Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä vanhan äidin kanssa?

Vierailija
14.07.2021 |

Äitini on päälle 80-kymppinen ja tarvitsee apua. Käyn vähintään kerran viikossa hoitamassa häntä ja teen kotitöitä. Soitan joka päivä ja kyselen miten hän voi. Nyt mikään ei enää tunnu riittävän, minun tulisi olla hänen käytössään aina kun hän sitä vaatii. Lisäksi hän keksii päässään mitä ihmeellisimpiä juttuja koskien elämääni ja ne jutut eivät ole mitään positiivista kuultavaa ja asiat ovat juuri niinkuin hän itse ne on päässään miettinyt, järjen puhuminen hänelle on turhaa. Tunnen että oma jaksaminen on nyt loppu. Mistä apua?!

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teen näin, tiedän saavani hänen vihansa ja raivonsa taas niskaani.

Kiitos kun vastasit :)

Äidilläsi saattaa olla harhaluuloisuushäiriö. Sillä diagnoosilla voi saada hoitoa geropsykiatrisella osastolla

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/ti…

Vierailija
42/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli yli 90 vee ja toimin lähinnä hänen sihteerinään. Etkö voisi keksiä äidillesi jotain oikeaa tekemistä ja aktiviteetteja, jotta hänellä olisi oma elämä ja omaa ajateltavaa? Ruvetkaa yhdessä rakentamaan hänelle sellaista maailmaa. 

80 vee on aivan nuori ja väärin puhua 'vanhasta äidistä,, jos ei ole muistisairas tai muita sairauksia. Jos on sellaisia niin etköhän saisi apua ilmoittamalla hänestä jonnekin. 

Ajattelitko, että ihminen on tänään terve ja huomenna niin muistisairas, että apu järjestyy pam? 

Ei mene ihan noin. Voi ei todellakaan mene. Ennen kuin yhteiskuntaa alkaa mitenkään kiinnostaa, omaisista on väännetty viimeinenkin hikipisara ja kyynel moneen kertaan. Ja intetään vielä päälle, että ei nämä muistipisteet nyt vielä niin ihmeelliset ole etteikö ihminen saisi elää niinkuin haluaa (ja sinun pitää hypätä hänen pillinsä mukaan, jos se sattuu olemaan sitä mitä hän haluaa). 

Siinä vaiheessa kun oma äitini alkoi kantaa huolta tuuletusikkunasta, joka ei ollut hänen ollut kolmeenkymmeneen vuoteen ja vaati minua kuskiksi, muistitestaajan mielestä hän pärjäsi keskimäärin ikätasoisesti. 75-vuotiaana. Siihen mennessä oltiin jo taaperrettu kymmenisen vuotta helvetissä. Ilman että apua voitiin antaa koska äitisi nyt ei sitä hyväksy eikä päästä kotihoitajia sisälle arvioimaan tilannetta.

Kotihoitajalle kyllä annetaan oma avain, kun häntä oikeasti tarvitaan.

T.hoitsu

Olisi tarvittu, mutta kun ei suostunut arviokäyntiin. Ihminen meinasi paleltua ja nääntyä nälkään omassa rauhassaan ennen kuin naapuri meni katsomaan ja sai suostuteltua ambulanssin soittamiseen. Jälkikäteen selvisi, että oli varastoinut koivuklapeja kamiinan eteen ja alle ja kipannut tuhkat siihen päälle, puulattialle. Olivat hiiltyneet puoliksi mutteivät onneksi syttyneet kunnolla.

MMSE vielä pitkään tuon vaiheen jälkeen pisteen kaksi vajaa täydet. Meidän mittarimme eivät mittaa sitä mitä pitäisi, eikä minkäänlaisesta huolenpidosta voida puhua. Pitää palata inhimilliseen kokonaisarvioon ja lopettaa hellämieliseen heitteillejättöhumanismiin käärittyn kvasitieteellisen moskan palvominen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystävä provonpaljastaja tuntuisi ehtivän ihan jokaiseen ketjuun. Ap, voit jättää ne kommentit omaan arvoonsa, se vain kiihtyy jos vastaat jotain.

Onpa kurja tilanne. Kyllä sun varmaan täytyy uskaltautua soittamaan kunnan sosiaalihuoltoon siitä palvelukartoituksesta. Äitisi varmaan sulle suuttuu, mut eikös se oo vihainen jo nytkin?

