Työhöntulotarkastus, saako sen hoitaa työajalla?
Siis kun aloittaa uudessa työpaikassa ja sitä ennen pitää käydä terveystarkastuksessa, onko se millä ajalla tapahduttava juttu?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:48"]
Työajalla, josta saan palkan, teen sitten mitä käsketään.
[/quote]
Ymmärrän näkökantasi, mutta tällä hetkellä on työnantajan markkinat ja se voi pompottaa työntekijöitä miten haluaa. Ja kun YT:t alkaa, arvaa ketkä ovat ensimmäisenä lähtölistalla?
[/quote]
No nimenomaan nehän siinä tekee työkavereille karhunpalveluksen jotka tekee mitä pomo käskee, vaikka olisi laitonta. Jos kaikki noudattais lakia ja vaatisi oikeuksiaan, niin ei tarvitsisi pelätä potkuja sen takia että vaatii oikeuksiaan - koska kaikki ois samassa tilanteessa. Että miettikää te yt-kammoiset omia vaikutuksianne työmarkkinoihin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:48"]
Mä jättäisin menemättä, jos ta vaatisi omalla ajalla käymään. Millä perusteella työnantajalla on mitään oikeutta päättää työntekijöiden vapaa-ajan käytöstä? Jos vaihtaisin suoraan työpaikkaa, tuonko takia pitäisi pyytää palkatonta edellisestä työpaikasta?
Enkä todellakaan tekisi sisään montaa matkoihin kulunutta tuntia jonkun työnantajan vaatiman jutun takia. Eivät ne ole mitään vapaa-aikaa mulle.
[/quote]
JOS?! Miksi meuhkaat jostain, jos tilanteesta. Käynti on työaikaa vaikka se olisi vapaa-ajalla. En enää jaksa yhtää ihmetellä, miksi työpaikkoja ulkoistetaan. Mikä siinä on, että minä minä ja minä en voi yhtään joustaa, mutta työnantajan pitäsi joustaa. Nämä asiat on juridesti säädettyjä ja ne on lakeja, jotka on laadittu työntekijä eduksi ei kiusaksi.
[/quote]
Jos käynti on työaikaa, siitä maksetaan myös palkka, eikä asiassa ole mitään ongelmaa.
Sellaista käsitettä kuin palkaton työaika tuskin nykyinenkään työlainsäädäntö tuntee, vaikka se varmasti työnantajille olisikin kätevää.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:48"]
[/quote]
Ymmärrän näkökantasi, mutta tällä hetkellä on työnantajan markkinat ja se voi pompottaa työntekijöitä miten haluaa. Ja kun YT:t alkaa, arvaa ketkä ovat ensimmäisenä lähtölistalla?
[/quote]
No nimenomaan nehän siinä tekee työkavereille karhunpalveluksen jotka tekee mitä pomo käskee, vaikka olisi laitonta. Jos kaikki noudattais lakia ja vaatisi oikeuksiaan, niin ei tarvitsisi pelätä potkuja sen takia että vaatii oikeuksiaan - koska kaikki ois samassa tilanteessa. Että miettikää te yt-kammoiset omia vaikutuksianne työmarkkinoihin.
[/quote]
Vaadit nyt lampailta liikoja
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:38"]Hörähdin, kun luin aloituksen. Meillä kaupassa se ei oikein onnistu. Tunnit on laskettu tarkkaan. Ei oikein voisi toimia niin, että "anteeksi meillä on nyt pitkät kassajonot kun yksi työntekijä on työhöntulotarkastuksessa".:D
Eli riippuu varmasti alastasi.:)
[/quote]
itseasiassa sekin onnistuisi, hos on pätevä esimies. Meillä ainakin käytiin työajalla, piti vaan suunnitella työvuorot eritavalla.