Tutun siivousfirma yritti työllistää 45+ suomalaisia - mutta he eivät halunneet tulla töihin
Suomalaisten työllistäminen siivousfirmassa on vaikeaa kun monet ei halua siivota eikä herätä aamulla klo 5.
Siispä työt meni muiden maiden ihmisille. Mutta pitäisikö meidän olla nyt huolissaan työllistyvistä ulkomaalaista?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Itse yrittäjänä maksan siivoojille alkaen 12€/h kotisiivouksista. Tietenkin kaikki kuuluvat lisät maksetaan.
Yllätys yllätys, suomalaiset eivät hae eivätkä tule töihin.
Tietyt yritykset ovat tosiaan onnistuneet hankkimaan itselleen sellaisen maineen, ettei sinne kukaan sellainen hae jolla on vähänkin vaihtoehtoja.
Onko tuttusi näitä työnantajia jotka ilmoittaa parin viikon jälkeen että palkka onkin sitten ensi maanantaista alkaen 2 euroa tunti?
Viimeisin kokemukseni viime vuodelta. Jos lupa oleskella maassa on kiinni työpaikasta ei tuossa sanota ei. Minä pystyin sanomaan heippa koska pahinta mitä minulle voi tapahtua on karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme huolissamme niistä yrityksistä, jotka kysyvät mahdolliselta työntekijältä ensimmäiseksi, pitääkö työehtosopimusta noudattaa. Seuraavaksi kysytään, sopiiko 1-2 tunnin työpätkät eri paikoissa. Kolmanneksi ilmoitetaan, että työkohteitten välimatkat on kuljettava omalla kulkuneuvolla ja omalla kustannuksella.
Eivät suomalaiset saa yhteiskunnan kustantamaa kulkuneuvoa ja joutuvat ihan itse maksamaan koko elämäisensä toisin kuin muista maista tulleet.
Tässä tapauksessa olisi päässyt perille ja pois polkupyörälläkin. Työtä olisi ollut 6 tuntia per päivä samassa kohteessa.
Ap
6 tuntia siivoamista päivittäin kuulostaa kyllä todella puuduttavalta ja inhottavalta. En minäkään olisi ollut kiinnostunut siivostöistä. Kun itsellä on kuitenkin koulutus ja osaamista vähän kiinnostavampiin töihin, niin en kyllä edes ikinä katsele siivoojanpaikkoja. Inhoan siivoomista ja muitakin kotitöitä, joten olisi ihan painajainen joutua tekemään sellaista koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, minun ikäisillä on jos mitä sairauksia ja vaivoja. Siivous ei ole keski-ikäiselle sopivaa työtä.
Kyllä minäkin nuorena olin siivoojana, ei tulisi enää kuulonkaan.
N49
Lorvikatarri on suurin vaiva. Suomi on konkurssissa näiden lorttien vuoksi. Siivous ei tosiaan ole edes fyysisesti raskaampia töitä.
Sinuna en lortittelisi ketään, Juhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse yrittäjänä maksan siivoojille alkaen 12€/h kotisiivouksista. Tietenkin kaikki kuuluvat lisät maksetaan.
Ja sitten puhutaan että ne ulkomaalaiset varastaa meidän työt 😄
Mun äidin palvelutalossa on enää vaan yks suomalainen. Ja sitten on 30 muun maalaista. Vähän vaikeaa on palkkaus ollut koska tarvitaan ruotsinkieltä mutta innokkaat ulkolaiset on opiskellut sen.
Varmasti. Jos tulisit Suomeen jostain kolmannen maailman perslävestä, paljonko olisit valmis venymään saadaksesi asua siistissä vauraassa maassa missä sosiaaliturva ym. järjestetty ja saadaksesi Suomen passin joka on 4. arvostetuin passi maailmalla.
Suomalaisilla ei ole halua ruotsinkieleen ja vaippojen vaihtoon.
Suomen passia ei niissä töissä tarvita vaikka perussuomalaisten niin luulee
Vierailija kirjoitti:
Onko tuttusi näitä työnantajia jotka ilmoittaa parin viikon jälkeen että palkka onkin sitten ensi maanantaista alkaen 2 euroa tunti?
Viimeisin kokemukseni viime vuodelta. Jos lupa oleskella maassa on kiinni työpaikasta ei tuossa sanota ei. Minä pystyin sanomaan heippa koska pahinta mitä minulle voi tapahtua on karenssi.
Kannattaa vähän katsoa minne menee töihin. Vai menetkö siinäkin riman alta.
Vierailija kirjoitti:
Alalla olleena, kotisiivous on vihon viimeinen paikka mihin lähtisin. Kerran kokeillut ja se oli siinä. Jatkuva stressi pyöriä ahtaissa tiloissa peläten, että rikot jotakin. Raskainta siivoustyötä kyykkimisineen, mattojen kanteluineen ja kalusteiden siirtämisineen en tiedä. Jopa rakennussiivous oli helpompaa.
Jokainen voi kuvitella, miten teet sen suursiivouksen kotonasi muutaman kerran päivässä, päivästä toiseen. Kertakin jo vie mehut riippuen asunnon koosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän siivousfirman, jolla ei ole vaikeuksia saada hyviä työntekijöitä. Siinä firmassa tehdään jotain toisin.
Ja minä tiedän ravintolan, joka maksaa koko henkilökunnalle bonuksia myynnin mukaan palkan päälle. Siellä vaihtuvuutta ei ole, koska työntekijät voivat osin itse päättää tienesteistään. Maailman paras motivaattori.
On se hyvä että joku sanoo tämänkin ääneen. Siinä näkee että sosiaalituet on tässä maassa liian hyviä. Ei kannata vaivautua töihin kun fatta maksaa 2000 euroa kuussa kun elämä on ensin ryssitty totaalisti. Oikea palkinto elämänsä pilaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vähän katsoa minne menee töihin. Vai menetkö siinäkin riman alta.
Joo, en tietenkään yhtään katsonut tai selvittänyt mihin menin töihin.
Olin 21-vuotiaana opiskelijana töissä yhden kesän siivoojana isossa tehtaassa. Ihan mielettömän tylsää työtä, joka päivä samojen vessojen ja lattioiden pesut, samojen roskisten tyhjennykset jne. Helppoahan se oli ja kun itselläni on hyvä kunto niin ei se raskastakaan ollut. Mutta kyllähän sitä nyt ällöttää pestä toisten jälkiä vessoissakin ja töihin oikein ärsytti mennä.
En muista tarkkaa palkkaa mitä sain, mutta muistaakseni jotain reilu 8€/h. Töitä oli klo 6-14, mutta yleensä lähdin jo siinä 12 maissa, kun hommat oli tehty ja sain silti palkan täydestä päivästä. Ihan hyvä palkka silloin, kun asuin sen kesän vanhemmilla eikä mennyt rahaa asumiseen eikä ruokiin.
Enää 3-kymppisenä korkeakoulutettuna en siivoojaksi menisi. Arvostan siivoojien työtä, mutta itsestäni ei siihen enää vaan olisi.
Vierailija kirjoitti:
12€ on nykyään heikko palkka joka ei herätä innostusta kenessäkään. Mutta on se enenmän kuin Kelan palkat. Suomalaisten lorttien laiskuus on niin suuri ettei mikään työ huvita. Vaikka huonommastakin palkasta jäisi käteen muutaman satanen enemmän nettoa kuin sossutuista. Näitä lortteja ei saa töihin vaikka olisi kokoaikainen vakinainen työ tarjolla. Ei vaikka firma palkkaisi jokaisen joka pystyy kirjoittamaan nimensä työsopimukseen. Työ ei kelpaa jos pitää tehdä jotain fyysistä ja työolot eivät ole viihtyisät ts. suunnilleen sen epäviihtyisämmät kuin joku varasto tai teollisuushalli.
Yksi on että nuo tuilla olevat lortit ovat jotenkin menettäneet uskon itseensä. Kun on tottunut ettei mitään tarvitse tehdä aivan normaali fyysinenkin työ tuntuu heidän mielessään hirvittävältä rasitukselta. Kunto on aivan nolla sohvalla maatessa ja kosketus työelämään kadonnnut täysin. Mutta on noita lortteja kyllä välillä päässyt työelämään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidin palvelutalossa on enää vaan yks suomalainen. Ja sitten on 30 muun maalaista. Vähän vaikeaa on palkkaus ollut koska tarvitaan ruotsinkieltä mutta innokkaat ulkolaiset on opiskellut sen.
Varmasti. Jos tulisit Suomeen jostain kolmannen maailman perslävestä, paljonko olisit valmis venymään saadaksesi asua siistissä vauraassa maassa missä sosiaaliturva ym. järjestetty ja saadaksesi Suomen passin joka on 4. arvostetuin passi maailmalla.
Niillä töillä saa hankittua sen Suomen passin. Sen jälkeen tapahtuu usein tilastoissakin havaittu ilmiö, eli työperäisten työllisyys putoaa jyrkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei bättre folkin edustajat tule tekemään niitä töitä kun tarvittava kielitaitokin löytyisi valmiina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, minun ikäisillä on jos mitä sairauksia ja vaivoja. Siivous ei ole keski-ikäiselle sopivaa työtä.
Kyllä minäkin nuorena olin siivoojana, ei tulisi enää kuulonkaan.
N49
Lorvikatarri on suurin vaiva. Suomi on konkurssissa näiden lorttien vuoksi. Siivous ei tosiaan ole edes fyysisesti raskaampia töitä.
Sinuna en lortittelisi ketään, Juhana.
Niin. Juhana ei tiedä mitään siivoustyön raskaudesta, kun mamma käy siivoamassa Juhanan hikisen killeriyksiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinatalous ja kapitalismi on ihanan kivaa niin kauan, kun siitä hyötyy ne rikkaimmat tahot. Vaan kun saman markkinatalouden mukaisesti pitäisi palkkoja nostaa, jotta ihmiset tulisi töihin, niin eipä enää ollutkaan kivaa.
Eikös työMARKKINAT juuri tarkoita sitä, että hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan? Jos ihmiset eivät ole valmiit luopumaan vapaa-ajastaan annettua korvausta vastaan, niin silloin korvaus ei ole oikean suuruinen ja korvausta pitää nostaa. Näinhän se menee kaikkien tavaroiden ja palveluiden kanssa. Oikea hinta määräytyy ihan itsestään.
Väärin. Tuo kertoo siitä, että tuet ovat liian isot ja pummi jää mielummin meidän veronmaksajien elätiksi kuin ottaa tarjotun työn vastaan. Toki työnvieroksuja saa pitää vapaa-aikansa kunhan ei maksasta sitä yhteiskunnalla.
Ei tämä toki pummin vika ole koska ei se ole tyhmä joka pyytää ja niin pois päin, vaan vika on demareissa ja vassareissa. jotka mahdollistavat tämän pummilla elämisen.
7e/tunti on oikein hyvä palkka ja moni yrittäjä sen on valmis ahkeralle työntekijälle maksamaan.
Lasketaampas vähän. Eli sinun mielestä 7 euroa on hyvä palkka, eli n. 1200 € kuukaudessa brutto. Verojen jälkeen noin 1000€.
Siitä kun vähennetään vaikka omani kulut kuukaudessa. Vuokra 630 € sähkö n. 60€
auton käyttökulut n.100€ (auto pakollinen ei julkista liikennettä). Näiden pakollisten menojen jälkee jää kuukaudelle käyttörahaa 200 €
Vieläkö tuntuu hyvältä palkalta tuo. 7 euroa?
Eipä tarvita kuin vaikka vanhan auton hajoaminen niin talous menee perseelleen pitkäksi ajaksi.Eikö sinulla ole säästöjä? Tai muuta varallisuutta? 1200€ kuukaudessa on oikein hyvin jos tuet ovat 0 euroa kuukaudessa kuten pitäisi ollakin jos kieltäytyy työstä. Miksi et muuta halvempaan kämppään, tuohan on ihan törkeän korkea vuokra? Ja olen itsekin tehnyt aikoinani siivoustyötä, ei olisi tullut mieleenkään jäädä pummilla makailemaan kotiin.
Kallis vuokra? Helsinkiläisen näkökulmasta edullinen. Suomen pienillä palkoilla palkka menee asumiseen ja ruokaan. Siitä ei oikein jää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiettyjen tuontikansallisuuksien työllisyysprosentit huitelevat 20% tuntumassa (miehillä, naisilla vielä heikompi) vuosikausien maassa oleskelunkin jälkeen, joten ei taida haluja löytyä sieltäkään suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorisotyöttömyys on korkealla, ette sitten sieltä nuoremmistakaan ketään löytäneet?
Luuletko, että nuoret lähtee tommosiin hommiin? Varsinkin joku pitkäaikaistyötön?
Itse kyllä rahoitin nuorena siivoamalla ammattiopinnot, mutta ajat lienee muuttuneet. Tästä on jo yli 20 vuotta.
Ylimitoitetut siivousalueet palkalla jolla ei elä. Saa tehdä kolmen ihmisen edestä töitä. Eläke ei ole juurikaan isompi kun ei olisi päivääkään tehnyt töitä. Työperäisiä kulumia ja sairauksia ei ole varaa sillä eläkkeellä hoidatuttaa. Yrittäjä vain kerää omaan hyvinvointiin varallisuutta. Kun näkee näiden yrittäjien varallisuuden joka on enemmän mitä yksi ihminen ehtii eläessään kuluttamaan niin pahaa tekee. Miksi sitä ei voida jakaa työntekijöille. Minua hävettäisi riistää pienipalkkaisia ihmisiä kerätäkseni enemmän itselleni ja suvulle omaisuutta näiden pienipalkkaisten selkänahasta.