Ja sitten niitä rajoja: sanot vain, että voidaan puhua puhelimessa max. kerran päivässä, tuun käymään ja jeesaamaan max kerran viikossa. Ihana tietysti, että huolehdit vanhasta äidistä. Mutta sunkin jaksamisella on arvoa.

Käytännön neuvona katso Muistiliiton sivut. Jos tuntuu siltä, että äitisi käytöksessä on tapahtunut huomattava muutos, muistisairauksien riski kannattaisi selvittää, jos ei muuten niin pois sulkemisen nimissä. Toinen mahdollinen asia on hoitamaton masennus, joka varsinkin näin koronan aikaan on tosi tavallinen ikäihmisillä. Siihen on meinaan tehokkaita ja turvallisia lääkkeitä! Toki voi olla paljon muitakin syitä.

Vierailija
44/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tyttäret, älkää suostuko hyppimään vanhojen vanhempienne joka oikun perässä!

Sopikaa napakasti kuinka usein voitte käydä/ soittaa ja miten pystytte oman jaksamisenne puitteissa auttamaan.

Pyydätte kotihoidosta apua, moni asia järjestyy sitä kautta.

Siivousapu kannattaa ostaa ja etsiä vaikka vapaaehtoispalvelun kautta ulkoilu- ja seurusteluapu.

Näin ollen omaiset jaksavat käydä muuten vaan tapaamassa ilman isompia vaatimuksia.

Vierailija
45/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muuttamassa 500 metrin päähän omasta äidistä ja ihan siksi, että voin auttaa häntä. Täyttää 85v ja vuodet voi olla vähissä. Lähimmäisenrakkaus harvinaista vissiin nykyään

Aikuiset lapset puolisoineen ovat töissä satojen kilometrien päässä, lisäksi omia lapsia huollettavana. Siinä on lähimmäisenrakkautta ihan riittämiin.

Vierailija
46/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tilaat siivous apua siivous firmasta , olet yhdeydessä sosiaalitoimiston jonka kautta , kysyt kotihoitoa , jos Äitisi pääsee tämän piiriin käyvät , aamulla , päivällä, ja yöllä .

Siivous ei kuulu eikä kotihoidon työhön , vaan se kotisairaan hoito,

Joissakin paikoissa tuovat ruoan tai erillinen ruoankuljetus ,Joka kuljettaa ruokia vanhuksille, nämä Palvelut ovat maksullisia, mutta Ainakin kunnallisella puolella on näin käytäntö , laskutuksen kanssa sovitaan , että onko se kuukausittain.

Ja ennen Todellakin siivous ja ruoan laitto kuului Kotihoidon työhön, mutta ei enää 1990- jälkeen, joka Olisi Ihanaa, että Kaikki , palvelut, saisi samasta paikasta.

ALOITUKSESSA: Ei ollut Mainintaa, että kuuluuko 80- vuotias äiti ja hieman yli 80- vuotta Hän jo ,

Kotihoidon piiriin Vai ei , kun on Paljon vanhuksia, jotka Ei tähän kuulu, joten Turha on Haukkua Lukutaidottomaksi,

Koska aloituksesta, Ei sitä mainittu!

Tässä Vauva-;keskutelu palstalla kun , ilmennyt , Vaikka minkälaisia , kirjoittajia on valitettu lukutaidottomuudestakin!

Ja toinen Jättäkää ne Diknisointi Terveyden ja Hoidon Alan Ammattilaisille! Kiitos

Ei muuta joo oli lopetus , mutta pitää tässä jo näitä keskusteluja seuraannena kun Monissa keskusteluissa on , diaknisoitu, ja haukuttu Lukutaidottomaksi Eli Nyt on Asiat Selvät!.

Vierailija
47/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on menty, auttaa ei haluta omia vanhoja vanhempia, mutta perinnöt kelpaa ja lastenhoitoapu, kun lapset oli pieniä 😂 Hävetkää, ei mulla muuta

Vierailija
48/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on menty, auttaa ei haluta omia vanhoja vanhempia, mutta perinnöt kelpaa ja lastenhoitoapu, kun lapset oli pieniä 😂 Hävetkää, ei mulla muuta

Minä ja veli halutaan, että äiti käyttäisi säästönsä omaan hyvinvointiin, mutta ei. Kun sitä perintöä olisi kuulemma niin kiva jättää. Ei ne jälkeläisetkään ole aina niin hyvässä kunnossa, että pystyisivät olemaan kokopäiväisinä kodinhoitajina ja talonmiehinä.

Vierailija
49/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
50/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muuttamassa 500 metrin päähän omasta äidistä ja ihan siksi, että voin auttaa häntä. Täyttää 85v ja vuodet voi olla vähissä. Lähimmäisenrakkaus harvinaista vissiin nykyään

Vaihdoitko ihan paikkakuntaa? Irtisanouduitko työstäsi tyhjän päälle vai onko sinulla uusi työ? Miten muu perhe, muuttaako puoliso ja mahdollisesti lapset mukana vai jääkö he entiselle paikkakunnalle?

Vierailija
51/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoitko ihan paikkakuntaa? Irtisanouduitko työstäsi tyhjän päälle vai onko sinulla uusi työ? Miten muu perhe, muuttaako puoliso ja mahdollisesti lapset mukana vai jääkö he entiselle paikkakunnalle?

Jos oma äiti on 85v. niin omat lapset ovat varmaan jo aikuisia. 

Vierailija
52/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma äiti on 85v. niin omat lapset ovat varmaan jo aikuisia. 

Jos sekä äiti että itse on saanut lapsen vielä yli 35-vuotiaana, niin lapsi on vielä pieni. Oma isoäiti oli 72-vuotias kun synnyin ja todellakin asuin vanhempieni kanssa.

Vierailija
53/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä yleistää terveisin ketjun aloittaja

Vierailija
54/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän oma elämä laittaa ensimmäiseksi! Moni on väsynyt työelämästä, perheessä on teinejä jotka

vaativat myös läsnäoloa, on kotielämän ylläpitoa.

Turha syyllistää siitä ettei voimavaroja riitä vaativien vanhusten hoitoon!

Kaikki eivät ole seesteisiä ja tyytyväisiä vanhempia vaan olettavat lastensa olevan aina valmiudessa auttamaan.

Vierailija
55/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi tuskin on 80-kymppinen.

Vierailija
56/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni meni uudestaan naimisiin tuon ikäisenä. Hän on nyt 86 ja pirteä ja täysissä järjissään. Pyöräilee pitkiä matkoja ja oikaisee tunkilla rakennuksia.

Vierailija
57/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän oma elämä laittaa ensimmäiseksi! Moni on väsynyt työelämästä, perheessä on teinejä jotka

vaativat myös läsnäoloa, on kotielämän ylläpitoa.

Turha syyllistää siitä ettei voimavaroja riitä vaativien vanhusten hoitoon!

Kaikki eivät ole seesteisiä ja tyytyväisiä vanhempia vaan olettavat lastensa olevan aina valmiudessa auttamaan.

Jotenkin tuntuu että se on nimenomaan naisen elämä tällaista: hoida duunit, lapset, kotityöt ja vanhemmat (omat + miehen). Vaatimuksille ei tule loppua. Ei paljon näy miehiä stressaamassa näistä asioista palstoilla, sen sijaan haukkumassa ja vähättelemässä niitä kyllä riittää.

Vierailija
58/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinsiivouksen?

Vierailija
59/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei, ei ole hoitanut lapsenlapsia. Mummo rakastaa vaan rahaa, narsisti ja läheisriippuvainen. Mihinkään ei rahaansa voi käyttää, haukkunut minua koko ikänsä ja syyllistänyt. Nyt, kun kukaan ei halua tavata häntä olenkin yhtäkkiä tärkeä ihminen, kun apua tarvitsee, kas kummaa. Ikävä ei tule, kun aika hänestä jättää. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
60/74 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävetään sitten … mutta autan vain tarvittaessa. Välimatkaa paljon ja äitini on jaksanut ilkeillä koko elämäni ajan. En ole kelvannut hänelle koskaan niin miksi nyt kelpaisi edes auttamaan?

Äidilläni on hyvä eläke sekä leskeneläke sekä mukava asunto. Äitini on myös ilmoittanut että tekee minut perinnöttömäksi. Sen olen tiennyt jo kauan mutta jotain hänen eteensä kyllä teen.