Lentoliput sähköpostiin, te joilla kokemusta kertokaa miten kentällä toimitaan!
Ekaa kertaa siis tilattiin miehen kanssa lentoliput sähköpostiin ja ainakaan itse en löydä mitään kovin selkeitä ohjeita siitä, että saadaanko noiden tulostettujen 'lippujen' tilalle kentällä sitten ne oikeat viivakoodilliset liput, kun noissa tulostetuissa on vain lentojen tiedot? Ja onko meillä vielä varattuna mitään istumapaikkojakaan koneessa, kun noissa lipuissa ei istumapaikoista puhuta mitään? Olisi kuitenkin ihan kiva istua miehen vieressä eikä möllöttää neljän tunnin matkaa jonkun tuntemattoman vieressä.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:02"]Netistä varaamalla maksaa muistaakseni 8 eu. Itse en varaa etukäteen, ei oo väliä missä istuu.
[/quote]
Eikä maksa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:50"]Aika jännää, en ole eläissäni nähnyt valmiita lippuja ennen lentokenttää.
[/quote]Lennon check in avautuu vasta pari tuntia ennen lennnon lähtöä ja vasta silloin voi saada "oikean lentolipun". Netistä itse tulostetun "oikean lentolipun" voi saada jo vuorokautta ennen.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:02"]
Netistä varaamalla maksaa muistaakseni 8 eu. Itse en varaa etukäteen, ei oo väliä missä istuu.
[/quote]No tämäkin taas riippuu lentoyhtiöstä. En minä ainakaan ole koskaan maksanut netti check innissä mitään ylimääräistä paikan valinnasta, en ole tosin koskaan lentänyt näillä ns. halpayhtiöillä.
Kauheasti tulee ohjeita, vaikkei mitään tietoa millä yhtiöllä ap on lentämässä. Kaikilla on erilaiset säännöt ja toimintatavat, ja ihan turha sotkea ap:n päätä ennen kuin tietää mikä yhtiö on kyseessä.
Lipussa varmaan lukee ohjeita chek innistä ja jos ei lue käy kokeilemassa pääsetkö tekemään netissä check innin, yleensä sen voi tehdä aikaisintaan 24h ennen lennon lähtöä.
Netti check in kannattaa käydä tekemässä juuri noiden paikkan valitsemisten vuoksi, vaikka sitten menisikin vielä laukkojen kanssa kentällä check in tiskille tai automaatille.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:51"]
Jos tekee lähtöselvityksen netissä, matkatavarat voi jättää baggage dropiin. Säästää usein huomattavasti aikaa.
[/quote]
Nykyään baggage drop jonot on melkein kaikkialla pidemmät tai yhtä pitkät kuin chechk-in jonot... Mutta on se netissä tai automaatilla checkkaaminen silti järkevää, silloin pystyy itse vaikuttamaan istumapaikkoihin ( ainakin osalla lentoyhtiöistä)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:02"]Netistä varaamalla maksaa muistaakseni 8 eu. Itse en varaa etukäteen, ei oo väliä missä istuu.
[/quote]
Eikä maksa.
[/quote]
12€ näytti just olevan, jos ottaa paikat etukäteen.
Oho ompa näitä vastauksia tullut. Kiutis kaikille. Ja siis ensimmäinen lento on Lufthansan ja toinen Aegean ja sen tiedän että ainakaan Lufthansalla check in ei onnistu kuin netistä tai automaatista.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:04"]
[/quote]
Eikä maksa.
[/quote]
Riippuu lentoyhtiöstä, monessa maksaa.
Lensin viime kuussa Finnairilla, tein check-inin netissä. Se oli hyvä ratkaisu, sillä lähes kaikki paikat oli jo varattu ja saimme pari viimeistä vierekkäistä paikkaa. Tästä saimme boarding passit sähköpostiin, jotka tulostimme mukaan, jonka jälkeen tarvitsi enää käydä heittämässä laukut baggage dropiin. Tulosteet toimivat matkalippuina.
Tulomatkalla tehtiin myös check-in netissä, mutta koska ei ollut tulostinta, saimme liput kentältä baggage dropin yhteydessä. :) Joillain lentokentillä tai yhtiöllä tulostetaan kentällä liput teille, vaikka olisit sen jo kotona tehnyt, näin mm. Barcelonassa .
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:54"]
Virheitä voi myös aina sattua, joten suosittelen kyllä pitämään liput aina printattuna oli sitten tehnyt lähtöselvityksen miten tahansa.
Yksikin ulkomaalaisen lentokenttävirkailijan tekemä näppäilyvirhe outoa suomalaista nimeä kirjoittaessa voi tehdä automaatti-check inin mahdottomaksi ja yllättäen huomaatkin, ettei sinulla ole koneeseen paikkaa, vaikka puolisolla on.
[/quote]Mulle riittää että lippu on sähköpostissa ja sen numeron voi näyttää puhelimesta jos tarvii, koskaan ei ole vielä tarvinnu.