Miksi et ole opiskellut hyväpalkkaiseen ammattiin?
Tai ottanut puolisoa, jolla on hyväpalkkainen ammatti? Yliopistot ja korkeakoulut ovat aina olleet täynnä nuoria miehiä, joilla on edessän loistava tulevaisuus. Oletko valinnut jonkun coolin luuserin tai amishemmon ja kuvitellut, että hänen kanssaan pääset taivaisiin? Ja nyt ei tarvitsxe vastata niiden, jotka eivät elämästään kaipaakaan muuta kuin pari kertaa kuukaudessa karaokeillan lähipubissa sen amiskullan kanssa.
Kommentit (125)
1) Siksi etten ole sellaisesta perheestä, että vanhempani olisivat minua osanneet tuohon kannustaa
2) Siksi etten etenkään nuorena osannut ajatella rahaa/ ts. en pitänyt suurta palkkaa kovin tärkeänä
3) Siksi että opiskelin sitä, mikä minua itseäni eniten kiinnosti (silloin 19v alaa valitessa...)
Maisterintutkinto löytyy ja mieheltä tohtorin paperit. Vaan käyhän se välillä mielessä, että lääkäriksihän se olis kannattanut lukea. Olisi elämä raha-asioiden kannalta helpompaa. Mutta menee tuo näinkin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:18"]
Opiskelin yliopistossa ja valmistuin maisteriksi. Palkka on pari tonnia käteen. Ei sitten vissiin äly riittänyt korkeammille palkoille. Eikä niitä kymppitonnin tienaavia miehiä niin vain "oteta", ei niitä edes asu täälläpäin Suomea.
[/quote]
Siis mitä??? Voiko olla niin että yliopiston käyneen palkka voi olla vain pari tonnia käteen? Täydet tunnit ja opintoja vastaava työ?
[/quote]
Kyllä vain. Ei edes mitenkään erikoista tämä.
[/quote]
Oho. Minä olen kuvitellut että yliopiston käyneellä palkka kuitenkin liikkuu eri sfääreissä kuin meillä muilla. Eihän ole mitään järkeä opiskella pitkälle jos se ei näy palkassa. Samat tiedot saa käymällä ahkerasti kirjastossa...
[/quote]
Edustat hyvin duunarin yksinkertaista ajatusmaailmaa. Työssäkö ei ole tärkeää mikään muu kuin palkka? Itse en ainakaan vaihtaisi työtäni mihinkään paskaiseen duunarihommaan vaikka saisin palkkaa 1000e enemmän kuukaudessa.
Ja kyllä tietyn yliopistokoulutuksen käyneellä (esim. LL, OTM, DI, KTM) palkka yleensä liikkuu aivan eri sfääreissä kuin duunarilla.
[/quote]
No jos palkka ei ole se asia mikä motivoi pitemmälle opiskelussa, jos merkitystä on ainoastaan itsensä sivistämisellä, älykäs ihminen saa tiedot lukemalla kirjoja omalla ajallaan. Mistä sinulle on tullut kuvitelma että kaikki duunariammatit on paskaisia? Esim. toimistotyöntekijöillä lienee vähemmän paskaa työssään kuin esim. kirurgilla. Ja duunaritaustallakin pystyy etenemään työssään suorittavaa tasoa ylemmäksi jos siihen kykenee. Suurin osa tosin ei kykene. Tiedän myös yliopistossa opiskelleita jotka eivät kykene toimimaan alalla johon ovat opiskelleet. Katso kun sitä tietoa pitää myös osata soveltaa.
Minulla on hyväpalkkainen ammattikoulututkinto (miesvaltaisella alalla), olen silti kaupan kassalla, koska opiskelemani ala ei kiinnosta. Saan ihan hyvin rahaa kassaltakin. Myös työttömyyskassalta :)
Haluan ammattiin jossa tulen viihtymään, enkä ole luuseri joka katkeroituu ammatissaan vain rahan takia. No, onhan mulla se "amishemmo" tai itseasiassa ei ole käynyt mitään koulutusta peruskoulun jälkeen ja nyt on johtohenkilö isossa firmassa ja tienaa enemmän kuin ikinä amishemmostani olisin uskonut kun hänet tapasin...:) Ja muut hänen lähimmät kollegansa/alaisensa ovat käyneet yliopistossa ja ammattikorkeessa koulunsa, mutta eivät vain ole hyviä kauppamiehiä :) Ei ole sitä käytännön kokemusta ;)
Ps. Monet amiksen käyneetki tienaavat 5000€--->
Amis ei kylläkään välttämättä ole köyhyystuomio.
En opiskellut alunperin hyväpalkkaiseen ammattiin, koska halusin toimittajaksi, minua kiinnosti erityisesti kirjoittaminen, talous, kielet ja historia.
