Valehtelen työhaastattelussa sairastaneeni syövän
Olen 25-vuotias, olen ollut koko nuoruuteni mielenterveyshoidossa kaksisuuntaisen mielialahäiriön takia.
En ole koskaan ollut palkkatyössä ja mietinkin että miten tulevaisuudessa selitän tyhjän CV:n työhaastattelussa. En usko että mielenterveysongelmaisia ymmärretään, joten saisiko kukaan koskaan tietää jos valehtelisin sairastaneeni jotain "oikeaa" sairautta? Sillä tavoin minua pidettäisiin rohkeana selviytyjänä eikä sekopäisenä luuserina niinkuin nyt.
Kysykää jos tulee jotain mieleen.
Kommentit (99)
Miksi et vain sano, että olet joutunut olemaan vakavan sairauden vuoksi sairaslomalla, mutta sairaus nyt parantunut. En lähtisi valehtelemaan, vielä kamalampaa jos sitten paljastuu että valehtelee.
Miten ajattelit selvitä keskusteluista, kun sinulla on työtoverina todellinen syöpäpotilas tai tällaisen omainen? Valehtelu tuossa mittakaavassa ei todellakaan ole kannattava idea.
työhöntulotarkastuksessa tod.näk. selviää valehtelusi.
Itse asiassa varsin mielenkiintoinen ajatus! Nyt joku nipo sanoo jotakin fiksua rehellisyydestä, mutta itse tiedän kuinka vaikeaa on saada työtä; tuossa tilanteessa vieläkin vaikeampaa. Jos sairautesi on hallinnassa niin itse hyväksyisin menettelytapasi. Muistettakoon että monella suomalaisella kovan luokan yritysjohtajalla on ko sairaus...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:28"]
Ei kannata valehdella. Ei bipossa ole mitään hävettävää.
[/quote]
En usko että mielenterveysongelmaton ajattelee näin. Pikemminkin pitäisi minua epäluotettavana työntekijänä joka saattaa seota koska tahansa ja on aina sairaslomalla.
AP
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:29"]
Miksi et vain sano, että olet joutunut olemaan vakavan sairauden vuoksi sairaslomalla, mutta sairaus nyt parantunut. En lähtisi valehtelemaan, vielä kamalampaa jos sitten paljastuu että valehtelee.
[/quote]
Varmasti kysytään että mikä sairaus. Tai jos ei kysytä enkä kerro, oletetaan heti että MT-ongelma. Ottaisitko itse työnantajana riskin? Ja mistä tuo paljastuisi? Psykiatrini tulisi toimistolle puhumaan sairaudestani kovaan ääneen, vai että työpaikan syöpäseulonnoissa ei näkyisikään mitään?
AP
Ei kannata valehdella. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää, ennemmin tai myöhemmin.
T.työelämässä oleva bibo
Tuo vakava sairaus -meriselitys voisi olla hyvä!
Tosiaan bipo tulee ilmi työhöntulotarkastuksessa ja työnantaja saa tiedon jos joku terveysseikka vaikuttaa työntekoosi.
Et saa työpaikkaa, jos kerrot sairastaneesi kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Keksi kuitenkin joku muu selitys poissaololle, ei syöpää. Oletko opiskellut? Se selittäisi poissaolon. Puhu vaikka perinnöstä, jonka turvin olet elänyt.
Meillä on ollut työntekijä, jolla sama sairaus paljastui vasta kun työsuhde oli jo vakinaistettu, joten ei salaaminen ihan poikkeuksellista ole.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:29"]
Miten ajattelit selvitä keskusteluista, kun sinulla on työtoverina todellinen syöpäpotilas tai tällaisen omainen? Valehtelu tuossa mittakaavassa ei todellakaan ole kannattava idea.
[/quote]
No todellakin toivoisin ettei työhaastattelija kaikille kertoisi minun sairaudestani. Miten ihmeessä se kuuluisi kenellekään? En nyt ajatellut pitää mitään minulla oli syöpä -kylttiä kaulassa kuitenkaan.
AP
Ei se syöpä paranna työnsaanti mahdollisuuksiasi, vaan mahdollisesti heikentää niitä. Työnantajalle syöpä voi olla todella iso rasite, kun siitä seuraa mielialahäiriöitä, passiivisuutta työaikana ja hoitojaksoja, joista alle kahden viikon jaksoissa työnantaja ei saa mitään kelalta.
10 jatkaa...
By the way; olen mielenterveysongelmaton ja ollut haastattelijana joskus työhönottotilanteessa. Itse arvostan kovasti ihmisitä, joka on selvinnyt sairaalakierteestä työnhakijaksi. Sellaista sisukkuutta ja elämänkokemusta arvostaisin työnhakijassakin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:37"]
10 jatkaa...
By the way; olen mielenterveysongelmaton ja ollut haastattelijana joskus työhönottotilanteessa. Itse arvostan kovasti ihmisitä, joka on selvinnyt sairaalakierteestä työnhakijaksi. Sellaista sisukkuutta ja elämänkokemusta arvostaisin työnhakijassakin.
[/quote]
Hienoa kuulla että kaltaisiasi ihmisiä on työelämässä.
AP
Ei sun tarvi keskisä sairautta. Sä oot vasta 25, monet sun ikäiset ei oo olleet ikinä palkkatöissä. Sanot vaan että et oo päässyt työelämään kiinni kun ei oo ollut suhteita. Ja syöpää nuoruuden sairastanutkaan ei ole mikään houkutteleva työntekijä, pomo voi ajatella että sairaus voi uusia ja kuinkahan pitkä sairausloma siitä seuraisi.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:42"]
Ei sun tarvi keskisä sairautta. Sä oot vasta 25, monet sun ikäiset ei oo olleet ikinä palkkatöissä. Sanot vaan että et oo päässyt työelämään kiinni kun ei oo ollut suhteita. Ja syöpää nuoruuden sairastanutkaan ei ole mikään houkutteleva työntekijä, pomo voi ajatella että sairaus voi uusia ja kuinkahan pitkä sairausloma siitä seuraisi.
[/quote]
Minkäikäisenä tulisi huolestua? Työn hakeminen olisi ajankohtaista vasta muutaman vuoden päästä, kun valmistuisi ensin jostain opinahjosta.
AP
Tämä on niitä harvoja tapauksia jossa hyväksyn valehtelun. Ap. ei tule koskaan saamaan työpaikkaa jos kertoo haastattelussa totuuden, toisaalta jos hän ei selvitä puolen vuosikymmenen tyhjyyttä cv:ssä niin ei sitenkään pääse jatkoon. Haastavinta ap:lle tulee olemaan pääseminen haastatteluun, ei siihen hakemukseen voi oikeasti kirjoittaa että sairasti ja selvisi syövästä ja se tyhjä aukko yleensä aiheuttaa sen että haastatteluun asti ei pääse.
Ja näille tuomitsijoille, haluatteko että ap elää loppuelämänsä veronmaksajien rahoilla vai että hän yrittää päästä kiinni työelämään.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:43"]
[/quote]
Minkäikäisenä tulisi huolestua? Työn hakeminen olisi ajankohtaista vasta muutaman vuoden päästä, kun valmistuisi ensin jostain opinahjosta.
AP
[/quote]
No suurin osa varmaan valmistuu nykyään yliopistosta vasta lähemmäs 30 -vuotiaana eikä työkokemusta välttämättä ole yhtään. Sanoisin että sitten tulee huolestua kun valmistumisesta on kulunut jo viisi vuotta eikä mitään ole sinä aikana tehnyt. (ollut vaan työttömänä)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:44"]
Tämä on niitä harvoja tapauksia jossa hyväksyn valehtelun. Ap. ei tule koskaan saamaan työpaikkaa jos kertoo haastattelussa totuuden, toisaalta jos hän ei selvitä puolen vuosikymmenen tyhjyyttä cv:ssä niin ei sitenkään pääse jatkoon. Haastavinta ap:lle tulee olemaan pääseminen haastatteluun, ei siihen hakemukseen voi oikeasti kirjoittaa että sairasti ja selvisi syövästä ja se tyhjä aukko yleensä aiheuttaa sen että haastatteluun asti ei pääse.
Ja näille tuomitsijoille, haluatteko että ap elää loppuelämänsä veronmaksajien rahoilla vai että hän yrittää päästä kiinni työelämään.
[/quote]
Viimeksi lähetin työhakemuksia n. 50 eri paikkaan 22-vuotiaana, ei tullut kutsua yhteenkään paikkaan joten taisi vaikuttaa tuo CV:n tyhjyys jo silloin. Aika vaikeaa yrittää parantua ja olla masentumatta ja syrjäytymättä kun edes terveet eivät pääse töihin. Henkisesti olen varautunut siihen etten välttämättä koskaan pääse töihin, mutta tietenkin toivon pääseväni kiinni normaaliin elämään edes joskus. Välillä tuntuu että voisi mennä vaikka vankilaan, sitäkin ymmärrettäisiin paremmin kuin tällaista työttömyyttä.
AP
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:43"]
[/quote]
AP
[/quote]
No suurin osa varmaan valmistuu nykyään yliopistosta vasta lähemmäs 30 -vuotiaana eikä työkokemusta välttämättä ole yhtään. Sanoisin että sitten tulee huolestua kun valmistumisesta on kulunut jo viisi vuotta eikä mitään ole sinä aikana tehnyt. (ollut vaan työttömänä)
[/quote]
No suurin osa näistä ihmisistä on ollut koko ikänsä opiskelemassa ja tästä heiltä löytyy myös todistukset. Olen ollut työttömänä 7 vuotta ja siinä välissä on ollut muutama typerä työkkärin kurssi ja työharjoittelu. Opiskelut olen aloittanut muutamaan otteeseen mutta joka kerta on tullut seinä vastaan parin kuukauden jälkeen.
AP
Ei kannata valehdella. Ei bipossa ole mitään hävettävää.