Elarit, ei kai niitä makseta enää kun uusi perhe?!
Seukkaan miehen kanssa jolla 3 lasta exän kanssa. Ollaan nyt muuttamassa yhteen. Mies maksaa 500€kk elareita exälle, eikös ne lopu kun me saadaan lapsia? Vähän epäreilua olisi, että mies joutuu elättää exän perheen sekä oman perheen! Samoin loppuuko, jos exä menee uudelleen naimisiin, silloinhan on uusi "elättäjä" kuvioissa.
Mulle tuli ihan puskista koko elarit, nyt vasta mies kertoi mihin sillä rahaa menee kun ollaan mietitty millaiseen asuntoon olisi varaa. Voisi tuolla 500€ maksaa ihan kivasti vuokraakin...
Kommentit (71)
Mitenkäs noin nuori kaveri ("ei paljon vanhempi" kuin 18-vuotias ap) on ehtinyt jo noin monta lasta tehdä?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:01"]
Jos tää nyt ketä niin kiinnostaa, niin oon just täyttänyt 18 ja mies ei oo kovin paljoa vanhempi! Ei ole lapsen hankinta ajankohtaista vielä mutta tietenkin joskus haluisin. Ehdin ihastuu mieheen ihan täysii ennen ku selvisi nää kaikki exä/ lapsi/ rahakuviot... Sori jos ei mahdu mun oikeistajuun tollanen, et isä kynitään kuiviin. Mies maksaa elarit kuulemma mielellään, eikä oikeen haluu tästä puhuu... Ei sit varmaan ees halua enää mun kaa lisää lapsia :( ja joo ei olla hirveesti niin syvällisiin vielä puhuttu ku vasta tosiaan suunnitellaan yhteen muuttoo. Kunhan nyt ite mietin tulevaisuutta ja kaikkee..
Olisi varmaan helpoin erota mut kuka sano et rakkaus on helppoo??
[/quote]
Ymmärräthän, että kolmen lapsen elättäminen ei ole ihan halpaa lasten äidillekään? Ei isää kynitä kuiviin, vaan hän osallistuu omien lastensa elatukseen.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:01"]
Jos tää nyt ketä niin kiinnostaa, niin oon just täyttänyt 18 ja mies ei oo kovin paljoa vanhempi! Ei ole lapsen hankinta ajankohtaista vielä mutta tietenkin joskus haluisin. Ehdin ihastuu mieheen ihan täysii ennen ku selvisi nää kaikki exä/ lapsi/ rahakuviot... Sori jos ei mahdu mun oikeistajuun tollanen, et isä kynitään kuiviin. Mies maksaa elarit kuulemma mielellään, eikä oikeen haluu tästä puhuu... Ei sit varmaan ees halua enää mun kaa lisää lapsia :( ja joo ei olla hirveesti niin syvällisiin vielä puhuttu ku vasta tosiaan suunnitellaan yhteen muuttoo. Kunhan nyt ite mietin tulevaisuutta ja kaikkee..
[/quote]
Mahtuisiko oikeustajuusi se, että isä maksaa puolet lapsiensa elatuksesta eli ruuasta, vaatteista, lääkärikäynneistä ja lääkkeistä, harrastuksista, asumisesta, leluista... Kysypä joskus vanhemmilta arviota siitä, paljonko sinun elatukseesi on kuukaudessa mennyt.
Mies on 29, että hyvin ehtii vielä uuden elämän aloittaa.
Miettikää nyt ite, et teidän pienistä tuloista vietäis 500€ joka kuukausi eikä lapset edes olisi sun elämässä ku kerran kuussa (asuvat kaukana).
Menee ihan törkeen vaikeeks taas tää homma...
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:21"]
Miettikää nyt ite, et teidän pienistä tuloista vietäis 500€ joka kuukausi eikä lapset edes olisi sun elämässä ku kerran kuussa (asuvat kaukana).
Ap
[/quote]
Huomaa kyllä, miten epäkypsä olet. Ne lapset ovat miehen lapsia ihan samalla tavalla, kuin teidän yhteiset lapsetkin tulevat olemaan. Mikäli eroaisitte miehen kanssa ja teillä olisi lapsia, etkö haluaisi että mies tukisi teitä rahallisesti?
Ap:n kannattaisi kysellä tältä mieheltä, haluaisiko hän todellakin lopettaa lastensa elatusavun. Jos haluaa, se kertoo miehestä paljon, sillä saman hän tulee tekemään aikaa myöten"uusille" lapsilleen. Mahdatko silloin olla samaa mieltä kuin nyt?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:21"]Mies on 29, että hyvin ehtii vielä uuden elämän aloittaa.
[/quote]
Ai ei ole kovin paljon vanhempi kuin 18?
Ap
[/quote]
Miehen tulot ovat miehen tuloja, eivät teidän yhteisiä rahojanne. Toivottavasti sinulla on omiakin tuloja, jotta voit tasapuolisesti osallistua yhteisen kotinne vuokranmaksuun ja muihin kuluihin.
Ap
[/quote]
Jos et pysty maksamaan omaa osuuttasi vuokrasta, et ole vielä valmis muuttamaan pois vanhempiesi luota. Miehelle ei varmaan ole ongelma maksaa oma puoliskansa vuokrasta, koska yleensä yksiön vuokra on kalliimpi kuin kaksion vuokra jaettuna kahdella.
Ap
[/quote]
Miten niin uuden elämän? Lapset ovat edelleen osa hänen elämäänsä, vaikka hän seurustelisikin jonkun muun kuin heidän äitinsä kanssa.
Vaikuttaa lapsirakkaalta tuo miehesi. 3 lasta exän kanssa ja sitten vielä sinä. Vakavasti puhuen, ei vaikuta kovin vastuulliselta. Jättää perheensä ja alkaa "seukata" 18 v. lapsukaisen kanssa.
Mietihän vielä uudelleen, tyttö hyvä.
Neuvoni ap:lle : eroa tuosta miehestä! Olet vielä nuori, en suosittele sinulle hyppäämään mihinkään uusperhekuvioihin mukaan. Miehiä ja rakkauksia tulee ja menee, kiität itseäsi myöhemmin.
Eikö nuo tulevaisuudensuunnitelmat (haluaako mies vielä lapsia) olisi kannattanut käydä läpi ennen yhteenmuuttoa?
"ja joo ei olla hirveesti niin syvällisiin vielä puhuttu ku vasta tosiaan suunnitellaan yhteen muuttoo. "
Siis olet muuttamassa yhteen täysin tuntemattoman miehen kanssa? Kauanko olette seurustelleet, kuukauden? Sinusta siis yhteenmuutto ei ole sen kummempi asia parisuhteessa kuin toisen shampoon lainaaminen, kun "ollaan vasta muuttamassa yhteen"? Oikeesti?
Herää nyt hyvä tyttö, haluatko oikeasti olla 18v kolmen lapsen äitipuoli? Oletko edes nähnyt vielä lapsia? Tuletko heidän kanssa hyvin juttuun, he kun todennäköisesti tulevat viettämään viikonloppuja, jouluja, kesälomia ja pyhiä teidän luonanne. Oletko oikeasti valmis siihen? Siihen, että kärjistetysti heität nuoruutesi menemään koska haluat kolmen lapsen äitipuoleksi? Kesälomareissuja suunnitellessa pitää aina ensin miettiä, että onko lapset koska teillä ja koska äitillä, otatteko lapset mukaan reissuun, vai saatteko loman järjestettyä sellaiseen ajankohtaan että lapset eivät teillä ole.
Katsos kun etävanhemman rooliin kuuluu paljon muutakin kuin vain tuo sinun mielestäsi epäreilu elari.
mun mielestä paras oli toi "varaa tehdä vain yhdet lapset" :D
seteissähän niitä aina tehdään...
Ap, vastaatko meille tuohon että jos tekisit miehesi kanssa lapsia, mutta sitten eroaisitte, niin olisko ok ettei mies osallistu lasten kuluihin?
Lapsi on isänsä ja äitinsä lapsi vaikka vanhemmat olisivat eronneet mistä tahansa syystä. Täytyyhän se lapsi elättää.
Jos mietit kuin paljon sulla menee kuluja (siis niin että itse maksaa kaiken) elämiseen ja vertaat vielä siihen että lapset kasvaa hirveää vauhtia ym... Pieni raha.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 18:52"]
Sitten kun teillä on yhteinen lapsi ja olette naimisissa, elatusapuja voidaan kohtuullistaa, jos miehen tulot ovat pienet, mutta eroon niistä ei pääse. En kyllä menisi takuuseen siitä tai laskisi sen varaan, sillä 500 euroa/kk kolmesta lapsesta on aika perus vaikka olisi pienituloinen. Sitä paitsi niitä elatusapuja ei makseta exälle, vaan lapselle ja ne on lapsen varallisuutta vaikka menisivät exän tilille. Olisi miehen kannattanut miettiä kuinka monta lasta on varaa elättää täysi-ikäiseksi.
[/quote]
Yhden lapsen syntymä ei vielä vaikuta...tehkää ap kaksi!
No ei kai ne entisen kanssa tehdyt lapset lakkaa olemasta, vaikka te alkaisitte lisääntyä.