En päässyt ekalla yrittämällä yliopistoon mutta pääsin laskentatoimen merkonomiksi. Kun valmistuin, alkoi jättilama eikä ollut varaa jatkaa yliopistoon. Olin vuoden työtön, samoin isällä meni kituen, enkä voinut kotoa apua odottaa. Pääsin töihin seuraavana kesänä ja siitä vuoden päästä alkoi jo opintolainan maksu. Mulle oli kertynyt jo vastuita, joista piti selvitä, en voinut hakea yliopistoon, talous ei olisi kestänyt sitä. Olen kuitenkin käynyt avoimen yliopiston kursseja n. 80 op. edestä ja muita oman alan kursseja, ammatti pääkirjanpitäjä. Ansiotulot on lomarahoineen ja säännöllisinen ylitöineen ihan kelvot, ei nyt mitään juristitasoa mutta n. 3500/kk+ ne ylityöt ja lomarahat.
Minulla on sukulainen, joka ei ole käynyt kuin kansakoulun, ja on pyörittänyt omaa rakennusfirmaa vuosikymmeniä tittelillä toimitusjohtaja. Ammatin opetti oma isä. Nyt hän on jäämässä pois ja hommaa jatkaa lapset. Omistaa mm. lomamökkikylän ja ajelee aina uudella Jeepillä. Eikä ole ainoa sukulaiseni, joka on hyvin pärjäävä yrittäjä (muut tosin lukeneet ne amispaperit.)
Ex-puolisoni taas opiskeli 5 v. yliopistossa, mutta ei saanut siltä alalta töitä koskaan. Päätyi duunariksi. Eikä halunnut enää opiskella uutta ammattia. Tottui säännöllisiin tuloihin.
Elämä ei vaan mene aina kuten 19-vuotiaana kuvittelee sen menevän. Aika paljon on kiinni tuurista, businessvaistosta ja omastakin halusta. Mä koen itseni onnekkaaksi. Nykyinenkin mieheni on yliopiston käynyt, mutta sanoo, että jos nyt vielä voisi valita, olisi ottanut sen ammatin, jossa on pienempi liksa mutta hauskemmat työpäivät. 50-veen vaan on järjetöntä jo vaihtaa.
Ap, ei se yliopistotutkinto tarkoita hyvää palkkaa. Meillä molemmilla sama tutkinto matalapalkkaiselta alalta. Tärkeintä alaa valitessa oli se, että se kiinnostaa ja että saan tehdä kiinnostavaa ja itselle sopivaa työtä, jolla on merkitystä. Enkä kyllä miestäkään valinnut palkkapyssin perusteella vaan ihan muista syistä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:18"]
Opiskelin yliopistossa ja valmistuin maisteriksi. Palkka on pari tonnia käteen. Ei sitten vissiin äly riittänyt korkeammille palkoille. Eikä niitä kymppitonnin tienaavia miehiä niin vain "oteta", ei niitä edes asu täälläpäin Suomea.
[/quote]
Siis mitä??? Voiko olla niin että yliopiston käyneen palkka voi olla vain pari tonnia käteen? Täydet tunnit ja opintoja vastaava työ?
[/quote]
No kuule oikein hyvin voi olla. Ainakin omalla alalla ja varmasti monella muullakin. Miehen kanssa molemmat YTM ja tuollainen palkka.
Raha on minulle vain välttämätön paha ja hyödyke. Pärjään ja voin tehdä kaiken, mitä haluan perus duunarin 2000e/kk tuloilla ja viihdyn fyysisessä työssäni.
Minulla jäi merkonomin tutkintokin kesken sillä pääsin töihin hyvään firmaan jossa ymmärrettiin potentiaalini ja hyvä elämän asenteeni. :) nykyisin olen 22 vuotta, ihana avomies, ihana oma koti ja sijoitusasunto. Halusin tehdä töitä enkä opiskella turhaan saavuttaakseni saman mitä nyt minulla on. Nykyisin työskentelen asiakaspalvelijana, pidän työstäni. Ei kiinnosta muut ns. Hyvä palkkaiset ammatit. Miehelläni hyvä työ ja tulemme erittäin hyvin toimeen :) Enkä jatkossakaan aijo opiskella! :)
Oletan, että haluasit kysyä miksi emme opiskelleet hyväpalkkaisiin ammatteihin vaikka valitamme rahanpuutetta?
En minäkään ymmärrä ihmisiä jotka vinkuvat ja valittavat että aiai kun on köyhää ja riistokapitalisti vie köyhien rahat, sitten istutaan työttöminä kotona juomassa kaljaa eikä edes yritetä hankkia koulutusta tai osaamista.
Mutta mutta, minä en valita että on köyhää vaikka palkka onkin pieni. Olen tyytyväinen tähän tilanteeseen: vapaa-ajan ja työn suhde on loistava, työt eivät tule liiaksi kotiin ja vastuuta on sopivasti palkkaan nähden. Voin toteuttaa itseäni myös muualla kuin töissä. Toisin sanoen en hakeutunut hyväpalkkaisille aloille, koska en kokenut niiden antavan minulle enemmän niitä asioita, joita oikeasti pidän tärkeinä.
Koska sille alalle, jolle olen jo kaksi kertaa hakenut, on niin vitun vaikea päästä. T. Neljä kertaa pääsykoekirjat keväällä lukenut ja varasijalle jäänyt
Hei, missä ovat kaikki ne, jotka vapaa-ajallaan sivistävät itseään kirjastoissa lukemassa yhteiskuntatieteitä, historiaa, tieteellistä kirjoittamista, kasvatusoppia ja biologiaa sekä laskemassa fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa ja oppivat kaiken ilman mitään turhia kouluja?
Tämän palstan mielipiteiden perusteella heitä on kymmeniä tuhansia!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:43"]
Hei, missä ovat kaikki ne, jotka vapaa-ajallaan sivistävät itseään kirjastoissa lukemassa yhteiskuntatieteitä, historiaa, tieteellistä kirjoittamista, kasvatusoppia ja biologiaa sekä laskemassa fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa ja oppivat kaiken ilman mitään turhia kouluja?
[/quote]
Ihmisillä on kummallinen käsitys siitä, että opiskelu yliopistossa (ja varmaan myös amk:ssakin, en tiedä kokemuksesta) on yhtä helppoa kuin peruskoulussa, jossa opettaja pureskelee kaiken tiedon valmiiksi ja syöttää asiat oikeassa järjestyksessä niin että kultakalakin oppisi.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:43"]
[/quote]
Tällä palstalla vai tässä ketjussa? Tässä ketjussa tuskin kukaan on niin väittänyt.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 06:44"]
No jos palkka ei ole se asia mikä motivoi pitemmälle opiskelussa, jos merkitystä on ainoastaan itsensä sivistämisellä, älykäs ihminen saa tiedot lukemalla kirjoja omalla ajallaan.
[/quote]
Onko noin vaikea ymmärtää? Se opiskeltu ala motivoi työelämässä. Jos palkallaan tulee toimeen, niin kaikkihan on hyvin. Haluaisitko asioida lääkärillä, jota tekee työtään vain rahan takia? No, ehkä huono kysymys, kun taidat itse olla tuollainen henkilö.
Tämä on niin kulunut aihe. Miettikää oikeasti, millainen maailma olisi, jos kaikki olisivat vain lääkäreitä, markkinamiehiä tai lainoppineita, näin kärjistetysti sanottuna. Minusta on ihanaa, että löytyy niin paljon erilaisia aloja, joihin ihmisillä on kiinnostusta.
Koska en osaa kuvitella itseäni millekään muulle kuin sosiaali- ja terveysalalle. Lääkikseen minusta ei ikinä olisi. Kauppikset eikä oikikset tmv eivät kiinnosta, eikä varmasti kapasiteetti riittäisi niihinkään. Olen kätilö ja valtavan tyytyväinen kaikkeen ammatissani, paitsi palkkaan. Onhan se pahasti alakanttiin, mutta näillä mennään. Mies amk-insinööri ja tienaa tällä hetkellä aika tarkalleen keskipalkan verran. Toivotaan josko hänen urakehitys toisi mukanaan vähän enemmän hilloa ;-)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:12"]
Sanotaanko, että raha löytää rahan luo. Tai että äly löytää älyn luo.
Rikkaasta puolisosta voitte jäädä haaveilemaan lääkäriromaanienne ja pettywomanleffojenne pariin ;)
[/quote]
Tässä akateemisuuden huipentuma
[/quote]
Minä (valtiotieteiden maisteri pääaineena kansantaloustiede) kirjoitin nämä tekstit. Ja sinä (ehkä peruskoulun läpikäynyt parin ehdoin tai luokallejäämisin) tulet kommentoimaan yhtä kirjoitusvirhettä ja puhekielen käyttöä kirjoitusasussa. Aivan. Tässä on juuri se ero sinunlaisiin ja meidänlaisiin. Toiset näkee asioissa oleellisuuden ja idean ja toiset tarttuvat epäoleelliseen eli kirjainten paikkaan.
Sitä paitsi tarvitsemme myös varastomiehiä ja kaupankassoja yhtä lailla. Kassalla ja varastossa on hyvä olla tarkkoja numeroissa ja kirjaimissa. Silloin ei tarvitse pohtia, että miksi täällä varastossa on kontillinen kiinassa eikä suomessa tehtyjä vaatteita, eikä kassalla tarvitse liioin vaivata päätään sillä, että miksi tarjousjauheliha maksaa 5 euroa kilo ja sisäfile 30. Voi vain keskittyä yllä mainitun lainauksen arvostelun lailla numeroihin ja kirjainten paikkaan!
Ne, jotka ylvästelevät oppiarvoillaan ja hyväpalkkaisilla ammateillaan, tehkää se vasta sitten, kun olette olleet siinä työssä parikymmentä vuotta. Tai mieluummin, älkää ylvästelkö silloinkaan.
Olen opiskellut hyväpalkkaiseen ammattiin. Valitettavasti tienaan kuitenkin vain 523 €/kk käteen työmarkkinatuella. Tätä on edessä seuraavat 25 vuotta ja sitten pääsen eläkkeelle pelkällä kansaneläkkeellä. Sanokaa nyt vaan että opiskelu kannattaa.