Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytysruuhkaa pelkäävät synnyttäjät ovat alkaneet taktikoida sairaalan ovella

Babyvauva
14.07.2021 |

Hs artikkeli. Millä tavalla voi taktikoida?

Kommentit (471)

Vierailija
101/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin pääkaupunkiseudulla kun soitin supistusten alettua että kuvittelen vaan, pysy kotonas. Soitin tunnin päästä uudestaan ja sanottiin että kaikki pks:n sairaalat on täynnä, tule huomenna käymään niin katsotaan. Soitin vielä tunnin päästä ja sanoivat että ei joka pientä juilimista supistukseksi lasketa, vaikka yritin sanoa että tulevat säännöllisesti parin minuutin välein. Sanoivat että ensisynnyttäjällä menee päiväkausia ennen kun kunnolla käynnistyy. Sitten mies tuuppas mut autoon ja soitti matkalta että me tullaan nyt, mahtui tai ei. Kun pääsin aulaan pari hoitajaa juoksi paikalle, vei mut johonkin sivuhuoneeseen, kurkkas tilannetta ja lähti juoksuttaan sänkyä saliin. Lapsi syntyi vartin sisällä siitä.

Olisivat saman tien alkuun sanoneet että lähtekää ajamaan johonkin maakuntasairaalaan. Ei ois tossa loppuvaoheessa enää mitenkään ehditty yhtään kauemmas.

Näitä ”asiantuntijoita” pitäisi saattaa edesvastuuseen. Tuohan oli ihan asiatonta toimintaa sinua kohtaan. Ja tietysti myös vauvaa ja miestäsi kohtaan. Mikään ei muutu ennen kuin joku jossain joutuu vähän maksamaan. Ja mä toivon, että se ei ole synnyttävä äiti tai syntyvä lapsi. Silloin siinä on aina terveydestä ja hengestä kyse.

Mä niin toivon, että tämä tilanne ei johtaisi yhdenkään lapsen tai äidin kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen. On kamalaa edes sanoa näin, mutta vaikuttaa siltä, ettei muutosta tule ennen kuin jotain tällaista tapahtuu ja se tuodaan julki.

Toivottavasti olen väärässä.

Yhdellä tutulla kuoli tänä vuonna vauva synnytykseen. Mieleen hiipi jo silloin, että paljonkohan ruuhkalla oli vaikutusta ja paljonko aidosti huonolla tuurilla. Tuttu oli uudestisynnyttäjä ja kaiken piti olla oikein mallikkaasti. En ole viitsinyt kysellä mitä kävi, kun kyseessä ei ole niin hyvä tuttu.

Odotan itse kolmatta ja lapsen pitäisi syntyä loppukesästä. Ja ensimmäistä kertaa olen aidosti hieman huolissani. Tuo tutun tapaus ei auttanut asiaa.

Vierailija
102/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin huvittavaa tuo kauhistelu, että jos ei pääsekään naapuriin synnyttämään. Esim. Lapissa ihan normaalia, että synnytyssairaalaan on satoja kilometrejä :D

No siellä se tilanne on tiedossa ja tiedät etukäteen mihin olet menossa. Helsingissä tulee sitten yllätyksenä mihin päin on lähdettävä ajamaan. Täytynee etukäteen jo ottaa ajo-ohjeet synnytyssairaaloihin 100 km säteellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas mukava olla raskaana nyt, olen nopea synnyttäjä joten pelottaa jo valmiiksi ehdinkö edes sairaalaan. Nyt saa vielä pelätä, että pitääkö lähteä ajamaan jonnekin kauas ja ilmeisesti synnyttää sitten matkalla vai onko sitten vaan parempi jäädä kotiin kokonaan...

Menee sitten sinne sairaalaan kun jo ponnistuttaa. Ei ne käännytä jos pää näkyy. (puolivitsillä heitetty)

Vierailija
104/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin huvittavaa tuo kauhistelu, että jos ei pääsekään naapuriin synnyttämään. Esim. Lapissa ihan normaalia, että synnytyssairaalaan on satoja kilometrejä :D

No siellä se tilanne on tiedossa ja tiedät etukäteen mihin olet menossa. Helsingissä tulee sitten yllätyksenä mihin päin on lähdettävä ajamaan. Täytynee etukäteen jo ottaa ajo-ohjeet synnytyssairaaloihin 100 km säteellä.

Naurettavaa että Helsingissä joutuu ajamaan kuin maakunnissa. Maalla sentään ihmiset osaa varautua jo hyvissä ajoin siihen, että se maakunnan ainoa synnäri on kaukana. Tajuavat esim alkaa hoitaa itseään kohti synnäriä hyvissä ajoin.

Mutta Helsingissä on useampi synnäri, ja silti pitää ajella vähintään sama matka kuin maalla vieläpä ilman että siihen voi varautua samalla tavalla, koska turha lähteä ajelemaan hirveän ajoissa. Vai ajeleeko sitten synnäreiden ovelta ovelle niin kauan, että jossain ottavat sisään?

Tasapuolista tietysti, että lapsi voi samalla tavalla syntyä 9tien varteen kuin Mannerheimintiellekin.

Vierailija
105/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitten enemmän olla sektoiden kannalla, että suunniteltu sektio annettaisiin mukisematta niille, jotka sen haluavat. Olisi ainakin tiedossa tiettym määrä syntymiä tietylle päivälle… Tokihan lapsi voikin päättää syntyä ennen suunniteltua pvää ja silloin tulee ”yllärikeikka” kumminkin… Mutta jotenkin olen ymmärtänyt, että sektiota hankala saada… Itse haluan 4 kk päästä sektion ja nyt pitää mennä jonnekin pelkopolille asiasta jauhamaan, vaikka kyse ei minun kohdalla ole synnytyspelosta.

Vierailija
106/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitten enemmän olla sektoiden kannalla, että suunniteltu sektio annettaisiin mukisematta niille, jotka sen haluavat. Olisi ainakin tiedossa tiettym määrä syntymiä tietylle päivälle… Tokihan lapsi voikin päättää syntyä ennen suunniteltua pvää ja silloin tulee ”yllärikeikka” kumminkin… Mutta jotenkin olen ymmärtänyt, että sektiota hankala saada… Itse haluan 4 kk päästä sektion ja nyt pitää mennä jonnekin pelkopolille asiasta jauhamaan, vaikka kyse ei minun kohdalla ole synnytyspelosta.

Luulisi tosiaan että käynnistykset ja sektiot olisivat suosiossa tällä hetkellä, kun kerran spontaaneja synnytyksiä ei pystytä hoitamaan asiallisesti. Ja aivan varmasti tämä ongelma olisi ollut ratkaistavissa palkkaamalla viimeisen vuoden opiskelijoita ja eläköityneitä ruuhkan ajaksi. Mieluummin vastavalmistunut kätilö, kuin ei kätilöä lainkaan.

Vierailija
107/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio maksaa enemmän, se sitoo paljon henkilökuntaa ja myös toipumisaika ja sairaalassa synnytyksen jälkeen vietetty aika on pidempi. Eli ei se ole resurssien kannalta järkevää. Lisäksi tottakai jos sektiolle ei ole lääketieteellistä syytä, niin sen haitat ja sivuvaikutukset sekä äidille että vauvalle ovat suuremmat kuin alatiesynnytyksen.

Vierailija
108/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin miettimään, että onko sairaaloilla minkäänlaista tietoa siitä, kuinka paljon synnyttäjiä heillä tulee arviolta olemaan missäkin kuussa, vai mennäänkö siellä tilastojen ja ns. perimätiedon varassa, että mitkä ovat ruuhkaisia ja hiljaisia kuukausia? Tuohan olisi kuitenkin ihan ennakoitavissa, jos esim. rakenneultran jälkeen neuvolasta menisi tieto odottavan äidin sairaalaan, että milloin on laskettu aika. Toki jokainen vauva syntyy silloin kun syntyy, lasketusta ajasta viis, mutta tuosta saisi synnytyslaitos jotain osviittaa siitä, kuinka paljon on missäkin kuussa odotettavissa synnyttäjiä, että voisi ehkä jakaa henkilöstöresursseja sen mukaan.

On ainakin päteviä arvioita, sillä valtaosa synnyttäjistä on kuitenkin neuvolapalveluiden piirissä raskausaikanaan ja käynyt ultraäänitutkimuksissa.

Vierailija
109/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuohon on varauduttu muuttamalla mummolaan Keski-Suomeen loppukesän ajaksi. Laskettu aika on elokuun alussa, ei käy edes mielessä mennä liukuhihnalle Helsinkiin tai vielä pahempaa, soittaa sairaalaan ja saada tieto, että ajakaa Mikkeliin, siellä on tilaa.

Ja sielläkö varmasti on tilaa sitten?

Eikai mummon ja paapan tartte hoitaa lapsia?

Vierailija
110/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin miettimään, että onko sairaaloilla minkäänlaista tietoa siitä, kuinka paljon synnyttäjiä heillä tulee arviolta olemaan missäkin kuussa, vai mennäänkö siellä tilastojen ja ns. perimätiedon varassa, että mitkä ovat ruuhkaisia ja hiljaisia kuukausia? Tuohan olisi kuitenkin ihan ennakoitavissa, jos esim. rakenneultran jälkeen neuvolasta menisi tieto odottavan äidin sairaalaan, että milloin on laskettu aika. Toki jokainen vauva syntyy silloin kun syntyy, lasketusta ajasta viis, mutta tuosta saisi synnytyslaitos jotain osviittaa siitä, kuinka paljon on missäkin kuussa odotettavissa synnyttäjiä, että voisi ehkä jakaa henkilöstöresursseja sen mukaan.

On ainakin päteviä arvioita, sillä valtaosa synnyttäjistä on kuitenkin neuvolapalveluiden piirissä raskausaikanaan ja käynyt ultraäänitutkimuksissa.

Kyllä sairaanhoitopiirit tietää että neuvoloissa on tällä hetkellä asiakasperheitä x määrä, joista odottavia äitejä y määrä. Ja tätä tilastoa olisi pitänyt alkaa hyödyntää siinä vaiheessa, kun synnärit alkoi ruuhkautua. Mutta kun julkisella ei mitenkään voida vetää johtopäätöksiä tai ennakoida asioita. Eikä kyllä hirveästi kpmmunikoidakaan. Olisihan neuvolajärjestelmästä vastaava voinut ihan vaikka huomauttaa synnäreistä vastaavalle että kesällä on tulossa hirveä ruuhka, johon kannattaa varautua.

Vierailija
111/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio maksaa enemmän, se sitoo paljon henkilökuntaa ja myös toipumisaika ja sairaalassa synnytyksen jälkeen vietetty aika on pidempi. Eli ei se ole resurssien kannalta järkevää. Lisäksi tottakai jos sektiolle ei ole lääketieteellistä syytä, niin sen haitat ja sivuvaikutukset sekä äidille että vauvalle ovat suuremmat kuin alatiesynnytyksen.

Aika riskaabelilta kuulostaa alatiesynnytys Suomessa, jos ei ole varmuutta pääseekö sairaalaan vai syntyykö lapsi kotiin vai autoon.

Vierailija
112/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio menee ohi alku tunnissa. Sen jälkeen pitää olla heräämössä jonkin aikaa ja siitä osastolle. Ei siellä osastolla olla sektionkaan jälkeen kauaa. Itse olin osastolla kaksi viikkoa käynnistyksen vuoksi ja sitten vasta leikattiin. Kyllä muutaman yrityksen jälkeen olisi pitänyt tajuta, että synnytys ei käynnisty.

Vierailija
113/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrotaan että synnyttäjät eivät soita enää etukäteen vaan tupsahtavat paikalle tietäen että synnyttävää ei käännytetä pois.

Jossakin sairaslassa synnyttäjiä pyydetään menemään klo 7.00 aamulla "kaupungille" ja tulemaan 1-2h päästä uudestaan, kun synnytyssalista vapautuu tilaa. Ja yhdellä kätilöllä useampi synnytys ja äiti saa olla tuskissaan autossa. Ja sitten lapsi meinaa syntyä käytävälle.

Tämä neuvo oli annettu kun kodin ja sairaalan välimatka on 75km.

Ehkä tulevaisuudessa äitejä pyydetään synnyttämään autossa?

Vierailija
114/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika riskaabelilta kuulostaa alatiesynnytys Suomessa, jos ei ole varmuutta pääseekö sairaalaan vai syntyykö lapsi kotiin vai autoon.

Juuri mietin, että jos vauva sattuu syntymään huonoon kellonaikaan, niin mun parikymppisen veljen on lähdettävä viemään mua sairaalaan. Se kun joutuisi jossain tien varressa kätilöimään niin kupsahdettaisiin varmaan kaikki kolme. Ja tätiä musta ei ainakaan tulisi ikinä, vaikka selvittäisiin :D

Täytyy miettiä tämä varakuskiasia uudestaan, kun ei tämä menekään niin itsestäänselvästi kuin alunperin ajattelin.

Vierailija
115/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrotaan että synnyttäjät eivät soita enää etukäteen vaan tupsahtavat paikalle tietäen että synnyttävää ei käännytetä pois.

Jossakin sairaslassa synnyttäjiä pyydetään menemään klo 7.00 aamulla "kaupungille" ja tulemaan 1-2h päästä uudestaan, kun synnytyssalista vapautuu tilaa. Ja yhdellä kätilöllä useampi synnytys ja äiti saa olla tuskissaan autossa. Ja sitten lapsi meinaa syntyä käytävälle.

Tämä neuvo oli annettu kun kodin ja sairaalan välimatka on 75km.

Ehkä tulevaisuudessa äitejä pyydetään synnyttämään autossa?

Miten voidaan arvioida että 1-2h päästä mahtuu, mutta ei sitä että synnytyksiä tulee tässä kuussa olemaan noin x määrä, eli henkilökunnan tarve on jokin tietty.

Vierailija
116/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen Ylen uutisissa synnytyssairaalan lääkäri kertoi, miten kova urakka kätilöillä ja lääkäreillä on, kun nyt on kuulemma syntynt paljon vauvoja.

Sanoi, että toki myönteistä, että vauvoja syntyy.

Olisihan tuossa kenties voinut mainita synnyttäjätkin eli koko urakan itse läpikäyvät naiset.

No eihän yhden synnyttäjän urakka kasva mihinkään, vaikka vauvoja syntyy useammalle.

Onhan se synnyttäjälle rankempaa, kun lääkäriä joutuu odottamaan ja olemaan yksin huoneessa, jos synnytyksessä ei ole tukihenkilöä. Ei se tukihenkilökään yleensöä tiedä synnytyksen kulusta yhtään mitään. Kyllä siinä persiiseen hiipii pelko vauvan lisäksi, kun ponnistuttaa eikä kätilöä näy eikä kuulu.

No normaalissa synnytyksessä synnyttäjä ei näe vilaustakaan lääkäristä muutenkaan, vaan kätilö hoitaa kaiken. Ja ei ne kätilöt tosiaan mitään seuraneitejä normaalistikaan ole, vaan käyvät vain silloin tällöin katsomassa tilannetta. 

Juu. Mulla kätilö kävi illalla synnytyssalin ovella. Pyysin kivunlievitystä, kun sattui niin pirusti. Oksensin kivusta ja mulla oli 38 kuumettakin. Kätilö sanoi "ettei kivunlievitystä ole" ja paiskasi oven kiinni. Seuraavan kerran näin kätilön 7 h kuluttua, kun vuoro vaihtui ja uusi kätilö tuli aamuvuoroon. Aika hirveä yö oli. Tämä oli vuonna 2013.

Mulla on molemmilla kerroilla ollut yövuorossa todella epämukavaa henkilökuntaa. Juurikin kaikki tutkimukset on liikaa pyydetty ja kipuunkaan et mitään saa. Ainoa mitä saa tehdä on maata hiljaa sängyssä. Aamuvuorossa taas aina on ollut hirmu mukavaa porukkaa ja yleensä ensimmäinen asia mitä sanovat on miksei yövuoro ole...

Tiedä sitten kiristääkö yövuorolaisten hermoa se yövuoro, mutta toivon etten joudu yöllä tällä kertaa olemaan synnyttämässä. Vaikka nyt on varmaan kaikilla hermo kireä, jos on järjettömät ruuhkat.

Vierailija
117/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko hurjia tarinoita kuulee tämän päivän synnytyksestä, käännytetään ovelta ja pyydetään kestämään vielä tunti, jotta tilaa vapautuu ja äiti laitetaan puiston penkille odottamaan vuoroaan tai autoon.

Luulisi sairaalassa olevan vaikka siivouskomero tai vainajien säilytystilat, jossa äidit voisivat olla vaikka lattialla.

Vierailija
118/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käynnistyksiä voisi kuitenkin tarjota matalalla kynnyksellä täysiaikaisille. Olisi ainakin jonkinlainen kontrolli synnyttäjien määrässä. Aivan älytön tilanne kaikin puolin.

Vierailija
119/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä synnytysosastolla ole edes henkilökuntaa, kun jo viime keväänä kätilöt siirrettiin ottamaan koronatesteja ja koronapotilainen hoitoon.

Tuttu kätilökin ei ole tehnyt omaa työtään, enää vuoteen. Yksi kätilö hoitaa monta synnytystä kerralla.

Ja synnyttäviä äitejä voi aina kohdella miten tahansa.

Vierailija
120/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko hurjia tarinoita kuulee tämän päivän synnytyksestä, käännytetään ovelta ja pyydetään kestämään vielä tunti, jotta tilaa vapautuu ja äiti laitetaan puiston penkille odottamaan vuoroaan tai autoon.

Luulisi sairaalassa olevan vaikka siivouskomero tai vainajien säilytystilat, jossa äidit voisivat olla vaikka lattialla.

Ihmettelen myös. Ei sitä vauvaa pidätellä kuin kakkaa. Jos se tulee niin tulee ja voi tulla ihan sen tunnin aikana kun äiti odottelee. Luulisi tosiaan että sinne voitaisiin ottaa niitä äitejä vaikka aulaan odottelemaan,ettei kenenkään lapsi syntyisi minnekään kahvilan vessaan sillä aikaa kun odottelee.

Ellei nyt ihan alkutekijöissä tietysti olla, jolloin toki on hyväkin kävellä, niin pysyy käynnissä synnytys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme