Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhöntulotarkastus, saako sen hoitaa työajalla?

Vierailija
21.07.2014 |

Siis kun aloittaa uudessa työpaikassa ja sitä ennen pitää käydä terveystarkastuksessa, onko se millä ajalla tapahduttava juttu?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyl niin työantajasta riippuva homma, ei voi tietää! Mulla aikanaan se kuului työaikaan, koska käytettävissä oli oma tt-asema työpaikan yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajalla ja palkallinen.

Vierailija
4/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aikanaan työnantaja varasi ajan työhöntulotarkastukseen, ei ollut työajalla. Joillain muilla saattoi ollakin, en tiedä.

Vierailija
5/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörähdin, kun luin aloituksen. Meillä kaupassa se ei oikein onnistu. Tunnit on laskettu tarkkaan. Ei oikein voisi toimia niin, että "anteeksi meillä on nyt pitkät kassajonot kun yksi työntekijä on työhöntulotarkastuksessa".:D

Eli riippuu varmasti alastasi.:)

Vierailija
6/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein pystynyt työajalla menemään, kun se piti olla hoidettuna ennen työnaloitusta.

Vierailija
7/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvtessiä noudatetaan alallamme ja näköjään lakisääteinen juttu kun on niin ilm myöskin työjalla ja palkallisesti hoidettava asia. En siis aio käyttää loma-aikaani siihen.

ap

Vierailija
8/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paperilla että hoidettava 1kk sisällä työn aloituksesta.

ap

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:39"]

Ei oikein pystynyt työajalla menemään, kun se piti olla hoidettuna ennen työnaloitusta.

[/quote]

Vierailija
9/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:41"]

Minulla on paperilla että hoidettava 1kk sisällä työn aloituksesta.

ap

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:39"]

[/quote]

[/quote]

Ihanko totta?! Onko oikeasti erilaisia sopimuksia ja käytäntöjä?!

Vierailija
10/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:36"]

Työajalla ja palkallinen.

[/quote]

Niin meilläkin, mutta matkat työtarveysasemalle ja takaisin työhön olivat sitten palkattomia. Terveydenhoitajalta piti ihan pyytää todistus, kuinka kauan siellä huoneessa istuin. Matkoihin kulunut aika piti tehdä sitten takaisin, onneksi autolla ei siihen kolmen kilometrin matkaan kauaa mennyt, mutta menin kyllä paikalle ihan viime tipassa.

Vierailija
11/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just, aika moista nillitystä jos noin on. Sitten en varmaan hoitaisi koko asiaa koska matkoihin menee n.30-45min/suunta riippuen meniskö junalla vai bussilla.

ap

Vierailija
12/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallani ei hyvällä katsota, vaikka lakisääteisesti pitäisikin saada käydä työajalla. Ne, jotka pitävät oikeuksistaan kiinni, joutuvat mustalle listalle. Eivät saa lomaa silloin kun haluavat (vaikka kaikki muut saavat), joka ikisestä päivänkin sairaslomasta vaaditaan lääkärintodistus ja ovat silmätikkuina muutenkin. Kysele työkavereilta, jos olet jo aloittanut työpaikalla, miten siellä suhtaudutaan.

Vierailija
13/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jättäisin menemättä, jos ta vaatisi omalla ajalla käymään. Millä perusteella työnantajalla on mitään oikeutta päättää työntekijöiden vapaa-ajan käytöstä? Jos vaihtaisin suoraan työpaikkaa, tuonko takia pitäisi pyytää palkatonta edellisestä työpaikasta?

Enkä todellakaan tekisi sisään montaa matkoihin kulunutta tuntia jonkun työnantajan vaatiman jutun takia. Eivät ne ole mitään vapaa-aikaa mulle.

Työajalla, josta saan palkan, teen sitten mitä käsketään.

Vierailija
14/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:32"]

No just, aika moista nillitystä jos noin on. Sitten en varmaan hoitaisi koko asiaa koska matkoihin menee n.30-45min/suunta riippuen meniskö junalla vai bussilla.

ap

[/quote]

No voi voi. Anna paikkasi, jollekin joka vielä arvostaa, että on töitä vaikka kaikki hyvä ei tulekaan ilmaiseksi.

Vierailija
15/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvtes eli kunta-ala. Työajalla voi käydä. Eli varaat ajan, joka sopii sulle ja työnantajalle parhaiten. Esim. heti aamusta tai iltapäivästä, että käyt vaikka kotimatkalla. Näin meillä ainakin. Verikokeet jos terveyskeskuksessa erikseen, niin nekin työajalla.

Vierailija
16/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhöntulotarkastus on lakisääteinen juttu ja sen saa hoitaa työajalla. Minusta myös matkat tulee siihen lukea, eihän se ole työntekijän vika jos työnantaja on ostanut työterveyspalvelut jostain kauempaa.

Vierailija
17/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:48"]

[/quote]

Ymmärrän näkökantasi, mutta tällä hetkellä on työnantajan markkinat ja se voi pompottaa työntekijöitä miten haluaa. Ja kun YT:t alkaa, arvaa ketkä ovat ensimmäisenä lähtölistalla?

Vierailija
18/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku veti yyteet esille, sitä minun ei tarvitse pelätä, ala jolla olen tarvitsee työntekijänsä aina.

ap

Vierailija
19/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:48"]

Mä jättäisin menemättä, jos ta vaatisi omalla ajalla käymään. Millä perusteella työnantajalla on mitään oikeutta päättää työntekijöiden vapaa-ajan käytöstä? Jos vaihtaisin suoraan työpaikkaa, tuonko takia pitäisi pyytää palkatonta edellisestä työpaikasta?

Enkä todellakaan tekisi sisään montaa matkoihin kulunutta tuntia jonkun työnantajan vaatiman jutun takia. Eivät ne ole mitään vapaa-aikaa mulle.

[/quote]

JOS?! Miksi meuhkaat jostain, jos tilanteesta. Käynti on työaikaa vaikka se olisi vapaa-ajalla. En enää jaksa yhtää ihmetellä, miksi työpaikkoja ulkoistetaan. Mikä siinä on, että minä minä ja minä en voi yhtään joustaa, mutta työnantajan pitäsi joustaa. Nämä asiat on juridesti säädettyjä ja ne on lakeja, jotka on laadittu työntekijä eduksi ei kiusaksi.

Vierailija
20/24 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo tapahtuu työajalla, koska työnantaja sitä vaatii. Eri asia on sitten, että haluatko alkaa vänkäämään siihen liittyvistä tunneista. Kannattaa kysyä suoraan työnantajalta, että mikä on käytäntö tällaisten juttujen suhteen, esim. voiko kesken työvuoron käydä lääkärissä jne. Meillä ainakin uusille työntekijöille perehdytyksen yhteydessä kerrotaan kaikki tällaiset asiat ihan ilman kysymistäkin ja niinhän sen pitäisikin mennä.

Meidän alalla kaikki työterveyshuollossa käynnit on työaikaa (yksityinen iso firma). Tosin jos esim. käyn lääkärissä kesälomalla/vapaapäivänä, niin en ala vaatimaan siitä työtunteja ;) Mutta jos köyn normityöpäivänä, niin ko. aika matkoineen on ihan työaikaa, mitä ei tarvitse korvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi