Muita joita liikunta ei piristä
Onko täällä muita, joita liikunta ei piristä vaan jopa väsyttää?
Kuljen yli puolet vuodesta pyörällä töihin ja olen aina aivan puhki. Talvella kun vaihdan liukkaimmiksi kuukausiksi bussiin olen huomattavasti energisempi. Kuntokaan ei voi aivan huono olla, kun pyöräily ei tunnu raskaalta kuitenkaan. Salin tai jumpan jälkeen täytyy ottaa nokoset. Edes illalla harrastettu liikunta ei lykkää yöunia.
Unenlaatuakin liikunnan pitäisi parantaa. Enpä ole huomannut. Päinvastoin jos lihakset ovat kipeät, heräilen yöllä kun sattuu asentoa vaihtaessa.
Ärsyttää kun tykkäisin liikkua, mutta liikunta vaan vetää minusta kaikki mehut, vaikka treenaisin vain kevyesti. Ruokavaliollakaan en ole saanut muutoksia aikaiseksi. Masentunut en koe olevani ja nukun keskimäärin 10h yössä.
Kommentit (16)
Ja mun tekee joka kerran työterveydessä mieli sanoa sille ylipirteälle akalle joka sirkuttaa liikunnan riemusta ja hyvästä olosta ja oman lajin löytämisestä, että saa tunkea sen riemunsa ihan anaaliinsa vaan. Liikun, koska haluan pysyä suht hyvässä kunnossa (huippu-urheilijan kuntoa en tavoittele), mutta en minä siitä riemua irti saa vaikka mikä olisi. Ja kyllä, on kokeiltu erilaisai juttuja.
On olemassa (sairauden)tila nimeltä "exercise intolerance" - liittyy moniin sairauksiin. Kannattaa ehkä googlata ja katsoa josko kuvaus sopii, jos liikunta väsyttää poikkeuksellisen paljon.
Mulla ihan sama. Liikunta nimeomaan vie energiaa ja aiheuttaa pahimmillaan suunnatonta väsymystä ja päänsärkyä. Itsekin viime kesänä pyöräilin joka päivä töihin ja liikunnallisen työn ohella olin niin puhki, että nukuin helposti 14 tuntia yössä. Paino tosin laski kivasti, kun ei jaksanut edes syödä tarpeeksi nukkumiselta. Ja hoikka, normaalistikin terveellisiä elämäntapoja harrastava ihminen olen minäkin. Toiset vaan on ikipirteitä ja toiset, kuten minä, ikiflegmaattikkoja.
Ei se ole sairaus vaan jotkut ihmiset on sellaisia. Ei ole kovin harvinaistakaan, että liikunta on tuskaa, ei iloa.
Olen itse onnekas että saan liikunnasta mielihyvää, millainenhan valas muuten olisin :-(. Nytkin ylipainoa pari kiloa vaikka liikuntaa on 3-4 kertaa viikossa ja suurin osa kerroista raskasta. Olen vaan liian perso syömiselle.
Hep! TODELLA rasittavaa kuunnella luentoja siitä, kuinka mun pitäisi liikkua enemmän niin piristyisin. Käyn tohon sohvalle aina pitkäkseni ja otan nokoset, jos olen käynyt vaikka kävelyllä. Muuten en jaksa valvoa iltaan.
Minkä ihmeen takia sitten liikut, jos ei huvita. Etkö ole jo tarpeeksi vanha tekemään niin kuin tuntuu!?
Itse olen niitä, jotka hyppii seinille, jos ei pääse lenkille. Mutta en todellakaan urheilisi, jos se ei olisi minusta kivaa.
Jos laihduta, niin syö vähemmän. Se on sata kertaa helpompaa kuin pinnistellä treenaamaan, jos urheilu on veren pierentää.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:27"]Minkä ihmeen takia sitten liikut, jos ei huvita. Etkö ole jo tarpeeksi vanha tekemään niin kuin tuntuu!?
Itse olen niitä, jotka hyppii seinille, jos ei pääse lenkille. Mutta en todellakaan urheilisi, jos se ei olisi minusta kivaa.
Jos laihduta, niin syö vähemmän. Se on sata kertaa helpompaa kuin pinnistellä treenaamaan, jos urheilu on veren pierentää.
[/quote]
Et ilmeisesti lukenut loppuun saakka, jossa kerron että tykkäisin liikkua, mutta kun se vie minusta kaikki mehut.
Jos liikun en oikein jaksa tehdä sitten mitään muuta. Jos saisin päättää liikkuisin ja jättäisin työt tekemättä (kuten lomalla), mutta kun rahaa sillä tavalla ei tule.
Tuon exeecise intolerancen oireet eivät väsymystä lukuunottamatta oikein täsmänneet itseeni. Ainakaan siltä osin kun tekstiä luin. Mielenkiintoinen oireyhtymä kyllä sekin. En ole ennen kuullut.
Ap
Tarkoitin siis että siltä osin kun ymmärsin noita englannin kielisiä tekstejä.
Ap
Minulle työterveyden fyioterapeutti sanoi, että liikunnan ei tarvitse olla kivaa, on vain pakko liikkua. Tämä vastaus tuli sen kaikki tykkää liikunnasta -hehkutuksen jälkeen, kun sanoin, että eipä ole vielä sitä hyvää oloa tullut. Enkä minä liiku muuten kuin kesäaikaan työmatkat pyörällä ja syksyllä sekä talvella lauhalla säällä kävellen.
Inhoan liikuntaa ja siitä tulee paska olo. Pakko yrittää edes vähän kävellä kuitenkin että olisi edes jonkunlaisessa kunnossa :(
Minulla on sama ongelma. Nykyään liikun melko paljon ja tosiaan saan siitä energiaa. Mutta kaikki täytyy olla täydellisessä tasapainossa. En saa syödä liian vähän tai huonolaatuista ruokaa. Liikunta ei myöskään saa olla liian pitkäkestoista tai rasittavaa. Nykyään kun kunto on jo noussut pystyn tekemään rankempia treenejä, mutta kroppaa on kuunneltava huolella. Minulla on myös taipumusta migreeniin, josta yhtenä oireena väsymys. Olisikohan sillä jotain yhteyttä tähän?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:58"]Minulla on sama ongelma. Nykyään liikun melko paljon ja tosiaan saan siitä energiaa. Mutta kaikki täytyy olla täydellisessä tasapainossa. En saa syödä liian vähän tai huonolaatuista ruokaa. Liikunta ei myöskään saa olla liian pitkäkestoista tai rasittavaa. Nykyään kun kunto on jo noussut pystyn tekemään rankempia treenejä, mutta kroppaa on kuunneltava huolella. Minulla on myös taipumusta migreeniin, josta yhtenä oireena väsymys. Olisikohan sillä jotain yhteyttä tähän?
[/quote]
Itselläni ei ole migreeniä, mutta voisi tosiaan kuvitella että sinulla tuo väsymys ja ruuan ja liikunnan suhde liittyisi jollain tapaa migreeniin. Tai ainakin luulisi että migreeni tulee helpommin, jos keho joutuu jotenkin epätasapainoon vaikkapa liian rankan urheilun tai huonosti nukutun yön myötä. Että se olisi ikään kuin kehosi tapa pakottaa sinut lepäämään.
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:58"]
Minulla on sama ongelma. Nykyään liikun melko paljon ja tosiaan saan siitä energiaa. Mutta kaikki täytyy olla täydellisessä tasapainossa. En saa syödä liian vähän tai huonolaatuista ruokaa. Liikunta ei myöskään saa olla liian pitkäkestoista tai rasittavaa. Nykyään kun kunto on jo noussut pystyn tekemään rankempia treenejä, mutta kroppaa on kuunneltava huolella. Minulla on myös taipumusta migreeniin, josta yhtenä oireena väsymys. Olisikohan sillä jotain yhteyttä tähän?
[/quote]
Minullakin on migreeni ja aina saa olla tasapainoa etsimässä. Heti jos tekee vaikka vaan pidemmän kävely- tai pyöräilylenkin, tulee migreeni. Liikunta pitää tehdä pikku pyrähdyksissä. Ja väsymys kuuluu asiaan. Ensin väsyttää jumalattomasti alkuoireena, sitten itse migreenin aikana ja sen jälkeen on niin uupunut koko koitoksesta, että silloinkaan ei jaksa tehdä mitään. Siinä menee monta päivää hukkaan, kun ei jaksa mitään.
Ja ruokavalio on tärkeä. Syöt väärin -> tulee migreeni. Ja migreenin alussa tekee mieli herkkuja. Sitten migreenin aikana ei tule syötyä mitään, eikä sekään ole hyvä.
Itse ap:lle voin sanoa, että ei mullakaan tule liikunnasta hyvä olo. Se on silkkaa pakkopullaa.
Teillä joille tulee liikunnasta migreeni, onko verenpainetta mitattu? Itsellä verenpainepiikit laukaisivat migreenin ja liikunnassahan paine nousee hetkellisesti. Nyt kun paineet ovat normaalit niin eipä tule enää migreeniäkään.
Minullakin vie kaiken energian, koska krooninen anemia. Liikun silti, vaikka ärsyttää suunnattomasti.
Mulle tulee liikunnasta lähinnä sellanen tuskasuuden sekainen helpotus että se on ohi. Ei mitään hyvää oloa, vaikka olen ihan hyväkuntoinen, hoikka.