Mikä avuksi, kun lapset ei "mahdu" samaan autoon...
Lapset 13v, 11v pojat ja 8v tyttö. Automatkat ajoittain yhtä h*lvettiä, riippumatta matkan pituudesta. Istuvat siis kolmestaan takapenkillä ja toivoisinkin vinkkejä, millä saada lapset pysymään aisoissa niin, ettei tarvi jättää jotain kotiin tai minun tai miehen siirtyä takapenkille erotuomariksi...
Edessä 4h automatka, ipadit, puhelimet, läppärit jne pitää porukan hetken tyytyväisinä, mutta joka matkalla ei rekvisiittaa mukana ole eikä pitäisi aina ollakaan...
Kommentit (39)
Kännykät sun muut härpäkkeet pois.
Meillä neljä lasta ja kuusipaikkainen auto (3+3). Takapenkillä pojat 15, 13 ja 9 v ja aika hiljaista on. Nuorin, tyttö 5 v keskellä edessä ja hyvin käyttäytyy. Johtuu kyllä varmasti siitä, että autossa ei olla suvaittu huonoa käytöstä lainkaan! Se on vaarallista ja typerää. Eli sanoisin, että kasvata niitä. You know, kiristys, lahjonta, pakottaminen vai miten ne nyt menikään...
Ja ei, meillä ei ole täydelliset lapset ja täydellistä kasvatusta. Osaavat käyttäytyä kotona erittäin ärsyttävästi. Mutta automatkat meillä sujuu :). Mitä nyt aluksi voi tulla tappelua kuka joutuu keskelle... Mutta suut tukkoon ja sillä selvä.
Se joka käyttäytyy parhaiten saa istua ens kerran etupenkillä.
Mä olenkin natsimutsi mut jos ei mun pesue pysy hiljaa neljää tuntia niin ne tulee dösällä perässä. Mä en ikinä antais mitään ipadeja yms. autoon. Ei mullakaan sellasta lapsena ollut ja mummolaan ajettiin yli 600 kilsan päähän melkein joka viikonloppu.
Vastaus; Vika on vanhemmissa. Täysin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 21:28"]
Se joka käyttäytyy parhaiten saa istua ens kerran etupenkillä.
[/quote]
Just tätä meinasin ehdottaa. Äiti tai isä keskelle. Se on kyllä ankea paikka, mutta kun itse siinä istuu, alkaa tehdä mielikin pitää sitä kuria. Tosin mulla oli raaka rangaistus: jos ette ole kunnolla, laulan koko loppumatkan. Mulla on aivan kamala ääni!
Olin kerran itse penskana 90-luvulla opettajan kyydissä autossa kun mentiin jonnekin leiriikouluun ja sillä sitten meni hermot muhun niin pysäytti auton ja huusi että kävele perille. Niin sitä 8-vuotiaana osasin kävellä lähemmäs 10 km:n matkan jonnekin leirikeskukseen pimeällä metsätiellä. Nykyään tästä varmaan jo pääsis iltapäivälehtien otsikoihin, mutta olinpa ainakin kiltisi paluumatkan. Suosittelen kokeilemaan!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 21:20"]Tappelusta seuraa, että auto pysäytetään, ja sitten tappelupukarit voivat valita, istuvatko ihmisiksi vai jatkavatko kävellen.
[/quote] moottoritien laitaanko laitat kävelemään? Ap puhui neljän tunnin matkasta, kuinka voi uhata laittavansa kävelemään, kun uhkausta ei voi toteuttaa? Itsellä 4 lasta, joista 3n kanssa ei mitään ongelmaa autossa mutta yksi ei kestä nahoissaan ollenkaan. Tänäänkin jouduttiin poistamaan autosta ja tuli sitten kotiin metrolla ja junalla - ja ikää jo 13v. On vauvasta asti ollut huono matkustamaan ja vika ei tunnu paranevan
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 21:43"]
Kaksi lasta, 8 ja 12 eivät jaksa paria tuntia pitempään. Ei ne ilkeyttään sitä tee, ei vaan jaksa odottaa että ollaan perillä.
[/quote]
Harjoituksen puutetta veikkaisin. Meillä menee neljä tuntia vallan mainiosti jo pienemmilläkin. Äänikirjoja kuunnellaan. Jutellaan ja pelataan laiva on lastattu -peliä. Kummallakin matkapahoinvointia, joten ipadit, kännykät ja dvd-soittimet sekä kirjat on takakontissa.
[/quote]
Kaksi lasta takapenkillä on AIVAN eri kuin kolme.
[/quote] meillä 7 paikkainen auto ja 6 henkinen perhe . Iso auto ei ole ratkaisu. Aina tapellaan kuka suostuu menemään taakse ja sieltä takaa pystyy myös osallistumaan hyvin keskipenkin tappeluun.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 21:43"]
Kaksi lasta, 8 ja 12 eivät jaksa paria tuntia pitempään. Ei ne ilkeyttään sitä tee, ei vaan jaksa odottaa että ollaan perillä.
[/quote]
Harjoituksen puutetta veikkaisin. Meillä menee neljä tuntia vallan mainiosti jo pienemmilläkin. Äänikirjoja kuunnellaan. Jutellaan ja pelataan laiva on lastattu -peliä. Kummallakin matkapahoinvointia, joten ipadit, kännykät ja dvd-soittimet sekä kirjat on takakontissa.
[/quote]
Kaksi lasta takapenkillä on AIVAN eri kuin kolme.
[/quote]
Niin, vastasinko alkuperäiselle? En. Vaan tälle kaksilapsiselle, jonka lapset ei jaksa kahta tuntia pitempään olla takapenkillä. Daah!
Lisäksi: harjoitusken puutetta sillä kolmilapsisella perheelläkin, jos eivät neljää tuntia jaksa autossa olla kunnolla.
Homma on mennyt vikaan jo siinä kohtaa, kun on hankittu se toinen lapsi. Yksi lapsi ei takapenkillä keskenään tappele. Ja jos sillä on kaveri matkaseurana, niin ei tappele senkään kanssa.
Mä en vieläkää mahdu viittä minuuttia kauemmaks ajaks autoon pikkuveljien kans. Ite oon 23 ja veljet 20. Aina kauhea tappelu jos joudutaan istumaan kaikki samas autos.
Meillä about saman ikäiset lapset. Automatkat sujuu hyvin kun luvataan matkan alussa että jos käytös on hyvää, mennään matkalla mäkkäriin syömään (käydään todella harvoin ja on suurta herkkua) ja jos sen jälkeen jatkuu sopuisasti jätskit luvataan melkein perillä. Ymmärrän oikein hyvin että on hankalaa esim. isoveljen 10v. Kuunnella pikkusiskon 6v. kiusaamista 6h ajomatkan verran kylki kyljessä, siksi kränää tulee.
Toimii tuo "keppi ja porkkana" systeemi oikein hyvin nykyään, kerran muksut sai kolmannen maailman sodan aikaiseksi takapenkillä toisiaan ärsyttämällä ja mehän sitten jatkettiin koko matka suoraan mökille ilman pysähdyksiä. Mies vielä meni mielestäni vähän pitkälle kun halusi varta vasten pysähtyä välipissalle paikkaan jossa se mäkkäri oli, ihan vaan näyttääkseen mistä jäävät paitsi. No summa summarum oppi meni perille.
Öh? Meillä on 4 lasta (12, 10, 6 ja 5v), auto on 7-paikkainen. Meillä joku 2:n tunnin matka menee ihan heittämällä, 5-vuotias saattaa kysyä kerran tai kaksi ollaanko jo perillä. Pienemmillä on omat lelut tai kirjat mukana, niillä leikkivät itsekseen tai keskenään riippuen siitä miten istuvat autossa. Isommat lukevat tai kuuntelevat musiikkia kuulokkeilla. Meidän lapset ei ole kai ikinä tapelleet autossa, en ainakaan muista että olisin joutunut puuttumaan asiaan. Eipä mulla taida olla hyviä neuvoja ap:lle, mutta jos meidän lapset jostain syystä alkaisivat tappelemaan autossa niin luulen että matka katkeaisi siihen.
vastaus on niin sikahelppo että ihan itkettää: ilmastointiteippi
Yksi kakara suksiboksiin, toinen isoon matkalaukkuun tavaratilaan ja kolmas voikin sitten istua takapenkillä ja äiti voi pelailla sillä ipadilla sillä välin kun isä ajaa. Välillä vaihdetaan ajajaa, ettei kuski vaan rasitu.
No jo on täydellisiä äitejä taas palstalla. Terv. se Kolmen pojan äiti Opelin kyydistä, jonka huonosti kasvatetut lapset hermostuvat viim kahden tunnin päästä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 21:32"]Mä olenkin natsimutsi mut jos ei mun pesue pysy hiljaa neljää tuntia niin ne tulee dösällä perässä. Mä en ikinä antais mitään ipadeja yms. autoon. Ei mullakaan sellasta lapsena ollut ja mummolaan ajettiin yli 600 kilsan päähän melkein joka viikonloppu.
Vastaus; Vika on vanhemmissa. Täysin.
[/quote]
Väärä vastaus. Tässähän ei kysytty missä vika vaan mikä avuksi. Siihen et vastannut ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 21:20"]
Tappelusta seuraa, että auto pysäytetään, ja sitten tappelupukarit voivat valita, istuvatko ihmisiksi vai jatkavatko kävellen.
[/quote] nokka takasiin kotiin matka peruttu