Miten te muut helteestä kärsivät saatte ajan kulumaan?
Loma kuluu täällä huonovointisena makoillessa ja kärsiessä. Kaikenlaista pikku puuhaa on yritetty, mutta tämä helle invalidisoi täysin, mitään ei jaksa. (Ja olen hyvänkuntoinen, terve ja hoikka, ettei tartte siitä nyt kenenkään aloittaa). Mitä te muut kärsijät teette? Ootteko keksineet jotain helpotusta, tai jotain, millä unohtaisi tämän kauhujen olotilan edes hetkeksi?
Kommentit (92)
En kärsi helteestä, mutten tästä nautikaan. Osittain ehkä siksi en kärsi, kun pyrin pysymään sisätiloissa. Teen samoja asioita kuin talvella kovilla pakkasilla.
Käsitöitä, luen, pelaan, palstailen, kattelen sarjoja/leffoja.
Kotityöt jää nyt vähemmälle, mutta paikkoja voi puunata sitten pakkasten aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla hyväkuntoinen, terve ja hoikka, jos helle saa sinut petipotilaaksi. Helle vaikuttaa noin lähinnä vakavasti sairaisiin, vanhuksiin ja reippaasti ylipainoisiin.
Haista paska.
Totuus sattuu. Sori siitä.
Painan 50 kiloa ja urheilen tunnin joka arkipäivä normaalisti + muu hyötyliikunta ja lihaskunto. Kuinka jaksat urheilla jos saat nukuttua 2 tuntia vuorokaudessa? Kuinka paljon suosittelet mulle painon pudotusta?
Lääkäriin mars, jos ei nukuttua saa. Minähän en sanonut, että sinun pitää pudottaa painoa. Sanoin myös vakavasti sairaiden oireilevan helteistä niin, että joutuvat petipotilaiksi. Eli tutkituta ihmeessä, mikä sairas sinulla on.
Toi ei pidä paikkaansa. Ihmiset ovat erilaisia, toisten kropat reagoivat terveenäkin voimakkaan negatiivisesti kuumuuteen.
Ja olet tutkinut ap:n, jotta tiedät, että hän on täysin terve? Ihminenhän voi luulla olevansa terve, mutta sitten onkin oikeasti joku sairaus. Ei siitä ainakaan haittaa ole, jos käy tutkituttamassa itsensä.
Noh, mistäs tämmöisiä kaiken kattavia tutkimuksia sitten sais?
Ihanko se vaan tapahtuu, että soitto lääkäriin, että yksi läpikotaisin tutkimus kiitos. Sieltä sitten tulee aika ja tutkimukset voi alkaa. Paljonko kustantaa? Tekeekö tähystyksiä suolistoon, onko kuvauksia miten ja entäs verikokeet? Niitä on varmasti aivan älyttömästi.
Ihan voi netistä varata terveystarkastus ajan. Ei ole vaikeaa. Kustannukset riippuvat luonnollisesti tutkimukset toteuttavasta tahosta. Kattavalla verikoepaketilla saa jo aika paljon suuntaa sille, mitä kannattaa seuraavaksi tutkia. Maksaa alle satasen.
Sä oikeasti kuvittelet, että suomalainen terveydenhuolto toimii noin? Ihanan naivia. :)
Etkö oikeasti tiennyt, että esim. Puhti-palvelusta voi varata ajan laajoihinkin verikoetutkimuksiin ilman lääkärinlähetettä? Kovin olet tynnyrissä kasvanut, jos tuokin oli uutta tietoa.
Miksi hikoilette kuumassa kämpässä päivisin? Jos on päivällä vapaata, menkää esim. rannalle varjopaikkaan. On paljon helpompi olla. Tai varjoisaan puistoon, viileään kirjastoon, museoon, kauppakeskukseen.
Autoajelulle, jos mahdollista uusia maisemia katsomaan. Nykyisissä autoissa hyvä ilmastointi.
Kauppakeskuksiin viilentymään. Varsinkin Prismassa jäähtyy tehokkaasti ellei jopa jäädy.
