka tahansa voi oppia. Älykkyyttä ei voi muuttaa.
No kun nimenomaan päättely onnistuu monessa muussa asiassa, mutta ei noissa kuviotesteissä. Olen ihan varma monesta, että meni oikein ja keksin niihin säännöt, mutta silti on väärin. Mm. eräässä tehtävässä ihan selkeästi kolmas kuvio tuli siitä, että toinen kuvio leikkaa toista ja jäljelle jäävä kuvio on se, mikä ei leikkaannu, mutta oikea vastaus olikin ihan jotain muuta, en nyt tarkkaan muista, mutta sen tyylistä, että kulmien määrä oli se mikä ratkaisi asian. Olen opetellut itsekseni monia asioita katsomalla mallia ja olen jopa vihjannut poliisille eräästä rikoksesta syyllisen tiettyjä vihjeitä päättelemällä ja luultavasti olin oikeassa. Ihan kellonaikoja ja käytöstä katsomalla ja pari muuta yksityiskohtaa. Syyte tästä on vielä kesken.
Ei ne kuviotestit kerro mitään älykkyydestä. Ne on periaattessa vain silmän näkötestejä.
Sain psykologin tekemästä älykkyystestistä ja kolmiulotteisen hahmotuksen testeistä huippupisteet, mutta Mensan testit on mulle hankalia.
Tai pikemminkin outoja, saatan käsittää ne mutta väärin ja aikavaatimus aiheuttaa sen että henkilöt jotka miettivät liian monimutkaisesti eivät menesty.
Koulussa ja opiskeluissa olen menestynyt erittäin hyvin. Luulen, että sille on syynsä että Mensa ei ole virallisesti hyväksytty testi.
Mä oon saanut yhdestä mensan kuviotestistä 2/20 oikein :D Silti valmistuin lukiosta ja mua pidetään fiksuna (yleissivistyksen takia kai lähinnä). Matikka mulla oli 7.
Mulla vaan ei ole minkäänlaista hahmotuskykyä.
Miten sokea tai näkövammainen tekee tämän mensan testin?
Itse olen saanut haitarilla 124 - 108 noita tuloksia. Parhain tulos tuli lukioikäisenä. Ehkä ne oikeasti on jotain siltä väliltä. En ole koskaan pitänyt matematiikasta ja minulla on aika huono hahmotuskyky esim.suunnistaessa, mutta olen maisteri ja opinnot meni ihan hyvin. Minusta oikeastaan tulos on sitä mitä pitääkin. Jos n. 100 on keskiarvo niin eikö tässä nyt ihan perusälykkäitä sitten olla. Tunnen ihmisen jolla mitattu älykkyys on alhaisempi ja hänestä huomaa sen kyllä monella tapaa, vaikkei välttämättä ihan heti. Inttää asioista, on jääräpäinen ja saa raivareita tyhjästä, ei pärjännyt koulussa. Huomaa heti ettei looginen ajattelu ole ihan priimaa. Mutta hän on silti tunteva elävä ihminen kuten kaikki muutkin ja eikä siten minusta tuolle niin suurta painoarvoa kannata laittaa. Tunnen myös ihmisen jonka voisin kuvitella pääsevän Mensaan jos haluaisi, hän on tosi hyvä kaikenlaisissa pulmatehtävissä.
On olemassa ihmistyyppi, joka brassailee asioilla tyyliin netin mensatestit, mutta nämä harvoin ovat kovin älykkäitä... Tai ei ole muuta millä kehuskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kun yksi näistä ihmisistä on ihan virallisesti mensan jäsen...eikä hän suostu edes uskomaan minun tuloksiani. Ap.
Mä olen koulumenestyksen perusteella matemaattisesti älykäs, mutta tuollaiset kuvion täydennystehtävät on mulle hankalia. Ajattelen niitä jotenkin liian monimutkaisesti ja keksin ihan ihmeellisiä sääntöjä.
Voi kunpa ymmärtäisit millaista älykkyyttä sinulla onkaan päässäsi, kun kykenet monimutkaisempiin ajatuskuvioihin kuin normiväestö!!
Kaavaosaaminen, ja suoran loogisuuden hiffaaminen katsotaan kiistatta älykkään ihmisen merkiksi, mutta luovat ihmiset ovat ne jotka tätä palloa kehittävät. Matemaattisestikin voi olla luova, se tarkoittaa juuri sitä että löytää säännönmukaisuuksia sieltä mistä muut eivät osaa edes katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalista älykkyyttä ja tilannelukutaitoa. Kaikki älykkyys ei ole matemaattista tai geometriaa vrt. testausmenetelmät.
Kyllä ihan oikea älykkyys on juuri tuota eikä mitään sosiaalista
Vierailija kirjoitti:
No Mensan testihän ei ole mikään virallinen kliininen testi, jota esimerkiksi psykologit käyttävät vaikkapa neuropsykologisissa tutkimuksissa.
Jostain syystä ne ovat kuitenkin saaneet sellaisen arvon.
Näin. En ole mensan testeissä käynyt, koska sellainen ei kiinosta minua. Minut on kuitenkin testattu laajoilla psykologisilla testeillä (kestivät yhteensä 10h) ja niiden mukaan olen joko selkeästi, tai ylivoimaisesti normaalitason yläpuolella. Siinä missä olin huonoin, olin kuitenkin hyvällä keskitasolla, joten se näyttäytyi muuhun "osaamiseen" nähden heikkotasoiselta. Näitä psykologisia testejä siis myös verrataan testattavan muihin osa-alueisiin, ja testistä saa sekä suullisen että kirjallisen palautteen. Suosittelen kaikille.
Minä olen saanut tuloksen 143 ja ei näy missään. Matalapalkkatyössä ja sosiaaliset taidot niin surkeat, että joka maanantai nolottaa mennä töihin. Aina sanon jotain hölmöä. Aivan varmasti saan potkut sieltä.