Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta turhaa?

Vierailija
16.07.2021 |

Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on parantaa henkilön elämänhallintaa ja toimintakykyä, jotta hän voisi työllistyä, hakeutua koulutukseen tai osallistua TE-hallinnon työllistymistä edistäviin palveluihin.

Itse olen käynyt nyt kaksi ja puoli vuotta sosiaalisessa kuntoutuksessa, ja olen huomannut, ettei sieltä kukaan mihinkään ikinä työllisty tai koulutukseen lähde. Lähes kaikille sellainen persoonallisuus, ettei tule ikinä vapaille markkinoille työllistymään. Suurimmalla osalla tekemisen tahti myös sellaista, ettei siitä pystyisi ikinä mitään palkkaa yritys maksamaan. Laiskuus ja saamattomuus todella yleistä. Veljeni pitää koko kuntouttavaa työtoimintaa rahanhukkana, eikä haluaisi sitä verorahoillaan tukea. Itse pidän tärkeänä, että ihmisillä on edes joku paikka, missä käydä.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin voisit työllistää itse itsesi esimerkiksi sijaisvanhemmaksi.

Vierailija
2/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omia lapsiakaan, eikä mitään edellytyksiä huolehtia yhdestäkään lapsesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni turhaa. Olen ollut useammassa kunt. työtoiminnan paikassa ja en ole saanut niistä mitään irti. Sosiaalisten tilanteiden pelon takia koulu ja oikea työ on haastavaa ja muiden syiden takia jaksaminen ja aamulla ajoissa herääminen sekä ylipäätään kotoa poistuminen, joten pienessä kuntouttavan porukassa kävin olemassa 1x/viikko. Ei se auttanut minua sen paremmin poistumaan kotoa. Ryhmä jossa olin oli täynnä vieroitushoidossa olevia jotka koin vastenmielisenä ja jopa pelottavana seurana kun uhkailivat h u u m e i d e n tuskissaan. Teimme siellä tyhjistä pestyistä pilttipurkeista tuikkukynttilä kippoja, kuumaliima pistoolilla liimaten purkkien kylkiin jotain helmiä tms.. 9€/päivä

Vierailija
4/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sen pitäisi olla täysin vapaaehtoista. Ja sieltä pitäisi päästä pois halutessaan.

Vierailija
5/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikä mitään edellytyksiä huolehtia yhdestäkään lapsesta.

Tuota nyt en usko hetkeäkään. Ei uusilla vanhemmillakaan ole usein mitään kokemusta lapsista, mutta silti he pärjäävät.

Vierailija
6/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan OK paikka. Lähinnä pestiin mattoja ja poimittiin marjoja kesäisin tilallisilta ja sit väsättiin puisia jakkaroita saunaan. Sain sieltä hyviä kavereita mutta töihin tai muuallekaan sosiaalisoitumaan Paikka ei minua patistanut tai auttanut.

Vierailija
7/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sen pitäisi olla täysin vapaaehtoista. Ja sieltä pitäisi päästä pois halutessaan.

Se on täysin vapaaehtoista lain mukaan. Monet eivät vaan sitä tiedä, ja antavat huijata itsensä kuntouttavaan työtoimintaan.

Vierailija
8/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää pask... koko touhu. Väritellä 4h jotain aikuisten värityskirjoja ja kahvia juoden.. Kotonakin olis enemmän puuhaa ja sossun raha parempi kun kuntouttavan raha.

Vierailija
9/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti niille, joilla on elämä hukassa. Ei siitä toiminnasta hyödy, jos ei ole motivoitunut parantamaan omaa elämäänsä.

Vierailija
10/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäänlaista "kuntoutusta" siellä ei ole. Ohjaajilla ei ole mitään terveys- tai sosiaalialan pätevyyksiä, monet ovat päässeet sinne töihin oltuaan ensin itse kyseisessä paikassa kuntouttavassa työtoiminnassa. "Kuntouttaminen" on vain leima, jolla yritetään sanoa, että työttömässä on jotain vikaa. Jos on ongelmia, apua ei saa ainakaan kutystä; jos ei ole ongelmia, saa turhaan luuserin leiman otsaansa. Eli turhaa on joka tapauksessa..

Vierailija
11/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oma kokemukseni oli nöyryyttävä, olis ollu vaan helpompi olla työtön ja sanoo se kavereillekin ja sukulaisille, mieluummin kun se että oon kuntouttavassa ja me aikuiset siellä kirmataan keppihevosilla ja askarrellaan päivät. Oli siellä myös ruuanlaittoaki mikä oli ainut kiva homma. Rahaa sai vajaan kympin päivältä

Vierailija
12/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäänlaista "kuntoutusta" siellä ei ole. Ohjaajilla ei ole mitään terveys- tai sosiaalialan pätevyyksiä, monet ovat päässeet sinne töihin oltuaan ensin itse kyseisessä paikassa kuntouttavassa työtoiminnassa. "Kuntouttaminen" on vain leima, jolla yritetään sanoa, että työttömässä on jotain vikaa. Jos on ongelmia, apua ei saa ainakaan kutystä; jos ei ole ongelmia, saa turhaan luuserin leiman otsaansa. Eli turhaa on joka tapauksessa..

Ei ne ohjaajat ole siellä kuntoutumassa olleita.

Ne on muita työttömiä jotka saa ehkä tuki työpaikan.

Vierailija
13/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteleeko ihmiset todella että tuo on jotain helppoa työtä jota voi tehdä vaikka sellaisetkin jotka hädin tuskin pystyvät pitämään huolta itsestään?

Onneksi näissä on tiukat koulutukset ja vuoden prosessi. Käydään läpi elämänhallinta taidot ja talous täytyy olla kunnossa.

Vierailija
14/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseehän sieltä aina pois halutessaan. Siitä saattaa vain seurata karenssi.

Vierailija
15/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et suostu kuntouttavaan (olettaen ettei muuta ole sulle tarjolla) se on karenssin paikka.

Vierailija
16/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä ja työpaikasta. Nuo varta vasten kuntouttavaan työtoimintaan luodut työpajat eivät edistä työllistymistä. Mutta jos ihmiseltä puuttuu elämästä rytmi ja sisältö, sitä sieltä kyllä voi saada.

Jos pääsee oikeaan työpaikkaan kuntouttavaan työtoimintaan, siitä voi olla sillä tavalla apua työllistymiseen, että siinä näkee, pystyykö tekemään sellaisia töitä kuin ko. työpaikassa tehdään. Tarvittaessa voi sitten lähteä opiskelemaan ko. alaa, jos ei siihen jo koulutusta ole.

Itse olen ollut sekä työpajalla että oikeassa työpaikassa kuntouttavassa työtoiminnassa. Työpajalla olin 2 kk, ja psyykkinen toipuminen siitä kesti yli vuoden. Minua ahdisti niiden muiden (monta mielenterveyspotilasta) jutut.

Oikeassa työpaikassa taas viihdyin, mutta koronan vuoksi se jäi kesken. Siellä minut esiteltiin muille työntekijöille harjoittelijana.

Vierailija
17/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et suostu kuntouttavaan (olettaen ettei muuta ole sulle tarjolla) se on karenssin paikka.

Et ole näköjään lukenut lakitekstiä.

Vierailija
18/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tullut karenssia. Mutta johtunee siitä, että olen periaatteessa valmis kuntouttavaan työtoimintaan, kunhan minulle sopiva paikka löytyy. Olen käynyt tutustumassa kaikkiin paikallisiin työpajoihin, ja olen aina sanonut, ettei ko. paikka tunnu sellaiselta, josta olisi minulle apua.

Vierailija
19/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt melkein enään kuin pari vuotta enintään ja kovan kanssa jo pistetään täälläpäin sitten töihin tai opiskeluun jo uuden kuntakokeilun myötä.

Vierailija
20/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ohjaajat ole siellä kuntoutumassa olleita.

Ne on muita työttömiä jotka saa ehkä tuki työpaikan.

Kyllä olivat sillä pajalla, jossa olin. Parhaimmillaan yksikin kaveri eteni kutystä ohjaajaksi eli palkkatuettuun. Kun se jakso loppui, hän palasi taas "kuntoutettavaksi". Ja vielä uudelleen ohjaajaksi.. Mitään vikaa tyypissä ei ollut, kunhan kikkailivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan