Miten te muut helteestä kärsivät saatte ajan kulumaan?
Loma kuluu täällä huonovointisena makoillessa ja kärsiessä. Kaikenlaista pikku puuhaa on yritetty, mutta tämä helle invalidisoi täysin, mitään ei jaksa. (Ja olen hyvänkuntoinen, terve ja hoikka, ettei tartte siitä nyt kenenkään aloittaa). Mitä te muut kärsijät teette? Ootteko keksineet jotain helpotusta, tai jotain, millä unohtaisi tämän kauhujen olotilan edes hetkeksi?
Kommentit (92)
Tunnen tuskasi. Teen töitä kotona 33,5 asteen lämmössä ja todella kärsin näistä helteistä. En jaksa kertoa painostani, elämäntavoistani ja terveydestäni, koska jokaisella on oikeus kärsiä tällaisesta, onpa laiha tai lihava, sairas tai terve, hyvä- tai huonokuntoinen jne.
Nukkuminen on mennyt heikoksi, mutta toisaalta viikkokausien väsymys alkaa jo kääntyä sellaiseksi yliväsymykseksi, jossa kaikki naurattaa. Nukun olohuonen matolla, parvekkeen lattialla (turhan kova), välillä harvoin sängyssä parin tunnin pätkissä.
Istun alusvaatteissa tietokoneen äärellä töissä ja pari tuuletinta viilentää. Lisäksi hankin sellaisen viilennyspyyhkeen, joka kastellaan kylmällä vedellä, prämpsäytetään ja laitetaan esim. hartioille. Se on auttanut välillä yllättävän paljon ja pysyy pitkään viileänä. Pidän vesi- tai vichypulloa vieressä ja lipittelen pitkin päivää siitä.
Ruoanlaitto on ongelmallista. Yritän keksiä reseptejä, joissa ei käytetä uunia ja mahdollisimman lyhyen aikaa hellaa.
Sälekaihtimet ja verhot ja ikkunat ovat auringon porotuksen ajan kiinni. Samoin parvekkeen ovi. Parvekkeen lasit ovat pienillä raoilla ja ripustin verhot parvekkeelle. Auttavat yllättävän paljon siihen, ettei parveke kuumene enää 40-50 -asteiseksi pätsiksi, jonka lattia polttaa jalkoja. Auringon laskettua avaan pari ikkunaa parvekkeelta ja kaappaan viileämpää ilmaa parvekkeelle. Kissan takia ilma täytyy laittaa taas ikkunat yöksi vain raolleen, koska en halua pienoisen putoavan, mutta jos pystyy, varmaan olisi tosi hyvä pitää kaikki luukut yöllä auki niin parvekkeelta kuin asunnostakin.
Välillä makoilen sängyllä tai lattialla ja nostan jalat seinää vasten, koska helle turvottaa niitä. Pyöräily tuntui yllättävän mukavalta, koska siinä käy viima. Juoksusta tai edes kävelylenkistä ei tule mitään näillä helteillä.
Luultavasti alan säästää ilmastointikoneeseen ja yritän saada sellaisen ensi kesäksi. Tähän hätään rahat eivät riitä eikä niitä varmaan mistään saakaan.
Jaksamista kaikille kanssakärsijöille!
En pärjääkään... mä kuolen! Vaikka kesä on nyt parhaimmillaan niin valitan vaan ja istun ilmastointilaitteen edessä koko päivän. Voivoi ihan kamalaa! Huhhuh! Hyi ja puuuuuuh!
Niin, jos olisi loma, niin kenties lueskelisin kirjoja, pelaisin tms. mihin voisi uppotua ja unohtaa kurjan olonsa. Töihinkin onneksi välillä uppoutuu. Onhan tämä vähän kuin olisi viikkokausia kipeänä ja kaikki normaali on haasteellista.
Luen nettiä, katson netflixiä, siivoilen ja annan itselleni luvan levätä.
Kuumimpaan aikaan käyn rannalla ja saatan pulahtaa uimaan. Nautin.
Mulla pöhöttää tuuletin karvasille kuulapusseille kun kattelen red tupee ja hakkaan tattiin, siinä aika kuluu. Illalla haen lisää kaljaa siwasta kun ilma viilenee.
Minä vietän päivät aika samalla rytmillä. Herään joskus 11 aikaan ja sitten olen koko päivän ulkona ihan iltaan saakka. Teen kaksi kävelyä ja joka päivä tulee ainakin tunti liikuttua. Muuten kuuntelen musiikkia, katson elokuvia tai sarjoja, luen paljon kirjoja tai lepäilen ulkona. En paljon tosin käy missään, koska asionnit raskaita ja keskitän ne yhteen reissuun. Muuten helle ei vaikuta elämääni kuin nukkumisen puolesta (ei ole ilmastointia) ja saatan heräillä, mutta en kovin paljon. Tälläinen arki sopii minulle ja en tämän enempää paljon tee muutenkaan. Ulkoilu on minulle ihan tosi tärkeää ja en voi olla sisällä pitkään, kun mieliala laskee. En tällä viestillä halua vähätellä kenenkään elämää, mutta minä kestän aika hyvin helteet. En kärsi niistä. Itsellä sitten välillä muuten elämä ahdistaa, mutta muuten eri asiat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä omallatunnolla kevyttä lukemista, tv-sarjoja jne. Liika ajatteleminen helteellä turhaa ponnistelua, ennättää sitten viileämmälläkin. Areenaan näkyy ilmestyneen viisi kautta draamakomediaa. Sen parissa menee helleaika laiskotellessa.
Viime kesänä oli areenassa pieni talo preerialla ja tänä kesänä kaikenkarvaiset ystäväni. Hyvin menee aika niitä kattoessa. On siellä paljon muutakin mielenkiintoista.
Mä opiskelen, maalaan, joogaan, katson leffoja jne. Kaikkea mitä talvellakin. Lämpöä kestän, mutta en halua säteilyä. Vältän siis ulkona pyörimistä. Ikkunoiden suunta auttaa. Ja välillä vaan otan kylmäpussin ja viilennyn sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä joku ehti taas laittaa typerän kommentin. Itsekin olen laiha ja helle alkaa olla tukalaa kun kotia ei saa jäähdytettyä kunnolla. Istun ilmastointilaitteen vieressä ja käyn joka päivä viilentymässä kaupassa. Urheilemaan ei pysty kun hiki valuu jo muutenkin sisällä. Uimassa köyn meressä, se viilentää mukavasti. Otan myös kylmiä kylpyjä. Juon paljon jne.
Joo, kaikesta tulee aina läskikestelu. Annetaan noiden keskustella keskenään. Myös hoikat ihmiset kyllä voivat kärsiä helteestä. Mä haluaisin myös urheilla ja puuhastella ja olla aktiivinen, ketuttaa hitokseen kun ei pysty tekemään mitään, mistä saisi iloa. Oma unelmien loma ei todellakaan ole sisällöltään makaamista, paikasta toiseen väkisin raahustamista ja jatkuvaa fyysistä tuskaa. Ap
Istua kökötän sisällä sälekaihtimet alhaalla ja ilmastointi hyrrää. Sisällä on ihan hyvä olla (+26/ulkona +31)mutta en oikein pysty tekemään mitään ulkona koska on liian kuuma. Ei voi urheilla ja pimeässä istuminen keskellä päivää väsyttää kummasti. Mieliala tässä on ruvennut laskemaan kun ei ole päässyt tekemään ulkona asioita joista nautin. Pitäisi siivota, mutta en jaksa täällä pimeässä kämpässä. kokkasin hyvän salaatin ja sitä tässä syödessäni palstailen. Onneksi ensi viikolla on jo viilempää.
Mulla sama: Pimeässä passiivisena kököttäminen vetää mielen matalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos olisi loma, niin kenties lueskelisin kirjoja, pelaisin tms. mihin voisi uppotua ja unohtaa kurjan olonsa. Töihinkin onneksi välillä uppoutuu. Onhan tämä vähän kuin olisi viikkokausia kipeänä ja kaikki normaali on haasteellista.
Toi on musta hyvä vertaus: Tosiaan ihan kuin olisi kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Minä vietän päivät aika samalla rytmillä. Herään joskus 11 aikaan ja sitten olen koko päivän ulkona ihan iltaan saakka. Teen kaksi kävelyä ja joka päivä tulee ainakin tunti liikuttua. Muuten kuuntelen musiikkia, katson elokuvia tai sarjoja, luen paljon kirjoja tai lepäilen ulkona. En paljon tosin käy missään, koska asionnit raskaita ja keskitän ne yhteen reissuun. Muuten helle ei vaikuta elämääni kuin nukkumisen puolesta (ei ole ilmastointia) ja saatan heräillä, mutta en kovin paljon. Tälläinen arki sopii minulle ja en tämän enempää paljon tee muutenkaan. Ulkoilu on minulle ihan tosi tärkeää ja en voi olla sisällä pitkään, kun mieliala laskee. En tällä viestillä halua vähätellä kenenkään elämää, mutta minä kestän aika hyvin helteet. En kärsi niistä. Itsellä sitten välillä muuten elämä ahdistaa, mutta muuten eri asiat.
Luitko tän ketjun otsikon? Tää oli niille, jotka kärsivät helteestä.
Olen totaalisesti luovuttanut siivoamisen kanssa. Ainoastaan pölyjä pyyhin alkuviikosta. Jätän imuroinnin nyt ihan suosiolla ensi viikolle, JOS sää tästä viilenee, kuten on luvattu. (Auta armias, jos tämä kuumuus vielä jatkuu!)
En lenkkeile nyt ollenkaan. Käyn töissä, joten en voi yölläkään lähteä lenkille, kun pitäisi joskus myös nukkua. Tosin nukkuminen on haasteellista, kun nyt on näitä trooppisia öitä. Työt teen (valitettavasti, koska töissä olisi ilmastointi) etänä.
Luen paljon, surffailen netissä, pelaan tietokonepelejä, katselen leffoja suoratoistopalvelusta. Käyn suihkussa useammin kuin koskaan. En tee siis mitään fyysistä. Alkuviikosta pystyin vielä nostelemaan puntteja, mutta enää ei vain kykene.
Yritän siis uppoutua ihan muihin maailmoihin, jotta vain unohtaisin kuumuuden ympärilläni. Kaikki aktiivisuus on tauolla. Onneksi loma oli jo kesäkuussa, eikä silloin ollut läheskään näin tukalaa. Tsemppiä kaikille kanssakärsijille! Kyllä tämä kuumuus joskus väkisinkin loppuu.