Mistä se muuten johtuu, että osa suomalaisista työttömistä joutuu käymään leipäjonossa, kun taas osalla valtion avustukset riittää ihan hyvin ruuan ostamiseen kaupasta?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa mistä johtuu että osalla työttömistä on lapsia ja osalla ei?
WAU! Kuukauden tyhmin kysymys.
Eli sinulta löytyy vastaus, mutta et halua sitä kertoa?
Fiksut on työssä ollessaan säästäneet ja hankkineet sen kodin edes.
Osa osaa vain tuhlata, niillä olisi rahat hetkessä loppu vaikka tulot olisi mitä.
Riippuu ihan millaista tukea saa ja millaine perheen tilanne on.
Jäin itse työttömäksi vajaa vuosi sitten, olen 60-vuotias insinööri. Olin kanssa työelämässä 35 vuotta mutta jouduin pihalle koska työnantajani halusi säästää. koronan ajaksi.
Jos eläisin yksin niin menisi ihan kivasti. Mutta mulla on perhe johon kuuluu vaimo joka on työkyvyttömyyseläkkeellä sairauksiensa takia, hänen lääkkeisiin uppoaa monta satasta kuussa.
Meillä asuu myös aikunen poikamme joka opiskelee, mutta ei ole töissä. Hänelläkin on terveydellisiä ongelmia.
Eli meitä on 3 joista vain 1 saa kohtullista ansiosidonanista työttömyyskorvausta.
Jos multa otettaisiin ansiosidonnainen pois niin perheemme joutuisi huningolle. Meillä on vanha omakotitalo joka jouduttaisiin myymään ja jouduttaisiin muuttamaan johonkin kuppaseen vuokrakämppään.
Minä en myöskään voi ottaa avioeroa noin vaan koska vaimo ei pärjäisi koska rehellisesti sanoen joudun hoitamaan kaikki talousaskareet koska vaimo ei pysty niihin. Ja jos ottaisin eron niin appiukko varmaan ampuisi minut haulikollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osa vetää viinaa ja röökiä
osa ei
Käyn leipäjonossa. En polta, en käytä alkoholia, enkä tekoripsiä.
Syitä.
1. saan toimeentulotukea
2. olen yh-äiti
3. lapset tarvitsevat samoja vaatteita, harrastuksia ym. kuin ikätoverinsa
4. yllättävät menot, esim, eläinlääkärikäynnin jälkeen ei ole varaa ruokaan
5. lapset voivat käydä joskus jätskillä, pizzalla, elokuvissa tms. kavereiden kanssa.En häpeä.
Lemmikistä eroon niin siinä sitten säästäis satasia
Tiedoksi, että useimmissa leipäjonoissa pitää todistaa oma vähävaraisuus. Työttömät, eläkeläiset ym. Sitä ei saa, jos ei ole oikeasti vähävarainen. Kassi on myös maksullinen monessa paikassa. Yhdellä paikkakunnalla tietyt pizzayrittäjät kävivät hakemassa jonosta ravintolaansa tarpeita, tästä tuli kohua niin sääntöjä kiristettiin.
Apu on tosiaan niille, joilla ei rahaa esim. velkojen ja isojen lääkemaksujen takia jää.
Itselläni tekee tiukkaa opintolainan lyhennyksen takia.
Nyt kun opintotuesta on tullut entistä lainapainotteisempi ja työllistymisestä hankalampaa pitäisi miettiä joku systeemi että lainan takaisinmaksu pysähtyisi automaattisesti jos ihminen saa toimeentulotukea. Nimittäin jos et maksa lainaa ja laina menee Kelaan joka laittaa lainan ulosottoon jos saat toimeentulotukea koska viimesijaisen etuuden ei haluta valuvan opintolainan lyhennyksiin. Ja jollei kokonaista pysäytystä niin ainakin lyhennyksen ja maksuaikataulun muuttamista halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osa vetää viinaa ja röökiä
osa ei
Käyn leipäjonossa. En polta, en käytä alkoholia, enkä tekoripsiä.
Syitä.
1. saan toimeentulotukea
2. olen yh-äiti
3. lapset tarvitsevat samoja vaatteita, harrastuksia ym. kuin ikätoverinsa
4. yllättävät menot, esim, eläinlääkärikäynnin jälkeen ei ole varaa ruokaan
5. lapset voivat käydä joskus jätskillä, pizzalla, elokuvissa tms. kavereiden kanssa.En häpeä.
Lemmikistä eroon niin siinä sitten säästäis satasia
Arvasin tämän kommentin tulevan :D
Käyn mieluummin leipäjonossa!
Syitä on varmaan melkein yhtä monia kuin tuella eläjiä. Korkeat vuokra, lääkekulut ja kauanko on tuella ollut vaikuttaa varmasti
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, että useimmissa leipäjonoissa pitää todistaa oma vähävaraisuus. Työttömät, eläkeläiset ym. Sitä ei saa, jos ei ole oikeasti vähävarainen. Kassi on myös maksullinen monessa paikassa. Yhdellä paikkakunnalla tietyt pizzayrittäjät kävivät hakemassa jonosta ravintolaansa tarpeita, tästä tuli kohua niin sääntöjä kiristettiin.
Apu on tosiaan niille, joilla ei rahaa esim. velkojen ja isojen lääkemaksujen takia jää.
Toimeentulotukipäätökset ym. selvitykset vaaditaan melkein joka paikassa. Lahjoittajat haluavat tietää avun menevän sitä tarvitseville.
Vuokra on niin kallis. Olen kiitollinen ruoka-avusta.
Minimieläke pakottaa turvautumaan diakonia-apuun tai ruokajonoihin. Kotiäidit ym. pienipalkkaiset naiset ovat köyhyysloukussa ilman puolisoa.
Olin itse suurituloinen kunnes sairauden myötä meni työpaikka alta. Ansiosidonnaista saan siis sellaisen summan jolla tulee helposti toimeen enkä ole leipäjonoon tarvinnut tästä syystä lähteä.
Tilanteeni on aivan toisenlainen kuin vaikkapa kymmenen vuotta pitkäaikaistyöttömänä eläneellä tai sellaisella monisairaalla joka ei pääse eläkkeelle vaan on kolme päivää kierrätyskeskuksessa yhdeksän euron kulukorvausta vastaan.
Muutenhan tämän ketjun tarkoitus on kalastella vihamielisiä kommentteja jotta 1) työttömyyskorvaus on riittäävä - ei ole, koska ensisijaisista Kelan etuuksista jää yksinasuvalla aina vaje siihen mikä on minimitoimeentulo ja 2) että työttömien rahankäyttö on vastuutonta ja siksi rahaa ei ole ruokaan - ks. edellinen kohta.
Motiivit tämmöiselle ketjunavaukselle ovat tosiaan vihamielisyyden luomisissa yhteiskunnan heikkoimilla olevia kohtaan mikä kertoo halusta alistaa tai nöyryyttää heikompia. Mikäli itse nauttii hyvästä elintasosta, pitäisi olla varaa myös armeliaisuuteen niitä kohtaan joilla on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Osalla työttömistä ei ole selkärankaa mennä leipäjonoon. Mietitään, että "mitä jos joku näkee". Sitten kituutetaan kotona kun ei ole varaa bussilippuun ja syrjäydytään ja lopulta jäädään työkyvyttömyyseläkkeelle masentuneena. Menkää sinne leipäjonoon, teitä varten se on siellä![/quote
Työkyvyttömyyseläkkeelle ei todellakaan pääse sillä että istuu kotona syrjäytyneenä ja masentuneena. Kokemusta on.
Juu ei se ilmaista ole, mutta kansalaiselle liki maksutonta. Käsittelen työssäni aika paljon terveyden- ja sairaanhoidon kuntiin meneviä laskuja ja kunta saattaa maksaa vaikkapa 23000€ kuluista, joista asiakkaalle itselleen ropsahtaa käsittämättömän pieni muutaman sadan euron lasku.
Meidän perheessä palkkatuloista mulle riittää mainiosti 1700 kuussa ja mun miehellä tulot 3500 ja aina rahat loppu. Toiset ei vaan osaa käyttää päätänsä ja rahaa.
Olen ollut nyt pari vuotta työttömänä eikä kertaakaan ole tarvinnut edes harkita, että pitääkö lähtä sinne Leipäjonoon.
Mulla jää vuokran jälkeen omavastuuta vuokrasta noin 150 euroa/kk ja opintolainan lainanlyhennystä on maksettava Kelaan 80 e/kk. Eli jo 230 e menee työttömyyspäivärahasta sen siliän tien niin ei jää kuin noin 300 e/kk, hieman päälle.
Tuosta summasta pitää kuitenkin puhelinkulut, muut laskut mm. terveydenhoito, vaatteet jne. maksaa. Koko ajan nousee hinnatkin kaikessa, joko rahalla syö tai sitten käy ruokajonossa jolloin saa ostettua vaikka satasen älykännykän. On tuhat muutakin rahareikää ja työelämässä en voi tällä hetkellä tehdä töitä joita olen aiemmin tehnyt.
Toisilla maataloustukiaiset riittää pariin Mersuun. Veronmaksajat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jollain voi olla esimerkiksi sellaisia lääkkeitä joita ei saa reseptillä, että toimeentulotuki maksaisi ne. Tai on köyhä, mutta ei ole toimeentulotuella. Ihan hölmöä kuvitella, että kaikilla työttömillä olisi se tilanne, että rahaa menee vuokran, veden ja sähkön lisäksi vain ruokaan, puhelinlaskuun ja hygieniatarvikkeisiin
Hygieniatarvikkeisiinkin eri ihmisillä menee erilaisia summia rahaa. Mun miesystäväni hygieniatuotteet esimerkiksi ovat joku halpa shampoo-suihkugeeli yhdistelmä, dödö, partahöylä, hammasharja ja hammastahna. Lisäksi hän ostaa silloin tällöin jonkun halvan ihovoiteen marketista, kun talvella naamaa alkaa kiristämään.
Itse tarvitsen shampoon ja hoitoaineen erikseen ja hajustamattoman suihkugeelin. Myös dödö pitää olla hajustamaton. Käytän apteekin perusvoidetta sekä kasvoille että vartalolle, mutta mun täytyy kyllä rasvata ihoani ihan säännöllisesti päivittäin, eikä vain pari kertaa viikossa talvikuukausina. Tarvitsen myös oman paksumman voiteen käsille ja jalkapohjille. Ja höylän karvojen poistoon. Lisäksi tarvitsen muutamia meikkituotteita ja kuukautissuojia, joita miesystäväni ei tietenkään tarvitse lainkaan. Pyykinpesuainetta mies ostaa halvinta mahdollista. Minä tarvitsen hajustamattoman tuotteen, sattui sellaista saamaan halvalla tai ei. Jo näistä tuotteista kertyy kuukausien mittaan iso virta, vaikka kumpikaan ei ostaisi muuta kuin sellaista, mitä todella tarvitsee.
Eri ihmisillä vain on erilaisia tarpeita ja sitä työttömyystukeakin eri ihmiset saavat erilaisia summia. Luonnollisesti sitten ne, joilla on kalliimmat perustarpeet, käyttävät todennäköisesti leipäjonoakin enemmän. Varsinkin jos sellainen sattuu lähistöltä löytymään. Tietysti jos lähin ruoka-avun jakelupiste on sellaisessa paikassa, että sinne pitää mennä kahdella bussilla ja kävellä lisäksi pari kilometriä, ei varmaan ihan hyvikseen tule kovin usein lähdettyä. Ne bussimatkatkin maksaa.
En ole edellinen, mutta tuskin kyse kateudesta on. Ihmisillä voi olla muitakin tunteita. Mia lähinnä surettaa ne pari vanhaa tuttavaa, joilla tilanne ei koskaan korjaannu. Aina on rahat loppu ja se muistetaan mainita joka kerta kun nähdään.
Yksi on ollut ainakin kymmenessä eri työpaikassa. Ei missään puolta vuotta pidempään ja aina syy on muissa. Yhdellä perheellä oli varaa kahviin, baariin ja tupakkaan, mutta ei lapsen vaippoihin! Toisella on tilattuna ruuat kotiin ja Netflix sekä jokin toinen nettipalvelu, en muista. On sinkku ja lähin kauppa tien toisella puolella.