Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta turhaa?

Vierailija
16.07.2021 |

Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on parantaa henkilön elämänhallintaa ja toimintakykyä, jotta hän voisi työllistyä, hakeutua koulutukseen tai osallistua TE-hallinnon työllistymistä edistäviin palveluihin.

Itse olen käynyt nyt kaksi ja puoli vuotta sosiaalisessa kuntoutuksessa, ja olen huomannut, ettei sieltä kukaan mihinkään ikinä työllisty tai koulutukseen lähde. Lähes kaikille sellainen persoonallisuus, ettei tule ikinä vapaille markkinoille työllistymään. Suurimmalla osalla tekemisen tahti myös sellaista, ettei siitä pystyisi ikinä mitään palkkaa yritys maksamaan. Laiskuus ja saamattomuus todella yleistä. Veljeni pitää koko kuntouttavaa työtoimintaa rahanhukkana, eikä haluaisi sitä verorahoillaan tukea. Itse pidän tärkeänä, että ihmisillä on edes joku paikka, missä käydä.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä paikka sellaisille joista ei muuten ole oikean työn tekijäksi.

Sellaisille jotka oikeasti tarvitsevat kuntouttavaa työtoimintaa esimerkiksi vaikean masennuksen jäljiltä.

Sellaisille jotka tarvitsevat tukea siihen että aamulla jaksetaan nousta sängystä ylös, seurata kelloa, suoriutua työpaikalle.

Sellaisille jotka eivät suoriudu toisten ihmisten tervehtimisestä tai muistakaan sosiaalisista tilanteista ja tarvitsevat niihin harjoitusta.

Normaali-ihmisen kiristäminen tuollaiseen toimintaan täytyisi olla laitonta.

Ja lisäksi tärkein pointti! Ketään ei kuntouta 9€/pv palkka! Työstä täytyy saada sellainen palkka että se kuntouttaa! Toki eriasia jos annettuja tehtäviä ei kykene tekemään, mutta niille jotka kykenee niin työstä täytyisi maksaa oikea työhön kuuluva palkka!

Kuntouttava työtoiminta itsessään jo aiheuttaa vaikeaa masennusta, koska ne alkeelliset toiminnat siellä halventaa kuntoutujaa antamalla signaalin, ettei "sinusta ole oikeisiin töihin". Arvokasta työkokemusta, eikä liitonpäivärahaa kerry tuosta ajasta ollenkaan ja tuo 9 euron ylläpitokorvaus ei ole oikein mistäänkotoisin. Toki jos on oikein pahasti pää pehmosena kehitysvamman vuoksi, niin eihän he ajattele, mitä siitä voi seurata. 

Vierailija
42/43 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se turhaa ole, jo kymmenellä "kuntoutettavalla" saadaan luotua pari työpaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä noita "kuntoutettavia" vaivaa on motivaation puute.

Joskus entisaikaan niille olisi annettu raippaa ja laitettu peltotöihin. Nyt kun niin ei enää saa toimia niin pyörivät sitten näissä leikkikerhoissa jos eivät pelkästään kotona istu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme