Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinipoikani alkoi valittaa, kun oltiin viettämässä aikaa isovenhempien kanssa

Vierailija
16.07.2021 |

Koronan takia ei olla ties kuinka pitkään aikaan käyty heidän kanssaan missään. Nyt oltiin syömässä ja ulkoilmakonsertissa. Äitini oli sen järjestänyt poikaa ajatellen, kun tykkää musiikista. Kun oltiin syöty, niin poika alkoi valittaa, että ei jaksa enää olla siellä ja haluaa kotiin, ei halua kuunnella bändiä. Sanoi että hänet on huijattu sinne.

Lähdin pojan kanssa kotiin, kun hävetti niin paljon käytös. Äidistä näki että pahoitti mielensä, mutta ei tietenkään sano sitä ääneen. Ymmärrän, että teineillä on omat juttunsa, mutta ettei edes paria tuntia kestä tilaisuudessa, joka on järjestetty häntä varten.

Olenko kohtuuton, kun suutuin pojalle? Tuntuu, etten tunne häntä enää ja hän lipuu jonnekin pois. Parin vuoden päästä täysi-ikäinen.

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit  ei  halua  istua syömässä  ravintolassa sukulaisten kanssa,  eikä misssään  tapauksessa halua  pönötyskonserttiin pakollakaan. Se on   kulttuuriin pakottamista.

No voi hellantuutelis. Kannattaa laitta tuti suuhun ja vaippa pöksyyn, jos tuollaisesta traumatisoituu. Mami voi sitten myöhemmin antaa vähän tissiä niin unohtuu pakotus. 

Onpa siinä nuppi sekaisin jollain. Toivottavasti ei ole lisääntynyt.

Tuskinpa aivokapasiteetti sillä riittää porsimattomuuteen.

https://www.worldometers.info/world-population/

Vierailija
102/104 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme katsomassa Mokomaa. Mummon syöpähoidot ovat jo kaukana takana päin, eikä mikään estä häntä liikkumasta ihmisten ilmoilla turvavälein ja -toimin.

AP

Tämä ei ollut oikea ap, älkää viitsikö provoilla tässä ketjussa. Ap

Provo pyytää muita olemaan provoilematta :D Siinä onkin hyvä loppuhuipennus tälle ketjulle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniikki lumihiutale taas vauhdissa. Ja mamma passaa! Varmaan vielä osti jätskinkin kotimatkalla, ettei vaan jäänyt paha maku suuhun ilkeän mummon loukkaavasta toiminnasta. 

Selkeästi olen kasvattajana tehnyt jotain väärin ja tämänkin tilanteen olisin voinut hoitaa eri tavalla, kun vaan olisin osannut. Harmittaa ja suututtaa. Ap

Jatkoa varten opiksi: Teiniltä saa ja jopa pitää vaatia hyviä käytöstapoja. Teinin myös saa ja välillä pitääkin pakottaa tekemään asioita, jotka eivät ole ihan niin kivoja. Elämä ei ole aina kivaa ja mitä varhemmin sen oppii hyväksymään, sen parempi. Muutama tunti syömässä/konsertissa mummon mieliksi ei ketään tapa tai edes satuta. Loppupäivän voi sitten istua taas nenä kiinni puhelimessa. 

Teiniltä voi myös jatkossa kysyä, kiinnostaako osallistua eläkeläisten humppaorkesterin iltamiin. 

Voi toki. Mutta ei ole mikään pakko. Teinille voi myös opettaa, että asiat eivät aina mene hänen mielensä mukaan ja joskus voi tehdä asioita ihan vaikka vain ilahduttaakseen mummoa. Ei ole paha rasti, vaikka voi tylsää ollakin. Ei sitä aikuisen elämässäkään kaikki aina ole itselle mieluista. 

Ei aikuisiakaan voi pakottaa johonkin tilaisuuteen jonne hän ei halua.

Miksi teini pitäisi voida pakottaa?

Paras palvelus jonka teinilleen voi tehdä on se että opettaa tämän vetämään omat rajansa.

No noinhan te teinit luulette. Mutta aikuisina me vanhemmat tiedämme paremmin. Siksi kukaan vastuullinen vanhempi ei anna teinin kasvaa rajattomasti saati itse päättää kaikesta. 

Pakottamalla nimenomaan opetetaan että teinin rajoja ei kunnioiteta. Luodaan rikottu, rajaton ihminen. Kynnysmatto, jonka pitää varjella toisen tunteita ennen omiaan. Miksi hänen pitäisi osallistua johonkin typerään sukujuhlaan tms.? Ei aikuistenkaan tarvitse.

Kyllä aikuistenkin tarvitsee, muuten ei ole sukuja jos kanssakäymistäkään ei ole. Joskus harkinnan jälkeen jätetään väliin. 

Sinun kasvutraumasi eivät johdu siitä, että et ole saanut aina tehdä oman pääsi mukaan. Kysymys on joko omista ymmärrysongelmistasi tai siitä, että se on tehty jotenkin ikävällä tavalla. Ihmistä on hyvä kuunnella, mutta nuorelle on myös opetettava oman tahdon rajoja ja mistä syistä on syytä pidättäytyä toimimasta jossain tilanteessa oman pään mukaan. 

Vierailija
104/104 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniikki lumihiutale taas vauhdissa. Ja mamma passaa! Varmaan vielä osti jätskinkin kotimatkalla, ettei vaan jäänyt paha maku suuhun ilkeän mummon loukkaavasta toiminnasta. 

Selkeästi olen kasvattajana tehnyt jotain väärin ja tämänkin tilanteen olisin voinut hoitaa eri tavalla, kun vaan olisin osannut. Harmittaa ja suututtaa. Ap

Jatkoa varten opiksi: Teiniltä saa ja jopa pitää vaatia hyviä käytöstapoja. Teinin myös saa ja välillä pitääkin pakottaa tekemään asioita, jotka eivät ole ihan niin kivoja. Elämä ei ole aina kivaa ja mitä varhemmin sen oppii hyväksymään, sen parempi. Muutama tunti syömässä/konsertissa mummon mieliksi ei ketään tapa tai edes satuta. Loppupäivän voi sitten istua taas nenä kiinni puhelimessa. 

Teiniltä voi myös jatkossa kysyä, kiinnostaako osallistua eläkeläisten humppaorkesterin iltamiin. 

Voi toki. Mutta ei ole mikään pakko. Teinille voi myös opettaa, että asiat eivät aina mene hänen mielensä mukaan ja joskus voi tehdä asioita ihan vaikka vain ilahduttaakseen mummoa. Ei ole paha rasti, vaikka voi tylsää ollakin. Ei sitä aikuisen elämässäkään kaikki aina ole itselle mieluista. 

Ei aikuisiakaan voi pakottaa johonkin tilaisuuteen jonne hän ei halua.

Miksi teini pitäisi voida pakottaa?

Paras palvelus jonka teinilleen voi tehdä on se että opettaa tämän vetämään omat rajansa.

No noinhan te teinit luulette. Mutta aikuisina me vanhemmat tiedämme paremmin. Siksi kukaan vastuullinen vanhempi ei anna teinin kasvaa rajattomasti saati itse päättää kaikesta. 

Pakottamalla nimenomaan opetetaan että teinin rajoja ei kunnioiteta. Luodaan rikottu, rajaton ihminen. Kynnysmatto, jonka pitää varjella toisen tunteita ennen omiaan. Miksi hänen pitäisi osallistua johonkin typerään sukujuhlaan tms.? Ei aikuistenkaan tarvitse.

Teini on eri asia kuin aikuinen. Jos teini haluaa päättää itse omista asioistaan, teini menee töihin ja elättää itse itsensä. Niin kauan kuin teini elää minun rahoillani, teini tekee niin kuin minä sanon. Tekee itse asiassa senkin jälkeen, koska huoltajana olen hänestä lain silmissä vastuussa siihen saakka, kun hän täyttää 18. Huoltajuuteen kuuluu myös se, että päätösvalta lapsen asioissa on minulla. Jopa vuokrasopimukseen alaikäinen tarvitsee minun suostumukseni eli kotoakaan ei muuta ilman minun lupaani.

Joo äidilläni ei todellakaan ole asiaa kotiini. Minä sen olen maksanutkin.