Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten elätit itsesi opiskeluaikoinasi?

Vierailija
17.07.2014 |

Monihan opiskelija valittelee opintotuen (+ asumislisän) vähyyttä. Sehän on noin 460 euroa kuussa. Ja tosihan se on, että hankala tuolla rahalla on itsensä elättää. Asuminen maksaa vähintään sen 300 euroa ja ruokaankin menee ainakin satanen kuussa. Sillä lopulla pitäisi vielä maksaa puhelinlaskut yms. Puhumattakaan opiskelun kurssin vaatimista kirjoista, koska niitäkin joskus joutuu ostamaan, koska kirjastolla ei ole tarpeeksi monta kappaletta.

Kaikki eivät kuitenkaan saa työpaikkaa opiskelun ohessa. Miten te muut, jotka ette töitä ole saanut, olette noilla opintotuilla pärjänneet? Riittikö se oikeasti elämiseen vai otitteko lisäksi opintolainan?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:16"]

Opiskelin 80-luvulla, jolloin opintorahaa ei vielä tunnettu :). Joinakin vuosina nostin opintolainaa, toisina taas elätin itseni osa-aikatöillä.

[/quote]

80-luvulla minäkin opiskelin ja sain opintorahaa, asumislisää ja nostin opintolainaa. Lisäksi kävin töissä. Mulla ei ole koskaan ollut niin hyvä taloudellinen tilanne kuin oli muutamana viimeisenä opiskeluvuotena.

Vierailija
22/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:19"]

Miksi ap:n otsikossa kysytään miten elätti itsensä opiskeluaikana ja  sitten kuitenkin vikassa kappaleessa tarkennetaan että kysytään vain niiltä, jotka eivät tehneet töitä? Suurin osa kuitenkin tekee töitä opiskeluaikana. Niin minäkin. Kesät tein hanttihommia kokopäiväisesti, muun ajan olin iltaisin ja viikonloppuisin laitoksella töissä ensin tutkimusapulaisen, sitten tutkimusassistenttina ja sitten tutkijana.

[/quote]

Jostain olin lukevinani, että vain puolet opiskelijoista työskentelee opiskelun ohella. Joten siksi kiinnostaa, miten juuri nämä henkilöt elättivät itsensä tuon rahallisesti tiukan elinvaiheen aikana. Toki jos töissä käy, niin onhan se nyt selvää, että sitten on sitä rahaa, millä itsensä elättää opintotuen lisäksi. Myöskään kesäisin kaikki eivät onnistu saamaan kesätöitä, joten miten he pärjäävät? Opintotuen lisäksi opiskelija ei kai saa muuta rahaa, joten toimeentulotukea ei voi kesäisin hakea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen tällä hetkellä. Mieheni elättää minut, hän käy töissä. Maksan puolet vuokrasta, en muuta. Koulu aikana saan 200e käyttörahaa + opintolainaa jos tarvitsen.

Vierailija
24/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut pariinkin otteeseen, ensimmäistä kertaa 80-luvulla. Opintoraha kattoi vain soluasunnon vuokran, muuhun elämisen tarvittiin laina. Kävin myös kesätöissä. En käynyt kapakoissa, söin ulkona tasan kerran. Vaatteita ostin vain tarpeeseen ja niistäkin suurin osa kirppareilta ja halpahalleista. Jopa leipää leivoin itse. Pärjäsin näillä oikein kivasti, rahaa riitti jopa autokouluun ja lainasin myös äidille tonnin silloisia markkoja, jotta hän pääsi tapaamaan siskoaan Tukholmaan. (Kotoa en siis saanut mitään, vaan paremminkin päin vastoin.) En kokenut jääneeni mistään paitsi, olin tottunut vähällä pärjäämiseen.

Toisen kerran rupesin opiskelemaan keski-ikäisenä ja perheellisenä. Tällä kertaa on ollut paljon vaikeampaa, koska mieheni jäi työttömäksi melkein heti opintojen alettua. Olemme kituutelleet työttömyyspäivärahoilla, opintolainalla ja minun ansiotuloillani. Selvää on, että opintoni tästä viivästyivät ja hermoni ovat olleet kireällä, kun olen joutunut paiskimaan sekä töitä että opintoja, näiden lisäksi joutunut katselemaan kuinka alunperinkin melko saamaton mies vaipuu yhä syvemmälle apatiaan. Onneksi minulla on töitä ollut ihan kivasti, ja tutkintokin valmistunee tulevana syksynä. Huh silti, millaista taistelua tämä on ollut.

