Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ero vai tilit erilleen?

Vierailija
18.07.2014 |

Tilanne on ollut nyt pari vuotta tämä; mies tuhlaa rahojamme omiin harrastuksiinsa surutta (yhdessä oltu 9 vuotta). Minä olen hoitanut yhteiseltä tililtä laskujen maksut, lainanlyhennykset menevät suoraveloituksena. Hoidan myös kaupassakäynnit ja kodinhuollon. Jopa nurmilonleikkuun ja lumityöt. Miehen piti saada oma autotalli kun otimme lainaa, rahat menivät muuhun. Olimme siis suunnitelleet erinäisiä remontteja, joista nyt vain yksi toteutui. Kun mies ei saanut talliaan, vuokrasi hän kalliin hallitilan harrastukselleen. Minulla ei juuri tähän ollut sananvaltaa, vaikka yritin kieltää.

Nyt siis mies ostelee harrastustarvikkeita, maksaa vuokraa ja sähkölaskua hallista, ja minä en ole päässyt edes kampaajalle yli vuoteen tiukan rahatilanteen vuoksi. Lapselle on pyritty hankkimaan kaikki tarvittava, ne olen tinkinyt kauppalaskusta (n 150/vko, sis kaiken kaupasta tarvittavan, vaipoista ruokiin). Tulomme ovat pienehköt, koska olen itse kotona ansiosidonnaisella ja mies päivätöissä.

Olen jo ottanut haltuuni miehen avainlukulistan, kun alkoi osamaksulla ostelu. Nämä on nyt maksettu muttei unohdettu. Nyt kortilla ostelee sitten kaikennäköistä, muutamia kymppejä sinne tänne joista sitten kuukaudessa kertyy satoja euroja. Olen uhannut ottaa kortinkin pois, mutta alkanut nyt miettiä, onko tässä enää mitään järkeä.. olen ikäänkuin aikuisen miehen holhooja, aina saa pelätä paljonko se on tuhlannut ja riittääkö rahat ruokaan.

Nyt kysyisinkin kokemuksia, onko tilien eriyttäminen vaihtoehto? Yhteiselle tilille ruokarahat ja lapsen tarvikekulut prosenttiosuudella, lainanlyhennykset yms ja molemmat maksaa omat menonsa jäljellejäävistä. Vai, olisiko järkevintä ottaa yksinkertaisesti ero tällaisesta miehestä? Alan itse olla loppu ainaisesta stressistä laskujen ja ruokarahojen riittävyydestä, miestä kiinnostaa siinä vaiheessa kun kerron ettei tilillä ole juuri mitään.. "mutku mä tarttisin sitä ja tätä.."

Olisin enemmän kuin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 10:04"]

Jos mies ei osaa huolehtia omista laskuistaan niin aika opetella!

Yhteiset laskut hoidat sinä varmuuden vuoksi mutta ne maksetaan siltä yhteiseltä "taloustililtä" minne molemmat laittavat SOVITUN SUMMAN joka kuukausi. Ja se sovittu summa on vähän isompi mitä oikeasti tarvitaan että sinne tilille jää pahanpäivävara/rahaa yllättäviin menoihin.

Jos mies ei suostu ymmärtämään niin siirrä ulkoruokintaan.

[/quote]

Mitäpä, laittaisit kaikki kuukausittain toistuvat miehen laskut automaattimaksatukseen ja sovitte laskuttajien kanssa eräpäiväksi miehen palkkapäivän. Näin laskut tulisivat hoidettua. Usein tuo eräpäivän siirtokin onnistuu. Sitten laitatte tilit erilleen ja yhteiselle tilille miehen palkasta toistuvaissiirtoina sovittu summa. Sitten vasta mies saa pitää sen, mitä tilille jää. Sinä tietenkin siirrät päivärahasta sovitun osuuden myös teidän yhteiselle tilille. Pidät siis huolen, ettei mies pääse hassaamaan rahoja, ennen kuin laskut on hoidettu ja yhteiselle tilille on siirtynyt rahaa.

Vierailija
2/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 11:23"]

Yhteinen pankkitili meillä toimii niin, että molempien tulot tulevat samalle tilille, ja mä omilla pankkitunnuksillani sitten makselen laskut sieltä. Omille tunnuksilleni tulee esim e-laskut. Tämä "yhteinen sopimus", koska miestä ei kiinnosta hoitaa raha-asioita.

[/quote]

jos miehelläsi ei ole omia tunnuksia eikä omaa tiliä, niin ei ihmekään ettei kiinnosta raha-asiat. miehesi tarvitsee kyllä mielestäni tuossa tilanteessa oman tilinsä ja jotain käsitystä käytettävissä olevasta rahamäärästä. muuten hänen on aivan liian helppo vyöryttää kaikki vastuu sinulle. molemmillle erilliset tilit ja yksi yhteinen koko perheen menoille tarkoitettu tili. mieheltäsi pois kortti yhteiseen tiliin ainakin kunnes oppii aikuiseksi, hänelle vain käyttöoikeus omaan tiliinsä. on ensisijaisesti turvattava perheen ruokarahat, sitten mitä mies tekee omalla tilillään oleville rahoille, on hänen oma asiansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miehellänikin on tunnukset tuolle yhteiselle tilille. Otettiin vain yhteisestä sovinnosta avainlukulista minun haltuuni, kun alkoi ostella tuhottomasti osamaksulla.. Kortit on myös molemmille. Mies käyttää nyt korttia holtittomasti, vaikka tietää, että rahaa ei ylimääräisiin ole. Sitten kun sanon ja kysyn että mihin on tuhlannut, niin saan yleensä vastaukseksi että "tarttin harrastukseeni sitä ja tätä, ai mä luulin että sä oot jo käyny kaupassa/maksanu laskut". Tämä tympii. Ei siis voi edes kysyä, että onko jotain mahdollista ostaa, vaan ostaa menemään.

Ap

Vierailija
4/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 09:39"]

Tilanne on ollut nyt pari vuotta tämä; mies tuhlaa rahojamme omiin harrastuksiinsa surutta (yhdessä oltu 9 vuotta). Minä olen hoitanut yhteiseltä tililtä laskujen maksut, lainanlyhennykset menevät suoraveloituksena. Hoidan myös kaupassakäynnit ja kodinhuollon. Jopa nurmilonleikkuun ja lumityöt. Miehen piti saada oma autotalli kun otimme lainaa, rahat menivät muuhun. Olimme siis suunnitelleet erinäisiä remontteja, joista nyt vain yksi toteutui. Kun mies ei saanut talliaan, vuokrasi hän kalliin hallitilan harrastukselleen. Minulla ei juuri tähän ollut sananvaltaa, vaikka yritin kieltää.

Nyt siis mies ostelee harrastustarvikkeita, maksaa vuokraa ja sähkölaskua hallista, ja minä en ole päässyt edes kampaajalle yli vuoteen tiukan rahatilanteen vuoksi. Lapselle on pyritty hankkimaan kaikki tarvittava, ne olen tinkinyt kauppalaskusta (n 150/vko, sis kaiken kaupasta tarvittavan, vaipoista ruokiin). Tulomme ovat pienehköt, koska olen itse kotona ansiosidonnaisella ja mies päivätöissä.

Olen jo ottanut haltuuni miehen avainlukulistan, kun alkoi osamaksulla ostelu. Nämä on nyt maksettu muttei unohdettu. Nyt kortilla ostelee sitten kaikennäköistä, muutamia kymppejä sinne tänne joista sitten kuukaudessa kertyy satoja euroja. Olen uhannut ottaa kortinkin pois, mutta alkanut nyt miettiä, onko tässä enää mitään järkeä.. olen ikäänkuin aikuisen miehen holhooja, aina saa pelätä paljonko se on tuhlannut ja riittääkö rahat ruokaan.

Nyt kysyisinkin kokemuksia, onko tilien eriyttäminen vaihtoehto? Yhteiselle tilille ruokarahat ja lapsen tarvikekulut prosenttiosuudella, lainanlyhennykset yms ja molemmat maksaa omat menonsa jäljellejäävistä. Vai, olisiko järkevintä ottaa yksinkertaisesti ero tällaisesta miehestä? Alan itse olla loppu ainaisesta stressistä laskujen ja ruokarahojen riittävyydestä, miestä kiinnostaa siinä vaiheessa kun kerron ettei tilillä ole juuri mitään.. "mutku mä tarttisin sitä ja tätä.."

Olisin enemmän kuin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa.

[/quote]

Laittaisin tilit erilleen. Sitten omaa rahaansa voi käyttää omiin tarkoituksiin, tietenkin vasta sitten, kun perheen pakolliset on ensin huomioitu siitä päältä :) Meillä on olleet rahat aina näin ja hyvin on mennyt ja kumpikin tykkää. Mies aina heittelee lainaksi korttiaan, vaikka ei välttämätöntä aina, enkä toisen tililtä nosta kun sovitun ja välttämättömän. Kumpikin tietää missä mennään.

Vierailija
5/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 13:02"]

Siis miehellänikin on tunnukset tuolle yhteiselle tilille. Otettiin vain yhteisestä sovinnosta avainlukulista minun haltuuni, kun alkoi ostella tuhottomasti osamaksulla.. Kortit on myös molemmille. Mies käyttää nyt korttia holtittomasti, vaikka tietää, että rahaa ei ylimääräisiin ole. Sitten kun sanon ja kysyn että mihin on tuhlannut, niin saan yleensä vastaukseksi että "tarttin harrastukseeni sitä ja tätä, ai mä luulin että sä oot jo käyny kaupassa/maksanu laskut". Tämä tympii. Ei siis voi edes kysyä, että onko jotain mahdollista ostaa, vaan ostaa menemään.

Ap

[/quote]

Nyt heti avaatte miehelle oman tilin, jolle siirrät kuukausittan sen verran, kuin kulloinkin on varaa antaa hänen omiin juttuihinsa. Yhteisen tilin tunnukset ja kortin otat pois häneltä. Jos miehen omat rahat eivät sitten riitäkään, on se yksin hänen ongelmansa.

Vierailija
6/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 13:02"]

Ap

[/quote]

teillä on nyt vain organisoitu tuo homma huonosti. miehelläsi ei pitäisi olla käytännössä mahdollisuutta käyttää sellaista rahaa harrastukseensa, joka on perheen ruokaan tarkoitettu. eli miehen tuloista perheosuus erilleen heti tilipäivänä, ja sitten saisi tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. yritä sietää sitä, että mies ostelee sitten mitä tykkää omilla rahoillaan. 

tehkää vaikka näin: 

-laske käytettävissä oleva rahasumma kuukausittain ja mieti, paljonko tarvitset perheen ruokaan, lapsen vaatteisiin ja vältämättömiin menoihin. arvioi hieman yläkanttiin, että jää pahan päivän varaa. 

-miehelle oma tili, johon hänellä tunnukset ja käyttöoikeus.

-yhteinen tili, johon tässä vaiheessa vain sinulla käyttöoikeus, ehkä myöhemmin jos mies oppii käyttämään rahaa, hän voi myös saada käyttöoikeuden tähän. 

-sinulle oma tili, josta maksat mm. kampaajalaskut

-miehen tilipäivänä siirtyy automaattisiirtona "perheosuus" yhteiselle tilille

-sinun rahantulopäivänäsi myös rahasiirto yhteiselle tilille

-miehen harrastuslaskut ym. ohjataan miehelle

-maksat itse omalta tilitäsi omat kampaajalaskut

jos rahaa on kuukaudessa vaikka 2500 euroa yhteensä,

mieti ruoka, vuokra, vakuutukset, ym. mitä tarvitsette ja ohjaa vaikka 1000 miehen rahoja ja 500 sinun tulojasi perhetilille. summat voi tietty olla ihan eri kokoluokkaa, mutta tässä esimerkki.

Vierailija
7/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies suostuu, niin "yhteistili" vain sinun hallintaasi, ja mieheltä automaattisesti siirtyy sinne (suurin) osa palkasta heti sen tultua. Tekisin miehelle selväksi, että tämä järjestely tarvitaan, jotta voitte jatkaa yhdessä. Jos mies ei suostu tuohon tai vastaaviin järjestelyihin, ero. Ei vain rahankäytön vuoksi vaan yhteistyökyvyttömyyden.

Vierailija
8/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat neuvoista :) aikaisemmin miehen kanssa oli puhe, että eriytetään tilit ja otetaan vaikka meidän s-tili yhteiseksi tiliksi, josta menee kauppalaskut ja lainat. Mies oli silloin sitä mieltä, että sitten sama eriyttää osoitteetkin. Ehdotan tätä uudestaan, kunhan tulee ensi viikolla harrastusreissultaan. Sitten jos ei kelpaa, niin alan suunnitella sitä osoitteiden eriyttämistä.. ja tuo on kyllä totta, ettei yhteistyökyvyttömän kanssa voi elää. Etenkään, kun toinen brassailee yhteiset rahat turhuuksiin, ja mä en ole uusia vaatteitakaan juuri raskinut ostaa. Lapsi on ainoa, jonka tarpeista en tingi. Kengät ja tarvittava määrä vaatteita on oltava.

Ap

Vierailija
9/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä suunnitelma.

varmasti olivi hyvä tehdä laskelmia paperillekin, että näkee mitä summia on käytettävissä ja mitä mihinkin pakosti menee.

Vierailija
10/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskelmia olen tehnyt jo aiemmin, ja näyttänyt niitä miehelle. Ei kiinnostanut. Ajattelin tehdä uudet laskelmat, kunhan jaksan ja ehdin tuon lapsen ja kodinhoidolta. :)

Ap

Vierailija
11/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

raportoi sitten miten menee :)

Vierailija
12/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua kiinnostaa, että miten mies sitten hoitaisi raha-asiansa jos eroaisitte, jos häntä vaan ei kiinnosta raha-asiat? antaisiko tilinsä äidilleen tai palkkaisiko virkaholhoojan? =)

ehkä kannattaa myös ottaa esille tuo, ettei raha-asioista ja harrastusmenoista sitten tarvitsisi keskustella, kun tietty perheosuus olisi selvillä joka kuukausi.

Vierailija
13/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 10:18"]

Moni nainen kaivaa itselleen syvän kuopan jo suhteen alussa kun alkaa hoitamaan kaikki asiat ja passaa ja palvelee miestä kuin pikkulasta. Sitten parin vuoden päästä ihmetellään kuinka mies on kuin itsekäs teinipoika joka ei ymmärrä mitään eikä ota vastuuta mistään.

Kultsipuppeli vaan ryyppää tai harrastaa ym omat rahansa ja vaimo yrittää niska limassa saa omat rahansa riittämään koko perheen menoihin.

[/quote]

Vielä syvempään monttuun putoavat ne naiset, joilla ei ole edes omaa tiliä ja mies hoitaa kaikki raha-asiat. Silloin nainen on ikään kuin lapsen asemassa.

Meillä on toiminut hyvin se systeemi, että on minun ja meidän rahat. Minä huolehdin kaikkien laskujen maksusta, minulla on käyttöoikeus kaikkiin tileihin, mutta miehellä vain omiinsa.

Vierailija
14/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:24"]

minua kiinnostaa, että miten mies sitten hoitaisi raha-asiansa jos eroaisitte, jos häntä vaan ei kiinnosta raha-asiat? antaisiko tilinsä äidilleen tai palkkaisiko virkaholhoojan? =)

ehkä kannattaa myös ottaa esille tuo, ettei raha-asioista ja harrastusmenoista sitten tarvitsisi keskustella, kun tietty perheosuus olisi selvillä joka kuukausi.

[/quote]

Olen eronnut tällaisesta miehestä. Huonostihan se raha-asioiden hoito sujuu. Ja exä muistaa aina kertoa mullekin, miten vaikeaa hänellä on. Ei kiinnosta, onko tilillä viisi euroa vai viisi senttiä. Lapset ovat hänellä joka toinen viikonloppu ja siitäkin on kauhea ruikutus, että ne maksaa niin paljon. Ihmisellä on kuitenkin säännölliset tulot, pienet asumismenot eikä lasten menoista kuin ruokamenot ja hammastahnan osto. 

Me kokeiltiin vähän kaikenlaista. Oli omat tilit, oli asioidenhoitotili, oli sopimuksia ja päätöksiä, mutta silti minä jäin aina maksumieheksi, ihan sama minkä kokoiset tulot kelläkin oli. Kun ensimmäinen maksumuistutus (tai karhulasku tai saattoi se jopa olla ulosotosta) tipahti postiluukusta miehen nimellä, loppui suhdekin. Olin sen ilmoittanut jo aikaisemmin, että raha-asiat on huolehdittava niin, että ei tule ongelmia. Minulle pitää uskaltaa kertoa ennen kuin laskut jää maksamatta. 

En minä sitten enää jaksanut. Kuvittelin pääseväni kaikesta rahaväninästä eroon. En päässyt. Ihan sama mitä minä ostan tai teen, jos exä kuulee siitä, alkaa heti väninä, miten hänellä ei ole rahaa, miten epäreilua on, että minä voin käyttää lapset Linnanmäellä tai mennä kampaajalle tai ostaa - hui kauhistus - uuden television. Ja kaiken tämän mahdollistaa tietenkin lapsilisät ja elatusmaksut. Muutenhan minäkin olisin ihan perikadossa. (Ei usko millään, etten olisi.)

Vierailija
15/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 13:12"]

Nyt heti avaatte miehelle oman tilin, jolle siirrät kuukausittan sen verran, kuin kulloinkin on varaa antaa hänen omiin juttuihinsa. Yhteisen tilin tunnukset ja kortin otat pois häneltä. Jos miehen omat rahat eivät sitten riitäkään, on se yksin hänen ongelmansa.

[/quote]

Koska ap:n mies on noin holtiton rahan suhteen, tämän on ehdottomasti paras, vaikkakin järein, keino.

Vierailija
16/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti tsemppiä sulle ap!

Vierailija
17/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että miehelläsi on jokin oppimiseen ja hahmottamiseen liittyvä vaikeus.

Vierailija
18/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen "ei kiinnosta" asenne on mielestäni pelottava. Tulee tunne että hän on jo henkisesti luopunut suhteestanne. Ihan kuin vain yrittäisi ottaa kaiken irti ennen kuin ero tulee.

Vierailija
19/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pakko ottaa järeät keinot käyttöön. Muuten menee mielenterveys ainaiseen kituuttamiseen, vaikka nälkää ei olla nähty, mutta v*tuttaa kaupassa aina ostaa kaikki halvinta ja suunnitella ruoat niin, että niistä riittää moneksi päiväksi. Lapsi kuitenkin tarvii monipuolista ruokaa, joten vihanneksia ja kasviksia on ostettava, vaikka kuinka tekisi tiukkaa.

Mä kans epäilen että mies olis pississä raha-asioineen, jos ero tulisi. On se kuitenkin niin rakas, että en haluaisi erota vain rahan vuoksi. Ja silloin kun on kotona, on hyvä isä lapselle. Leikittää, antaa välipaloja, huolehtii kuivaksi yms. Vaikka ei pitempiä pätkiä ole koskaan hoitanutkaan. Varmaan sitten hieman isompana :)

Nostan kissan pöydälle heti kun mies tulee reissusta su/ma, niin saa tähän holtittomaan toimintaan jotain rotia.

Ap

Vierailija
20/51 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa ettei sulla ole miestä vaan lapsi. Ap joskus vaihtamalla paranee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme