Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten elätit itsesi opiskeluaikoinasi?

Vierailija
17.07.2014 |

Monihan opiskelija valittelee opintotuen (+ asumislisän) vähyyttä. Sehän on noin 460 euroa kuussa. Ja tosihan se on, että hankala tuolla rahalla on itsensä elättää. Asuminen maksaa vähintään sen 300 euroa ja ruokaankin menee ainakin satanen kuussa. Sillä lopulla pitäisi vielä maksaa puhelinlaskut yms. Puhumattakaan opiskelun kurssin vaatimista kirjoista, koska niitäkin joskus joutuu ostamaan, koska kirjastolla ei ole tarpeeksi monta kappaletta.

Kaikki eivät kuitenkaan saa työpaikkaa opiskelun ohessa. Miten te muut, jotka ette töitä ole saanut, olette noilla opintotuilla pärjänneet? Riittikö se oikeasti elämiseen vai otitteko lisäksi opintolainan?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukion aikana olin töissä illat ja viikonloput. siltä ajalta kertyneiden säästöjen ja kesätyötienestien (ei ollut aikaa tuolloin tuhlata) turvin opiskelen nyt korkeakoulussa. nyt tosin en saanut töitä kesäksi, joten syksyllä on otettava lainaa kun säästöni alkavat olemaan aika loppu :(

Vierailija
2/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvun lopulta 1995 opiskelleena nostin reilusti opintolainaa niin kuin muutkin ja muut tuet myös. Tiukkaa oli silti. Siivosin opiskelujen ohella mutta oli huonopalkkaista hommaa. Onneksi sain vakituisen työpaikan valmistuttuani ja laina on maksettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten te paljon bilettäneet maksoitte bilettämisen? Baarien sisäänpääsymaksut ja juomat kun ovat älyttömän kalliita. Tuskin nämä kaikki bilettäjät ovat niitä rikkaiden perheistä olevia tai töissä käyviä.

Vierailija
4/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin -90-luvun laman aikaan. Töitä ei saanut, joten opintoraha+opintolaina oli tulona. Olin naimisissa ja elätettäviä oli 1-2, asumiseen saatiin yleistä asumistukea. Mies oli satunnaisesti töissä ja elätti osin.

Vierailija
5/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion ajan kävin töissä iltaisin ja viikonloppuisin, muutin kotoa 17-vuotiaana. Jatko-opintoihin otin lainan.

Vierailija
6/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat jelppasi, kiitos heille.

Vierailija
7/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt juurikaan.

Join sitäkin enemmän, tuki riitti kun venytti penniä.

Vierailija
8/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin töissä opiskelujen ohessa.

Vierailija
9/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takana kaks opiskeluvuotta ja vielä kolme edessä. Nää kaks vuotta oon eläny kesätyörahoilla, opintotuella ja -lainalla. Nyt lopetan lainan noston sillä poikaystäväni valmistuu opiskeltuaan toisessa kaupungissa ja muuttaa luokseni. En tarvitse lainaa kun asumis ym. kulut jakautuvat kahdelle.

Vierailija
10/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein koulun ohessa siivoojan töitä, nostin myös opintolainaa jonkin verran mutta en "täysiä" summia. Ja tosiaan se tärkein, en bilettänyt, ostin vaatteet kirppareilta, en ravannut ulkona syömässä jne. Selvisin hengissä ja kohtuullisen pienellä opintolainalla, vaikka tiukkaa oli.

Vierailija
11/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemme aviomieheni kanssa kumpikin vielä yliopistossa. Itse olen tehnyt koko opintojen ajan osa-aika työtä ja mieheni ollut myös vakiduunissa 3.vuosikursista alkaen. Miehellä gradua vaille valmis tutkinto. Itselläni tutkinto puolessa välissä, teen silti töitä vaihtelevasti 20h-40 h viikossa. Ei ole paljon vaihtoehtoja, mikäli haluaa säilyttää jonkinlaisen elintason. En todellakaan jaksais mitään pennin venyttämistä. 

Vierailija
12/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa: Muutin pois kotoa 16-vuotiaana. Rahaa sain kotoa lapsilisäni siihen 17-vuotiaaksi asti, en enempää. Enkä edes kysellyt.

Vierailija
13/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt yliopistossa, opintotuki sen 450e käteen, ja lainaa max. 300e kuukaudessa. Ilman opintolainaa en pärjäisi. Oma osuus vuokrasta on 330e, mikä on mielestäni kohtuullinen, joskin halvempikin voisi olla. Rahaa jää ruokien jälkeen myös matkustamiseen kotipaikkakunnalle, satunnaisiin vaatteisiin ja meikkeihin jne. En ravaa baareissa, joten turhaan ei rahaa kulu. En kyllä ymmärrä heitä, jotka ilman palkkaa ja lainaa selviävät. Tosin tuntemani "rahattomat" tyypit ovatkin aikamoisia hissukoita ja joutuvat kituuttamaan.

Vierailija
14/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä. Kävin vanhempieni kanssa ruokakaupassa ja he maksoivat ostokseni, joten ruokaan ei mennyt paljoakaan rahaa. Biletin paljon ja nyt jälkikäteen ajateltuna ihmettelen itsekin, miten sain rahat riittämään. Tuet menivät kokonaan vuokraan, joten palkkani sitten riitti laskuihin. Ja siihen bilettämiseen.. :)

Vierailija
15/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin prostituoituna. Sillä tienasi hyvin.

Vierailija
16/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääosin elin opintorahalla, asumistuella ja kesätyörahoilla (pääsin onneksi jo toisen vuoden jälkeen alani töihin kesiksi, palkkaus oli siis hivenen parempi kuin marjamyyjänä tai siivoojana) — lisäksi pienellä kontribuutiolla vanhemmiltani joka kuukausi (muistaakseni 90 e/kk). Pääkaupunkiseudulla olisi toki voinut yhä olla tuolla tiukkaa, mutta Pohjois-Suomessa pärjäsi mainiosti eivätkä kaikki kesätyörahat edes vuoden aikana kuluneet.

Vierailija
17/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 80-luvulla, jolloin opintorahaa ei vielä tunnettu :). Joinakin vuosina nostin opintolainaa, toisina taas elätin itseni osa-aikatöillä.

Vierailija
18/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa betalade. Elin kyllä ihan kohtuullisesti, en käynyt opiskelijariennoissa tms. Suurin kuluerä oli vuokra, muistaakseni 430 upouudessa kaksiossa. Siihen meni opintotuki ja asumislisä. Elämiseen rahat tuli vanhemmilta.

Vierailija
19/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:n otsikossa kysytään miten elätti itsensä opiskeluaikana ja  sitten kuitenkin vikassa kappaleessa tarkennetaan että kysytään vain niiltä, jotka eivät tehneet töitä? Suurin osa kuitenkin tekee töitä opiskeluaikana. Niin minäkin. Kesät tein hanttihommia kokopäiväisesti, muun ajan olin iltaisin ja viikonloppuisin laitoksella töissä ensin tutkimusapulaisen, sitten tutkimusassistenttina ja sitten tutkijana.

Vierailija
20/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, olin tietysti kesät töissä.

18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi