Miksi et ole opiskellut hyväpalkkaiseen ammattiin?
Tai ottanut puolisoa, jolla on hyväpalkkainen ammatti? Yliopistot ja korkeakoulut ovat aina olleet täynnä nuoria miehiä, joilla on edessän loistava tulevaisuus. Oletko valinnut jonkun coolin luuserin tai amishemmon ja kuvitellut, että hänen kanssaan pääset taivaisiin? Ja nyt ei tarvitsxe vastata niiden, jotka eivät elämästään kaipaakaan muuta kuin pari kertaa kuukaudessa karaokeillan lähipubissa sen amiskullan kanssa.
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 09:48"]
Amis ei kylläkään välttämättä ole köyhyystuomio.
En opiskellut alunperin hyväpalkkaiseen ammattiin, koska halusin toimittajaksi, minua kiinnosti erityisesti kirjoittaminen, talous, kielet ja historia.
En päässyt ekalla yrittämällä yliopistoon mutta pääsin laskentatoimen merkonomiksi. Kun valmistuin, alkoi jättilama eikä ollut varaa jatkaa yliopistoon. Olin vuoden työtön, samoin isällä meni kituen, enkä voinut kotoa apua odottaa. Pääsin töihin seuraavana kesänä ja siitä vuoden päästä alkoi jo opintolainan maksu. Mulle oli kertynyt jo vastuita, joista piti selvitä, en voinut hakea yliopistoon, talous ei olisi kestänyt sitä. Olen kuitenkin käynyt avoimen yliopiston kursseja n. 80 op. edestä ja muita oman alan kursseja, ammatti pääkirjanpitäjä. Ansiotulot on lomarahoineen ja säännöllisinen ylitöineen ihan kelvot, ei nyt mitään juristitasoa mutta n. 3500/kk+ ne ylityöt ja lomarahat.
Minulla on sukulainen, joka ei ole käynyt kuin kansakoulun, ja on pyörittänyt omaa rakennusfirmaa vuosikymmeniä tittelillä toimitusjohtaja. Ammatin opetti oma isä. Nyt hän on jäämässä pois ja hommaa jatkaa lapset. Omistaa mm. lomamökkikylän ja ajelee aina uudella Jeepillä. Eikä ole ainoa sukulaiseni, joka on hyvin pärjäävä yrittäjä (muut tosin lukeneet ne amispaperit.)
Ex-puolisoni taas opiskeli 5 v. yliopistossa, mutta ei saanut siltä alalta töitä koskaan. Päätyi duunariksi. Eikä halunnut enää opiskella uutta ammattia. Tottui säännöllisiin tuloihin.
Elämä ei vaan mene aina kuten 19-vuotiaana kuvittelee sen menevän. Aika paljon on kiinni tuurista, businessvaistosta ja omastakin halusta. Mä koen itseni onnekkaaksi. Nykyinenkin mieheni on yliopiston käynyt, mutta sanoo, että jos nyt vielä voisi valita, olisi ottanut sen ammatin, jossa on pienempi liksa mutta hauskemmat työpäivät. 50-veen vaan on järjetöntä jo vaihtaa.
[/quote]
Mitäh? 50-vuotias on oikeasti vielä aika nuori. Jos 50-vuotias jää työttömäksi, niin oletteko sitä mieltä ettei opiskelu ja työnhaku kannattaisi? Uskomatonta!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:15"]
Joo,varmaan tänäpv:nä ihmiset ovat niin huipputasokkaita,ettei ymmärrettävästikään duunari kelpaa akateemikolle.Mut kyllä itselläni olis ollut nuoruudessa ottajia ihan akateemikoidenkin puolelta,kun aikoinaan discoissa rymysin.Itse vaan olin niin ujo maalaislikka ja vaan hoitajaks luin.Enkä ollut mielestäni edes mikään kovin kaunis.
[/quote]
just just. Kuka heistä? http://www.aka.fi/fi/A/Suomen-Akatemia/Organisaatio_/Akateemikot/Suomalaiset-tieteen-akateemikon-arvonimen-saaneet/
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:12"]
Mietin tässä tuttavapariskuntia ja heidän ammattejaan:
JURISTI +PÖRSSIMEKLARI (KTM)
TOIMITUSJOHTAJA (DI) + MARKKINOINTIPÄÄLLIKKÖ (KTM)
PAPPI + ARKKITEHTI
SOVELLUSARKKITEHTI (DI) + TUTKIJA (YTM)
TUTKIJA (FT) + PROJEKTIPÄÄLLIKKÖ (KTM)
Sanotaanko, että raha löytää rahan luo. Tai että äly löytää älyn luo.
Rikkaasta puolisosta voitte jäädä haaveilemaan lääkäriromaanienne ja pettywomanleffojenne pariin ;)
[/quote]
Nuo ovat kaikki varakkaita mutta sosiekonomiselta asemaltaan ylempää keskiluokkaa. Rikkaalla minä ymmärrän ihmistä jonka omaisuus lasketaan miljoonissa euroissa. Minä ihmettelen tätä suomalaisten kunnianhimon puutetta kun suurin haave on päästä keskiluokkaiseen ammattiin. Kyllä minä olisin mieluummin ökyrikas yrittäjä kuin toisen palveluksessa ja armoilla oleva maisteri.
Kukaan täysipäinen ei ajattele nykyisin, että otan itselleni elättäjän, siksi.
Ai miksikö en ole ottanut opiskellutta hyväpalkkaista miestä elättämään itseäni? Siksi, koska opiskelen itse, enkä aio ryhtyä huoraksi, lastenhoitajaksi ja piiaksi ja sitten itkeä av:lla kun mies etsii itselleen tasoistaan seuraa.
Älkää nyt viitsikö! Ei koulutuksella ole enää mitään merkitystä suhteessa siihen mitä tienaat.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:50"]
Rahako sen onnen tuo?
[/quote]
Todennäköisemmin kuin sen puute. Vai rahattomuusko sen onnen tuo?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:18"]
Opiskelin yliopistossa ja valmistuin maisteriksi. Palkka on pari tonnia käteen. Ei sitten vissiin äly riittänyt korkeammille palkoille. Eikä niitä kymppitonnin tienaavia miehiä niin vain "oteta", ei niitä edes asu täälläpäin Suomea.
[/quote]
Siis mitä??? Voiko olla niin että yliopiston käyneen palkka voi olla vain pari tonnia käteen? Täydet tunnit ja opintoja vastaava työ?
[/quote]
Kyllä vain. Ei edes mitenkään erikoista tämä.
[/quote]
Oho. Minä olen kuvitellut että yliopiston käyneellä palkka kuitenkin liikkuu eri sfääreissä kuin meillä muilla. Eihän ole mitään järkeä opiskella pitkälle jos se ei näy palkassa. Samat tiedot saa käymällä ahkerasti kirjastossa...
[/quote]
Edustat hyvin duunarin yksinkertaista ajatusmaailmaa. Työssäkö ei ole tärkeää mikään muu kuin palkka? Itse en ainakaan vaihtaisi työtäni mihinkään paskaiseen duunarihommaan vaikka saisin palkkaa 1000e enemmän kuukaudessa.
Ja kyllä tietyn yliopistokoulutuksen käyneellä (esim. LL, OTM, DI, KTM) palkka yleensä liikkuu aivan eri sfääreissä kuin duunarilla.
[/quote]
Sinähän et yhtään yksinkertainen ole. Miten duunarihomma on automaattisesti paskaista?
[/quote]
Suurin osa noista mainituista akateemisista tienaa sen 3-5te, toki poikkeuksia on. En sanoisi että nuo liksat on ihan eri sfääreissä kuin ns. suorittavalla portaalla.
t. DI
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:34"]
Rikkaasta puolisosta voitte jäädä haaveilemaan lääkäriromaanienne ja pettywomanleffojenne pariin ;)
[/quote]
Tässä akateemisuuden huipentuma
[/quote]
Minä (valtiotieteiden maisteri pääaineena kansantaloustiede) kirjoitin nämä tekstit. Ja sinä (ehkä peruskoulun läpikäynyt parin ehdoin tai luokallejäämisin) tulet kommentoimaan yhtä kirjoitusvirhettä ja puhekielen käyttöä kirjoitusasussa. Aivan. Tässä on juuri se ero sinunlaisiin ja meidänlaisiin. Toiset näkee asioissa oleellisuuden ja idean ja toiset tarttuvat epäoleelliseen eli kirjainten paikkaan.
Sitä paitsi tarvitsemme myös varastomiehiä ja kaupankassoja yhtä lailla. Kassalla ja varastossa on hyvä olla tarkkoja numeroissa ja kirjaimissa. Silloin ei tarvitse pohtia, että miksi täällä varastossa on kontillinen kiinassa eikä suomessa tehtyjä vaatteita, eikä kassalla tarvitse liioin vaivata päätään sillä, että miksi tarjousjauheliha maksaa 5 euroa kilo ja sisäfile 30. Voi vain keskittyä yllä mainitun lainauksen arvostelun lailla numeroihin ja kirjainten paikkaan!
[/quote]
Ei millään pahalla, mutta olen vtm (sossu) ;) Siinä sulle tarkkuutta, kansantaloustietelijä. Älä nolaa itseäsi enempää.
Syy miksi en ole opiskellut hyväpalkkaiseen ammattiin löytyy varmaan taustastani. Koulussa laiskottelemalla olin noin 8 keskiarvon oppilas, enkä koskaan oikein ymmärtänyt miksi pitäisi pyrkiä parempaan. Tämä kuulostaa uskomattomalta, mutta sillä taustalla en tiennyt paremmasta. Vanhempani eivät olleet kouluttautuneita, eivätkä kannustaneet opiskeluun. Siinä vaiheessa kun muut pyrki yliopistoon kokeilin laiskasti sitä itsekin. No en päässyt ja otin sen niin, että no ei minusta siihen sitten ollut. Mieleenkään ei tullut, että olisin voinut hakea uudelleen vaikka sisäänpääsy ei olisi ollut kaukana. Suoritin sitten amk-tutkinnon ja nettopalkkani on 3500 euroa. Vähän harmittaa kyllä kun nyt tiedän, että minulla olisi paremmilla papereilla mahdollisuudet vaikka mihin siitä huolimatta, että olen nainen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:34"]
[/quote]
Tässä akateemisuuden huipentuma
[/quote]
Minä (valtiotieteiden maisteri pääaineena kansantaloustiede) kirjoitin nämä tekstit. Ja sinä (ehkä peruskoulun läpikäynyt parin ehdoin tai luokallejäämisin) tulet kommentoimaan yhtä kirjoitusvirhettä ja puhekielen käyttöä kirjoitusasussa. Aivan. Tässä on juuri se ero sinunlaisiin ja meidänlaisiin. Toiset näkee asioissa oleellisuuden ja idean ja toiset tarttuvat epäoleelliseen eli kirjainten paikkaan.
Sitä paitsi tarvitsemme myös varastomiehiä ja kaupankassoja yhtä lailla. Kassalla ja varastossa on hyvä olla tarkkoja numeroissa ja kirjaimissa. Silloin ei tarvitse pohtia, että miksi täällä varastossa on kontillinen kiinassa eikä suomessa tehtyjä vaatteita, eikä kassalla tarvitse liioin vaivata päätään sillä, että miksi tarjousjauheliha maksaa 5 euroa kilo ja sisäfile 30. Voi vain keskittyä yllä mainitun lainauksen arvostelun lailla numeroihin ja kirjainten paikkaan!
[/quote]
Ei millään pahalla, mutta olen vtm (sossu) ;) Siinä sulle tarkkuutta, kansantaloustietelijä. Älä nolaa itseäsi enempää.
[/quote]
Korjaan vielä sivistyneesti: kansantaloustieteilijä. Ps. Yrittäkää saada koulutuksistanne sellaisia, että ihmiset pysyisivät edes hereillä.
Vuosipalkka 50k+ ja peruskoulu alla... ja en ole yrittäjä...
Vain Suomessa voi olla tällainen omaan erinomaisuuteensa uponnut kansa,jolla on noussut kusi päähän.Täällä ei siis akateeminen mies huolisi missään tapauksessa tavallista tallaaja-naista,mutta mitenkäs selität sen,että esim.Ruotsissa prinsessa Victoriallekin kelpasi tavallinen kuntosaliyrittäjä?Victoria onkin sivistynyt sydämessään ja varmaan monin verroin varakkaampi,kuin akateemisesti koulutetut.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:11"]
Kaverini on sairaanhoitaja ja naimisissa kirurgin kanssa. Joten ei tarvitse itse opiskella yliopistossa saadakseen hyväpalkkaisen miehen.
[/quote]
No voi näinkin käydä, mutta ennenkuin tuudittautuu tämmöiseen, niin kannattaa tarkistaa yhteiskuntatieteellisestä tutkimuskirjallisuudesta, että kuinka usein tämmöinen lapsus käy. Ja kuinka todennäköisesti me akateemiset kuitenkin lähes aina päädymme toisillemme.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:02"]
En jaksanut, kävin lukion jälkeen amiksen. Saan jotain 43 000 bruttona vuodessa, en tarvitse enempää.
[/quote]
Kaipa tuollakin summalla itsensä ja pari lasta elättää.
[/quote]Niin tekee, olen kahden lapsen Yh Espoosta ja tuosta jää vähän säästöönkin.
Opiskelin yliopistossa ja valmistuin maisteriksi. Palkka on pari tonnia käteen. Ei sitten vissiin äly riittänyt korkeammille palkoille. Eikä niitä kymppitonnin tienaavia miehiä niin vain "oteta", ei niitä edes asu täälläpäin Suomea.
[/quote]
Miksi vastaat ketjuun, joka ei ilmeisesti koske sinua? Onko tässä ketjussa joku haaveillut rikkaasta puolisosta? Kysymys taisi olla kuitenkin siitä, miksi ei ole opiskellut hyväpalkkaiseen ammattiin?
Kyllä raakastavakin puoliso voi olla rikas. Ei ne ominaisuudet toisiaan poissulje. Oletteko niin aivopestyjä, että oletatte rikkaiden olevan jotenkin onnettomampia kuin köyhien? Ei kuulkaa se ihan niin mene, vaikka sillä lailla tupataan köyhiä lohduttamaankin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:12"]Mietin tässä tuttavapariskuntia ja heidän ammattejaan:
JURISTI +PÖRSSIMEKLARI (KTM)
TOIMITUSJOHTAJA (DI) + MARKKINOINTIPÄÄLLIKKÖ (KTM)
PAPPI + ARKKITEHTI
SOVELLUSARKKITEHTI (DI) + TUTKIJA (YTM)
TUTKIJA (FT) + PROJEKTIPÄÄLLIKKÖ (KTM)
[/quote]
Kukin tyylillään. Itse otan mieluummin rakastavan puolison kuin rikkaan.
Oma mieheni sanoi kerran hyvin: "Meillä on asiat todella hyvin, kun ainut murhe on raha."