Vierailija
25/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, te pullamössöopiskelijat.... Olkaa onnellisia, teillä on todella hyvä opintotuki verrattuna meihin 1980-luvulla ja sitä aiemmin opiskelleisiin. Lainaa oli melko pakko ottaa, koska opintotukea sai sata euroa, joka niukka naukka riitti vajaaseen puoleen vuokrasta. Opintolainan viimeisen erät maksoin pois nelikymppisenä. Kesät paiskin töitä jo opiskeluaikana, mutta se fyffe ei pitkälle auttanut, koska opintopaikkakunnalta ei saanut alan töitä, vaan piti mennä maakuntaan ja vuokrata kakkoskämppä. Opintoasuntoa ei voinut antaa toetenkään pois, eikä niille riittänyt ottajia kesäaikaan, jos siis olisi mielinyt sen alivuokrata kesäksi pois.

Mutta en valita tuostakaan, omat vanhempani eivät saaneet edes tuota tukea. 

Meillä on oikeasti mahtava tukijärjestelmä ja ilmaiset yliopistot!

Vierailija
26/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:37"]

Niin, te pullamössöopiskelijat.... Olkaa onnellisia, teillä on todella hyvä opintotuki verrattuna meihin 1980-luvulla ja sitä aiemmin opiskelleisiin. Lainaa oli melko pakko ottaa, koska opintotukea sai sata euroa, joka niukka naukka riitti vajaaseen puoleen vuokrasta. Opintolainan viimeisen erät maksoin pois nelikymppisenä. Kesät paiskin töitä jo opiskeluaikana, mutta se fyffe ei pitkälle auttanut, koska opintopaikkakunnalta ei saanut alan töitä, vaan piti mennä maakuntaan ja vuokrata kakkoskämppä. Opintoasuntoa ei voinut antaa toetenkään pois, eikä niille riittänyt ottajia kesäaikaan, jos siis olisi mielinyt sen alivuokrata kesäksi pois.

Mutta en valita tuostakaan, omat vanhempani eivät saaneet edes tuota tukea. 

Meillä on oikeasti mahtava tukijärjestelmä ja ilmaiset yliopistot!

[/quote]

Hmm, 80-luvulla oli muuten pikkasen erilainen hintatasokin... isäni juuri kertoi asuneensa nuorena poikana 19-22 vuotiaana Lahdessa, jonne muutti töiden peressä. Vuokra oli 500 mk. Eli tän päivän 100 e. Saako 100e vuokrattua edes solukämppää? NO ei todellakaan saa...

Vierailija
27/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:22"]

Opiskelin 80-luvulla, jolloin opintorahaa ei vielä tunnettu :). Joinakin vuosina nostin opintolainaa, toisina taas elätin itseni osa-aikatöillä.

[/quote]

80-luvulla minäkin opiskelin ja sain opintorahaa, asumislisää ja nostin opintolainaa. Lisäksi kävin töissä. Mulla ei ole koskaan ollut niin hyvä taloudellinen tilanne kuin oli muutamana viimeisenä opiskeluvuotena.

[/quote]Onpas meillä erilaiset muistot. Minun muistini mukaan 80-luvulla (aloitin opinnot -82) ei ollut erillistä asumislisää, vaan pelkkä opintoraha (n. 300mk) ja laina (n.10.000/vuosi). Kyseesä korkeakouluopinnot.

Vierailija
28/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha ja asumislisä täysmääräisinä kattoivat tuolloin noin puolet solukämpän vuokrasta. Nostin opintolainaa ja lisäksi kävin töissä lomien aikaan sekä osa-aikaisena lukukausien aikana 2. vuosikurssista lähtien. Viimeisen opintolainasatsin pistin ekan asunnon omavastuuosuuteen.

Vierailija
29/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Strippasin, kun en saanut normaaleja töitä. Myöhemmin sain normaaleja töitä, ja olin kaupan kassana, vahtimestarina yms. Nykyään valmistunut ja oman alan töissä. Kukaan tuttuni ei tiedä, eikä arvaisi.

Vierailija
30/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:22"]

[/quote]

[/quote]Onpas meillä erilaiset muistot. Minun muistini mukaan 80-luvulla (aloitin opinnot -82) ei ollut erillistä asumislisää, vaan pelkkä opintoraha (n. 300mk) ja laina (n.10.000/vuosi). Kyseesä korkeakouluopinnot.

[/quote]

Kyllä 1982 oli jo sekä opintoraha että asumislisä. t. #28

Vierailija
31/31 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallintyöt vei mennessään ja opinnot jäivät, Olin 80-luvulla myös ulkomailla töissä. Tienasin hyvin. Täytyi kuitenkin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja opiskella aikuisena. Sitten toimin lentoemäntänä ja nyt olen valmistunut ihan toiseen ammattiin. Välillä on ollut tosi tiukkaakin. Tuntuu, että teen elämässäni kaiken väärin päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan