Mistä se muuten johtuu, että osa suomalaisista työttömistä joutuu käymään leipäjonossa, kun taas osalla valtion avustukset riittää ihan hyvin ruuan ostamiseen kaupasta?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyseessä on joku juoppo
Ei välttämättä. Voi olla että on isot lääkemenot mutta jää nippa nappa toimeentulotuen yläpuolelle (senttikin riittää!) Tai omistus asunto/kahden asunnon loukku/home asunto josta laina mutta jossa ei voi asua eli lisäksi vuokra yms. Syitä on miljoonia eikä kaikki suinkaan itse aiheutettuja.
Jos kaikki tähdet on kohdillaan eli normien mukaiset vuokrat,ei sairauksia, ei lemmikejä,ei lapsia, ei puolisoa niin silloin rahat voikin riittää jonkun tasoisiseen elämään ilman leipäjonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyseessä on joku juoppo
Ei välttämättä. Voi olla että on isot lääkemenot mutta jää nippa nappa toimeentulotuen yläpuolelle (senttikin riittää!) Tai omistus asunto/kahden asunnon loukku/home asunto josta laina mutta jossa ei voi asua eli lisäksi vuokra yms. Syitä on miljoonia eikä kaikki suinkaan itse aiheutettuja.
Jos kaikki tähdet on kohdillaan eli normien mukaiset vuokrat,ei sairauksia, ei lemmikejä,ei lapsia, ei puolisoa niin silloin rahat voikin riittää jonkun tasoisiseen elämään ilman leipäjonoa.
Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi saada toimeentulotukea isoihin lääkemenoihin jos niiden jälkeen jää käteen senttikin enemmän kuin toimeentulotuen perusosa tai ihan vain sentilleen se perusosa? Ketään ei kiinnosta paljonko ne lääkemenot on vaan paljonko niiden jälkeen jää tuloista käyttöön. Jos jää enemmän kuin perusosa, ihminen ei tarvitse toimeentulotukea. Jos jää vähemmän, ihminen saa toimeentulotukea niin paljon että jää perusosa.
No näin työttömänä täytyy sanoa, että onhan se jees hakea ruuat jonosta niin sitten voi tilata tuilla kaljaa saksasta 9€/lava.
KÄÄK kirjoitti:
Terveillä ei mene terveydenhoitokuluja.
Se EI ole täällä ilmaista ja sairaat ja köyhät todella tietävät sen.
Terveydenhoitomaksukatto 650€/v, ja lääkekatto 700€/v. En tiedä täsmälleen tämän päivän hintoja, mutta noin oli silloin kun olin köyhänä. 1350€/v, tuon kun jakaa vaikka 12kk, niin 112€ menee kuukaudessa jo pelkästään noihin. Se on suoraan pois ruuista. Mietihän sitä vielä, että jos on toimeentulotuella, niin nuo lääke/sairaalamaksut maksetaan siitä, joten köyhällä ilman tt.tukea on vähemmän rahaa elämiseen kuin tt-tukea saavalla.
Vierailija kirjoitti:
KÄÄK kirjoitti:
Terveillä ei mene terveydenhoitokuluja.
Se EI ole täällä ilmaista ja sairaat ja köyhät todella tietävät sen.
Terveydenhoitomaksukatto 650€/v, ja lääkekatto 700€/v. En tiedä täsmälleen tämän päivän hintoja, mutta noin oli silloin kun olin köyhänä. 1350€/v, tuon kun jakaa vaikka 12kk, niin 112€ menee kuukaudessa jo pelkästään noihin. Se on suoraan pois ruuista. Mietihän sitä vielä, että jos on toimeentulotuella, niin nuo lääke/sairaalamaksut maksetaan siitä, joten köyhällä ilman tt.tukea on vähemmän rahaa elämiseen kuin tt-tukea saavalla.
Laskennallisesti köyhällä on enemmän rahaa kuin toimeentulotukea saavalla koska ei saa toimeentulotukea. Se minkälaisessa muodossa se raha on tai mihin se raha menee sen sijaan että se käytettäisiin perusosalla katettaviin menoihin on sitten eri asia mutta jossakin sitä rahaa on jossain muodossa tai sitten se raha käytetään asioihin jotka ei kuulu perusosalla katettaviin menoihin.
Kyse on suomalaisesta tabusta. Tuet ovat kasvaneet niin suuriksi, ettei oikeasti köyhiä enää ole. Ilmaista ruokaakin haetaan vain sitä varten, että huumeisiin riittäisi enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse suurituloinen kunnes sairauden myötä meni työpaikka alta. Ansiosidonnaista saan siis sellaisen summan jolla tulee helposti toimeen enkä ole leipäjonoon tarvinnut tästä syystä lähteä.
Tilanteeni on aivan toisenlainen kuin vaikkapa kymmenen vuotta pitkäaikaistyöttömänä eläneellä tai sellaisella monisairaalla joka ei pääse eläkkeelle vaan on kolme päivää kierrätyskeskuksessa yhdeksän euron kulukorvausta vastaan.
Muutenhan tämän ketjun tarkoitus on kalastella vihamielisiä kommentteja jotta 1) työttömyyskorvaus on riittäävä - ei ole, koska ensisijaisista Kelan etuuksista jää yksinasuvalla aina vaje siihen mikä on minimitoimeentulo ja 2) että työttömien rahankäyttö on vastuutonta ja siksi rahaa ei ole ruokaan - ks. edellinen kohta.
Motiivit tämmöiselle ketjunavaukselle ovat tosiaan vihamielisyyden luomisissa yhteiskunnan heikkoimilla olevia kohtaan mikä kertoo halusta alistaa tai nöyryyttää heikompia. Mikäli itse nauttii hyvästä elintasosta, pitäisi olla varaa myös armeliaisuuteen niitä kohtaan joilla on vähän.
Ap, oletko nyt iloinen? Koko päivä on haukuttu leipäjonossa käyviä ihmisiä. Nuku hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Kyse on suomalaisesta tabusta. Tuet ovat kasvaneet niin suuriksi, ettei oikeasti köyhiä enää ole. Ilmaista ruokaakin haetaan vain sitä varten, että huumeisiin riittäisi enemmän rahaa.
Just niin :D Huumeidenkäyttäjiäkin kaikki. Hakekaa kateelliset apua!
Sossusta jotkut vain saavat helpommin rahaa kuin toiset.
Kateus on kansantauti. Tässä se taas nähdään.
Vierailija kirjoitti:
Sossusta jotkut vain saavat helpommin rahaa kuin toiset.
Leipäjonossa kohdellaan kaikkia köyhiä tasa-arvoisesti ja kunnioittavasti. Toisin kuin Kelassa ja sossussa.
Ap, menot on eri ihmisillä erisuuruiset. Kaikki eivät myöskään SAA toimeentulotukea, ezimerkiksi opiskelijat. Opintoraha on 250 euroa, ja asumistuki ei kata koko vuokraa.
Ihmisillä voi olla myös yllättäviä menoja, vaikkapa sairastumisen tai kodinkoneiden hajoamisen takia. Joutuvat auttamaan vaikkapa sukulaista tai omaa lasta.