Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta turhaa?

Vierailija
16.07.2021 |

Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on parantaa henkilön elämänhallintaa ja toimintakykyä, jotta hän voisi työllistyä, hakeutua koulutukseen tai osallistua TE-hallinnon työllistymistä edistäviin palveluihin.

Itse olen käynyt nyt kaksi ja puoli vuotta sosiaalisessa kuntoutuksessa, ja olen huomannut, ettei sieltä kukaan mihinkään ikinä työllisty tai koulutukseen lähde. Lähes kaikille sellainen persoonallisuus, ettei tule ikinä vapaille markkinoille työllistymään. Suurimmalla osalla tekemisen tahti myös sellaista, ettei siitä pystyisi ikinä mitään palkkaa yritys maksamaan. Laiskuus ja saamattomuus todella yleistä. Veljeni pitää koko kuntouttavaa työtoimintaa rahanhukkana, eikä haluaisi sitä verorahoillaan tukea. Itse pidän tärkeänä, että ihmisillä on edes joku paikka, missä käydä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voisit työllistää itse itsesi esimerkiksi sijaisvanhemmaksi.

Kuvitteleeko ihmiset todella että tuo on jotain helppoa työtä jota voi tehdä vaikka sellaisetkin jotka hädin tuskin pystyvät pitämään huolta itsestään?

Onneksi näissä on tiukat koulutukset ja vuoden prosessi. Käydään läpi elämänhallinta taidot ja talous täytyy olla kunnossa.

Tosielämässä sijaisvanhemmaksi otetaan lähes kenet vaan joka ei ole selkeästi aivan mahdoton. Sijaisvanhemmista on todella kova pula.

Mitään "tiukkoja koulutuksia" tai "vuoden prosessia" ei ole olemassa.

Vierailija
22/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä paikka sellaisille joista ei muuten ole oikean työn tekijäksi.

Sellaisille jotka oikeasti tarvitsevat kuntouttavaa työtoimintaa esimerkiksi vaikean masennuksen jäljiltä.

Sellaisille jotka tarvitsevat tukea siihen että aamulla jaksetaan nousta sängystä ylös, seurata kelloa, suoriutua työpaikalle.

Sellaisille jotka eivät suoriudu toisten ihmisten tervehtimisestä tai muistakaan sosiaalisista tilanteista ja tarvitsevat niihin harjoitusta.

Normaali-ihmisen kiristäminen tuollaiseen toimintaan täytyisi olla laitonta.

Ja lisäksi tärkein pointti! Ketään ei kuntouta 9€/pv palkka! Työstä täytyy saada sellainen palkka että se kuntouttaa! Toki eriasia jos annettuja tehtäviä ei kykene tekemään, mutta niille jotka kykenee niin työstä täytyisi maksaa oikea työhön kuuluva palkka!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et suostu kuntouttavaan (olettaen ettei muuta ole sulle tarjolla) se on karenssin paikka.

Lain mukaan karenssia ei saa jos kieltäytyy kuntouttavasta. Mutta te-toimistothan eivät tätä lakia noudata. Laiton karenssi on silloin. Pahoja paikkoja on kyllä nämä te-toimistotkin. Lakimiehillä riittäisi töitä te-toimistojen päätöksissä.

Vierailija
24/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteleeko ihmiset todella että tuo on jotain helppoa työtä jota voi tehdä vaikka sellaisetkin jotka hädin tuskin pystyvät pitämään huolta itsestään?

Onneksi näissä on tiukat koulutukset ja vuoden prosessi. Käydään läpi elämänhallinta taidot ja talous täytyy olla kunnossa.

Tosielämässä sijaisvanhemmaksi otetaan lähes kenet vaan joka ei ole selkeästi aivan mahdoton. Sijaisvanhemmista on todella kova pula.

Ihan itse olen käynyt PRIDE koulutuksen sijaisvanhemmuuteen ja tiedän tasan tarkkaan mitä se sisältää.

Sano mikä taho antaa sinulle sijaislapsen ilman koulutusta?

Ei yksikään.

Vierailija
25/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et suostu kuntouttavaan (olettaen ettei muuta ole sulle tarjolla) se on karenssin paikka.

Lain mukaan karenssia ei saa jos kieltäytyy kuntouttavasta. Mutta te-toimistothan eivät tätä lakia noudata. Laiton karenssi on silloin. Pahoja paikkoja on kyllä nämä te-toimistotkin. Lakimiehillä riittäisi töitä te-toimistojen päätöksissä.

Päätöksiin voi hakea muutosta. Ja kannattaa hakea.

Vierailija
26/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäänlaista "kuntoutusta" siellä ei ole. Ohjaajilla ei ole mitään terveys- tai sosiaalialan pätevyyksiä, monet ovat päässeet sinne töihin oltuaan ensin itse kyseisessä paikassa kuntouttavassa työtoiminnassa. "Kuntouttaminen" on vain leima, jolla yritetään sanoa, että työttömässä on jotain vikaa. Jos on ongelmia, apua ei saa ainakaan kutystä; jos ei ole ongelmia, saa turhaan luuserin leiman otsaansa. Eli turhaa on joka tapauksessa..

Ei ne ohjaajat ole siellä kuntoutumassa olleita.

Ne on muita työttömiä jotka saa ehkä tuki työpaikan.

Meidän pajalla on kaksi ohjaajaa, jotka olivat aiemmin asiakkaita samalla pajalla.

Joka on musta ihan hienoa, tietävät miten systeemi toimii ja minkälaista jengi on.

Vierailija
27/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäänlaista "kuntoutusta" siellä ei ole. Ohjaajilla ei ole mitään terveys- tai sosiaalialan pätevyyksiä, monet ovat päässeet sinne töihin oltuaan ensin itse kyseisessä paikassa kuntouttavassa työtoiminnassa. "Kuntouttaminen" on vain leima, jolla yritetään sanoa, että työttömässä on jotain vikaa. Jos on ongelmia, apua ei saa ainakaan kutystä; jos ei ole ongelmia, saa turhaan luuserin leiman otsaansa. Eli turhaa on joka tapauksessa..

Ei ne ohjaajat ole siellä kuntoutumassa olleita.

Ne on muita työttömiä jotka saa ehkä tuki työpaikan.

Kyllä olivat sillä pajalla, jossa olin. Parhaimmillaan yksikin kaveri eteni kutystä ohjaajaksi eli palkkatuettuun. Kun se jakso loppui, hän palasi taas "kuntoutettavaksi". Ja vielä uudelleen ohjaajaksi.. Mitään vikaa tyypissä ei ollut, kunhan kikkailivat.

Samaa olen nähnyt ainakin Helsingissä ja myöhemmin Vantaallakin. Olen eri pajoissa ollut ja ohjaajat ovat aina olleet semmoisia, jotka aloittivat pajalla kuntouttavassa ja myöhemmin siirtyivät ohjaajaksi palkkatuella. Ei mitään pohjakoulutusta hommaan ja ainakin yhdellä päihdeongelma.

Vierailija
28/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä paikka sellaisille joista ei muuten ole oikean työn tekijäksi.

Sellaisille jotka oikeasti tarvitsevat kuntouttavaa työtoimintaa esimerkiksi vaikean masennuksen jäljiltä.

Sellaisille jotka tarvitsevat tukea siihen että aamulla jaksetaan nousta sängystä ylös, seurata kelloa, suoriutua työpaikalle.

Sellaisille jotka eivät suoriudu toisten ihmisten tervehtimisestä tai muistakaan sosiaalisista tilanteista ja tarvitsevat niihin harjoitusta.

Normaali-ihmisen kiristäminen tuollaiseen toimintaan täytyisi olla laitonta.

Ja lisäksi tärkein pointti! Ketään ei kuntouta 9€/pv palkka! Työstä täytyy saada sellainen palkka että se kuntouttaa! Toki eriasia jos annettuja tehtäviä ei kykene tekemään, mutta niille jotka kykenee niin työstä täytyisi maksaa oikea työhön kuuluva palkka!

Jos on SAIRAS, esimerkiksi masentunut, niin kuntoutus on TERVEYDENHUOLLON vastuulla. Ei te-toimiston, sen toimialaan kuuluu -yllätys yllätys- työllisyyden hoito. Kuntouttava työtoiminta on te-toimiston puolelta väärää, koska sillä ei ole siihen tarvittavaa osaamista eikä se kuulu te-toimiston alaan. Te-toimistossa ei ole lääkäreitä, jotka voisivat antaa diagnoosin ja sen mukaista hoitoa. Kuntouttavalla työtoiminnalla ei ole mitään tekemistä oikean kuntoutuksen kanssa. Jos te-toimisto(kaan) ei löydä työttömälle töitä, se ei tee työttömästä sairasta, jota tarvitsisi kuntouttaa. Näin kuitenkin käytännössä toimitaan, valitettavasti.

Vierailija
29/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni turhaa. Olen ollut useammassa kunt. työtoiminnan paikassa ja en ole saanut niistä mitään irti. Sosiaalisten tilanteiden pelon takia koulu ja oikea työ on haastavaa ja muiden syiden takia jaksaminen ja aamulla ajoissa herääminen sekä ylipäätään kotoa poistuminen, joten pienessä kuntouttavan porukassa kävin olemassa 1x/viikko. Ei se auttanut minua sen paremmin poistumaan kotoa. Ryhmä jossa olin oli täynnä vieroitushoidossa olevia jotka koin vastenmielisenä ja jopa pelottavana seurana kun uhkailivat h u u m e i d e n tuskissaan. Teimme siellä tyhjistä pestyistä pilttipurkeista tuikkukynttilä kippoja, kuumaliima pistoolilla liimaten purkkien kylkiin jotain helmiä tms.. 9€/päivä

Tämä on yksi kuntouttavan työtoiminnan ydinongelmista: ryhmiä ei yksilöidä riittävästi vaan kaikki heitetään keskenään samaan porukkaan tilanteesta riippumatta. Arvaahan sen, mitä siitä seuraa. Missään nimessä samassa ryhmässä ei pitäisi olla esimerkiksi arvaamattomia päihdeongelmaisia ja sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsiviä, tai asiantuntijatehtävissä olleita korkeakoulutettuja ja lievästi kehitysvammaisia. Syntyy selkeä mielikuva, että kaikki kuntouttavan tarpeessa olevat ovat heikkolahjaista pohjasakkaa, jotka joutavat askartelemaan pahvihylsyistä tonttu-ukkoja. Kuntouttavan työtoiminnan ryhmissä esiintyy toisinaan melko paljon kiusaamista juuri sen takia, kun eri syistä siellä olevat pakotetaan toimimaan samassa porukassa ilman mitään järkevää tarkoitusta. Ei tällainen kuntouta yhtään ketään.

Vierailija
30/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap oletko sinä laiska ja hidas itsekin? Ilmeisesti?

Vierailija
31/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätöksiin voi hakea muutosta. Ja kannattaa hakea.

Eipä auta valittaa kun ei se auta.  Lakimies pitäisi olla mukana. Joensuun te-toimisto väärensi minun tietoja Kelalle karenssiasiassa enkä pystynyt korjaamaan.  Ei oo hyvää sanottavaa näistä te-virkailijoista. Sitten ilkutaan kaiken päälle.

Vierailija
32/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä ole mitään hyötyä kenellekään. Ainakaan normaalille työttämälle, jolla ei ole ongelmia elämänhallinan suhteen. Joillekin ongelmatapauksille ehkä.

Vierailija
33/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuntouttavassa ryhmänohjaaja oli mielenterveyshoitaja (vanha nimike vissiin kun oli vanhempi nainen)

Vierailija
34/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse olen käynyt PRIDE koulutuksen sijaisvanhemmuuteen ja tiedän tasan tarkkaan mitä se sisältää.

Sano mikä taho antaa sinulle sijaislapsen ilman koulutusta?

Ei yksikään.

Kyseessä on yksi lyhyt kurssi.

Vierailija
35/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kuntouttava on ihan väärä sana tälle toiminnalle.  Siellä ei oikeasti KUNTOUTETA ketään.  Ei ole ammattilaisia kuntouttamassa eri ongelmista kärsiville.

Vierailija
36/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä ja työpaikasta. Nuo varta vasten kuntouttavaan työtoimintaan luodut työpajat eivät edistä työllistymistä. Mutta jos ihmiseltä puuttuu elämästä rytmi ja sisältö, sitä sieltä kyllä voi saada.

Jos pääsee oikeaan työpaikkaan kuntouttavaan työtoimintaan, siitä voi olla sillä tavalla apua työllistymiseen, että siinä näkee, pystyykö tekemään sellaisia töitä kuin ko. työpaikassa tehdään. Tarvittaessa voi sitten lähteä opiskelemaan ko. alaa, jos ei siihen jo koulutusta ole.

Itse olen ollut sekä työpajalla että oikeassa työpaikassa kuntouttavassa työtoiminnassa. Työpajalla olin 2 kk, ja psyykkinen toipuminen siitä kesti yli vuoden. Minua ahdisti niiden muiden (monta mielenterveyspotilasta) jutut.

Oikeassa työpaikassa taas viihdyin, mutta koronan vuoksi se jäi kesken. Siellä minut esiteltiin muille työntekijöille harjoittelijana.

En tiennytkään, että kuntouttavaan työtoimintaan voi päästä myös yritykseen. Millaista työtä teit?

Vierailija
37/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai se tyhjää parempi. Kuntoutuksesta en tiedä. Jotkut pystyy tekee 1 pv vko ja sen 4h.

Vierailija
38/43 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että kuntouttavaan työtoimintaan voi päästä myös yritykseen. Millaista työtä teit?

THL:n mukaan kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksissä. Jos näin on toimittu on se ollut asetusten vastaista toimintaa.

"Kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksessä tai hankkia yritykseltä. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työpanosta ei saa käyttää taloudellisen voiton tekemiseen. Yritys ei saa myöskään alihankintasopimuksen kautta hyödyntää kuntouttavaa työtoimintaa".

https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/…

Vierailija
39/43 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn kuntouttavassa työtoiminnassa kolmena päivänä viikossa. Kyllä se kotona olon voittaa. Tulee lähdettyä edes johonkin.

Vierailija
40/43 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL:n mukaan kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksissä. Jos näin on toimittu on se ollut asetusten vastaista toimintaa.

"Kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksessä tai hankkia yritykseltä. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työpanosta ei saa käyttää taloudellisen voiton tekemiseen. Yritys ei saa myöskään alihankintasopimuksen kautta hyödyntää kuntouttavaa työtoimintaa".

https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/…

Juhta ainakin toimii lakien vastaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi