Miksi ateisti ei saisi juhlia juhannusta, pääsisäistä tai joulua?
Kaikkien noiden juuret ulottuvat pidemmälle kuin vain kristinuskoon. Miksi silti jatkuvasti ateisteilta tai uskonnottomilta kysytään syytä näiden viettoon?
Kommentit (29)
Väittääkö joku ihan vakavissaan, että häneltä on joku kieltänyt joulun vieton? Yksikin sellaisen kokenut?
Olen kuullut että jossain olisi sellainenkin ateisti, joka ei olisi vihainen tai katkera.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:42"]
Olen kuullut että jossain olisi sellainenkin ateisti, joka ei olisi vihainen tai katkera.
[/quote]
Ivallinen kai kuitenkin?
Mut siis voisko joku uskonnollinen/uskovainen perustella tämän, että miksei me ateistit/uskonnottomat saataisi viettää juhlapyhiä?
[/quote]
Eipä kai sille perustetta ole. Viettäväthän monet islamilaisten maiden kristitytkin ramadania, koska se kuuluu paikalliseen kulttuuriin.
[/quote]
Kuka meistä täällä on vihainen tai katkera? Ap haluaa vain ymmärtää teitä muita :)
Väittääkö joku ihan vakavissaan, että häneltä on joku kieltänyt joulun vieton? Yksikin sellaisen kokenut?
[/quote]
Edelleenkään ei ole kielletty, mutta kovasti tulee ihmetystä ja kyselyä.
Niitä vaan ärsyttää, kun joku on toisenlainen kuin itse. Varsinkin jos on onnellinen ilman kaikenmaailman jumalia ja ufoja. Kai kokevat sen jonkinlaiseksi uhkaksi?
Kyllä, pääsiäinen oli juhla jo ennen Jeesusta, mutta silloinkin uskonnollinen juhla. Juutalaiset juhlivat pääsiäistä Egyptin orjuudesta vapautumisen kunniaksi, Jumalan säätämänä(sanooko nimi Mooses kellekkään mitään?). Eli ei tod ole ollut ikinä mikään uuden alun ja kevään juhla.
Mut siis voisko joku uskonnollinen/uskovainen perustella tämän, että miksei me ateistit/uskonnottomat saataisi viettää juhlapyhiä?