Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako sijaislapset?

Vierailija
18.07.2014 |

Elikkäs...... Me oltas ottamas sellasii sijaislapsii ja meil on 3 omaa 12v tyttö 6v tyttö ja 3v poika. Tuleeko siitä sitten omille lapsille jonkinlaista mustasukkaisuutta? Ajatteleeko kaikki ihmiset että "ne ottaa niitä vaan rahan takia"? Haluttais antaa hyvä koti sellaselle joka sitä tarvitsee eikä me tehtäs sitä rahan takia. Ja minkä ikäisiä yleensä sijoitetaan?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 21:35"]

Elikkäs...... Me oltas ottamas sellasii sijaislapsii ja meil on 3 omaa 12v tyttö 6v tyttö ja 3v poika. Tuleeko siitä sitten omille lapsille jonkinlaista mustasukkaisuutta? Ajatteleeko kaikki ihmiset että "ne ottaa niitä vaan rahan takia"? Haluttais antaa hyvä koti sellaselle joka sitä tarvitsee eikä me tehtäs sitä rahan takia. Ja minkä ikäisiä yleensä sijoitetaan?

[/quote]

Mulla on kyllä fiilis, ettei teille ole tulossa sijaislasta. Vaikuttaa, ettette ole oikein miettineet asiaa kunnolla. Oletteko käyneet valmennuksen?

Vierailija
2/34 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitettava on yleensä nuorempi kuin perheen nuorin lapsi. Aika tarkkaan kannattaa harkita, sijoitettavan mukana tulee kontaktit biologiseen sukuun, miten sen uskotte onnistuvan? Lapsi voi olla valmiiksi traumatisoitunut, hän kantaa mukanaan menneisyyttään, ja takana saattaa olla jo useita kriisisijoituksia.

En halua pelotella, mutta realistinen kannattaa olla.

terv. Sijoitettu, nyt aikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa sijaislapsia. Sen opitte varmaan ensimmäisellä kerralla, kun menette Pride- kurssia suorittamaan. Se on pakollinen kaikille sijaisvanhemmaksi aikoville. 

Vierailija
4/34 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin?

Vierailija
5/34 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä miten niin?

Vierailija
6/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo otsikon perusteella voin sanoa: älkää ottako. Jos mietitte hetkeäkään minkäänlaista "kannattavuutta", ette ole sopivia sijaisperheeksi. Oli se kannattavuus sitten taloudellista tai muun tyyppistä. Sijaisperhetoiminnassa ei ole kyse teidän "ottamisestanne", vaan lapsen oikeudesta saada niin ehjä elämä, kuin tilanteen huomioon ottaen on mahdollista. 

T. Takana epäonnistunut sijoitus, nyt jo aikuinen 

Vierailija
7/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14. Hyvin sanotu.

Vierailija
8/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota todella häiriintyneitä lapsia sijaislapsiksi, heistä saa parempaa liksaa kuin ns normilapsista.

Vierailija
9/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

särähti tosi pahasti korvaan toi "kannattaako".

Vierailija
10/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla sellanen kutina on, että nimenomaan rahasta tässä on kysymys. Kummasti näitä kyselyjä on alkanut tulla, kun julkisuudessa on ollut eräs tunnettu tapaus ja tämän tunnetun tapauksen tienestit sijaisvanhemmuudestaan.

Vierailija
11/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 05:41"]Kyllä mulla sellanen kutina on, että nimenomaan rahasta tässä on kysymys. Kummasti näitä kyselyjä on alkanut tulla, kun julkisuudessa on ollut eräs tunnettu tapaus ja tämän tunnetun tapauksen tienestit sijaisvanhemmuudestaan.

[/quote]

Kun taas toiset meistä ovat miettineet asiaa jo kouluikäisestä. Nyt kun omat lapset on pieniä niin mä en kestä ajatella muita pieniä jotka ei saa tuntea rakkautta ja jotka eivät voi elää turvallisesaa kodissa :'( Jos mulla ois rahaa niin rakentaisin kartanon jonne ottaisin useamman lapsen kokemaan nämä mutta valitettavasti duunarin palkoilla voimme tarjota tämän vain yhdelle kerrallaan.

Terv.nro 4

Vierailija
12/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 05:41"]Kyllä mulla sellanen kutina on, että nimenomaan rahasta tässä on kysymys. Kummasti näitä kyselyjä on alkanut tulla, kun julkisuudessa on ollut eräs tunnettu tapaus ja tämän tunnetun tapauksen tienestit sijaisvanhemmuudestaan.

[/quote]

Kun taas toiset meistä ovat miettineet asiaa jo kouluikäisestä. Nyt kun omat lapset on pieniä niin mä en kestä ajatella muita pieniä jotka ei saa tuntea rakkautta ja jotka eivät voi elää turvallisesaa kodissa :'( Jos mulla ois rahaa niin rakentaisin kartanon jonne ottaisin useamman lapsen kokemaan nämä mutta valitettavasti duunarin palkoilla voimme tarjota tämän vain yhdelle kerrallaan.

Terv.nro 4

[/quote]

Kuljetkohan ihan valkeilla? Kai nyt ymmärrät sen tärkeän asian, että lapsi voi olla sijoitettuna teille vaikka 3 vuotta ja kasvaa ikäänkuin osaksi perhettä. Jos nyt et kestä ajatella kärsiviä lapsia, miten voisit lähettää tämän sinun hoivaamasi lapsen takaisin vanhemmillensa, jotka ovat saattaneet häntä huonosti kohdella? Kuinka pystyisit auttamaan lasta kohtaamaan hänen omat traumansa, jos et kestä niitä ajatella itsekään? Nämä kaikki kuukuvat kuitenkin sijaisvanhemmuuteen.

Vierailija
13/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 05:41"]Kyllä mulla sellanen kutina on, että nimenomaan rahasta tässä on kysymys. Kummasti näitä kyselyjä on alkanut tulla, kun julkisuudessa on ollut eräs tunnettu tapaus ja tämän tunnetun tapauksen tienestit sijaisvanhemmuudestaan.

[/quote]

Terv.nro 4

[/quote]

Kuljetkohan ihan valkeilla? Kai nyt ymmärrät sen tärkeän asian, että lapsi voi olla sijoitettuna teille vaikka 3 vuotta ja kasvaa ikäänkuin osaksi perhettä. Jos nyt et kestä ajatella kärsiviä lapsia, miten voisit lähettää tämän sinun hoivaamasi lapsen takaisin vanhemmillensa, jotka ovat saattaneet häntä huonosti kohdella? Kuinka pystyisit auttamaan lasta kohtaamaan hänen omat traumansa, jos et kestä niitä ajatella itsekään? Nämä kaikki kuukuvat kuitenkin sijaisvanhemmuuteen.

[/quote]

Meinaatko että lapsi annettaisiin takaisin vanhemmille jotka edim.juovat tai narkkaavat? En kyllä ole moisesta kuullutkaan. Tietääkseni vanhemmat joutuvat kovaan "kouluun" jotta saavat lapsensa takaisin jos edes saavat. Haluni on näyttää lapsille että miltä tuntuu pyyteetön rakkaus ja miten perhe toimii. Jos ei näitä lapsena saa niin miten niitä voisi aikuisena jakaa?

En ole naiivi. Tiedän miten nuo kuviot toimii ja mitä ns.taakkaa lapsilla saattaa olla mukana. Tiedän mitä ravaamista eripaikoissa ja mitä hampaiden kiristelyä sijaisvanjemmuus saattaa vaatia. Olen todellakin ylä-asteikäisestä lukenut aiheesta mistä vain olen tietoa saanut. Ystäväni ei koskaan päässyt perheeseen vaan eli lapsuutensa laitoksessa. Se ei ole paikka lapselle, siellä et saa sitä turvaa mitä perheessä, kotona.

Missä kohtaa kirjoitin etten kestä käsitella traumoja? Olen niistä itsekin osani "saanut"...

Nro 4

Vierailija
14/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 05:41"]Kyllä mulla sellanen kutina on, että nimenomaan rahasta tässä on kysymys. Kummasti näitä kyselyjä on alkanut tulla, kun julkisuudessa on ollut eräs tunnettu tapaus ja tämän tunnetun tapauksen tienestit sijaisvanhemmuudestaan.

[/quote]

Terv.nro 4

[/quote]

[/quote]

Meinaatko että lapsi annettaisiin takaisin vanhemmille jotka edim.juovat tai narkkaavat? En kyllä ole moisesta kuullutkaan. Tietääkseni vanhemmat joutuvat kovaan "kouluun" jotta saavat lapsensa takaisin jos edes saavat. Haluni on näyttää lapsille että miltä tuntuu pyyteetön rakkaus ja miten perhe toimii. Jos ei näitä lapsena saa niin miten niitä voisi aikuisena jakaa?

En ole naiivi. Tiedän miten nuo kuviot toimii ja mitä ns.taakkaa lapsilla saattaa olla mukana. Tiedän mitä ravaamista eripaikoissa ja mitä hampaiden kiristelyä sijaisvanjemmuus saattaa vaatia. Olen todellakin ylä-asteikäisestä lukenut aiheesta mistä vain olen tietoa saanut. Ystäväni ei koskaan päässyt perheeseen vaan eli lapsuutensa laitoksessa. Se ei ole paikka lapselle, siellä et saa sitä turvaa mitä perheessä, kotona.

Missä kohtaa kirjoitin etten kestä käsitella traumoja? Olen niistä itsekin osani "saanut"...

Nro 4

[/quote]

Sijoitus ei todellakaan ole lähtökohtaisesti pysyvä järjestely vaan niin lyhyt kuin mahdollista. Juopot ja addiktit voivat raitistua, saada lapset takaisin ja taas retkahtaa. Sijaislapsista useimmilla on takana useampia sijoituksia etkä sinäkään ole viimeinen. Sinulla on liian idealistinen kuva sijaisvanhemmuudesta. Siihen kuuluu kaikki vanhemmuuden taakat ja huolet, mutta ei mitään vanhemmuuden iloja.

Terv. Meidän perheessä on ollut 23 sijoitettua.

Vierailija
15/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta, että lapsi palautetaan biologisille vanhemmille, jos on jo kasvanut osaksi sijaisperhettä. Ehkä yhden kerran voisi palauttaa, mutta jos lapsen kaltoinkohtelu jatkuu tai tulee retkahdus niin välittömästi lapsi pois ja lopullisesti. Lapselle ei varmasti ole hyvästä, jos koti vaihtuu yhtenään.

Vierailija
16/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:07"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 05:41"]Kyllä mulla sellanen kutina on, että nimenomaan rahasta tässä on kysymys. Kummasti näitä kyselyjä on alkanut tulla, kun julkisuudessa on ollut eräs tunnettu tapaus ja tämän tunnetun tapauksen tienestit sijaisvanhemmuudestaan.

[/quote]

Terv.nro 4

[/quote]

[/quote]

Nro 4

[/quote]

Sijoitus ei todellakaan ole lähtökohtaisesti pysyvä järjestely vaan niin lyhyt kuin mahdollista. Juopot ja addiktit voivat raitistua, saada lapset takaisin ja taas retkahtaa. Sijaislapsista useimmilla on takana useampia sijoituksia etkä sinäkään ole viimeinen. Sinulla on liian idealistinen kuva sijaisvanhemmuudesta. Siihen kuuluu kaikki vanhemmuuden taakat ja huolet, mutta ei mitään vanhemmuuden iloja.

Terv. Meidän perheessä on ollut 23 sijoitettua.

[/quote]

Tiedän. Kummilapseni palautettiin alkkisvanhemmalleen vaikka todettiin sijoituksen kehittäneen lasta normaaliin suuntaan. Taantuma tuli kuukaudessa palautuksesta. Siltikin lapsi iloitsi siitä perheestä paljon jälkeenkin, siellä hän sai rakkautta ja tukea kehitykseensä. Itse en voi häntä ottaa koska kuulun lähipiiriin (en ihan kyllä ymmärrä miksi). Tämä vain vahvisti sitä että haluan antaa jollekin lapselle/lapsille poutaisen sataman hänen taipaleellaan.

Olen tässä lähes 20vuoden aikana jona asia on minua kiinnostanut ehtinyt lukea ja tutkia aihetta aikas paljon ;) en usko että näen vain kerman kakun päällä, olen itsekin lapsena nähnyt sen toisen puolen systeemistä. Oletko sinäkin ollut lastensuojelun asiakas?

Terv.nro 4

Vierailija
17/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:14"]Aivan sairasta, että lapsi palautetaan biologisille vanhemmille, jos on jo kasvanut osaksi sijaisperhettä. Ehkä yhden kerran voisi palauttaa, mutta jos lapsen kaltoinkohtelu jatkuu tai tulee retkahdus niin välittömästi lapsi pois ja lopullisesti. Lapselle ei varmasti ole hyvästä, jos koti vaihtuu yhtenään.

[/quote]

Ei ole ei mutta näin systeemi toimii. Tiedän tapauksen jossa lapsi on ollut sijoitettuna eri perheisiin yli kymmenen kertaa. Kyllä se pieni ihminen on todella hämmentynyt kun aina aineet menee äidillä lapsen edelle ja taas vaihtuu "koti".

Vierailija
18/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin hyvään sijaisperheeseen jossa päätettiin adoptio minun suostumuksella... Veljeni ei sopeutunut ja tänä päivänäkään ei tee töitä esim. raha-vaikeuksien sekä luottotiedot mennyt. RikRek ollut kummallakin mutta itselläni on kummatkin palautuneet. En todellakaan ollut helppo tapaus mutta adoptio vanhempani olivat todella pitkä-jänteisiä omalta osaltaan. Tänä päivänä saan kyllä kuulla syytöksiä etten pidä esim. tarpeeksi yhteyttä jne. Muistan lapsuudestani suhteellisen paljonkin asioita ja jouduin tekemään lapseni erittäin isoja päätöksiä joita pieni lapsi ei missään nimessä olisi saanut tehdä mutta tein oikein. Onnea kaikille sijaisvanhemmiksi hakeville mutta muistakaa että helppoa se ei tule olemaan. 

Vierailija
19/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä maksetaan? Peittyykö kulut?  Itselläni ei olisi hermoja hoitaa lapsia joilla ongelmia ties kuinka paljon.

Vierailija
20/34 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu. Suurin osa meidän sijoituista ovat teini-ikäisiä ja käytöshäiriöisiä, eli ei edes mietitä perheitä. Pienet, alle teini-ikäiset voivat kyllä olla sijoitettuina perheisiin. Ne pienet jotka sitten tulee, voivat olla tosi hämmentyneitä, että eivät ole enää kotona. Voi olla kauhea ikävä äitiä ja isää, vaikka eivät ole kunnollisia vanhempia kokeneetkaan. He tarvitsevat huomiota ja tavallista arkea. Minusta tämän voi harjoitella hyvin olemalla ensin "lomaperhe", eli tukiperhe. Ettei olisi heti pitkäaikainen sijoitus.