Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 8-vuotiaan tulisi osata itse normi arjessa?

Vierailija
21.07.2014 |

Miehen kanssa hieman erimielisyyksiä lapsestamme.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaikki riippuu myös asuinympäristöstä. Onko turvallista liikkua itsenäisesti ja millaiset etäisyydet on. Kotona tapahtuvissa jutuissa ollaan samalla viivalla. Erityislapseni osaa tehdä välipalaksi leivän ja maitoa, vaihtaa vaatteensa, käyttää puhelinta, olla hetken yksin kotona, käyttää tietokonetta. 9v.

Vierailija
22/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotias on jo aika iso, itse ainakin 6v kuljin jo itse eskariin matkat, 8-vuotiaana myös harrastuksiin ja mummolle bussilla (ei vaihtoja), kävin lähikaupassa tarvittaessa ostamassa ruokaa (äiti antoi rahat), jos en löytänyt kaikkea pyysin kaupan tätiä keräämään ruuat koriin. Peseydyin tietysti itse, valitsin vaatteet jo ennen esikoulua itse ehkä 4v alkaen. Jääkaapilla osasin tietysti käydä. Öitä en tietenkään ollut yksin kotona kuin 13-vuotiaana vasta (olin ainoa lapsi). Kavereiden kanssa oltiin koulun jälkeen ja leikittiin jommankumman kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olihan siinä lasten kokkikilpailuohjelmassakin 7-vuotiaat nuorimpia, ja tekivät ties mitä ruokia joita harva aikuinenkaan osaa tehdä.

Vierailija
24/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Leipomaan aloin ala-asteen loppupuolella mutta oikeastaan vasta silloin siksi, etteivät vanhempani juuri laittaneet ruokaa eikä ollut mitään perinnettä tekemiseen.

t. nro 10

Vierailija
25/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 8 vuotias ja osaan kuvata mitä hän osaa: tietysti syömiset osaa ottaa itse pöydästä, vie astiat koneeseen, pukeminen ja riisuuntuminen, itsenäinen suihkussa käynti ja hanpaiden pesu, käy lähikaupassa kaverin kanssa, soittaa kännykällä ja tekstaa, pyöräilee, käyttää tietokonetta jne.

Vierailija
26/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva tietää, millä tavoin ap on miehensä kanssa eri linjoilla? Kumpi vaatii enemmän ja missä se vaatimustaso menee?

Vierailija
27/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:18"]

Olis kiva tietää, millä tavoin ap on miehensä kanssa eri linjoilla? Kumpi vaatii enemmän ja missä se vaatimustaso menee?

[/quote]

Miksi?! Jos kysytään, mitä 8-vuotiaan tulisi osata. Yksinkertainen kysymys, johon voi yksinkertaisesti vastata, ilman että aloittajan ja hänen miehensä näkemyseroja. Voithan sinä varmuudeksi länkyttää tuubaasi...

Vierailija
28/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:18"]

[/quote]

Mielipiteesi eri, jos esim. isä vaatii ennemmän kuin äiti. Kai siltä 8-vuotiaalta voi odottaa samoja asioita, vaikka isän ja äidin vaatimustaso eroaa.

Vierailija
29/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa reilut 9-vuotiaasta: Hän osaa kulkea pyörällä ja jalkaisin tuttuja reittejä, osaa olla yksin kotona useita tunteja koulun jälkeen, osaa käyttää kännykkää ja tietokonetta, osaa sopia kaverin kanssa asioita puhelimessa, osaa pukeutua aamuisin, osaa herätä ominpäin kellon avulla, syödä aamupalaa, uida, ja pelata.

Hän ei osaa: lähteä oma-alotteisesti oikeaan aikaan kotoa eli ajantaju ei oikein toimi, ei muista syödä jos ei patisteta (vaikka olisi välipala tms. laitettu valmiiksi jääkaappiin), eksyy helposti missä tahansa muualla kuin täysin tutussa ympäristössä, ei osaa valita vaatteita fiksusti sään mukaan (liian paksut tai ohuet), ei osaa sujuvasti lukea ääneen tai laskea niin ettei se tuottaisi yhtään vaikeuksia, ei osaa käydä itsenäisesti kaupassa, ei tajua rahan arvoa. 

Vierailija
30/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 8-v herää omia aikojaan, valitsee itse vaatteet ja pukee, syö aamupalan (itse laittaa). Tietää milloin on ruoka-aika ja osaa käyttää mikroa, välipala hoituu myös.

Soittelee kavereiden kanssa ja sopii menoja, tietää mihin aikaan pitää olla kotona syömässä ja osaa sopia leikit sen mukaan.

Koulunkäynti hoituu, osaa myös kulkea koulumatkat bussilla. Pärjää muutenkin liikenteessä hyvin, hyvä suuntavaisto ja hahmotuskyky.

Vierailija
31/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätä, syödä aamupala, pestä hampaansa, lähteä aamulla kouluun. Tulla koulusta, syödä välipala ja tehdä läksynsä. Voidella leipänsä itse, paistaa vaikka munakaan. Käydä kaupassa. Ajaa pyörällä. Pestä pyykkiä, laittaa astiat tiskikoneseen , imuroida, siivota omat jälkensä. tai olla helpompi vastavat toisinpäin, mitä ei voi odottaa vielä osata...

Vierailija
32/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:45"]Meidän 8-v herää omia aikojaan, valitsee itse vaatteet ja pukee, syö aamupalan (itse laittaa). Tietää milloin on ruoka-aika ja osaa käyttää mikroa, välipala hoituu myös.

Soittelee kavereiden kanssa ja sopii menoja, tietää mihin aikaan pitää olla kotona syömässä ja osaa sopia leikit sen mukaan.

Koulunkäynti hoituu, osaa myös kulkea koulumatkat bussilla. Pärjää muutenkin liikenteessä hyvin, hyvä suuntavaisto ja hahmotuskyky.

[/quote]

Osaa myös käydä kaupassa ja laskea sentilleen kulut siten että saa esim. mahdollisimman paljon karkkia.

Vierailija
33/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.Samoilla linjoilla olen valtaosan kanssa.En kertonut asetelmaa aluksi,koska halusin tietää olenko liian tiukka äiti.

Täällä pilkotaan ruoka valmiiksi,jopa perunat,maitokin kaadetaan kuppiin,ei ole ollut juuri yhtään yksin,tarvitsee koko ajan jotain tekemistä,ei osaa kelloa,pyllykin pitää aikuisen pestä,ulkovaatteet puetaan päälle myös pipo,ei osaa edes etsiä vaatteitaan, sukat pukee usein aikuinen.

Vierailija
34/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 16:42"]Kiitos vastauksista.Samoilla linjoilla olen valtaosan kanssa.En kertonut asetelmaa aluksi,koska halusin tietää olenko liian tiukka äiti.

Täällä pilkotaan ruoka valmiiksi,jopa perunat,maitokin kaadetaan kuppiin,ei ole ollut juuri yhtään yksin,tarvitsee koko ajan jotain tekemistä,ei osaa kelloa,pyllykin pitää aikuisen pestä,ulkovaatteet puetaan päälle myös pipo,ei osaa edes etsiä vaatteitaan, sukat pukee usein aikuinen.

[/quote]

Ei kuulosta normaalilta 8-vuotiaalta.

Vierailija
35/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oleminen koulussa onnistuu? Tuskin opettaja pukee tai passaa ruokapöydässä?

Vierailija
36/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palvelu pelaa, toki lapsi sen vastaanottaa. Kyllä minäkin teen 8-vuotiaalle lapselleni nuo kaikki, monestikin. Osaa hän silti ne itsekin.

Vierailija
37/44 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon osannu edellä lueteltujen lisäksi perata kalan ja kanan. Ollut hitsauksesta kipinä-vahtina. Luonut paskaa pois navetasta. Ampunut aseilla. Ollut tuntitolkulla metsässä yksin retkellä. Jne kaikkea mistä nykyajan äidit ( itse mukaan lukien :) ) on kauhuissaan. Oma tyttö 5v. aloittelee puukon käyttöä, osaa ajaa pyörällä, syö haarukan ja veitsen kanssa, käy itsenäisesti vessassa, pesee itsensä ( hiuksia lukuunottamatta), osaa kirjaimet ja laskee 30, valitsee ja pukee itse vaatteet jne.

Vierailija
38/44 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotiaaksi asti pitää aikuisen pestä lapsen hampaat. Näin sanottiin hammaslääkärissä.

Vierailija
39/44 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kotityöt? Pyykkien viikkaus, imurointi, tiskikoneen täyttö ja tyhjennys nyt ainakin kuuluu 8-vuotiaan osata.

Vierailija
40/44 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minuakin vähän hämmästytti tuon kakkosen 6v, joka on siis ilmeisesti samalla viivalla kuin kolme vuotta vanhempi. Oikeastiko 6-vuotiaat viettävät noin itsenäistä elämää?

Sisarukset oppivat toinen toiselta.Tuo 6 vuotias on oppinut isolta sisarelta.Ei mitään uutta maapallolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä