Synnytysruuhkaa pelkäävät synnyttäjät ovat alkaneet taktikoida sairaalan ovella
Kommentit (471)
Itse valitsin kaikilla kolmella kerralla sektion. Olisin varmaan hypännyt sillalta, jos olisin joutunut hirveissä kivuissa ajelemaan ympäri Etelä-Suomea. Kivuttomasti menivät ja lopputulokset 10+.
Mä synnytin 1999 Jorvissa. Silloinkin piti soittaa etukäteen. Mulla toinen lapsi tulossa ja tiesin, että nyt on sairaalaan päästävä. Puhelimessa hoitaja sanoi, että "No tule vaan, toivottavasti täällä on muitakin kuin seisomapaikkoja".
Haarat kiinni. Ongelma ratkaistu ja maapallo kiittää 😊
Normaalistikin on ylläripotilaita
Mä kiilasin kaikkien ohi kun sain pahan raskausmyrkytykSen ja vein monen lääkärin ja hoitajan ja kätilön resurssit hätäsektiolla,
Mulla avautumisvaihe ei alkanut sattua riittävästi että olisin tajunnut lähteä sairaalaan. Ja alusta asti kyllä supitsteli alle 10min välein, mutta niin miedosti etten tajunnut. Vasta vähän ennen ponnistusvaihetta olin yhtäkkiä niin kipeä etten pystynyt olemaan ja piti lähteä sairaalaan. En siinä kohtaa alkanut soitella. Sairaalassa pääsin suoraan ponnistamaan ja salia taisin varata tunnin tikkauksineen päivineen.
Ja tämä on todellakin asia mihin olisi pystynyt varautumaan. Synnyttäjien määrä/kuukausi on kuitenkin tiedossa 9kk etukäteen. Olisi voitu vaikka heinäkuuksi alkaa soitella eläkkeeltä porukkaa töihin.
Odotan kolmatta ja olen vähän huolissani. Meillä ei kuitenkaan varsinais-suomessa ole enää kuin yksi synnäri, joten tuskin sieltä pois käännytetään.
Ei nyt luulisi olevan niin vaikeaa nähdä tietojärjestelmistä, että (esim) heinäkuussa x kpl synnyttäjiä tietyissä kunnissa saavuttaa raskausviikon 40 ja keskimäärin se tarkoittaa silloin x kpl synnytyksiä. Joku menee toki yli, joku alle, ja joku ehkä syntyy jossain muualla, mutta keskiarvon perusteella voidaan kyllä arvioida salien ja henkilöstön tarve varsin tarkasti. Ja kun mitoitetaan mieluummin vähän yli kuin täysin minimiin, niin on tilaa yllätyksillekin.
Synnytin pari vuotta sitten neljännen, kaksi edellistä oli tullut vajaa tunnissa oikeasti kipeiden supistusten alkamisesta. Yrittivät lähettää Lohjalle. Totesin vaan, että sori, nyt tullaan Espooseen, halusitte tai ette. Lapsi syntyi vartin päästä, kun oli tultu ovesta sisään.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pk-seudulta ei mennä esimerkiksi Hml synnyttämään. Minullakin on tunnin matka pienestä kunnasta synnytyslaitokselle. Minusta ainakin olisi varmempi olo, jos tietäisin paikan etukäteen ja että siellä odotetaan meitä. Ei tarvisi arpoa minne mahtuu ja joutuuko kääntymään ovella.
Menin aikoinaan Helsingistä Tammisaareen synnyttämään. Matka oli tuskaa, mutta paikka aivan ihana. Sääli että lopetettiin tuon synnytysosaston toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te pässit osaa synnyttää ilman että joku työntää teihin myrkkyjä koko ajan. Kotona voi synnyttää täysi. Turvallisesti.
Ei pässit synnytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pk-seudulta ei mennä esimerkiksi Hml synnyttämään. Minullakin on tunnin matka pienestä kunnasta synnytyslaitokselle. Minusta ainakin olisi varmempi olo, jos tietäisin paikan etukäteen ja että siellä odotetaan meitä. Ei tarvisi arpoa minne mahtuu ja joutuuko kääntymään ovella.
Eri maakunnan alueella. Uusmaalainen synnyttää Uudellamaalla.
No ehkä sitten vaikka Hyvinkäällä, joka on Uudellamaalla, muttei pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääkaupunkiseudulla voi olla asiat noin huonosti? Päivystykseen ei pääse, terveysasemat täysin tukossa, synnyttämään ei mahdu ja edes jälkitarkastuksia ei pystytä tarjoamaan. Kyllähän tästä jo pitäisi syntyä kunnon mellakka, kun iso osa suomalaisista ei saa heille kuuluvia palveluja.
Usalainen tassa ihmettelee "ilmaisen" terveydenhoidon tuloksia. Taas maailman parasta.
Ei oikein ole sivistysvaltioon kuuluva ilmiö, että joutuu pelkäämään ettei mahdu minnekään synnyttämään. Kuten täällä on jo todettu, on synnytysten määrä kohtuullisen helposti ennakoitavissa ainakin kuukausitasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sitten vaikka Hyvinkäällä, joka on Uudellamaalla, muttei pk-seudulla.
Ei se siellä ole sen varmempaa tällä hetkellä. Hyvinkäällä ja Lohjalla on noussut synnytysten määrä prosentuaalisesti enemmän kuin Naistenklinikalla tai Jorvissa. Kyseessä on kuitenkin kaksi pientä yksikköä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin pääkaupunkiseudulla kun soitin supistusten alettua että kuvittelen vaan, pysy kotonas. Soitin tunnin päästä uudestaan ja sanottiin että kaikki pks:n sairaalat on täynnä, tule huomenna käymään niin katsotaan. Soitin vielä tunnin päästä ja sanoivat että ei joka pientä juilimista supistukseksi lasketa, vaikka yritin sanoa että tulevat säännöllisesti parin minuutin välein. Sanoivat että ensisynnyttäjällä menee päiväkausia ennen kun kunnolla käynnistyy. Sitten mies tuuppas mut autoon ja soitti matkalta että me tullaan nyt, mahtui tai ei. Kun pääsin aulaan pari hoitajaa juoksi paikalle, vei mut johonkin sivuhuoneeseen, kurkkas tilannetta ja lähti juoksuttaan sänkyä saliin. Lapsi syntyi vartin sisällä siitä.
Olisivat saman tien alkuun sanoneet että lähtekää ajamaan johonkin maakuntasairaalaan. Ei ois tossa loppuvaoheessa enää mitenkään ehditty yhtään kauemmas.
Näitä ”asiantuntijoita” pitäisi saattaa edesvastuuseen. Tuohan oli ihan asiatonta toimintaa sinua kohtaan. Ja tietysti myös vauvaa ja miestäsi kohtaan. Mikään ei muutu ennen kuin joku jossain joutuu vähän maksamaan. Ja mä toivon, että se ei ole synnyttävä äiti tai syntyvä lapsi. Silloin siinä on aina terveydestä ja hengestä kyse.
Hyvin HUS hommansa hoitaa. Ei mulla muuta.
Kätilöistä puolet irtisanoutunut, sairaanhoitajiakin lähtenyt kävelemään jolloin päivystykset, teho-osastot ja vuodeosastot täysin kusessa tilanteensa kanssa. Ratkaisuna HUS ehdottaa valmiuslakia, johon valtioneuvosto ei onneksi suostunut.
Synnyttäjät ovat sijaiskärsijöitä ja täysin syyttömiä tilanteeseen, mutta HUS ansaitsee saada kaiken paskan niskaansa mitä tästä heille tulee ja hyvä että tämä alkaa tulla näkyväksi. Surullista kun terveydenhuollon ollessa kyseessä puhutaan ihmishengistä ja terveydestä eikä näiden asioiden pitäisi olla vastakkain, mutta näin pääsee nyt käymään.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääkaupunkiseudulla voi olla asiat noin huonosti? Päivystykseen ei pääse, terveysasemat täysin tukossa, synnyttämään ei mahdu ja edes jälkitarkastuksia ei pystytä tarjoamaan. Kyllähän tästä jo pitäisi syntyä kunnon mellakka, kun iso osa suomalaisista ei saa heille kuuluvia palveluja.
Sama tilanne taitaa olla kaikissa isommissa kaupungeissa ainakin. Säästöjen nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin pääkaupunkiseudulla kun soitin supistusten alettua että kuvittelen vaan, pysy kotonas. Soitin tunnin päästä uudestaan ja sanottiin että kaikki pks:n sairaalat on täynnä, tule huomenna käymään niin katsotaan. Soitin vielä tunnin päästä ja sanoivat että ei joka pientä juilimista supistukseksi lasketa, vaikka yritin sanoa että tulevat säännöllisesti parin minuutin välein. Sanoivat että ensisynnyttäjällä menee päiväkausia ennen kun kunnolla käynnistyy. Sitten mies tuuppas mut autoon ja soitti matkalta että me tullaan nyt, mahtui tai ei. Kun pääsin aulaan pari hoitajaa juoksi paikalle, vei mut johonkin sivuhuoneeseen, kurkkas tilannetta ja lähti juoksuttaan sänkyä saliin. Lapsi syntyi vartin sisällä siitä.
Olisivat saman tien alkuun sanoneet että lähtekää ajamaan johonkin maakuntasairaalaan. Ei ois tossa loppuvaoheessa enää mitenkään ehditty yhtään kauemmas.
Näitä ”asiantuntijoita” pitäisi saattaa edesvastuuseen. Tuohan oli ihan asiatonta toimintaa sinua kohtaan. Ja tietysti myös vauvaa ja miestäsi kohtaan. Mikään ei muutu ennen kuin joku jossain joutuu vähän maksamaan. Ja mä toivon, että se ei ole synnyttävä äiti tai syntyvä lapsi. Silloin siinä on aina terveydestä ja hengestä kyse.
Mä niin toivon, että tämä tilanne ei johtaisi yhdenkään lapsen tai äidin kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen. On kamalaa edes sanoa näin, mutta vaikuttaa siltä, ettei muutosta tule ennen kuin jotain tällaista tapahtuu ja se tuodaan julki.
Toivottavasti olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usalainen tassa ihmettelee "ilmaisen" terveydenhoidon tuloksia. Taas maailman parasta.
Suomessa on kaikki maailman parasta paperilla. Jos joskus haastateltaisiin palvelujen käyttäjiä, vaikka nyt synnyttäjiä, niin saataisiin ehkä vähän erilainen kuva. Suomi on narsistinen kulisseja ulospäin ylläpitävä valtio.
Onpas mukava olla raskaana nyt, olen nopea synnyttäjä joten pelottaa jo valmiiksi ehdinkö edes sairaalaan. Nyt saa vielä pelätä, että pitääkö lähteä ajamaan jonnekin kauas ja ilmeisesti synnyttää sitten matkalla vai onko sitten vaan parempi jäädä kotiin kokonaan...