Huono omatunto, kun oma maito ei riitä vauvalle
Mä yritän imettää tosi ahkerasti, mutta se maito ei vaan meinaa riittää vauvalle, vaan kolmen tunnin imetyssession jälkeenkin voi itkeä nälkäänsä. Sitten kun hänelle antaa korviketta, huuto loppuu ja vauva nukahtaa tyytyväisenä. Mulla on ihan paska olo tästä eikä mua yhtään lohduta se, että korvikevauvoistakin voi kasvaa terveitä aikuisia/ei se ole mun syy/lapset nääntyy Afrikassa. Äidinmaito on vauvan ruokaa enkä todellakaan halua syöttää lapselle mitään paskaa lehmänmaitoa, joka on tarkoitettu vasikan ruoaksi. Kiva, että tässäkin jutussa sitten piti olla luuseri.
Kommentit (29)
Lapsihan saa äidinmaitoa jos imetät, ei se muuta asiaa miksikään vaikka täydennät hänen ruokavaliotaan korvikkeella.
Osittaisimetys on ihan yhtä lailla oikeaa imetystä kuin täysimetyskin.
Käsittääkseni imetystä pidetään parempana kuin korviketta sen takia, että äidinmaidossa on jotain ravintoaineita joita korvikkeessa ei ole.
Sinun kohdallasi tuota ongelmaa ei ole, koska vauvasi ilmeisesti saa kuitenkin jonkin verran äidinmaitoa korvikkeen lisäksi.
Imetys on parempi kuin korvike, mutta aina ei voi imettää. Minun mummoni ei voinut 50-luvulla syntynyttä isääni imettämään, eikä korvikkeita ollut niin isäni kasvoi kuulema kauravellillä(ei palasia siis) vauvasta asti. Ja hyvä tuli. Ei saa aina itseään syyttää kunhan parhaansa yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsihan saa äidinmaitoa jos imetät, ei se muuta asiaa miksikään vaikka täydennät hänen ruokavaliotaan korvikkeella.
Osittaisimetys on ihan yhtä lailla oikeaa imetystä kuin täysimetyskin.
Tämä. Meilläkin osittaisimetettiin alkuun, kun maito nousi hitaasti ja vauva ei osannut imeä tissiä. Korviketta sai tosin alle viikon, kun pumppasin maitoa monta kertaa vuorokaudessa, niin sitä alkoi tulla sitten lopulta enemmän kuin omiin tarpeisiin. Vauvaa pulloruokinta hämmensi, joten kun vauva oli 2 vkoa, lopetin pulloruokinnan. Riiteli hirveästi rinnalla, mutta oppi nopeasti siihen, että saa vain rintaa. Rintakumeja käytin kuukauden, koska ei vain osannut syödä ilman. Tuossa kuukauden kohdalla nännit olivat sitten muotoutuneet imetykseen niin, etteivät "karanneet" piiloon imusta, joten vauva sai imuotteen ja pystyin jättämään rintakumit pois. Imetysaika väheni 30-60 minuutista 10-15 minuuttiin.
Kiinteät aloitettiin heti kun tuli 4kk täyteen ja lisättiin jo 5kk iässä neljään ateriaan päivässä, koska neuvolan mukaan oli vähän laskevalla käyrällä. En tiedä johtuiko siitä, että maitoa ei olisi tullut tarpeeksi yksinään, vai siitä että kun aloitettiin kiinteät, vauva söi maitoa vähemmän. Iski vähän nirso kausi, mutta nyt kun on melkein 8kk ja saa hampaita, nirsoilee kiinteiden kanssa. Kummasti silti on se maito nykyhetkeen riittänyt, ei ole laihtunut.
Mutta ap:lle vinkiksi, että kokeile lypsää (pumpata) rintoja useaan otteeseen päivän aikana ja myös yöllä, jotta vauva voi saada sitä rintamaitoa vaikka pullon kautta, jolloin maitomäärä myös lisääntyy ja ehkä siitä sitten saisi tarpeeksi maitoa myös imetyksen aikana. Jos ei auta pumppaaminenkaan, niin sitten vaan korviketta. Ei se tee sinusta huonoa äitiä, että huolehdit siitä, että napero saa tarpeeksi ruokaa keinolla millä hyvänsä.
Juo paljon, siis todella paljon, ja pumppaa maitoa pulloon myös imetysten välissä. Monen tunnin imetyssessioissa ei kuulosta olevan mitään järkeä. Anna oman maidon lisäksi korviketta niin paljon että vauva on kylläinen. Oman maidontuotannon lisääminen vie aikaa, siihen asti on annettava lisämaitoa.
Voi olla ettei täysimetys onnistu koskaan, mutta se on vain hyväksyttävä. Itselläni täysimetys onnistui vasta kun vauva oli 4kk, ja vaati paljon pumppaamista ja nesteytystä. Pikkuhiljaa maitoa alkoi tulla enemmän.
Tiedän sen ahdistuksen kun maitoa ei tule tarpeeksi, mutta pääasia on että vauva saa riittävästi ravintoa, vaikka sitten osa olisikin korviketta.
Sinulla nyt on kaikki hormonit sekaisin ja sekin vaikuttaa siihen miltä asiat tuntuu. Olin itse samassa tilanteessa. Nyt kun pää on selvinnyt, ymmärrän ettei asia ole niin vakava vaikka silloin maailmanlopulta tuntuikin. Stressasin ja kiusasin itseäni aivan turhaan, ja varmasti siksikin vauva-aika oli minulle ahdistava kokemus.
Tsemppiä ap, kyllä se siitä tavalla tai toisella.
No nämä nyt on vaan niitä asioita, joille ei voi oikein mitään, joten ne on aikalailla pakko hyväksyä ja turha murehetia niistä.
Ei se ravitsemuksellisesta näkökulmasta edes haittaa, vaikka lapsi ei saisi kaikkea maitoa äidistä. Lapsi saa yhtä lailla ne äidinmaidon hyödylliset suojaavat aineet, vaikka joisi sen päälle muutakin. Jos maitoa tulee vähemmän, niin luontoäiti tekee siitä ns. tiiviimpää tavaraa. Ihmettelen, miksi tämä asia on niin mustavalkoinen. Osittaisimetys on erinomainen vaihtoehto.
Paska äiti mikä paska, ei voi muuta sanoa.
Toivottavasti vauva jättää sinut.