Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko arvostaa käsitöitä?

Vierailija
20.07.2014 |

Jos saat lahjaksi tai oletko valmis maksamaan käsin tehdystä enemmän kun tehdastekoisesta?

Kun monesti huomaa, että nykyään mielletään, että käsityö on hyvä kun se näyttää tehdasvalmisteiselta ja maksaa suunnilleen ja maksimissaan saman verran kun kotimainen tehdastuotanto ellei jopa vähemmän.

Kädenjälki ei saisi näkyä eikä tekijänsä omaleimaisuus.

Niin mieluusti kutoisin ja virkkaisin ihanuuksia myyntiin, mutta en saisi hinnoitella niihin työaikaa ja siksi olisi mahdotonta elättää sillä itsensä.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ompelulankaa koulutus enkä ollut valmistuessani porukan huonoin. Ompelen itselleni ja lapsilleni paljon vaatteita.

Hassuinta oli kun puin juhliin ylleni itse ompelemani maksimekon ja yksi vieraista kysyi josko olen ostanut sen kirpputorilta. Kerroin ommelleeni mekon itse ja vieras meni todella vaikeaksi, ei kyennyt sanomaan mitään. Eli sain tavallaan suoraa palautetta: vaikka itse arvostaisin käsitöitä, toiset eivät ajattele samoin. Vieraan mielestä mekkoni oli varmaan jotenkin nukkavierun ja oudon näköinen. Tuskinpa hän muuten olisi sanonut kuten sanoi.

Opin sen että jos on rohkeutta käyttää omatekoista pitää myös rohkeutta ottaa palaute vastaan.

Vierailija
22/59 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:48"]

Mutta minua myös hirvittää ihmisten asenne, ettei käsitöistä voi tai saa maksaa paljoa. Samat ihmiset maksavat kuitenkin putkimiehille, autonkorjaajille ja ties keille paljon isompaa tuntipalkkaa. Miksi käsityöläinen ei ansaitse sellaista tuntipalkkaa millä elää?

[/quote]

Auton korjaus, putkiremontti yms. ovat välttämättömyyksiä, mutta käsitöitä vastaan kilpailee halpatuotanto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 14:46"]

Neulon itsekin, mutta täytyy myöntää että en ole mikään valtava käsityön arvostaja. Sitä ottaa lankaa, tikut ja ohjeen ja tekee niin kuin siinä käsketään. Siinä se. Mitäpä sitä perustikuttamista sen suuremmin arvostamaan. Kivahan se on, kun värit voi valita mieleisensä ja siten saada vaatteita joista itse tykkää. Taidetta kyllä arvostan, luovaa ajattelua, ja jotkut taidekäsityöt on tosi hienoja.

[/quote]

Miksi oletat, että kaikki tekevät ohjetta noudattaen? Eikö se juuri ole sitä luovuutta, kun osaa suunnitella omasta päästään ohjeen ja tehdä uniikin työn?

Vierailija
24/59 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva arvostaa käsitöitä, mutta silti minulle kannetaan vaihdettavaksi farkkujen vetoketjuja, lyhennettäväksi housuja tai hameita tai kavennettavaksi takkeja vedoten siihen, että "sinä osaat". Varmaan kannattaisi todeta, että niin osaankin, mutta koska tätä ei arvosteta, niin jätän väliin.

En ole ompelija, pelkkä harrastelija enkä ompele kuin omaksi ilokseni. Silti kuvitellaan, että jokainen käsitöitä tekevä korjaa muille ilmaiseksi.

Vierailija
25/59 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 21:54"]

Minulla on ompelulankaa koulutus enkä ollut valmistuessani porukan huonoin. Ompelen itselleni ja lapsilleni paljon vaatteita.

Hassuinta oli kun puin juhliin ylleni itse ompelemani maksimekon ja yksi vieraista kysyi josko olen ostanut sen kirpputorilta. Kerroin ommelleeni mekon itse ja vieras meni todella vaikeaksi, ei kyennyt sanomaan mitään. Eli sain tavallaan suoraa palautetta: vaikka itse arvostaisin käsitöitä, toiset eivät ajattele samoin. Vieraan mielestä mekkoni oli varmaan jotenkin nukkavierun ja oudon näköinen. Tuskinpa hän muuten olisi sanonut kuten sanoi.

Opin sen että jos on rohkeutta käyttää omatekoista pitää myös rohkeutta ottaa palaute vastaan.

[/quote]

Oli varmaan hieman varautunut tunnelma kekkereissä :D?

Vierailija
26/59 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kyllä käsityötä, kun itse käsityöläinen olen, mutta muistakaahan nyt, että käsityötä on muutakin kun neulominen ja virkkaaminen. Puutyöt, sepäntyöt ym. Tolkuttomia hintoja en itsekkään neuleista ja virkkauksista ym. töistä maksa vaikka arvostankin. t.koruseppä

Vierailija
27/59 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, että moni joka sanoo tekevänsä itse ei osta muilta. Minä teen itse mutta myös ostan jos on  laadukkaita tuotteita sopivalla hinnalla (eli ei liian kallista minulle mutta niin että tekijää ei riistetä). Aina ei ehdi tai jaksa tehdä itse kaikkea, ja koska tiedän mitä laadukkaan käsityön tekemiseen vaaditaan ja miten hankala niitä tekemällä on elää, autan mielelläni omilla pienillä ostoksillani toisia käsityöläisiä. Ja vaikka itsekin osaan monta eri käsityötekniikkaa, niin aina vaan löytyy myös sellaisia mitä en hallitse niin hyvin. Silloin mielelläni ostan kunnon osaajalta tuotteita.

Vierailija
28/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:38"]

Upeuskauluri. :) Ainakaa en ostaisi upeuskauluria.

[/quote]

No sori, täällä on luettu liikaa blogeja, kun ilmaisut tarttuvat! Mutta musta se on vaan parhautta! (Ihquun olen jo liian vanha.)

Minusta olisi oiva liikeidea joku tuollainen korjausompelimo-suutari-pesula. Voisi olla vaikka useampi ihminen saman katon alla. Eikä tarvitsisi osata kaikkea vaativaa kuten niitä juhlapukuja ommella, mutta vetoketjut pitäisi osata vaihtaa ja lahkeet ja hihat lyhentää, ottaa vyötäröstä sisään ja sellaista. Uskoisin myös, että tahranpoistopalveluille tai korkolappujen uusinnalle olisi tosi paljon kysyntää, jos niitä jostain laadukkaina saisi nopeasti. Iso osa ihmisistä on kuitenkin entistä tumpelompia ja osaavat tehdä itse vähemmän kuin ennen. Ekohippeily on pinnalla enemmän kuin ennen, kyllä ne ituhipit mieluusti korjauttaisivat vanhaa.

Korjattavat jutut pitäisi saada myös korjattua nopsaan. Jos tenavan ainoasta talvihaalarista jotain repeää, ei sen korjausta voi odotella viikkoa. Aika pienellä panostuksella voisi myös alkaa tällaiseksi yrittäjäksi, ja varmaan myyntiä olisi paaaljon enemmän kuin öö, vaikkapa huovutetuilla avaimenperillä.

Edelleen nelonen, jolla on puheripuli. :P

Vierailija
29/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 11:05"]

Tätini antaa joka jumalan joulu kaikille perheenjäsenille itse tehtyjä neuleita ja ne on aina niin kamalia, ettei niitä voi missään pitää. Todella sääli, koska tekemiseen menee ihan sutena aikaa. Mutta jos tekee käsin ja käyttää siihen sen ajan, niin miksi helkkarissa ne mallit ja värit on aina niin hirveitä?? Aika yleistä että käsin tekevillä ei ole minkäänlaista tyylitajua.

Kuka näkee talvitakin alta minkälainen villapaita on?

Kylmä pakkastalvi kun tulisi alkaisi arvostaa neuleita, ja mikä estää tekemästä itse mieleisiään.

Kyllä hiukan risoo joskus kun käsityön arvostamisesta hintamielessä puhuvat he joilla on varaa maksaa.  Useimmilla ihmisillä ei oikeasti ole rahaa, että pystyisivät maksamaan villasukista enempää kuin 8-10 euroa.

En maksa enempää käsin tehdystä, koska en ymmärrä, miksi pitäisi maksaa. Koneella tehty on tasalaatuista ja huomattavasti edullisempaa. Miksi siis maksaa käsityölisää? Etenkin kun se käsityölisä on TODELLA paljon.

[/quote]

Vierailija
30/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu arvostan kyllä, mutta en mä niitä juuri osta. Lahjaksi jos saan vaikkapa itse tehdyt villasukat, kaulahuivin tai lapaset, niin arvostan suuresti. Itse saan vähän lisätienestiä käsitöitä myymällä.

Vierailija
31/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kyllä, mutta en juuri osta, koska teen itse. Joskus harvoin saatan ostaa jotain toisentekemään, kun en itse tee kyseistä tuotetta itse. Omia käsitöitäni en ole myynyt. Annan niitä tarvitsijoille, esim. villasukkia. Poikani koulun joulumyyjäisiin olen lahjoittanut myytäväksi käsitöitäni. Rahat menevät poikani luokan retkikassaan. Viime jouluna sain palautetta, että olin hinnoitellut  käsityöni alakanttiin. Silti kaupaksi menivät vain yhdet Lovikka- lapaset. Käsityöni ovat sitten vissiin just niitä kamalia, joista tässä keskustelussa on kirjoitettu.

Vierailija
32/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan käsitöitä, sillä teen niitä mielellään itsekin. En silti mielellään ostaisi tai haluaisi sellaisia lahjaksi ihan tilanpuutteenkin takia. Omia tekeleitä ja tarvikkeita on kaapit pullollaan. Viimeksi olen kai ostanut käsitöitä ulkomaiselta torilta, jonkun virkatun hatun tai pussukan tms. ja senkin lähinnä siksi, että halusin tukea intiaanimummelia, joka sen oli luultavasti itse tehnyt (heillä on tapana tehdä niitä samalla kun myyvät torillla).

Veikkaan, että nykyisen roinamäärän takia monikaan ei halua tai arvosta käsitöitä kovinkaan paljon. Kaappitila kun on rajallista.

Vierailija
33/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin ostan, teen pääasiassa itse. Jotain edukkaita pitsiliinoja ostan omiin askarteluihin. Joku kehui merinovillasta tehtyjä sukkia. Ootko kokeillut koskaan austermannin stepistä tehtyjä sukkia. Suoraan ihoa vasten hoitavat jojoba ja aloe öljyt hoitavat ihoa ovat ohuet, lämpimät ja hengittävät. Kokeile.

Vierailija
34/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta jonkun tuntemattoman "kädenjälkeä" tai "omaleimaisuutta". Jos ostan käsillä tehtyä enkä tehdasvalmisteista, haluan että se on minun tyyliseni eikä tekijänsä tyylinen. Voisin siis tilata käsitöitä taitavalta tekijältä, jos saan suunnitella tuotteesta uniikin ja minulle sopivan.

Vierailija
35/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan periaatteessa että jotkut osaa, mutta ihastukseni jää ihan "vau, onpa hieno" - tasolle. Käytännössä en kuitenkaan ole valmis siitä maksamaan, mulle on ihan sama onko tuote käsin vai koneella tehty, kunhan hoitaa tehtävänsä ja miellyttää mun esteettistä silmääni. Huonosti tehdyt tai esim. väriltään rumat ja tyylittömät taitavankin käsityöläisen tekeleet ovat vähintään samanlaista ongelmajätettä kuin halvin männävuotinen massatuotantokrääsä.

Kylminä talvinakin takin alla kätevämpi lämmike on urheilufleece kuin kankea mummon kutoma villapaita (jos nyt lähdetään siitä, että päällysvaatteen alla voi käyttää vapaasti rumaakin vaatetta).

Vierailija
36/59 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppispuppis

Vierailija
37/59 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 23:05"]

Arvostan kyllä käsityötä, kun itse käsityöläinen olen, mutta muistakaahan nyt, että käsityötä on muutakin kun neulominen ja virkkaaminen. Puutyöt, sepäntyöt ym. Tolkuttomia hintoja en itsekkään neuleista ja virkkauksista ym. töistä maksa vaikka arvostankin. t.koruseppä

[/quote]

Toki on puusepätyötkin käsityötä, mutta niistä harva valittaa hinnoista tai olettaa että joku nopsaan tekaisee sinulle pöydän koska  "sinähän niin tykkäät näprätä".

Vierailija
38/59 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen itse todella paljon käsitöitä ja paljon myös tilauksesta muille. Muille tehdessä pyydän tilaajaa valitsemaan mallin ja ostamaan langan. Työstä en veloita, koska tekisin joka tapauksessa jotain. Neulon myös hyväntekeväisyyteen. Mulle käsityöt on harrastus, ei työ. 

Vierailija
39/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 11:25"]Huonoista myytävistä käsitöistä klassikko lienee pussukat. Mihin niitä käytetään? Mitä niillä tekee? Tähän liittyvä versio on itse tehdyt isot kassit, joissa 90 %:ssa on niin himpulan näköinen kantomekanismi, että ne jaksavat kannattaa ehkä jopa kilon painon.

Yleisin myytävä tuote lienee villasukat. Nehän on erittäin jees hyvintehtyinä, moni tykkää kovastikin. Itse teen joskus äidilleni villasukat lahjaksi, kun tiedän hänen niistä kovasti tykkäävän. Toki tässä lahjassa täytyy tietää, että lahjansaaja tykkää villasukista - muuten lahja voi kenen todella käteen.

Myytävissä sukissa on mun mielestä kuitenkin usein huonoa laatua:

1) Rumat sukat. Värit ovat jotain kaapin pohjalta löytyneitä jämälankoja, joita on yhdistelty miten sattuu. Pahimmissa näkemissäni on ollut yhdistelty selvästi eripaksuisia lankoja, iik.

2) Paksut sukat. Tuleehan sitä nopeammin valmista, kun tekee isoilla puikoilla... Nelosen puikoilla (seiskaveikasta) tehdyt sukat vaan ovat jalkaan paksut töppöset, jotka häviävät tavan ostosukille käyttöominaisuuksissa 6-0.

3) Halvat materiaalit. Seiskaveikassa vahvikkeena oleva keinokuitu (öö siis muovi) tekee jalkaan kylmänhikisen tunteen. Parhaat olosukat syntyvät puhtaasta merinovillasta, joka ei tietty kestä käyttöä esim. saapassukkana. Mutta olosukiksi kai suurin osa Suomen villasukista päätyykin.

Juu, arvaatte varmaan, että mulle kelpaavat villasukat on pitänyt itse, kun ei ostamalla löydy mieluisia...

t. Ranttu nelonen

[/quote]

Mä taas en voi sietää pitää villasukkia ihan olosukkina, villa ei tunnu mun jalkaan hyvältä ihoa vasten ja jos

on sukka alla, tulee liian kuuma. Eli käytän villasukkia vain ja ainoastaan saappaissa lähes aina ja turvakengissä talvella.

Ja olen kyllä asunut asunnoissa joissa kylmät lattiat tai vetoa, en siltikään käytä villasukkia. Villapohjasukkia tai tennissukkia käytän jos on liian kylmä...

Vierailija
40/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Monesti käsitöistä pyydetään ihan älyttömiä; pahin olin muistaakseni hintapyydöllä 75€ (!!!!!!!!) ainaoikeinneuleella neulottu isohko kolmiohuivi, jossa oli muutama pieni hile tai helmi siellä täällä. Siis ihan kiva mutta hintapyyntö oli järjetön. Varastin idean kun tajusin että tuon osaan tehdä itsekin ja neuloin itselle ja lähipiirille joululahjaksi 5 tai 7 samantapaista huivia erilaisilla pitsineuleilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi