Välttelen vammaisia. Onko kysyttävää?
En siis muuten ole mikään vammaisvastainen, minusta on hyvä että verovaroilla tehdään heille palveluja ja maksan mielelläni veroja siihen tarkoitukseen, mutta omassa elämässäni en halua olla tekemisissä. Jos näen heitä jossain ravintolassa tai uimarannalla, niin mieluiten vaihdan paikkaa. Onko suurikin epäoikeudenmukaisuus kyseessä?
Kommentit (49)
Niin, en hakeudu vammaisten seuraan mutta en muutenkaan hakeudu kuin joidenkin harvojen ja valittujen ihmisten seuraan ja se on ok ja normaalia.
Jos näen jossain kehitysvammaisia, tai ne tulee liian lähelle äännellen oudosti niin kyllä siinä tilanteesta haluan äkkiä pois.. Vaikka mulla on down-pikkuveli niin silti en tykkää 'aikuisista vammaisista'. Mutta veljeni, hän on mulle yks maailman rakkaimmista ja on todella ihana sympaattinen poika, niin sulonen ja auttavainen.
Äskeiseen vielä, terveisin teini.
Ihan ymmärrettävä tapa suhtautua, aiemmin pelkäsin itsekin tuota osalla kehitysvammaisista ilmenevää sosiaalisten normien ymmärryksen puutetta. Ikä ja elämänkokemus ovat kuitenkin vieneet mennessään myötähäpeän tunteet kehitysvammaisia kohdatessa, suhtaudun heihin kuten terve aikuinen suhtautuisi lapsiin, vanhuksiin tai kehen tahansa arjessaan apua tarvitsevaan.
No... Minä taas välttelen ap sinun kaltaisiasi kusipäitä, joiden mielestä on olemassa kelvollisia ihmisiä (=kuten te itse) ja ei-kelvollisia (jotka sopisi sulkea laitoksiin jonnekin kauas pois silmistä. Minusta tuo on elitismiä ja itsekkyyttä pahimmasta päästä, jonkinlaista ihmisvihaakin. Samaa ilmiötä kuin niillä, joiden mielestä lapsien aiheuttama melu on sietämätöntä ja ylipäätään KAIKKI erilaisuus sietämätön häiriö muuten niin sileässä minä-minä-minä-elämässä.
Jokainen meistä on jollain tavalla vajavainen. Toisilla sen näkee naamasta, toisilla taas kuulee äänestä.
Joillain vammaisilla on myös seksuaalisuuden ilmentäminen melko lailla holtitonta. Sieltä saattaa tulla kullia kylkeen hetkenä minä hyvänsä täysin varoittamatta.
Olen samaa mieltä kanssasi, ap. Ja muiden reaktioita kuin seuraa, huomaa tällaisen suhtautumistavan olevan paljon yleisempää kuin puheissa annetaan ymmärtää.
Jaa, mä välttelen maahanmuuttajia.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 22:30"]En siis muuten ole mikään vammaisvastainen, minusta on hyvä että verovaroilla tehdään heille palveluja ja maksan mielelläni veroja siihen tarkoitukseen, mutta omassa elämässäni en halua olla tekemisissä. Jos näen heitä jossain ravintolassa tai uimarannalla, niin mieluiten vaihdan paikkaa. Onko suurikin epäoikeudenmukaisuus kyseessä?
[/quote]
En ymmärrä. Miksi ja miten? Entä jos itsellesi tai lähipiiriin tupsahtaa erityislapsi?
sulle ap olis oikein että joutuisit onnettomuuteen missä löisit pääsi ja saisit vamman joka pakottaisi sut pyörätuoliin sössöttämään ja saisit sieltä sitten katsella kuinka itsesi kaltaiset pellet väistelisivät sua
Tiedättekö oikeastaan mitään vammaisista, välttelijät? Jos näette ihmisen, joka istuu pyörätuolissa, kädet vispaavat holtittomasti eikä puheesta tahdo saada selvää - ilmiselvästi kuolaava idiootti, jota on parempi vältellä. Ei se ainakaan mitään tajua.
Esimerkiksi cp-vammaiset eivät tärinöistään ja puheen epäselvyydestä huolimatta eroa älyllisesti mitenkään valtaväestöstä. Heidän vammansa ei johdu geeneistä tai äidin raskaudenaikaisesta dokaamisesta, vaan usein liian hitaasta ulosautosta synnytyksessä. Vamma on elinikäinen ja hyvin leimaava. Valtaosa ajattelee cp-vammaisen olevan henkisesti jälkeenjäänyt, kiusaantuu ja välttelee ja vammainen kyllä ymmärtää välttelemisen syyn. Tällainen vamma voi sattua kenen tahansa kohdalle. Mietipä ap, miltä tuntuu kun ihmiset tuijottavat tai vähättelevät älynlahjojasi vain jotteivät joutuisi kohtaamaan mitään itselleen vierasta tai outoa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 10:48"]Ala-asteella vammainen poika jahtasi minua ja yritti moiskauttaa märän pusun. Se oli ahdistavaa ja pelottavaa.
Muutama kuukausi sitten joku vammainen alkoi raivota minulle kaupassa, kun tulin hänen mielestään väärästä suunnasta.
Inhottavia. :X
[/quote]
Hard life. Eivät mahda asialle mitään, sä kyllä voit muuttaa asennettasi.
[/quote]
Olisiko sinusta kiva, jos joku Pena 64 v. jahtaisi sinua ja yrittäisi antaa suukon?
Onko vammaisilla jotenkin ihan oma oikeus suuttua mitättömistä asioista ja huutaa keskellä kauppaa?
En pidä vammaisista. Et sinäkään pidä kaikista.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 22:30"]
Välttelen vammaisia. Onko kysyttävää?
[/quote]
Ei. Pitäiskö olla?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 20:41"]
Olisiko sinusta kiva, jos joku Pena 64 v. jahtaisi sinua ja yrittäisi antaa suukon?
[/quote]
Missä sä sen koulusi kävit. Meilä ei ollut ala-asteell 64 vuotiaita edes opettajina.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 00:07"]
No... Minä taas välttelen ap sinun kaltaisiasi kusipäitä, joiden mielestä on olemassa kelvollisia ihmisiä (=kuten te itse) ja ei-kelvollisia (jotka sopisi sulkea laitoksiin jonnekin kauas pois silmistä. Minusta tuo on elitismiä ja itsekkyyttä pahimmasta päästä, jonkinlaista ihmisvihaakin. Samaa ilmiötä kuin niillä, joiden mielestä lapsien aiheuttama melu on sietämätöntä ja ylipäätään KAIKKI erilaisuus sietämätön häiriö muuten niin sileässä minä-minä-minä-elämässä.
[/quote]
Miten sinä suvaitset erilaisuutta? Tiesitkö että 200 desibeliä tappaa ihmisen?
Tai ääniyliherkkyys? Se on joka viidennellä.
Nykyään meteli on satakertaista verrattuna mitä omien vanhempien lapsuudessa, vaikkapa.
Karjuminen on pahoinpitelyä siinä kuin lyöminenkin. Alistamisen muoto.
Yksi syy miksi muutimme hiljattain, oli että alueella asunut vammainen tyttö (en tiedä oliko kehari vai mikä vika hänellä) terrorisoi koko pihapiiriä ja aluetta muutenkin. Bussipysäkillä huoritteli tuntemattomia jos vaikka itse tiputti bussikorttinsa eikä kukaan ollut lähelläkään. Saattoi tulla ihan iholle haukkumaan ja kävi lapsiin (ei omiini, onneksi) käsiksi useampaan otteeseen. Moni pelkää tätä ihmistä ja hänestä on ilmoitettu mm. sosiaalityöntekijälle, mutta mitään ei voida tehdä. Tällä tytöllä on porttikielto alueen kauppoihin, koska varastelee ja haastaa riitaa myyjien kanssa toistuvasti.
Minä välttelen vammaisia, ja mielestäni se on ihan "terve" reaktio. Ei, en luule että jokainen vammainen on kuten tämä yksi tyttö, mutta minulla ei ole myöskään tarvetta ottaa sitä riskiä että vammainen käyttäytyy arvaamattomasti lähelläni. Lapsuudenkodissa naapureina oli kaksi vammaispoikaa.
Ala-asteella vammainen poika jahtasi minua ja yritti moiskauttaa märän pusun. Se oli ahdistavaa ja pelottavaa.
Muutama kuukausi sitten joku vammainen alkoi raivota minulle kaupassa, kun tulin hänen mielestään väärästä suunnasta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 10:48"]Ala-asteella vammainen poika jahtasi minua ja yritti moiskauttaa märän pusun. Se oli ahdistavaa ja pelottavaa.
[/quote]
Hard life. Eivät mahda asialle mitään, sä kyllä voit muuttaa asennettasi.
En nyt ymmärrä koko aloitusta. Jos et halua olla vammaisten kanssa tekemisissä, ni fine. Mitä sitä kuuluttelemaan ympäriinsä?