Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytysruuhkaa pelkäävät synnyttäjät ovat alkaneet taktikoida sairaalan ovella

Babyvauva
14.07.2021 |

Hs artikkeli. Millä tavalla voi taktikoida?

Kommentit (471)

Vierailija
61/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin miettimään, että onko sairaaloilla minkäänlaista tietoa siitä, kuinka paljon synnyttäjiä heillä tulee arviolta olemaan missäkin kuussa, vai mennäänkö siellä tilastojen ja ns. perimätiedon varassa, että mitkä ovat ruuhkaisia ja hiljaisia kuukausia? Tuohan olisi kuitenkin ihan ennakoitavissa, jos esim. rakenneultran jälkeen neuvolasta menisi tieto odottavan äidin sairaalaan, että milloin on laskettu aika. Toki jokainen vauva syntyy silloin kun syntyy, lasketusta ajasta viis, mutta tuosta saisi synnytyslaitos jotain osviittaa siitä, kuinka paljon on missäkin kuussa odotettavissa synnyttäjiä, että voisi ehkä jakaa henkilöstöresursseja sen mukaan.

Eihän sitä rakenneultraa missään neuvolassa tehdä, vaan siellä sairaalassa, joten kyllä heillä on tiedossa kuinka moni on tulossa synnyttämään.

Pääkaupunkiseudulla ultra tehdään ainakin ihan erillisessä Sikiöseulontayksikössä, ei sairaalassa. Eli neuvolan kautta se tieto varmasti parhaiten menisi. 

Se sikiöseulontayksikkö on tavallaan Naikkarin alainen, sen yksi sivupiste. Kyllä sen tiedon pitäisi sieltä kulkea.

Hoidetaan siellä myös Jorvin seulonnat ja lisäksi muualta, jos on jotain poikkeavaa tai riskiraskautta. Vain osa siellä seulotuista menee Naistenklinikalle synnyttymään.

Samaa HUS-puljua se Jorvikin on, ei sillä ole nyt tässä merkitystä.

Ylempi puhui sikiöseulontayksiköstä Naikkarin alaisena sivupisteenä. Kerroin vain, että seulotaan siellä paljon muitakin kuin vain Naikkarin asiakkaita. "HUS-puljuun" taas kuuluu paljon muitakin yksiköitä Kotkaa myöti, jotka eivät käy kääntymässäkään Naikkarilla tai sikiöseulontayksikössä

Se muistaakseni oli ennen Naikkarilla ennen kuin se siirrettiin Bulevardille. Mutta menee nyt ohi aiheen. Joka tapauksessa tiedon pitäisi kulkea, kun on kyse samasta organisaatiosta.

Vierailija
62/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen Ylen uutisissa synnytyssairaalan lääkäri kertoi, miten kova urakka kätilöillä ja lääkäreillä on, kun nyt on kuulemma syntynt paljon vauvoja.

Sanoi, että toki myönteistä, että vauvoja syntyy.

Olisihan tuossa kenties voinut mainita synnyttäjätkin eli koko urakan itse läpikäyvät naiset.

No eihän yhden synnyttäjän urakka kasva mihinkään, vaikka vauvoja syntyy useammalle.

Onhan se synnyttäjälle rankempaa, kun lääkäriä joutuu odottamaan ja olemaan yksin huoneessa, jos synnytyksessä ei ole tukihenkilöä. Ei se tukihenkilökään yleensöä tiedä synnytyksen kulusta yhtään mitään. Kyllä siinä persiiseen hiipii pelko vauvan lisäksi, kun ponnistuttaa eikä kätilöä näy eikä kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin miettimään, että onko sairaaloilla minkäänlaista tietoa siitä, kuinka paljon synnyttäjiä heillä tulee arviolta olemaan missäkin kuussa, vai mennäänkö siellä tilastojen ja ns. perimätiedon varassa, että mitkä ovat ruuhkaisia ja hiljaisia kuukausia? Tuohan olisi kuitenkin ihan ennakoitavissa, jos esim. rakenneultran jälkeen neuvolasta menisi tieto odottavan äidin sairaalaan, että milloin on laskettu aika. Toki jokainen vauva syntyy silloin kun syntyy, lasketusta ajasta viis, mutta tuosta saisi synnytyslaitos jotain osviittaa siitä, kuinka paljon on missäkin kuussa odotettavissa synnyttäjiä, että voisi ehkä jakaa henkilöstöresursseja sen mukaan.

Eihän sitä rakenneultraa missään neuvolassa tehdä, vaan siellä sairaalassa, joten kyllä heillä on tiedossa kuinka moni on tulossa synnyttämään.

Pääkaupunkiseudulla ultra tehdään ainakin ihan erillisessä Sikiöseulontayksikössä, ei sairaalassa. Eli neuvolan kautta se tieto varmasti parhaiten menisi. 

Onko tämä siis muuttunut ihan viime aikoina? Minä ainakin kävin pari vuotta sitten Espoossa, siinä kompleksissa missä on Espoon sairaala ja Jorvin sairaala. Ja samassa paikassa synnytin.

Vierailija
64/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen Ylen uutisissa synnytyssairaalan lääkäri kertoi, miten kova urakka kätilöillä ja lääkäreillä on, kun nyt on kuulemma syntynt paljon vauvoja.

Olisihan tuossa kenties voinut mainita synnyttäjätkin eli koko urakan itse läpikäyvät naiset.

No eihän yhden synnyttäjän urakka kasva mihinkään, vaikka vauvoja syntyy useammalle.

Onhan se synnyttäjälle rankempaa, kun lääkäriä joutuu odottamaan ja olemaan yksin huoneessa, jos synnytyksessä ei ole tukihenkilöä. Ei se tukihenkilökään yleensöä tiedä synnytyksen kulusta yhtään mitään. Kyllä siinä persiiseen hiipii pelko vauvan lisäksi, kun ponnistuttaa eikä kätilöä näy eikä kuulu.

No normaalissa synnytyksessä synnyttäjä ei näe vilaustakaan lääkäristä muutenkaan, vaan kätilö hoitaa kaiken. Ja ei ne kätilöt tosiaan mitään seuraneitejä normaalistikaan ole, vaan käyvät vain silloin tällöin katsomassa tilannetta. 

Vierailija
65/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No normaalissa synnytyksessä synnyttäjä ei näe vilaustakaan lääkäristä muutenkaan, vaan kätilö hoitaa kaiken. Ja ei ne kätilöt tosiaan mitään seuraneitejä normaalistikaan ole, vaan käyvät vain silloin tällöin katsomassa tilannetta. 

Juu. Mulla kätilö kävi illalla synnytyssalin ovella. Pyysin kivunlievitystä, kun sattui niin pirusti. Oksensin kivusta ja mulla oli 38 kuumettakin. Kätilö sanoi "ettei kivunlievitystä ole" ja paiskasi oven kiinni. Seuraavan kerran näin kätilön 7 h kuluttua, kun vuoro vaihtui ja uusi kätilö tuli aamuvuoroon. Aika hirveä yö oli. Tämä oli vuonna 2013.

Vierailija
66/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on säästöt mennyt yksinkertaisesti liian pitkälle kun synnytyssairaaloita lakkautettu!

Tällä hetkellä yksi tärkeä syy on hoitajapula. Kätilöitä ei ole.

Vierailija
67/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin huvittavaa tuo kauhistelu, että jos ei pääsekään naapuriin synnyttämään. Esim. Lapissa ihan normaalia, että synnytyssairaalaan on satoja kilometrejä :D

Niin, katsos kun täällä ei synnärille oteta ennen kuin olet jo melkeinpä ponnistusvaiheessa. Siinä vaiheessa kun on suotavaa soitella sairaalaan ja kysyä, että joko saisi tulla, on usein aivan liian myöhäistä lähteä ajamaan minnekään kauemmas.

No just näin. Lapissa on tilaa vietellä useampiakin päiviä sairaalan osastolla odottelamassa supistusten voimistumista

No voi helvetin perse, ei se noin mene. Osastolle ei oteta, potilashotelliin joudut menemään, maksamaan ittes kipeäksi. Joillekin synnytys käynnistetään jos asuvat tyyliin Nuorgamissa. Esikoisen kohdalla pistivät hotelliin kun synnytys ei edennyt, kotiin eivät päästäneet koska matka. Maksukatto oli jotain 600 euroa, oli kallis synnytysmatka :--)

Vierailija
68/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon jo keväällä varautunut, että joudun menemään kauemmas synnyttämään. Sen verran uhkaavaa oli uutisointi, ja ilmeisesti tilanne on vain pahentunut. Mun vauva syntyy juuri pahimpaan ruuhka-aikaan. Toivon vaan totisesti, että on se mun synnytys sitten Naikkarilla, Espoossa, Lohjalla tai Hyvinkäällä niin joku ylläripotilas ei vie synnytyssalia mun nenän eestä kun vauva on tuloillaan. Sinne sairaalaan soitetaan, jotta potilasmäärää voidaan jakaa tasaisesti ja kaikkien äitien synnyttäminen olisi mahdollisimman turvallista.

Onneksi mulla ei ole raskauskomplikaatioita. Olen nuori ja terve, eikä ole ylipainoakaan. Vauva on ainakin toistaiseksi pää alas päin tarjonnassa. Ehkä voin siis tarvittaessa synnyttää käytävälläkin. Tuleepahan tarinaa lapselle kerrottavaksi.

Touvottavasti vältyt Lohjan synnäriltä 😬

Vierailija
69/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon jo keväällä varautunut, että joudun menemään kauemmas synnyttämään. Sen verran uhkaavaa oli uutisointi, ja ilmeisesti tilanne on vain pahentunut. Mun vauva syntyy juuri pahimpaan ruuhka-aikaan. Toivon vaan totisesti, että on se mun synnytys sitten Naikkarilla, Espoossa, Lohjalla tai Hyvinkäällä niin joku ylläripotilas ei vie synnytyssalia mun nenän eestä kun vauva on tuloillaan. Sinne sairaalaan soitetaan, jotta potilasmäärää voidaan jakaa tasaisesti ja kaikkien äitien synnyttäminen olisi mahdollisimman turvallista.

Onneksi mulla ei ole raskauskomplikaatioita. Olen nuori ja terve, eikä ole ylipainoakaan. Vauva on ainakin toistaiseksi pää alas päin tarjonnassa. Ehkä voin siis tarvittaessa synnyttää käytävälläkin. Tuleepahan tarinaa lapselle kerrottavaksi.

Mikä vika Lohjassa? Synnytin siellä keväällä ja oli ihan loistava paikka synnyttää. Synnytysten määrä on Lohjalla kasvanut n. 25 prosenttia vuodessa, sekin kertoo suosiosta jotain...

Vierailija
70/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo sinne mulla on pisin matka. Voi tulla aika tukalat olot matkan aikana. Lohjan synnärillä on kyllä todella hyvä maine. Ja siellä on ainakin ennen koronapandemiaa ollut hyvin tilaa ja aikaa äidille. Pahin tilannehan taitaa nyt olla Naikkarilla ja Espoolla.

Vierailija
71/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä! Suomi on uskomattoman julma ja epäinhimillinen maa. Sairaalan/päivistyksen kuuluu olla sellainen että jos on hätä niin päästään!! Kuten muissa sivistyneissä maissa! Turha itkee säästöjen perään.

Vierailija
72/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä! Suomi on uskomattoman julma ja epäinhimillinen maa. Sairaalan/päivistyksen kuuluu olla sellainen että jos on hätä niin päästään!! Kuten muissa sivistyneissä maissa! Turha itkee säästöjen perään.

Raskaana olevana naisena arvostaisin enemmän sitä, että he soittaisivat ennen lähtöä "Me tullaan nyt, oli teillä tilaa tai ei." Tämä yhtäkkinen paikalle tupsahtaminen on todella vastuutonta ja laittaa muutkin synnyttäjät riskiin.

Vierailija
73/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika Lohjassa? Synnytin siellä keväällä ja oli ihan loistava paikka synnyttää. Synnytysten määrä on Lohjalla kasvanut n. 25 prosenttia vuodessa, sekin kertoo suosiosta jotain...

Kamalaa hutilointia. En päässyt edes nesteytykseen ja muutenkin kohdeltiin kuin kuolevaa eläintä. Varmasti hyvin potilaskohtaista ja kiva että sinulla on hyvä kokemus ko. paikasta.

Vierailija
74/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin jo melkein vuosikymmen sitten odotustilassa. Kätilö kävi harvakseltaan kurkkaamassa ponnistusvaihetta lukuunottamatta, alussa ei tajuttu päästää edes puolisoa tilaan, yksin itkin sit kivuissa (ilman salia ei ole lievitystä) ja mietin mitä hittoo tapahtuu. Sit synnytyksen jälkeen melkoisen tilannetajuton kätilö sanoi et olipa unohtumaton lomallelähtöpäivä kun salit täynnä. En tajunnut kommentoida et joo täällä synnyttäjälläkin oli aika kokemus.

Synnytyssairaaloita on liian vähän. Ihmeellistä että joku haluaisi muualtakin vähentää sillä verukkeella että Lapissa on vähän. Synnytys on saatanallisen kivuliasta ja sekä äidille että lapselle vaarallista ilman asianmukaista hoitoa. Joo ennen synnytettiin ilman sairaaloita. Ja äitejä ja lapsia kuoli. Vaikka itse en synnytä enää koskaan, toivoisin kaikille tuleville synnyttäjille paremmat olot.

Vierailija
75/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosi kiva maksaa huikeita veroja, että meillä on näin "toimivat" synnytykset ja terveydenhuolto. Joopajoo... 

Vierailija
76/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöseen maailmaan joku vielä haluaa lisää lapsia? 

Vierailija
77/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pk-seudulta ei mennä esimerkiksi Hml synnyttämään. Minullakin on tunnin matka pienestä kunnasta synnytyslaitokselle. Minusta ainakin olisi varmempi olo, jos tietäisin paikan etukäteen ja että siellä odotetaan meitä. Ei tarvisi arpoa minne mahtuu ja joutuuko kääntymään ovella.

No en todellakaan täältä Espoosta ole menossa Hämeenlinnaan, koska mun historialla se lapsi syntyisi autoon motarilla. Joko Jorvissa tai Naikkarilla on parasta olla tilaa tai sitten synnytän vaikka aulassa.

No entäs sitten kun kaikki muutkin synnyttäjät ajattelee noin kuin sinä, että en todellakaan lähde muualle? Saat oikeastikin synnyttää aulassa odotustuolissa ilman hoitajia ja lääkäreitä.

Vierailija
78/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki välttelee Jorvia ja Naistenklinikkaa ja taktikoi itsensä jonnekin pienempiin synnytyspaikkoihin, niin voipi olla, että ensin mainituissa saakin synnyttää aivan rauhassa. Lohjalla sitten jonotellaan synnytyssaliin. Äly hoi älä jätä.

Vierailija
79/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki välttelee Jorvia ja Naistenklinikkaa ja taktikoi itsensä jonnekin pienempiin synnytyspaikkoihin, niin voipi olla, että ensin mainituissa saakin synnyttää aivan rauhassa. Lohjalla sitten jonotellaan synnytyssaliin. Äly hoi älä jätä.

Kyllä suurin osa vieläkin haluaa synnyttää siinä lähimmässä paikassa, joka on useimmiten Naikkari. Harva edes ajattelee vaihtoehtona muita sairaaloita. Sairaalaan soitetaan ennen lähtöä, niin ei tule paikan päällä ylläriä. Ei voi siis käydä niin, että saapuu Lohjalle ja ihmettelee että onkin salit täynnä. Ensin selvitetään, missä sairaalassa on tilaa. Sitten lähdetään matkaan. Nämä taktikoijat kusevat omaan nilkkaan. Äly hoi älä jätä.

Vierailija
80/471 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tarina on Oulusta joskus 90-luvulta. Paikallilehdessä oli uutinen vauvan syntymästä kesken automatkan. Oli yö ja poliisit olivat kiinnittäneet huomion oudosti tien viereen parkkeerattuun henkilöautoon. Lähtivät tarkastamaan tilanteen ja autossa oli synnytys käynnissä ja lisänä hepulin saanut muistaakseni noin 2-3 v. lapsi. Toinen poliiseista oli itsekin isä ja jäi avustamaan vanhempia synnytyksessä. Toinen poliiseista otti taaperon katselemaan tähtiä, joita kuulemma olikin aika paljon 😆

Vauva ehti syntyä ennen ambulanssin tuloa ja tilanne oli muutenkin rauhoittunut. Vanhemmat olivat aluksi arvioineet ehtivänsä viemään taaperon ensin mummolaan ja vasta sitten synnärille, mutta vauva olikin nopeampi 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi