Tutun siivousfirma yritti työllistää 45+ suomalaisia - mutta he eivät halunneet tulla töihin
Suomalaisten työllistäminen siivousfirmassa on vaikeaa kun monet ei halua siivota eikä herätä aamulla klo 5.
Siispä työt meni muiden maiden ihmisille. Mutta pitäisikö meidän olla nyt huolissaan työllistyvistä ulkomaalaista?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Kaukana on ne ajat kun siivooja sai 10 euroa tunnissa 😄
Viimeksi tällä vuosituhannella. Nyt saadaan ruhtinaalliset 12€ ja hilut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan hauskaa, että aina kun joku uskaltaa vihjata että Suomessa olisi töitä tarjolla, ilmestyy salamannopeasti 10 selittäjää kertomaan miten ei mitenkään voi ottaa tällaista työtä vastaan.
Selitä sinä, miksi palkanmaksajien löytäminen on niin vaikeaa. Onko se sinusta väärin, että suomalainen vaatii työstään palkkaa ja inhimilliset työolot eikä tyydy siihen, mihin ulkomaalaiset?
On niin kauan kun ei nosta yhteiskunnan tukia jos jättää tarjotun työn ottamatta vastaan. Jos palkka ei kelpaa niin se tarkoittaa, että tuet ovat liian isot. Vituttaa elättää verorahoilla näitä työtä vieroksuvia pummeja. Ulkomaalaiset ovat ahkeria ja korkeamoraalisia eivätkä jää tukien varaan.
Mene sinne ulkomaille, jos inhoat omaa kansaasi noin.
Vika ei ole työntekijöissä vaan systeemissä.
Olen Suomalainen siivooja Suomalaisessa perheyrityksessä ja en ihmettele. Alan työehdot ja palkkaus ovat puhdasta paskaa. Taukoja teoriassa on, mutta käytännössä ei ole. Palkka on todella matala eli 12,15 euroa tunnilta ja lisiä ei tietenkään saa, koska kyseessä on päivätyö. Nettoan vähän alle 1400 euroa kuussa ja olen jo hajottanut tässä työssä selkäni ja käteni. Omaan autoon ei missään nimessä ole varaa. Samaan aikaan siivousalan yritykset laskuttavat kuitenkin 45-60 euroa tunnilta ja täytyy kyllä kysyä, mihin suurin osa siitä rahasta menee, jos ei työntekijöiden palkkoihin. Omat palkkakustannukseni ovat sivukuluineen liioitellusti korkeintaan palkkaan nähden kaksinkertaiset, eli 24,30 euroa, mutta uskoisin, että ne ovat vain vähän päälle 20 euroa korkeintaan. Siivousalojen tulos on niin älytön, että taidan perustaa oman firman toiminimellä. Voisin tehdä tuolloin puolet vähemmän töitä ja tienata silti saman verran kuin nykyisin ja kykenisin vieläpä kilpailemaan nykyisen työnantajani kanssa.
On aivan turha ruikuttaa Suomalaisten laiskuudesta. Tekisitkö itse näin pienellä rahalla näin huonoilla työehdoilla töitä? Minäkään en jaksa, vaikka taloudellisesti onkin jotain pakko tehdä. Vihaan tätä työpaikkaa ja petän työnantajani välittömästi, kun seuraava työ löytyy. Onneksi olen vuokratyöntekijä, niin voin vain ilmoittaa etten enää tule. Lisäksi etunani on, että asiakkaat haluavat juuri minut tai yhden toisen parhaista siivoojistamme. Tokikaan työnantaja tätä ei meille kerro, vaan asiakkaat itse kertovat. Työnantaja pelkää, että haluamme lisää palkkaa ja niinhän me haluammekin, mutta mielestäni työnantajallakin on velvollisuus omalta puoleltaan yrittää pitää kiinni hyvistä työntekijöistään, eikä vain myhäillä tyytyväisenä, kunnes työntekijä pudottaakin yhtäkkiä pommin kun haluaa lähteä. Siinäpä jää sitten nuolemaan näppejään saatana.
Vierailija kirjoitti:
Olen Suomalainen siivooja Suomalaisessa perheyrityksessä ja en ihmettele. Alan työehdot ja palkkaus ovat puhdasta paskaa. Taukoja teoriassa on, mutta käytännössä ei ole. Palkka on todella matala eli 12,15 euroa tunnilta ja lisiä ei tietenkään saa, koska kyseessä on päivätyö. Nettoan vähän alle 1400 euroa kuussa ja olen jo hajottanut tässä työssä selkäni ja käteni. Omaan autoon ei missään nimessä ole varaa. Samaan aikaan siivousalan yritykset laskuttavat kuitenkin 45-60 euroa tunnilta ja täytyy kyllä kysyä, mihin suurin osa siitä rahasta menee, jos ei työntekijöiden palkkoihin. Omat palkkakustannukseni ovat sivukuluineen liioitellusti korkeintaan palkkaan nähden kaksinkertaiset, eli 24,30 euroa, mutta uskoisin, että ne ovat vain vähän päälle 20 euroa korkeintaan. Siivousalojen tulos on niin älytön, että taidan perustaa oman firman toiminimellä. Voisin tehdä tuolloin puolet vähemmän töitä ja tienata silti saman verran kuin nykyisin ja kykenisin vieläpä kilpailemaan nykyisen työnantajani kanssa.
On aivan turha ruikuttaa Suomalaisten laiskuudesta. Tekisitkö itse näin pienellä rahalla näin huonoilla työehdoilla töitä? Minäkään en jaksa, vaikka taloudellisesti onkin jotain pakko tehdä. Vihaan tätä työpaikkaa ja petän työnantajani välittömästi, kun seuraava työ löytyy. Onneksi olen vuokratyöntekijä, niin voin vain ilmoittaa etten enää tule. Lisäksi etunani on, että asiakkaat haluavat juuri minut tai yhden toisen parhaista siivoojistamme. Tokikaan työnantaja tätä ei meille kerro, vaan asiakkaat itse kertovat. Työnantaja pelkää, että haluamme lisää palkkaa ja niinhän me haluammekin, mutta mielestäni työnantajallakin on velvollisuus omalta puoleltaan yrittää pitää kiinni hyvistä työntekijöistään, eikä vain myhäillä tyytyväisenä, kunnes työntekijä pudottaakin yhtäkkiä pommin kun haluaa lähteä. Siinäpä jää sitten nuolemaan näppejään saatana.
Ainiin; valtionkin mielestä palkkani on niin huono, että saan asumistukea :D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrääkseni palkassa ei ollut mitään vikaa ja olishan siitä jotain yökorvauksia myös tullut. Työ ja aikainen herääminen ei vaan kiinnostanut.
Nuoria nuo siivousjutut ei kiinnosta senkään vertaa.
Ap
Jos työ alkaa 6, ei tule yökorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse yrittäjänä maksan siivoojille alkaen 12€/h kotisiivouksista. Tietenkin kaikki kuuluvat lisät maksetaan.
Yllätys yllätys, suomalaiset eivät hae eivätkä tule töihin.
Alalla olleena, kotisiivous on vihon viimeinen paikka mihin lähtisin. Kerran kokeillut ja se oli siinä. Jatkuva stressi pyöriä ahtaissa tiloissa peläten, että rikot jotakin. Raskainta siivoustyötä kyykkimisineen, mattojen kanteluineen ja kalusteiden siirtämisineen en tiedä. Jopa rakennussiivous oli helpompaa.
Jokainen voi kuvitella, miten teet sen suursiivouksen kotonasi muutaman kerran päivässä, päivästä toiseen. Kertakin jo vie mehut riippuen asunnon koosta.
Itse tein kotisiivousta aikanaan. Eräässäkin varakkaassa taloudessa oli sisustus, pelikoneet, kotiteatterit viimeisen päälle, mutta imuri oli niin rikkinäinen, että itse olisin jo laittanut vaihtoon.
Olen 45 ja just pyrkimässä pois siivousalalta, terveys ei enää kestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, minun ikäisillä on jos mitä sairauksia ja vaivoja. Siivous ei ole keski-ikäiselle sopivaa työtä.
Kyllä minäkin nuorena olin siivoojana, ei tulisi enää kuulonkaan.
N49
Lorvikatarri on suurin vaiva. Suomi on konkurssissa näiden lorttien vuoksi. Siivous ei tosiaan ole edes fyysisesti raskaampia töitä.
Kyllä se on ihan tilastoitu yhdeksi raskaimmista töistä.
Jännä kun lääkärit usein pitää sitä vaan hyötyliikuntana.
nykynuorillekkin vaan tiedoksi että oman alan liittoon kannattaa liittyä.liitot ovat ainoa instanssi joka on ainakin pitävinään työntekijän puolta.
Tuossa on jo niin paljon laittomuuksia, että tee ilmoitus vaikka alan liittoon.