Itse hoikka ja voin ihan hyvin vähissä vaatteissa kotioloissa, jos vaan hikoilen kunnolla eli ettei elimistö kuumu vaan hikoilematta. Hatunnosto kaikille, jotka joutuvat rehkimään helteessä tai kuumissa sisätiloissa maski päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla hyväkuntoinen, terve ja hoikka, jos helle saa sinut petipotilaaksi. Helle vaikuttaa noin lähinnä vakavasti sairaisiin, vanhuksiin ja reippaasti ylipainoisiin.
Haista paska.
Painan 50 kiloa ja urheilen tunnin joka arkipäivä normaalisti + muu hyötyliikunta ja lihaskunto. Kuinka jaksat urheilla jos saat nukuttua 2 tuntia vuorokaudessa? Kuinka paljon suosittelet mulle painon pudotusta?
Lääkäriin mars, jos ei nukuttua saa. Minähän en sanonut, että sinun pitää pudottaa painoa. Sanoin myös vakavasti sairaiden oireilevan helteistä niin, että joutuvat petipotilaiksi. Eli tutkituta ihmeessä, mikä sairas sinulla on.
Toi ei pidä paikkaansa. Ihmiset ovat erilaisia, toisten kropat reagoivat terveenäkin voimakkaan negatiivisesti kuumuuteen.
Ja olet tutkinut ap:n, jotta tiedät, että hän on täysin terve? Ihminenhän voi luulla olevansa terve, mutta sitten onkin oikeasti joku sairaus. Ei siitä ainakaan haittaa ole, jos käy tutkituttamassa itsensä.
Ihanko se vaan tapahtuu, että soitto lääkäriin, että yksi läpikotaisin tutkimus kiitos. Sieltä sitten tulee aika ja tutkimukset voi alkaa. Paljonko kustantaa? Tekeekö tähystyksiä suolistoon, onko kuvauksia miten ja entäs verikokeet? Niitä on varmasti aivan älyttömästi.
Ihan voi netistä varata terveystarkastus ajan. Ei ole vaikeaa. Kustannukset riippuvat luonnollisesti tutkimukset toteuttavasta tahosta. Kattavalla verikoepaketilla saa jo aika paljon suuntaa sille, mitä kannattaa seuraavaksi tutkia. Maksaa alle satasen.
Sä oikeasti kuvittelet, että suomalainen terveydenhuolto toimii noin? Ihanan naivia. :)
www.puhti.fi Tuolta voit kokeilla ihan itse tätä naiivia (huom! kaksi i-kirjainta) järjestelmää.
Hyvällä omallatunnolla kevyttä lukemista, tv-sarjoja jne. Liika ajatteleminen helteellä turhaa ponnistelua, ennättää sitten viileämmälläkin. Areenaan näkyy ilmestyneen viisi kautta draamakomediaa. Sen parissa menee helleaika laiskotellessa.
Kärsin myös helteestä ja on aina ollut huono kuuman sietokyky. En tiedä mistä johtuu eikä asiaa ole lääkärit koskaan pitäneet minään. Olen siitä lääkärissä joskus puhunut. Ystäväni, puolisoni kyllä sen tietävät ja näkevät selkeästi kuinka kuuma minulla on, kun itseensä ja muihin ihmisiin. He ovatkin patistaneet minua lääkäriin. Olen helteestä tulipunainen kuumuudesta ja helposti huonovointinen. Olen hoikka enkä edes iholtani kovin vaalea. Kotona on ilmalämpöpumppu, joten helle ei nukkumiseeni vaikuta.
Olen nyt lomallani enimmäkseen sisätiloissa päivisin. Tehnyt opintojani, siivonnut kaappeja, lueskellut, tehnyt paperihommia. Hyvin on aika kulunut. Iltaisin olen istunut pihalla grillailemassa (tosin eilen oli iltamyöhään vielä 29 astetta). Ei tämä ihan täydellistä lomaa ole, mutta koska on paljon rästitekemisiä sisälläkin, niin saahan niitä hommia tehtyä. Yleensä matkustelen ulkomaille. Ensi viikolla viilenee ja sitten viikon reissu Suomessa.
Pahimman UV-säteilyn ajan vietän sisätiloissa n.11-15 verhot kiinni. Siivoon, pyykin huoltoa, telkkarin katselua mm. elokuvia ja jotain Teemalta mitä en ole aikaisemmin ehtinyt katsoa. Kudon talveksi villasukkia yms. ompelua, vaatteiden korjausta ja komeroiden siivousta. Samat puuhat kovilla pakkasillakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hikoilette kuumassa kämpässä päivisin? Jos on päivällä vapaata, menkää esim. rannalle varjopaikkaan. On paljon helpompi olla. Tai varjoisaan puistoon, viileään kirjastoon, museoon, kauppakeskukseen.
No kun noihin paikkoihin päästääkseen on paahduttava matkalla auringonpaisteessa. Vai onko oletuksena, että kaikki voivat oven edestä hypätä ilmastoituun autoon ja sen taas voi parkkeerata heti perillä varjoon jonnekin?
Mulla on merenranta itse asiassa aika lähellä, mutta puolisen tuntia pitää kävellä tuolla auringossa, jotta sinne pääsee, ja taas takaisin sama. Ei kiitos. Mieluummin ole auringolta suojassa täällä sisällä.
Ja kirjastoon tai kauppakeskukseen mennäkseni ja sieltä pois tullakseni mun pitää istua yhteensä kolmisen varttia bussissa, jossa saattaa olla hirveän kuuma (joissain paikallisbusseissa on hyvä ilmastointi, joissain taas ei).
Neulon villapaitaa. Jotenkin tässä pitää yrittää lämpimänä pysyä.
Pidän iltapäivällä parin tunnin siestan. Muuten normaalisti.
Herään aika aikaisin (n. Seitsemän nurkilla) ja häärään pihalla ja lenkitän koiran. Sen päätteeksi menen uimasn kylän rannalle. Siinä viilentyy. Nukun tuulettimien (3kpl) kanssa klo 11-14. Pissatan koiran, ajelen kaupoille. Palattuani luen ( talvelta vino pino lehtiä ja kirjoja kun ei ehdi), kattelen telkkaa, teen kevyttä ruokaa. Iltasella mennään koiran kanssa uimaan ( kylän rannassa on myös koirille oma alue) ja voidaan mennä myös ongelle, jos huvittaa, jos ei huvita, luen mökillä, maalaan, piirrän, kattelen telkkaa...on käyty myös lintutornilla ja yöajelulla. Jos tulee saalista, perkaan ne ja paistelen seuraavana päivänä. Kyllä tässä päivät kuluu....yötkin saan nukuttua, kun on läpiveto ja monta tuuletinta.
Nyt on 33c ulkona, sisällä 27,5c. Silti tuntuu että tänne kuolee. Ilmalämpöpumppu antautui, tähänasti pitänyt 23-24c ympäri vuorokauden. En tee yhtään mitään ennen iltakymmentä, 18c luvattu yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Valvon yöt ja nukun päivät. Öisin on ihana ulkoilla, kun lämpötila vain 20 tai allekin. Viimeyönä oli +15. Nautin <3
Viime yö oli ainakin pk seudulla todella kuuma ja hiostava, samoin tuleva yö. Toivon todella että ensi viikon lämpötilat pitävät paikkaansa. 🤞
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti hyväkuntoinen, terve ja hoikka, joten pystyn elämään ihan normaalisti myös helteellä. Suomessahan ei edes ole erityisen kuuma. Olen asunut muutaman vuoden Kreikassa ja siellä oli välillä niin kuuma, ettei meinannut edes ruokaostoksia jaksaa.
Reikassa Espanjassa ja muualakin talot rakenettu eri tavalla kuin Suomessa. Myös ilman kosteus täysin eri.Siloin kun ei asu aavikolla.Joten ei voi verata Suomen helteitä Kreikka,Espanja. Onko ilma ,ilman kosteus sama?Onko meri kaukana?Eikö talot olekaan rakenettu niin ovat viileät kesällä? Eikö ole ilmastointia asunnot tai isot ilmastointi laiteet siellä?Missä taka pajulassa asuit Kreikassa?
Töissä menee matkoineen 9 h päivästä, nukkuessa 5-6 h. Lopun ajan enimmäkseen sisällä kotitöissä, lasten kanssa, lukiessa, telkkaria tai puhelinta tuijotellen. Illalla kun aurinko ei enää porota korkealta taivaalta pientä liikuntaa ja ulkona puuhastelua. Ja kyllä kärsin helteestä, normaalisti nukun enemmän ja olen monin verroin aktiivisempi ja töissä ahkerampi. Ei tätä ikävä tule, mutta jaksaa kun tietää, että kestää aikansa ja kohta on syksy ja ihanat viileät ja raikkaat päivät ja voimat ja virkeys palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista paska.
Etkö oikeasti tiennyt, että esim. Puhti-palvelusta voi varata ajan laajoihinkin verikoetutkimuksiin ilman lääkärinlähetettä? Kovin olet tynnyrissä kasvanut, jos tuokin oli uutta tietoa.
Joku muu huutelee täältä sivusta, mutta en minäkään tuollaisesta ole kuullut. Missähän yhteydessä tällaiseen palveluun olisi pitänyt törmätä? Ihan normaalisti seuraan maailmanmenoa eri medioista, teen töitä ja harrastan, tapaan muita ihmisiä, työterveydessä olen käynyt pariin otteeseen viime vuosina (korvatulehdus ja allergialääkkeitä), lasten kanssa neuvolassa eikä kouluterveydenhuollossakaan ole tullut vastaan. Kai tässä sitten melkoisessa tynnyrissä on tullut eleltyä, mutta onneksi on tämä av ja tämäkin tuli tietoon! 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä joku ehti taas laittaa typerän kommentin. Itsekin olen laiha ja helle alkaa olla tukalaa kun kotia ei saa jäähdytettyä kunnolla. Istun ilmastointilaitteen vieressä ja käyn joka päivä viilentymässä kaupassa. Urheilemaan ei pysty kun hiki valuu jo muutenkin sisällä. Uimassa köyn meressä, se viilentää mukavasti. Otan myös kylmiä kylpyjä. Juon paljon jne.
Joo, kaikesta tulee aina läskikestelu. Annetaan noiden keskustella keskenään. Myös hoikat ihmiset kyllä voivat kärsiä helteestä. Mä haluaisin myös urheilla ja puuhastella ja olla aktiivinen, ketuttaa hitokseen kun ei pysty tekemään mitään, mistä saisi iloa. Oma unelmien loma ei todellakaan ole sisällöltään makaamista, paikasta toiseen väkisin raahustamista ja jatkuvaa fyysistä tuskaa. Ap
Istua kökötän sisällä sälekaihtimet alhaalla ja ilmastointi hyrrää. Sisällä on ihan hyvä olla (+26/ulkona +31)mutta en oikein pysty tekemään mitään ulkona koska on liian kuuma. Ei voi urheilla ja pimeässä istuminen keskellä päivää väsyttää kummasti. Mieliala tässä on ruvennut laskemaan kun ei ole päässyt tekemään ulkona asioita joista nautin. Pitäisi siivota, mutta en jaksa täällä pimeässä kämpässä. kokkasin hyvän salaatin ja sitä tässä syödessäni palstailen. Onneksi ensi viikolla on jo viilempää.
Ensin ollut tekemättä mitään ja sitten levännyt. Itse asiassa on ollut kuumimpina hetkinä hyvä ratkaisu lähteä hoitamaan kauppa-asioita ostoskeskuksiin. Lapset on käyneet uimahallissa isovanhempien kanssa. Olemme tyypillisiä suomalaisia, jotka eivät edes rusketu vaan punoitamme hikisinä auringossa. Niinpä on kiva ollut valita ilmastoidut olosuhteet.
Olen hieman ylipainoinen ja kaikki asiat olen tehnyt samalla tavalla kuin viileämmälläkin. Käynyt lenkillä, kaupassa ja juuri siivosin äsken. Lenkki sattuu pahimpaan porotukseen niin hieman lyhensin sitä ja pudotan välillä tempoa kun niin kovaa aina kävelen. Nestettä juonut vähän enemmän.